Verkeerd of overkruist aanspringen, geen voorkeursgalop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:55

Zo ben ik maanden bezig geweest met de rechtergalop, heb alles geporbeerd, binnenstelling, buitenstelling, verkeerde been lichtrijden, blakje.. vanuit de linkergalop door een S van hand veranderen, en omzetten.. niks hielp..
Tot ik mijn instructrice eens liet voelen.. ze heeft 10 minuten nodig gehad op een volte, en meneer kon in een keer ook rechts aanspringen, en sindsdien springt hij dus prima aan.
Ik heb nog nooit met een paard problemen gehad in de galop, maar kennelijk had hij dat beetje extra duidelijkheid nodig.
Heb je misschien iemand met veel verstand van zaken die hem eens kan voelen?
Hij is overigens ook een haflinger, en was destijds ook 4..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 17:56

Zijgangen pakt hij razendsnel op. Wijken kan hij dan ook al wel. Schouderbinnenwaarts/schoudervoor kwam er laatst per ongeluk uit. Hij wijkt goed voor zijwaartse druk.

Vandaag weer geprobeerd en gevoeld waar het probleem lag. Ik hang inderdaad teveel naar binnen en heb te weinig verbinding met mijn buitenteugel. Dat aangepast en meneer sprong zo goed aan :D
Zo simpel was het dus :+

Wesseltje

Re: Verkeerd of overkruist aanspringen, geen voorkeursgalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:57

Ah perfect!

Daantje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:17

als je wil aangaloperen moet je op je verkeerde been gaan lichtrijden & dan is het makkelijker voor de pony om in de goede galop te springen !!

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:26

ik een haflinger van 10 met hetzelfde probleem, we zgaan aanspringen zijn nu al een jaar bezig om op allerlei manier haar in de goeie gallop te krijgen.

van alle oefeningen die hierboven beschreven staan werd zij alleen maar heel nerveus want ze weet dat ze het niet goed doet dus elke keer als we aanspringen en ik haar weer terug neem of iets dergelijks werd zij nerveus en het ging van kwaad tot erger op een duur was het zo ver dat zodra ik wou aanspringen om het weer op een andere manier te proberen zij gewoon stil ging staan in de achteruit of gaat steigeren,

nu word ik geopereerd en kan ik drie maand niet rijden, ik zet haar nu eerst drie maand in de wei met alleen een beetje longeerwerk en vooral geen gallop, tegen de tijd dat ik weer kan rijden haal ik er een osteopaat (sorry voor de verkeerde spelling) bij heb al veel goede berichten gehoord, het is wel duur en je bent er waarschijnlijk met een behandeling niet vanaf maar als het m'n pony helpt heb ik het er zeker voor over!

suc6 met je haffie!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:47

Katja schreef:
Beetje zijwaarts voor het binnenbeen is voor mij iets wat ze leren voor ik in galop ga.

Dat doe ik dan weer niet.
Eerst naar voren op het been.
Dus ook de galop.
Dan pas opzij voor het been.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:46

Ik heb net hetzelfde probleem. Ik rij een Fries die nu al een tijdje zadelmak is maar heel veel problemen met zijn galop heeft. Ook zoals die van Amanda geen duidelijke voorkeur voor één kant, maar hij springt vaker aan in kruis- of contra- dan in de juiste galop. Dus ik ga die tip van die volte en wijken zo snel mogelijk eens uitproberen :j

Ik zat net trouwens toevallig in een boek te lezen en daar werd de tip gegeven van naar opzij te kijken bij het aanspringen. Daardoor plaats je automatisch je binnenheup wat meer naar voren. Wel weer opletten dat je niet te fel naar voren valt ter "aanmoediging" om goed aan te springen, want dat moedigt het paard net aan om fout aan te springen. Heb ik zelf ook al meermaals ervaren :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:10

Vandaag heb ik les gehad en het probleem is opgelost. Nou ja, ik weet waar het probleem zit. Bij mij uiteraard :+

Links is Jim zijn sterke kant. Op de linkerhand heb ik teveel steun op de binnenteugel, te weinig op de buitenteugel. Daarbij heb ik meer gewicht op mijn binnenbeen. Door recht op mijn paard te gaan zitten, hem actief verbinding rijden binnenbeen-buitenteugel, lichte stelling naar binnen te vragen en dan in een hoek door te zetten naar de galop. Hij sprong keurig aan. Helaas is er nog wat onbalans en maakt hij zich daardoor sterk. We gingen na een korte zijde heel hard en ongecontroleerd door de bak. Volgende punt om aan te werken dus :+

Op de rechterhand heeft hij meer moeite. Ik heb ook hier teveel gewicht op mijn binnenbeen. Daarnaast vroeg ik te weinig stelling. Omdat hij op links sterker is trok hij zich tegelijk met mijn galophulp naar links eruit en kon zo zijn buitenbeen naar voren plaatsen en verkeerd aanspringen. Oplossing? Wat meer stelling vragen naar binnen, recht op mijn paard zitten, verbinding rijden met binnenbeen naar buitenteugel en doordrukken. Omdat hij zich op links sterk maakt is het bij hem belangrijk goed verbinding rechts te houden en links iets toe te staan, zodat hij goed aan kan springen.

Resultaat: 1x verkeerd aangesprongen op rechts (mijn schuld, te weinig verbinding) en verder keurig op de goede hand aangesprongen.
Wat wel fijn is, want dan kunnen we aan andere dingen gaan werken in de galop :D

Misschien heeft iemand nog wat aan mijn tips. Bij mij werkte dit dus heel goed.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:19

Ik heb ook een 4 jarige onder het zadel die vooral op de rechterhand heel wat problemen heeft met de juiste galop.

Mijn trainer heeft me een trucje geleerd die (bij mijn paard althans) goed werkt. Ik moet hem eerst zoiezo goed actief maken aan mijn binnenbeen en dan wat gaan doorzitten en net voor ik wil aanspringen in galop (dat doe je best in de hoek) een tikje met de stok op zijn schouder. Zo zet hij zijn schouder naar buiten en dan de galop hulp en dan springt hij correct aan.

Ik weet natuurlijk niet of het bij jou pony wat zal zijn, maar bij mij werkt het althans! :D

Alvast veel succes ermee!