paard bang voor beenhulpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:36

Je maakt er als ruiter zelf een drama van, niet zo tutten, daar worden paarden nerveus en onzeker van.

Waarschijnlijk heb je het ook nog iets verergert. Jij legt je been aan, paard schrikt, jij haalt je been snel weg. Na een paar keer heeft elk paard wel door dat de 'schrik'reactie die vervelende druk weg haalt. Het trucje is geboren terwijl de werkelijke oorzaak allang weg is en daar worden ze steeds beter in. Hij richt jouw dus af ipv jij hem.

Een ruiter met een beetje lef heeft dit relatief snel opgelost. Kwestie van erop gaan zitten en benen net zolang aanleggen tot hij rustig wordt. Elke keer als je je ben weghaalt zodra hij gek gaat doen beloon en versterk je dus zijn gedrag. Gewoon benen aanleggen en laat maar gek doen, net zolang tot ze er zelf achter komen dat gek doen niet de oplossing is en dat wanneer ze kalmeren de druk wel weg gaat.

Haal er iemand met lef bij als je dit zelf niet durft! Het gedrag zal namelijk steeds extremer worden. Met lief en geduldig kom je er niet zolang jij zelf niet de houding hebt, van doe normaal, niets aan de hand.

Zelf heb ik ook een hele sensibele pony maar als ik daar onzeker op zit en heel voorzichtig alles ga doen dan wordt zij heel nerveus. Daar werd ik dan weer bang van waardoor zij nog schrikkerger werd. Onze relatie werd dus steeds slechter. Op een dag was ik zo gefrustreerd en boos geworden dat ik mezelf een schop onder m'n kont het gegeven en tegen m'n pony een houding opgezet van normaal doen niet aanstellen. Sindsdien veel minder problemen omdat ik minder loop te tutten.

linsim26

Re: paard bang voor beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 22:57

toch knap dat je mijn paard beter kent dan ik :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:38

Toch heeft ze wel een punt. Als jij je benen maar blijft afsteken, dan zal je paard nooit aan de druk van benen wennen. Longeren en met je handen de druk nabootsen is een beetje aantutten.

Je hoeft echt niet meteen heel veel druk te geven, maar door je benen af te steken geef je echt een verkeerd signaal aan je paard. Ik zou je aanraden om je benen licht aan je paard te houden. Ook niet meteen weer afsteken wanneer je paard hier sterk op reageert. Ze moet gewoon wennen aan de aanwezigheid van je been.

En wanneer je dit inderdaad zelf niet kan, is het verstandig om er iemand bij te halen die dit wel aandurft.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:47

Juangi schreef:
Nou. Als je goed naar wedstrijden kijkt zie je (BIJV!) Anky ook niet met haar kuiten aandrijven. Je zit wel stil en rechtop maar geeft wat druk met je bovenbeen en knie. Meeste paarden begrijpen de hulp wel en je overvalt ze niet gelijk met een schopje. Die van mij schrok er zelfs van als ik maar aanlegde.... Door mn bovenbeen te gebruiken loopt ze nu erg rustig!

Anky heeft haar paarden zover afgericht dat die op de kleinste hulpen al reageren. Dát is de kunst van het dressuur rijden, je hulpen zo verfijnd kunnen geven dat het lijkt of het allemaal vanzelf gaat. Als je goed kijkt zie je wel degelijk haar benen bewegen.

Ik ben van mening dat je dit in het voorwaartse moet corrigeren. Als jij je kuit aansluit en ze gaat hard, prima, dan maar hard, maar wel onder jouw controle. Als je gelijk de teugels aanhaalt wordt ze inderdaad steeds banger voor je kuit. Immers: zodra die kuit ertegen komt, en ze reageert, krijgt ze gelijk een 'ruk' aan de teugels.

Verder noemt een van de anderen die gereageerd hebben dat je moet aandrijven met je bovenbenen. Ik weet niet hoe je dat wilt doen hoor, maar als je je bovenbenen aanspant, ga je knijpen, en gevolg daarvan is weer stuiteren in het zadel. Je bovenbenen blijven ontspannen, en je onderbenen drijven.
Aangezien het longeren met losse beugels wel goed gaat, ben ik bang dat het toch in de ruiter en zijn ontspanning ligt. Onbewust ga je zelf al meer gespannen zitten (knijpende bovenbenen!), waar zij dan op reageert!

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:40

bedankt allemaal voor de reacties.

ondertussen ga ik door met longeren en proberen mn paard te laten wennen.

ondertussen gaat het wat beter ik hou mn benen niet meer afgestoken maar ze schiet er nog steeds elke x zomaar vandoor.

wij hadden echt het idee dat het angst is van het paard en dat ze dus een keer flink in elkaar geschopt is.
vandaar dat we voorzichtig met haar zijn maar het moet toch wel een keertje goedkomen met haar.