Ik zit scheef op me paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik zit scheef op me paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:00

Zo'n simpele oplossing :D

Halthouden, en over je rechterschouder naar de staart van je paard kijken. Dan zit je, als het goed is, recht. Probeer dan ook zo te blijven zitten.

Verder moet je proberen constant je zitbeenknobbels te voelen. Je kunt ze voelen door je benen voor het zadel te leggen, dan weet je waar ze zitten. Dan doe je je benen normaal, en dan moet je proberen om er nog steeds op te zitten. Het is best moeilijk in het begin, maar als je het eenmaal door hebt lukt het wel :) . Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:01

Women schreef:
Een osteopaat kan bij zulke problemen ook een uitkomst zijn.

Fysiotherapeut nog beter! :)

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:58

Bizzybijtje schreef:
Women schreef:
Een osteopaat kan bij zulke problemen ook een uitkomst zijn.

Fysiotherapeut nog beter! :)

In eerste instantie bij osteopaat/manueel therapeut kijken of bijv. het bekken ook scheef staat en rechtzetten. Ook bij hen krijg je oefeningen die de spieren sterk(er) moeten maken, net zoals bij een fysio. Denk dat het in eerste instantie belangrijk is om te kijken of het lichaam recht is (ondanks de scoliose, dat blijft nou eenmaal), niet recht = rechtzetten, wel recht = oefeningen om spieren te versterken. Mensendieck zou ook een optie kunnen zijn..

Zonder beugels rijden is ook een goede optie, je gaf al aan rechter te zitten: wat gebeurt er als jij je rechter stijgbeugelriem 's wat langer hebt dan de linker? Mischien is dat wel de manier voor jou om rechter te zitten!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 21:00

Nee dat heeft geen zin
Ik denk echt dat het met mijn evenwicht is die ervoor moet zorgen dat ik recht ga zitten
Dus zonder beugels :P
Ma ik zal er eens over denken over een fysio ofzo

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:05

wat een hele mooie oefening is voor een rechte rughouding: te oefenen zonder paard

je gaat met de rug tegen een muur staan, je schouders naar achter, je voelt als het goed is nu de punten van je schouderbladen tegen de muur.

nu ga je rustig een stukje door de knieen zakken maar blijf contact houden met je schouderbladen tegen de muur, zodra je scheef gaat verlies je aan 1zijde het contact met de muur.

je kunt dit oefenen alla lichtrijden dus je zakt steeds een beetje door de knieeen en weer omhoog en steeds contact blijven houden, als je dit goed oefend dan ga je vanzelf voelen wanneer je op je paard recht zit of wanneer je scheef zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:09

Stijgbeugelriemen ongelijk doen heeft geen nut wanneer het ene been verder naar voren is. Word je alleen maar schever van.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:13

Kan zijn dat 1 been iets korter is dan de andere, dan kan het helpen.. vandaar suggestie "beugelriem"..

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 21:21

Ja daar heb je idd gelijk in
Ik hou jou idee ook in me achter hoofd hoor ;)
Maar heb het al een keer geprobeert ma ik heb dan het gevoel dat me beugel te lang is (ik voel dat heel snel als me beugel niet gelijk zijn)

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:25

Genoeg ideetjes wat je allemaal kan doen/laten, denk dat het voor jou nu belangrijk is om na te laten kijken of je zelf verder recht bent! Kan je dat evt. uitsluiten of heb je iets om mee aan de slag te gaan!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 21:26

Ja ik ga alles uitproberen

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 06:51

Ik ben zelf voor een dergelijk probleem bij de osteopaat geweest... Kwam eigenlijk voor iets anders en toen viel het hem op hoe scheef ik was. En ja, ik hoorde van mijn instructeurs ook vaak dat ik scheef zat... heeeeel vaak.

Ik ben nog steeds een beetje scheef ivm een lichte scolliose. Ik heb een keer een ongeluk gehad, met paard over de kop gegaan en heb daarbij de spieren en banden in mn nek verrekt gehad en mn hele fijne motoriek wou niet zo goed meer. Ik heb aan 1 kant nog steeds minder kracht in mn schouder waardoor het eerder gaat hangen als ik vermoeider wordt. Daardoor ben ik heel scheef gaan staan. Uiteindelijk bleken ik 6 scheve wervels te hebben, een spier in mn nek aan 1 kant in de knoop, een been lengte verschil van anderhalve centimeter en een ongelijke spierspanning/ kracht en een slecht werkende lever, waardoor ik spanning in mn lijf opbouwde (buikpijn was waarom ik eigenlijk naar osteopaar heen ging...).
Hiermee op de sportschool (onder begeleiding van een fysio) mee aan het werk gegaan en nu moet ik zeggen dat ik zowel recht zit als veel minder last heb van mn eigen lichaam (zat me soms gewoon in de weg, niet in zin van pijn, maar gewoon voelde scheef en kon het niet oplossen, en mn paarden werden makkelijker recht te richten...)

Ik dacht ook dat het aan mn evenwicht enzo lag, maar uiteindelijk bleek er lichamelijk ook eea aan de hand te zijn.

Zelf had ik nooit door dat het zo was allemaal, maar ben echt zo super veel opgeknapt van osteopaat en daarna/ in combi met fysio!

PS: zo'n tol waar je op kunt staan is voor je evenwicht erg leuk speelgoed :D en zwemmen... scheef zwemmen wil niet, wordt je in de lengte helemaal van gestretched...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:53

Het beste wat jij kan doen is om bij de mensdiek te gaan.

Lezend aan jou topic zei je al dat je al schuin loopt zonder paard.

Mensdiek zijn de personen die je nodig heb want die helpen jou om weer normaal recht te kunnen lopen.
Daarnaast is wel verstandig eerst naar de doctor te gaan voor je naar mensdiek gaat.

Waarschijnlijk ben je zo gaan lopen en zien jou hersen deze manier van lopen als of het gewoon is.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 08:56

Ik heb ook mensendieck gedaan
Heel lang geleden, maar dat was vooral vanwege me scoliose

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:54

Hier iemand met hetzelfde probleem, al jaren.
Uiteindelijk een kreupel paard en een half jaar later een hernia bij mij.

Om het verhaal kort te maken we zijn nu 7 jaar en 3 hernia's verder en een paard met een soms opspelende slijmbeursontsteking. Ben behandelt bij diverse therapeuten(fysio, manueel, neurologen) en heb net een jaar fysio training achter de rug om alles sterk te krijgen. Dat is gelukt maar ik ben nog steeds scheef. Dat heb ik de afgelopen jaren wel 100.000 keer gezegd maar niet 1 nee niet 1!!! persoon heeft het eens goed onder de loep genomen.
Het enige wat ik dan te horen krijg is dat ik mijn oefeningen moet doen(die ik dan ook goed doe) en moet volhouden. En dat terwijl gewoon duidelijk te zien is dat mijn linkerschouder lager staat/hangt dan de rechter.
Ik heb geen scoliose en volgens eerder therapeuten staat mijn bekken normaal

Het lijkt wel of niemand me kan helpen of dat niemand me serieus neemt. Ik sta inmiddels al 3 jaar zwaar gefrustreerd naast mijn paard .
Ik kan de gangen opzich wel hebben maar doordat ik zo scheef ga zitten komt de rugpijn en herniapijn al na een uurtje opzetten.
Zonder zadel gaat best goed dus doe ik dat af en toe eens maar ik ben dan nog steeds scheef dat merk ik dan weer aan mijn paard die gaat lopen naar mij, met als gevolg dat die dan weer kreupel wordt.

Mijn paard is te helpen met methode Antoine de Bodt....is er ook een Antoine de Bodt voor mensen???

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:05

YamaDeva schreef:
Misschien een idee om zonder zadel te oefenen? Begin gewoon in stap en doe wat wendingen op beide handen: als je dan niet in balans/recht zit, glijd je eraf en leer je je zit vanzelf te corrigeren. Hoeft niet lang: je kunt ook eerst gewoon met zadel je oefeningen doen en ga je daarna zonder zadel 5-10 minuutjes uitstappen.
Eigenlijk iedereen is wel in meer of mindere mate scheef (zowel mens als paard): door je ervan bewust te worden kun je jezelf aanleren een rechtere houding aan te nemen. Kost wel wat tijd en oefening.

Als dat niet zelfstandig lukt, heb je misschien hulp nodig van chiropractor/fysio of iets dergelijks.

Succes!

mee eens

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:22

Cowgirl... Laat je eens nakijken door een GOEDE osteopaat. Misschien mankeer je lichamelijk iets, binenn in je lichaam. Zoiets had ik dus ook. Binnenin mankeerde iets, wat er aan de buitenkant uitkwam.
Ik ken er 1 hier in de buurt. Heb evt wel een nummer voor je.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:25

Probeer eens te draven zonder beugels, dan moet je je evenwicht wel houden

priscie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:24

haha wat ik heb gedaan is heel veel op de wii fit als je die hebt of zonder beugels en naar buiten blijven kijken.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:34

Whaha die hebben wij wel de wii maar wii fit niet (wil ik wel een vriend van me pa heeft er een dus da mogen we wel eens op)

priscie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:52

hahaha dat heeel veel doen daar zie je ook hoe je staat enzo! Best handig!

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:36

zonder beugels rijden ik heb het probleem dat ik naar voren gaat hangen

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 08:01

Me moeder zei we zullen nog wel ff zien en als het nog heel erg blijft dan kijken we wel eens voor zo'n osteopaat ofzo (of een wii fit whahah) het paard waar ik nu op rij moet ik eerst ietsjes meer onder controle hebben (ze wil me wel eens d'r vandoor gaan :P)

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:04

succes corientjuhh

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 08:04

Dankje

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:28

goed zonder zadel blijven trainen. zal zou je maar gaan instappen zonderzadel en er daarna het zadel opgooien. dan ben je bewuster op het moment zelf van je fout. en corigeer je je zelf mss makkelijker