Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:59

Voor overgangen te rijden: Slangevolte met de bogen in galop en de stukken waarbij je de a-c lijn kruist in draf, dan moet je dus iedere keer terugnemen, aanspringen, omstellen en steeds in een andere galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:01

Marijee schreef:
Heel nuttig topic

Mij is altijd geleerd om een paard soepel te maken en dan veel te draaien en te doen. En dan ook veel overgangen te rijden. Zo word het paard lekker soepel en blijft dan lekker aan het been

Als het paard niet in de volgende gang valt, heb je zeker gelijk :)
Kanttekening is wel dat de ruiter de overgangen ook echt actief moet rijden, en consequent zijn met het been en de zweep. Geen reactie = tik. Dan komen ze echt heerlijk aan het been :j

Idd een nuttig topic, Bokt kan heel nuttig zijn :j

Marijee

Re: Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:04

Hoebedoel je niet in de volgende gang valt? Ik vat 'm even niet? :)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:11

Fijn dat je hier reageert Yamcha, bij jou heb ik altijd het idee dat je weet waar je het over hebt & je legt dingen duidelijk uit :).

Een volte sluiten in galop is ook heel goed om paard goed op zijn achterbeen te zetten, let wel, het kost wel behoorlijk wat kracht en is dus beter te doen in een later stadium . Wat ook fijn is dat paarden na zo'n volte graag weer wat 'harder' gaan, en dan kan je de galop fijn verruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:12

Marijee schreef:
Hoebedoel je niet in de volgende gang valt? Ik vat 'm even niet? :)

Je kunt een paard steeds sneller laten stappen, dat ie niet meer anders kán dan aandraven.

Je kunt ook actief de overgang rijden, dat jij been geeft, en hij direct gáát, en de overgang inzet met het binnenachterbeen, ipv op de voorhand dendert, wat hij zou doen als je hem steeds sneller laat stappen. Een paard valt dan min of meer voorover namelijk. Let er maar eens op, als je mensen ziet rijden, dan zie je wel wat ik bedoel :)
Op de tweede manier is je overgang veel netter en verzorgder, én kun je veel fijner (licht)rijden in de draf :) Of de galop natuurlijk, 't is maar net welke overgang je maakt.

Voor overgangen terug geldt hetzelfde, paard mag niet terugvallen, de ruiter rijdt hem actief terug.
Op die manier hoef je ook niet steeds been te geven, paard blijft in dezelfde gang, tot hij teruggereden wordt.
@ Love_plaisir, thanks, ik vind het leuk ook :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-09 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:14

Ja, ik vat hem :j
Je legt idd heel duidelijk uit, dat is juist erg prettig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:14

Dank je wel, daar ben ik erg blij mee :)

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:58

dit mag je wel enkel doen als je paard al wat los is gereden !!!
het is een zeer goede oefening voor mensen die de dag er achter springenwedstrijd hebbn wnt de dag er achter ga je pas goed voelen dat het paard losser is.

Afbeelding

het beste is dat je dat eerst eens stapt en bij de B 3 balkjes legt om te stappn ( das voor een beetje afwissling)
dus je begint bij de K gaat zo naar de F en tussn de F en de b sla je af rechtn door tussn de K en de E ga je zo naar de K en dan draai je tussn de K en de A dan ga je rechtn door sla je af tussen de C en de H en ga je tussen de H en E afslaan rechtn door tussn M en B en dan tussn de M en C naar de balkjes die stappn en dan naar de A en de F en zo herhalen. dat doe je een paar keer en dan draaf je het ook een paar keer en dan maak je steeds kortere wendingen met bij de tussen de X en de E een oxer te zettn en daar kan je zo verder in doen.
Laatst bijgewerkt door Tessaaaaaa op 08-08-09 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:04

Ik doe meestal veel overgangen en voltes.
Weet verder nooit wat ik anders moet doen.
Dus: Ik hou dit topic zeker bij, heel nuttig! :)

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:02

Tessaaaaaa schreef:
het is een zeer goede oefening voor mensen die de dag er achter springenwedstrijd hebbn wnt de dag er achter ga je pas goed voelen dat het paard losser is.

het beste is dat je dat eerst eens stapt en bij de B 3 balkjes legt om te stappn ( das voor een beetje afwissling)
dus je begint bij de K gaat zo naar de F en tussn de F en de b sla je af rechtn door tussn de K en de E ga je zo naar de K en dan draai je tussn de K en de A dan ga je rechtn door sla je af tussen de C en de H en ga je tussen de H en E afslaan rechtn door tussn M en B en dan tussn de M en C naar de balkjes die stappn en dan naar de A en de F en zo herhalen. dat doe je een paar keer en dan draaf je het ook een paar keer en dan maak je steeds kortere wendingen met bij de tussen de X en de E een oxer te zettn en daar kan je zo verder in doen.

Dit snap ik niet zo goed :o

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:24

Olijkje schreef:
Tessaaaaaa schreef:

Dit snap ik niet zo goed :o

het is ook een ingewikkelde oefening xD
wat snap je niet zo goed? de hele oefening? anders zal ik eens een duidelijk teken met pijltjes als je wilt ?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:31

Die kan ik ook niet volgen eigenlijk...

Hij deed me wel denken aan een ander oefeningetje wat ik ook weleens moest van een instructeur. Op de rechterhand bij K afwenden en bij F weer rechterhand. Je leert er wel bochtjes van sturen.

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:34

Anne_GTI schreef:
Die kan ik ook niet volgen eigenlijk...

Hij deed me wel denken aan een ander oefeningetje wat ik ook weleens moest van een instructeur. Op de rechterhand bij K afwenden en bij F weer rechterhand. Je leert er wel bochtjes van sturen.

je neemt heel veel bochtn das goed ook een goede oefening om aan de teugel te leren lopen. ik ga effen eens duidelijk tekenen

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:43

Ik vind het boek: 101 trainingsoefeningen voor paard & ruiter ook een erg goed boek.
Heb net ook gelijk de andere besteld :P

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:04

Afbeelding

zo duidelijker?

ik kan echt niet tekenene xD duidelijk kan ik het niet maken. bij de K is de start :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:18

Nee.
:+

Je hebt het een bééééééétje ingewikkeld uitgelegd.

Ik denk dat je gewoon bedoelt dat je bij iedere hoek een soort halve kleine volte moet rijden ;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:26

Hmmm, Tessaaaaaa, zo heel erg duidelijk vind ik je nieuwe tekening ook niet. ;) Maar ik heb er wel een vermoeden van wat je bedoelt.
@Bizzybijtje: ik denk eerder dat ze in elke hoek een driekwart volte bedoelt, zodat je van richting én van hoefslag verandert. Maar ik kan het ook mis hebben. :+

Ik vind het trouwens leuk dat je de balkjes hebt aangesproken. Volgens mij blijven de trainingsmogelijkheden van balkjes voor veel dressuurruiters nog onontgonnen terrein. Ik ben zelf meer met western bezig en daar worden de balken graag voor verschillende oefeningen ingezet. Bijzonder interessant vind ik de volgende oefeningen:

Drie balkjes in een driehoek leggen. Door de driehoek uit verschillende posities / in verschillende gangen en verschillende tempi aan te rijden is je paard gedwongen om alert te blijven want de afstanden zijn nooit gelijk.

Een klassieker: achteruit door de L van balkjes.

Ook leuk: de balken in een ster leggen. In het midden sommige balken op elkaar leggen. Zo onstaan er hoogteverschillen. Dan in een volte om de ster heen. Goed om een zuivere volte te krijgen je kan je aan het middelpunt orienteren - alternatief kan je ook een verkeershoedje nemen - en om je paard alert te houden.
Laatst bijgewerkt door soesita op 08-08-09 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:26

Bizzybijtje schreef:
Nee.
:+

Je hebt het een bééééééétje ingewikkeld uitgelegd.

Ik denk dat je gewoon bedoelt dat je bij iedere hoek een soort halve kleine volte moet rijden ;)

nee je moet niet een volte rijden

het is gwn te moeilijk om uit te leggen vind het wel jammer eigelijk wnt dat is een super goeie oefening

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:29

soesita schreef:
Hmmm, Tessaaaaaa, zo heel erg duidelijk vind ik je nieuwe tekening ook niet. ;) Maar ik heb er wel een vermoeden van wat je bedoelt.
@Bizzybijtje: ik denk eerder dat ze in elke hoek een driekwart volte bedoelt, zodat je van richting én van hoefslag verandert. Maar ik kan het ook mis hebben. :+

Ik vind het trouwens leuk dat je de balkjes hebt aangesproken. Volgens mij blijven de trainingsmogelijkheden van balkjes voor veel dressuurruiters nog onontgonnen terrein. Ik ben zelf meer met western bezig en daar worden de balken graag voor verschillende oefeningen ingezet. Bijzonder interessant vind ik de volgende oefeningen:

Drie balkjes in een driehoek leggen. Door de driehoek uit verschillende posities / in verschillende gangen en verschillende tempi aan te rijden is je paard gedwongen om alert te blijven want de afstanden zijn nooit gelijk.

Ook leuk: de balken in een ster leggen. In het midden sommige balken op elkaar leggen. Zo onstaan er hoogteverschillen. Dan in een volte om de ster heen. Goed om een zuivere volte te krijgen je kan je aan het middelpunt orienteren - alternatief kan je ook een verkeershoedje nemen - en om je paard alert te houden.

ja die oefenening ga ik eens proberen

wat bijtje zegt ofzow is ongeveer juist en dan ga je gwn eens een stukje rechtn door naast de hoefslag waar bij ons hindernissn staan of balkjes

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:55

Ik denk dat ik het nog steeds niet snap maar het geeft niet :P

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:58

Is het zo: Afbeelding

?

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:03

Olijkje schreef:
Is het zo: Afbeelding

?

ja maar er komt eigelijk geen einde aan je kan da blijven herhalen :D

maar wat je naast de hoefslag doet moet op de hoefslag :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:06

ik werk mijn paard om te beginnen los in de stap.
eerst mag ze natuurlijk een aantal minuten aan de lange teugel even instappen,
dan pak ik de teugels licht op voor de middenstap waarbij ik een deinende lange hals verlang met daarbij ruimere passen.

Vervolgens rijd eens een klein stukje wat terug (op mijn zit) naar de verzamelde stap, komt ze op mijn zit terug dan wend ik direct af om vervolgens de diagonaal over te gaan in uitgestrekte stap.
dit herhaal ik een paar keer waarna ik ook eens een grote stap-pirouette (doorsnee +/- 10 meter voor het achterbeen) inzet om te controleren of ze fijn zijwaarts treed op mijn been, zich wil buigen om mijn binnenbeen en stelling aan wil nemen.

let wel....dit alles gebeurt nog in een lange en lage halslijn met alleen een licht kontakt op het bit.
mijn ervaring is dat mijn paard al heel los wordt van dit werk en dat ik deze losgelatenheid zo kan meenemen in de draf.

Verdere oefeningen die ik heel fijn vind om mijn paard soepel te maken :

-schouderbinnenwaarts in draf op de binnenhoefslag, gevolgd door een links/rechtsomkeert en dan een appuyement weer naar de hoefslag terug
-schoudervoor op de binnenhoefslag in galop met zo min mogelijk stelling
-veel korte schakelingen in draf en galop en daarbij veel variatie in de halshouding,

zoals: sluiten naar de verzameling en vervolgens hals laten strekken op de volte in arbeidstempo, vervolgens weer doorsluiten om daarna een stukje middengang te doen, weer sluiten en dan weer halsstrekken enz.
juist door de frequente variatie in halslengte, houding en tempo wordt je paard zo soepel als een garnaal ;) is mijn ervaring

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:10

Ga dit zeker volgen én m'n vriendin hierop attenderen, haar ruin heeft momenteel de neiging om in de draf galoppassen te maken, en hoe ze 'm ook voorwaarts rijdt, 't blijft een probleem op dit moment.. heb haar al 's gezegd "laat 'm maar even gaan dan", maar dat wil ze niet.. Misschien met deze oefeningen dat 't wel goed gaat..
Laatst bijgewerkt door Famke29 op 08-08-09 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:11

soesita schreef:

Een verkeershoedje?
Die ster ga ik eens uitproberen, balkjes doen wij heel vaak. Vind het altijd heel apart dat mensen dat niet doen, en mij vaak gek aankijken :)