Juangi schreef:Nou. Als je goed naar wedstrijden kijkt zie je (BIJV!) Anky ook niet met haar kuiten aandrijven. Je zit wel stil en rechtop maar geeft wat druk met je bovenbeen en knie. Meeste paarden begrijpen de hulp wel en je overvalt ze niet gelijk met een schopje. Die van mij schrok er zelfs van als ik maar aanlegde.... Door mn bovenbeen te gebruiken loopt ze nu erg rustig!
Anky heeft haar paarden zover afgericht dat die op de kleinste hulpen al reageren. Dát is de kunst van het dressuur rijden, je hulpen zo verfijnd kunnen geven dat het lijkt of het allemaal vanzelf gaat. Als je goed kijkt zie je wel degelijk haar benen bewegen.
Ik ben van mening dat je dit in het voorwaartse moet corrigeren. Als jij je kuit aansluit en ze gaat hard, prima, dan maar hard, maar wel onder jouw controle. Als je gelijk de teugels aanhaalt wordt ze inderdaad steeds banger voor je kuit. Immers: zodra die kuit ertegen komt, en ze reageert, krijgt ze gelijk een 'ruk' aan de teugels.
Verder noemt een van de anderen die gereageerd hebben dat je moet aandrijven met je bovenbenen. Ik weet niet hoe je dat wilt doen hoor, maar als je je bovenbenen aanspant, ga je knijpen, en gevolg daarvan is weer stuiteren in het zadel. Je bovenbenen blijven ontspannen, en je onderbenen drijven.
Aangezien het longeren met losse beugels wel goed gaat, ben ik bang dat het toch in de ruiter en zijn ontspanning ligt. Onbewust ga je zelf al meer gespannen zitten (knijpende bovenbenen!), waar zij dan op reageert!