Tong over het bit...... hoe kom je er vanaf

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:09

Divoza-site werkt niet helemaal mee, misschien weet iemand anders 'n plaatje?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:20

Bedoel je die?
Afbeelding

Gewoon van Divoza overigens...

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:27

Deze bedoel ik ja....

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:27

de site van divoza werkt de ene keer wel de andere niet heb ik gemerkt. trouwens vind ik het panty-verhaal wel wat onvriendelijk klinken, maar aan de andere kant door blijven sukkelen is dat ook. ik zou het wel in overweging nemen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:52

SuperPepeijn schreef:
de site van divoza werkt de ene keer wel de andere niet heb ik gemerkt. trouwens vind ik het panty-verhaal wel wat onvriendelijk klinken, maar aan de andere kant door blijven sukkelen is dat ook. ik zou het wel in overweging nemen.

Valt reuze mee hoor.... Het zit beter als nog zo'n metalen ding in de mond of zo'n groot plat iets....

een klein kousje, rekt ook nog mee dus ze kunnen hun tong wel gewegen maar niet over het bit heen. En bovendien is het vrij zacht en werkt het harstikke goed. Nog nooit een paard gezien die ondanks het kousje toch zijn tong erover kreeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:43

Afbeelding

Dit is trouwens de scholingstrens, die helpt ook goed tegen het over het bit gooien van de tong. Hij is er ook in watertrensvariant en dan heet het een correctietrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:44

abby schreef:
Overigens heeft het paard waar ik zaterdag op reed die dag niet een keer zijn tong over het bit gedaan tijdens het werk (en ook niet ervoor of erna Haha!), en dat terwijl ik zowel de neusriem als de sperriem veel losser had gedaan dan hij gewend is en hij dus meer mogelijkheden had om zijn tong erover te gooien.

Ik ken een paard dat met s&t wordt gereden en ook dat dier prutst haar tong over het bit en hangt hem uit de mond...

De pantykousjesmethode vind ik helemaal niets en bepaald niet paardvriendelijk.

Soms zul je wat minder paardvriendeljk moeten zijn, paard in kwestie is ook niet zo heel erg mensvriendelijk. Inmiddels is het met het rubberen tonglepeltje erg goed gegaan. Madam liep fijn, hoorde ik.

Het bitje met het platte middenstuk, gebruik ik niet graag ik gebruik altijd de argentaan met dik middenstuk.

De reden dat jou paard zaterdag niet de tong over het bit deed, is denk ik omdat je niet zo heel veel vroeg. Dan doen ze het meestal niet. HEt is of ontrekken van de ruiterhand, of ontrekken van het werk. Bij die van Saluut is het duidelijk ontrekken van het werk, aangezien ze er nog niet op zit.

Paard heeft ook niet het meest makkelijke lichaam, een halsaanzet die niet makkelijk is, daarnaast een vrij blote rug erin. Dat zijn dingen die het een jong paard allemaal wat moelijker maken. Daarnaast is haar karakter ook wat minder makkelijk bewerkbaar. Daarom moeten er nu korte metten gemaakt worden om het haar af te leren. Mocht ze binnen enkele dagen weten hoe ze haar toch er toch nog overheen kan krijgen, dan zal de pantykous uit de kast getrokken worden.

Zelf ben ik niet zo fan van een correctiebit, deze werkt mij wat te scherp in voor een jong dier.

itty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:21

Is het paard wel echt naar voren? Paarden die de tong over het bit doen, zijn vaak wel rond, maar niet naar voren. Wij proberen het eigenlijk eerst rijdend/longerend op te lossen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:23

Mijn paard was juist erg voorwaarts met de tong over het bit. Ik had geen klap meer te vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:28

itty schreef:
Is het paard wel echt naar voren? Paarden die de tong over het bit doen, zijn vaak wel rond, maar niet naar voren. Wij proberen het eigenlijk eerst rijdend/longerend op te lossen.

Dat is het probleem niet! Paard is voorwaarts zat, en beweegt met vrij veel souplesse, maar heeft geen makkelijke mond erop. Helaas, maar komt welweer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:31

De scholingstrens werkt voor mij erg goed, juist omdat die erg comfortabel in de mond ligt. Het is helemaal geen scherp bit, totdat je paard gekke dingen gaat doen, dan werkt ie anders in. Zodra je paard weer ontspant, is het weer fijn en zo krijg je dus het effect van fijn vs. niet fijn en dat kan heel leerzaam zijn. Dit bit vereist wel een stille hand, anders wordt het nooit prettig. Voor mij is het belangrijk dat het uitnodigt om de tong gewoon te laten liggen, ook als er sprake is van spanning. Maar goed, zoals ik al eerder zei, ik gebruik m eigenlijk maar heel af en toe en maar heel kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:44

Tja ieder zijn keuze zo, mij is altijd verteld dat het een behoorlijk scherp bit was. En heb een paar paarden gereden die ik of met stang en trens of met dit bit MOEST rijden van de instructeurs op Deurne. Omdat deze dieren zo verreden waren dat ze anders te sterk waren. Dus daarom vind ik dit geen geschikt bit voor jonge paarden, het werkt mij te sterk op de lagen in.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:47

Ik ken het bit niet echt, maar het lijkt me een nogal hoge tongboog hebben. Hoe hoger hoe scherper toch? Is met een stang iig wel het geval.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:53

Lovely schreef:
Afbeelding

Dit is trouwens de scholingstrens, die helpt ook goed tegen het over het bit gooien van de tong. Hij is er ook in watertrensvariant en dan heet het een correctietrens.

Deze bitten hebben ons ook geholpen bij Magic, die ook haar tong over het bit gooide toen ze jong was (of stak de tong alleen naar buiten). Hier hebben we een paar jaar mee gereden, zowel bustrens als watertrens.

Ik heb nooit het idee gehad dat ze scherper waren dan andere bitten. We zijn daarna over gegaan op een dubbelgebroken bitje en daar loopt ze hetzelfde op.
Terwijl met stang en trens Magic heel fel reageerd. Dus als zo'n scholingstrens ook veel scherper was had ze het toch ook wel aangegeven, lijkt me.

Bij ons heeft het iig goed geholpen, wij hebben er geen last meer van. En deze trensen mogen ook nog eens op wedstrijden (een van beide zeker weten) en een tonglepel weer niet, zo ver ik weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:56

Antoinette, je mag allebei de varianten op wedstrijd gebruiken, dat heb ik laatst nog uitgevogeld met een jury.
Het is een bit wat scherp in kan werken als je heel veel druk op de mond gaat zetten, als je dat niet doet dan ligt het vrij comfortabel in de mond en heel stil zolang je je hand stil houdt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:57

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 23:00

Lovely schreef:
Antoinette, je mag allebei de varianten op wedstrijd gebruiken, dat heb ik laatst nog uitgevogeld met een jury.
Het is een bit wat scherp in kan werken als je heel veel druk op de mond gaat zetten, als je dat niet doet dan ligt het vrij comfortabel in de mond en heel stil zolang je je hand stil houdt.

Zo ver ik wist mochten idd allebei de bitten en ik heb ook nog wel eens controles gehad, geen probleem.
Maar omdat er hier ooit een discussie was of er nou 1 van beide was die niet mocht wist ik het niet meer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 23:01

Ik denk dat het per paard heel verschillend is, de ene die kan er fijn op lopen, de andere niet.

Paarden die slecht tegen tongdruk kunnen, zullen fijn op zo bitje lopen. En andere paarden weer niet. Maar je mag met een scholingsbit wel gewoon starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 23:08

Mijn ervaring is dat ze hun tong er niet over krijgen, dat heb ik al wel met meerdere paarden gezien, dat is wel een groot voordeel van dit bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 23:10

Eerst de tonglepel maar eens afwachten, mocht dat niet helpen wat het tot nu toe wel doet, dan de panty..........en als laatste redmiddel gaat het scholingsbit erin. Maar om een jong dier daar mee te doen, is toch wat tegen mij principes. Maar als het helpt, moet je maar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 23:11

Lenn schreef:
Ik denk dat je hem gewoon een tonglepel in moet hangen en ik vrees dat je dat vort altijd zal moeten doen, als ze dat trucje immers kennen dan blijven ze dat echt onthouden;

Das niet altijd waar hoor, Sam heeft het ook een tijdje gedaan (als verzet) we hebben hem tijdelijk met rubber lepel gereden (en wel met een strakke neusriem anders kreeg hij het nog voor elkaar) en na een maand ging de tonglepel uit en nu gaat het perfect!

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 21:20

Nou hoe paard onvriendelijke en hoe paard-onterend een rubber tonglepeltje ook zou zijn. Hij werkt zowaar. Vandaag en gister gelongeerd MET tonglepel en geen tong over het bit te bekennen. Ze probeert het nog steeds wel 2 a 3 minuten maar dan geeft ze de hoop toch maar op. Op het laatst liep ze met dr neus tussen dr knieën met een schuimend mondje. Trucje gelukt dus.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:41

Je kan i.p.v. een panty ook een sporenriempje gebruiken, zie je helemaal niet (gewoon onder de sperriem door) heb je geen last van voskleurige panty's o.i.d.

Een vriendin van mij heeft hier ook last van. Maar zelf met panty/sporenbandje lukt het hem nog?!? Ik zou er gek van worden!!

Succes ermee!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 16:19

Pipo schreef:
Eerst de tonglepel maar eens afwachten, mocht dat niet helpen wat het tot nu toe wel doet, dan de panty..........en als laatste redmiddel gaat het scholingsbit erin. Maar om een jong dier daar mee te doen, is toch wat tegen mij principes. Maar als het helpt, moet je maar.

Waarom hang je er dan geen correctiebit in in plaats van een scholingsbit? Ik was net in de ruitersportzaak (ik vind de mijne te stug worden van een tonglepelbit (heeft verder iemand meer last van? Verward ) dus heb een correctiebit gehaald) en een scholingsbit is scherper dan een correctiebit omdat die ook een kantelwerking heeft ofzo. Een correctiebit heeft alleen maar een boog zodat hij zijn tong er niet over kan doen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 16:24

Samsam"]
[quote="Lenn schreef:
Ik denk dat je hem gewoon een tonglepel in moet hangen en ik vrees dat je dat vort altijd zal moeten doen, als ze dat trucje immers kennen dan blijven ze dat echt onthouden;

Das niet altijd waar hoor, Sam heeft het ook een tijdje gedaan (als verzet) we hebben hem tijdelijk met rubber lepel gereden (en wel met een strakke neusriem anders kreeg hij het nog voor elkaar) en na een maand ging de tonglepel uit en nu gaat het perfect!
[/quote]

hmm sorry dat heb ik eigenlijk altijd gedacht, dan zal het er bij die van mij wel wat verder ingebrand zijn en het leek me slimmer van een paard om het te onthouden