waarom stopt hij steeds zomaar uit het niets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: waarom stopt hij steeds zomaar uit het niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:15

Ik draai ook altijd een rondje als ik voel dat een paard compleet wil blokkeren.Zo blijf je in beweging en dit is altijd beter dan stilstaan.Dat doen ze gewoon de deur dicht en kun je uren wachten.Afstappen is ook niet zo erg hoor,je pony snapt gewoon de hulpen nog niet zo als een doorgereden paard en een tik heeft dan weinig zin.Of hij nu onzeker is of gewoon geen zin heeft om verder te gaan maakt dus weinig uit,in beweging houden!!Soms draai ik zelfs om en ga ik in de achteruit net zolang tot ik ze weer om kan draaien en in de vooruit kan.En als ze lastig zijn:gewoon blijven draaien!

Succes!

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:10

Volgens mij is het zo dat paarden soms bang zijn, maar meestal gewoon liever lui dan moe zijn. Heb jij weleens een paard in de wei gezien die zomaar ging draven, gewoon omdat hij zin had om te draven ? Dacht het niet, daar is altijd een reden voor (weggejaagd door andere paarden).

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:19

Kobie schreef:
Volgens mij is het zo dat paarden soms bang zijn, maar meestal gewoon liever lui dan moe zijn. Heb jij weleens een paard in de wei gezien die zomaar ging draven, gewoon omdat hij zin had om te draven ? Dacht het niet, daar is altijd een reden voor (weggejaagd door andere paarden).

Moet je toch eens wat langer en beter kijken, paarden rennen wel degelijk als ze daar zin in hebben. Ik weet van de staleigenaar waar ik nu sta dat de groep zo'n beetje elke avond wel een paar rondjes door het weiland galopeert

Het is wel zo dat de meeste zuinig zijn met hun energie of afgestompt of verveeld door steeds het zelfde werk, maar echt lui, das een mensen ding

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: waarom stopt hij steeds zomaar uit het niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:38

Ho even.

Het klopt helemaal niet dat paarden liever lui dan moe zijn.
Paarden zijn werkdieren, ze werken graag voor je. Halen graag alles uit de kast.
Dat klopt echt niet, En inderdaad. Paarden rennen ook écht wel als ze daar zinn in hebben hoor!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:44

Staat je pony echt helemaal op slot?
Mijn merrie doet het ook soms. Af en toe doet ze het ook wel eens omdat ze niet naar buiten wil, ze doet het eigenlijk alleen maar alleen, of het paard waar ze mee samen loopt moet het ook doen.
Meestal gaat dat zo. Op buitenrit is ze vrijwel nergens bang voor qua verkeer, maar er zijn wel eens hele vreemde dingen, zoals een felgroene plastic bak o.i.d. Daar krijg ik haar er meestal langs, soms moet ik wat langer de tijd geven. Op een gegeven moment tijdens de rit staat ze ook in een keer stil, vol op de rem, dan wil ze niet meer. Geef ik been, dan blijft ze of op slot staan of ze gaat achterwaarts.
Bij mijn merrie is het dat ze dan inderdaad even dicht slaat. Alles stapelt zich op, en dat moet ze verwerken. Als er de mogelijkheid is, laat ik haar rustig staan. Let wel, ze mag pas wegstappen als ik dat wil, ze gaat dus nergens heen. Soms is het tien seconden wachten, anders hele minuten lang. Vaak kan ik haar daarna rustig weg laten stappen, maar als ze het een keer doet, dan doet ze het vaak een tijdje later nog een keer. Op zo'n dag is ze van zichzelf al wat gespannen, dan krijg je dat ook. Af en toe, als ze van het slot af komt, dan wil ze ook alleen maar achterwaarts. Dat los ik altijd op door haar gewoon achterwaarts te laten gaan: en wel die kant op waar ik heen wil. Als ze met de neus naar voren niet wil, dan maar achterwaarts. Dat werkt perfect, want dan loopt ze netjes voorwaarts. Een beloning krijgt ze altijd als ze daarna netjes vooruit loopt, en ik merk ook dat ze daardoor meer vertrouwen krijgt. Dat komt er ook nog eens bij, want ik weet, hoe hard ik mijn best ook doe, dat ik toch verkrampt ga zitten. Ik vind het ook niet leuk dat ze stil gaat staan, zeker omdat ik een held op sokken ben.

Bij jouw jonge pony is het ook niet handig om met de zweep te slaan. Een jong paard kliert niet snel op deze manier. Laat een ander paard meerijden, een braaf paard of een brave pony. Rij kort, en beloon goed als er netjes wordt doorgelopen. Neem ook eens les, en ga eens naar buiten met de les. Een instructie kan je vertellen wat je moet doen. Stap en draaf lekker voorwaarts, neem een kort galopje en bouw vooral je ritten op in lengte. Hopelijk heb je hier wat aan, succes!