Zadelmak maken, aan de longe of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 16:11

Spatter, sorry dan heb ik je verkeerd begrepen :o
Denk dat het ook wel gaat lukken, heb al heel veel met hem voor de eerste keer gedaan en aangeleerd en hij pakt echt alles snel op en is super leergierig en snel rustig en relaxed :j

@ kiwiko; hij kan idd hooguit rondjes gaan rennen, maar ik verwacht eerlijk gezegt dat ik hem al snel zelf zal kunnen stilzetten :j

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:14

deniece schreef:
@ Spatter; waar lees jij dat mijn paard gaat bokken, steigeren of andere maffe dingen doet? Hij schrok, schoot 3 passen naar voren en had toen aan de andere kant meer ruimte en wou dus daarheen rennen. Dat is alles, hij doet verder helemaal niet raar oid :)

Híerom heb ik dus aan het begin gevraagd het hele verhaal te lezen voordat je reageert ;)

Maargoed, ik heb alle reacties gelezen en ga er nog even over na denken. Denk dat er minder gevaarlijke situatie's kunnen ontstaan als ik de longeerlijn eraf haal zodra hij ontspannen stapt, en dan veel tegen hem praten en kroelen bij zijn schoft. En dan komt het wel goed :j uiteraard heb ik goede begeleiding vanaf de grond.

even over t gedeelte naar voren schieten, wat ik dan altijd doe is gewoon meegaan..
laat maar lopen.. ze kunnen beter vooruit gaan dan stil staan.. (dit is uiteraard mijn werkwijze, wat jij ermee doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten)

heel erg veel succes met je paard!!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 16:15

@ Newmom; mijn paard kent het longeren met dubbele lijnen, het longeren met zadel met losse beugels, kan op stem stap draf galop en halthouden :) Hij is helemaal super ontspannen, kan hem zonder problemen opzadelen, longeren met of zonder zadel, met of zonder bijzet. Hij kent het zadel al zeker 3,5 maand en het longeren al wel langer :) Stom dat ik dat niet in mijn beginpost heb gezet, nu komt het wss over dat ik er zo op ga zitten en in een week alles probeer te leren, dit is dus écht niet zo. Ook is het al ruim 3 weken geleden dat ik er voor 't eerst op heb gezeten/gehangen, dus ik doe het rustig aan :)

Wel mijn complimenten voor jou dat je alles alleen doet! Echt super :j

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 16:19

newmom schreef:
even over t gedeelte naar voren schieten, wat ik dan altijd doe is gewoon meegaan..
laat maar lopen.. ze kunnen beter vooruit gaan dan stil staan.. (dit is uiteraard mijn werkwijze, wat jij ermee doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten)

heel erg veel succes met je paard!!

Bedankt! Dat wil ik nu dus inderdaad ook gaan doen, voorwaarts oplossen. Ik denk dat dat alleen werkt me de longeerlijn eraf, aangezien hij dan msischien wil omdraaien, en gaat hij dan kan hij gaan zonder dat het gevaarlijk word :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:20

newmom wij werken dus hetzelfde, alleen gebruik ik geen longeerlijn maar een lang halstertouw met opstappen

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:21

@deniece
zo kwam je niet over hoor.
vertelde alleen hoe ik t doe en dan vertel ik liever t hele verhaal als een klein stukje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:21

het enige wat ik doe aan de lijn als de ruiter erop zit.......... is het veiligheidanker zijn........ ik grijp in als de ruiter het niet meer op kan lossen.........

Def

Re: Zadelmak maken, aan de longe of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:03

Ik houd een paard toch ook wel de eerste keren aan de longe. Je moet een echt goede longeur hebben die bij de eerste passen 'ervandoor schieten' de longeerlijn naar haar toe haalt, zodat ie niet kan omdraaien. Als het rondje kleiner wordt, zal hij ook niet meer zo hard kunnen rennen.

Ik vind het sowieso handig om de eerste keer dat er iemand op zit een paard aan de longe te hebben, omdat de longeur het paard toch wat kan sturen en ingrijpen,zonder dat er druk op het bit hoeft te zijn.

Ik moet zeggen dat ze er bijmij nooit zo lang aan hebben gezeten. Gelijk goed de rem oefenen (die moet hij allang kennen van het longeren enz.) en dan zodra die erop zit en hij kent het been en stuur (wat je ook al aan de lange lijnen kunt oefenen) dan doe ik ze los. Dat is bij het ene paard de tweede keer en bij de andere na een maand.. ligt aan het paard

Urielle

Re: Zadelmak maken, aan de longe of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:18

Ik werk zelfs niet met een grondman, ik besteed veel tijd aan het voortraject en als ik denk dat ze mak genoeg zijn, mijn stemhulpen kennen en niet in paniek raken van druk op het bit stap ik gewoon op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:23

Tjaaaa ook ik maak regelmatig wel eens paarden zadelmak, ik train ze echt een hele tijd voor er maar gedacht wordt om op het zadel te gaan zitten, bij de voorgaande training is longeerwerk uiteraard heel belangrijk, je moet je paard dus al zover hebben dat dat geen probleem meer opleverd.
Maar er is meer te doen dan dat alleen, hij moet dus echt leren stoppen op vraag van de longeur, dadelijk weer vertrekken op vraag , versnellen en vertragen, er moet dus duidelijk controle zijn.
Werk aan de dubbele lijnen, dan kan je dus een stuur op je paard zetten, dat ook echt werkt, het paard moet leren achterwaarts te gaan, te wijken voor druk, en zijn voeten geven.
Ook besteed ik heel veel aandacht aan het desensybiliseren, het aanraken met echt bijna alle denkbare voorwerpen op echt alle plaatsen bij het paard, en het paard moet daarbij gewoon braaf stil blijven staan, lukt dat nog niet helemaal dan moet dit dus meer geoefend worden.
Ook laterale ( zijdelingse ) nageeflijkheid moet gekend zijn.
Ook het werken met touwen die bevestigd zijn aan het paard (aan de longeersingel of aan het zadel), en die hem dus volgen en zelfs rondspringen terwijl je paard loopt, zo is hij daar ook alvast aan gewend en zal dus ook niet zo snel schrikken van een longe die per ongeluk eens zijn benen zou raken.
De eerste keer of mssn wel de eerste 2 a 3 keer dat er iemand op het paard gaat zitten doe ik dat steeds aan de longe, maar dan zo vlug mogelijk zonder longe en los de bak in.