Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:hey !
niet opgeven !! nooit !
ken je geen mensen die ervaring hebben ?
ik zou der helemaal opnieuw inrijden..
eerst alleen met zadel en losse beugels longeren.. vraag of (lichte) vriendin op der gaat zitten en dat jij ernaast loopt zodat ze er weer aan went want als ze jou vertrouwt loopt ze jou wel achterna..
en met ieder klein stapje vooruit heel blij zijn en goed straffen en belonen..
en verder een goed passend bit en zadel hebben !!
Succes hea !
Sander_ schreef:hestejente schreef:Wat een ontzettende flauwekul.
Lekker genuanceerd ben je.Volgens mij klopt mijn bericht, hoe ouder een paard is, hoe moeilijker het 't inrijden oppakt, dus als je daar geen ervaring mee hebt wordt het al helemaal moeilijk lijkt me.
. 
Sander_ schreef:hestejente schreef:Wat een ontzettende flauwekul.
Lekker genuanceerd ben je.Volgens mij klopt mijn bericht, hoe ouder een paard is, hoe moeilijker het 't inrijden oppakt, dus als je daar geen ervaring mee hebt wordt het al helemaal moeilijk lijkt me.
: Een paard is pas lichamelijk volwassen en volledig volgroeid vanaf een jaar of 6 wanneer alle groeiplaten in het skelet dicht zijn. Dus het maakt niets uit dat je een paard niet al met 3 inrijd, dat kan best (en is zelfs in veel gevallen veel beter voor zowel de geestelijke als lichamelijke ontwikkeling van het paard) en ook later leert een paard nog, anders zouden de paarden die nu in de top lopen toch ook niets meer leren? Een paard is een intellligent dier. Sander_ schreef:hestejente schreef:Wat een ontzettende flauwekul.
Breghje schreef:Sander_ schreef:Lekker genuanceerd ben je.Volgens mij klopt mijn bericht, hoe ouder een paard is, hoe moeilijker het 't inrijden oppakt, dus als je daar geen ervaring mee hebt wordt het al helemaal moeilijk lijkt me.
Dan iets minder ongenuanceerd: Een paard is pas lichamelijk volwassen en volledig volgroeid vanaf een jaar of 6 wanneer alle groeiplaten in het skelet dicht zijn. Dus het maakt niets uit dat je een paard niet al met 3 inrijd, dat kan best (en is zelfs in veel gevallen veel beter voor zowel de geestelijke als lichamelijke ontwikkeling van het paard) en ook later leert een paard nog, anders zouden de paarden die nu in de top lopen toch ook niets meer leren? Een paard is een intellligent dier.
Pikte alles nog makkelijker op dan een jong dier, omdat ze wat minder snel onder de indruk is, omdat ze al wat meer levenservaring heeft. Ik vind het juist prettiger werken. Geen puberend gedrag dat het bemoeilijkt. En dingen leren ging echt in een rap tempo, ze pikte zo alles op. Leeftijd heeft daar niks mee te maken, de kunsten van de ruiter daarentegen hebben daar alles mee te maken.Samirah22 schreef:Hoi allemaal.
ik heb net me vriendin gebeld of ze mij wilt helpen. ik ga morgen aan die boer vragen of ik iemand mee mag nemen. hopelijk gaat het dan goed.
Kijk ik durf niet zo goed veel op te eisen daar met b.v les nemen van een evaren instructrische want dat kost natuurlijk ook geld en ik ben bang dat ie dan liever iemand anders wilt "als het toch niet gaat" beetje onzeker dus, want ik wil echt me plekkie behouden daar.
het is inderdaad heel erg moeilijk in me eentje, maar ik heb vanacht nagedacht en ik ga der niet opgeven en ik ga gewoon hard door trainen net zolang totdat het goed gaat.
Van dat stappen vindt ik een goed idee, ik kijk ook veel op youtube daar had ik ook paar tips vandaan gehaald en dat voerde ik gister uit en toen ging het ook veel beter.
iedereen bedankt voor de reacties.
Groetjes..
Samirah22 schreef:Hoi allemaal,
Hier komt mijn zoveelste probleem, het is misschien een lang verhaal, maar ik weet het gewoon even niet meer en ik moet het kwijt want ik voel me zo ontzettend rot.
Via een kennis kon ik bij een boederijtje een paard verzorgen, een 7 jarige vurige pittige merrie.
Tegen mij is toen verteld dat ze al is ingereden en omdat ze alleen maar in de wei stond werd gevraagd of ik haar wou verzorgen, ik dacht Woww zo gaaf eindelijk een vz paardje !
mijn droom blijkt nu in duigen te vallen.
Toen ik met haar begon kon ik haar geen eens borstelen zo gestresst was ze, ik begon met longeren en dat heb ik nu zo'n 2 maanden gedaan. Sinds een maandje ben ik bezig om haar te berijden en echt het gaat voor geen meterik begin eerst met longeren zodat ze goed moe is voordat ik erop ga, en echt longeren gaat hartstikke goed, maar zodra ik op haar ga zitten is het : Oren plat in de nek en lopen draaien net het gevoel dat ze door de hele bak wilt gaan bokken doordat is mijn angst naar boven gekomen en ik denk dat ze ook mijn angst voelt en daardoor misbruik gaat maken. Maar echt het lijkt net of ze helemaal niet is ingereden ze kent helemaal helemaal niks ! wat ik ook probeer ze snapt het niet.
Vandaag was ik het zo zat ik dacht bij mezelf ik moet nu echt streng voor haar zijn anders komt er niks van terecht, ik ging op der zitten ze begon weer oren plat in der nek en draaien ik dacht nu me angst opzij zetten en dat deed ik. dat voelde ze en ze begon te lopen in het begin ging het wat trekkerig en beetje met spanning en 1 bok erbij maar toen ik weer strenger werd gaf ze der eigen over en deed ze het veel beter. ik ging draven en ik wou een bocht maken wat doet ze, ze loopt recht op het hek af? en ik weet wel hoe ik moet sturen daar kon het echt niet aan liggen het leek net of ze het gewoon niet snapte!
ik wil zo graag met haar doorgaan totdat het helemaal goed gaat, maar ik heb helemaal geen evaring met jonge paarden of met niet goed ingereden paarden. en echt ik heb zo'n goeie band met der gekregen ze is zo lief en ze is ook gek op mij. even voor de duidelijkheid, ik kan met haar niet op les ze woont ergens op een boederijtje en ze is niet van mij en die man waarvan die is heeft het zelf erg druk als ik bezig ben.
wat moet ik nu doen? moet ik haar opgeven wat ik echt niet wil of moet ik hard door knokken om het goed te laten komen? ik voel me zo rot ! ik vraag me ook af hoelang dat duurt een paard inrijden.
misschien zal ik wel wat negatieve reacties krijgen dat ik maar op les maar dan kan ik haar nog niet verbeteren.
ik zeg er wel bij het is al heel wat verbetering gekomen ze is nu veel rustiger en kan haar zelfs nu gewoon buiten borstelen en aan het halster meelopen gaat allemaal goed eigenlijk alles nu behalve het rijden
alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal maar ik moest het even kwijt.
Groetjes
Kuggur schreef:Whoopi1 schreef:Ik heb geen reacties gelezen, dus miss staat het dubbel.
Als je te lui bent die paar reacties te lezen kun je het reageren óók beter laten.
tillyaan schreef:hallo,
dat het je naar 2 maanden nog niet duidelijk is geworden dat dat beestje niet is ingereden!
maar oke ik rijd zelf pony's in
dat longeren gaat nu goed en met rijden moet je consucent blijven zijn
laat hem maar tegen de bak aanlopen een beetje buitenbeen om hem van de kant af te drukken zit zo weinig mogelijk aan die mond dan komt het allemaal goed en loopt die straks te sterren van de hemel