Jong paard gekocht en hoe nu verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:41

Hoi ik zat al mee te lezen maar wat goed dat het zo goed gaat :) Let er op dat het inderdaad niet te snel gaat..Leerzaam om je ervaringen zo mee te lezen, hou je het bij in dit topic?

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 08:25

Naja, dat is dus het paard wat ik zolang heb gehad, een haflinger..

Ik heb hem gratis gekregen omdat ze hem met net zo veel liefde een spuitje wilde geven.. Beestje begon gelijk te trappen als je in de stal probeerde te komen.. beet iedereen kapot..

Ik heb als eerst een dierenarts laten komen.. hij had ook een rare bult op de achterkant van zijn acchterbeen, net boven de pees zeg maar. Bleek een soort plant te zijn, ik ben de naam na al die tijd alla ng weer kwijt :$ maar in ieder geval.. Die had weerhaken en was in zijn been gekomen, niemand kon er echt wat mee maar er keek ook eigenlijk niemand naar om.. Is operatief verwijdert omdat er ook een soort van kapje omheen was gegroeid en het was ook keihard geworden.. sinds die dag(en) heb ik er in het begin gebruik van gemaakt dat hij nog niet helemaal besefte wat er allemaal bij de dokter was gebeurt.. Ik ben gewoon met hem mee zijn stal ingegaan, heb hem terug gebeten toen hij mij beet en dat heeft hij toen ook niet meer gedaan.. Het trappen bleef een probleem trouwens hoor.. Dat heeft hij zeker nog een jaar geprobeerd maar hij had geen pijn meer met het lopen..

Daar ben ik mee verder gegaan en daar heb ik ook etreem veel tijd in gestoken.. Het ging langzaam aan beter maar omdat hij ookal 4 jaar niet meer bereden was moest hij eigenlijk alles opnieuw leren.. buiten heeft hij wel 300.000 rondjes moeten draaien omdat hij gewoon altijd de leiding wilde nemen.. Ik heb er een toppaard aan gehad, ik kon alles met hem.. maar in de bak probeerde hij andere ruiters in het been te bijten en vervolgens het paard nog een trap te geven.. Maar voor mij is hij altijd zoo lief geweest..

3 jaar na het eerste jaar van ellende kreeg hij suikerziekte.. nog 2 jaar later heb ik hem zelf in laten slapen omdat het gewoon veelste heftig voor hem was..

maar goed, ik blijf er bij dat haflingers echt hele lieve toppaardjes zijn, ik vind er nooit meer één zoals hem denk ik :D

Ik zal mijn progressie hier bijhouden, misschien vinden mensen dat leuk om te lezen!

zondag gaat hij voor het eerst met een dubbele lijn longeren.. ben benieuwd! hij loopt heel mooi maar toch teveel op de voorhand.. (ook hier krijg ik hulp bij trouwens;)) ben benieuwd of hij vandaag weer zo braaf tegen me is, maar volgens mij is er na gisteren een hele boel veranderd!

dat boekje ga ik zeker aanschaffen, ga nu gelijk ff kijken of bol.com hem heeft! thxx!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:23

Alves; ik vind jouw lijst in principe heel goed, maar denk niet dat het bij elk paard nodig is om dat allemaal stap voor stap te doen.
Die van mij heb ik zaterdag gekocht, 4 dagen laten wennen, aan de lijn met beschermers, dag later met zadel, 2 dagen later met hoofdstel, en 8 dagen later zat ik erop.
Wel ook wat gehangen, maar nu is ze 5 weken onder het zadel en kan er bij wijze van een B proef mee rijden.

Maar zoals ik al zei, het hangt ook van het paard en de ervaring af.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:09

Ik heb het idee TS, dat je wel goed met je paard bezig bent hoor. Je denkt na en hebt iemand die je begeleid. Hebt gelukkig toch ook wel al de nodige ervaring en als je net zoals met je vorige paard de tijd neemt en de dingen gewoon lekker met hulp doet, dan denk ik dat het allemaal wel goed gaat komen. Tuurlijk is zadelmak maken en beleren iets wat je niet zomaar moet gaan doen, maar iedereen is ooit eens begonnen toch?
Kom je problemen of toch nog dingen tegen onderweg, dan zijn er ook hier vast (ook ikzelf) die je wel wat nuttige tips kunnen geven.

PetraVANL

Re: Jong paard gekocht en hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:35

dankjewel!

Ik kom verder nog niet echt wat tegen, ben zelf al veel zekerder dan in het begin en hij is gewoon heel braaf!

Longeren ging niet door, hi jis wel voor het eerst bij de hoefsmid geweest om geveild te worden, ging opzich wel ok.. beetje angstig en het moest opeens dus hij was zijn energie ook nog niet helemaal kwijt.. had alleen nog maar 2 uurtjes in het weiland gestaan!

ik hou jullie op de hoogte..

Heb er vandaag wel voor eht eerst een dekentje op gedaan, tijdens het borstelen erop gelegd, dit ging echt gewoon zonder enig probleem

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:38

oef dat was ff leeswerk :D

kelly1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:49

hoi! leuk he? zo'n eigen paardje!
wij hebben al vele jonge paarden klaargemaakt.
beginnen altijd eerst met longeren. dat is belangrijk voor de ontwikkeling van het paard en
de band met de eigenaar/ruiter (jij dus)
ga niet alleen klooien maar zorg dat er altijd iemand is die kan helpen.
ga niet te lang door op kleine dingen, als een paard 1x iets goed doet, BELONEN!
en klopje een kriebel en een kus met een snoepje en dan ga je door naar het volgende.
heb veel geduld en word niet boos (ga niet schreeuwen)
herhaal dingen die fout gaan gewoon nog een keer, een paard leert niet van het straffen
alleen maar van belonen. *D dan blijft het leuk voor bijde partijen.
suc9!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:03

Leuk topic, ik ga even meelezen.
Hoewel ik al meer verzorgpony's en 2 eigen pony's heb ingereden van groens af aan of vanaf veulen af aan heb opgevoed, heb ik nu voor het eerst in mijn leven een PAARD.
Ik merk dat ik dit echt een flinke overgang vind; weer na 2 jaar een groen ding en dan ook nog een dikke kop groter dan mijn haflinger, terwijl ik eigenlijk altijd pony's heb gereden!
Ik heb er met hulp van vrienden al een paar keer opgezeten, hij kon voor de verhuizing los stap en een stukje draf in een afgezet stuk in de wei, is uiteraard helemaal zadelmak en kan heel goed aan de longe, kent de beginselen van de dubbele longe ook. Ik laat hem komende maand toch door een meer ervaren ruiter verder beleren en hoop er daarna zelf goed mee aan de slag te kunnen met instructie erbij.
Goed dat jij ook vanaf het begin hulp zoekt, is toch wel nodig hoor!
Verder; mooi rustig aan doen en genieten van iedere stap :)

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:56

Hallo, ik lees even mee misschien hoor ik hier ook handige tips heb ook net een 4 jarige merrie gekocht.

Vind het heel belangrijk dat je alles met rust doet zoals jezelf zegt, want je kan het beter goed leren dan snel en half want zo loop je later vaak tegen problemen aan.

Succes verder

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:31

Die van ons is geboren in de opfok en hebben we vorig jaar eind zomer naar stal gehaald.

Halster omdoen vond hij verschrikkelijk, mocht niet in de buurt van z'n oren komen. (niet gemeen, maar hij vond het gewoon vervelend) na veel poetsen en kroelen bij z'n oren kon ik na 3 a 4 maanden, zonder problemen het halster omdoen en na 4 a 5 maanden kon rustig aan zijn oren zitten. Hij is nu op het punt dat ik hem gewoon aan z'n oren mag trekken (niet dat ik dat doe hoor)

Geduld is een schone zaak ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:47

Mijn ervaring met een halster of hoofdstel omdoen is dat het eigenlijk altijd goed gaat als je het oor voor oor doet en ze naar voren duwt ipv naar achteren...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:00

Hoi Petra!!!
Hoe gaat het nu?
Ik ben benieuwd...
Groetjes

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 12:54

Sorry dat ik zolang niets heb geschreven..

Ik kan het het beste verwoorden als dat sommige dingen supergoed gaan en andere dingen juist heel beroerd.

Het longeren gaat geweldig, hij is nog jong dus ik ga er het komende half jaar zeker nog niet op rijden, ik ben niet zo'n persoon waarbij alles nu meteen moet en ik geef daarom meer om rust en een goede band met het paard. Wel heb ik de longeersingel geintroduceert en met een kleine 2 uurtjes had ik die zonder stress eromheen. Ik heb hem gepoetst en ondertussen aan het sjabrakje en de singel laten ruiken, toen heb ik het dekentje op hem gelegd en hem gerustgesteld door rustig tegen hem te praten en verder gewoon door te gaan met het poetsen en de hoefjes krabben enzo, bij het aansingelen heb ik een borsttouw gebruikt zodat hij als hij in paniek zou raken de singel niet naar achteren kon duwen. Toen heb ik de singel kant voor kant gaatje voor gaatje steeds wat strakker gedaan. Dit ging echt prima.

In stap begonnen en na 1 bokje besloot hij dat die singel zon ramp niet is en ging hij rustig verder. Ik heb wel besloten langer te wachten met een hoofdstel met bitomdat hij nu wisselt en heel gevoelig in de mond is, verder ben ik erachter dat meneer toch een behoorlijk verleden heeft, de eigenaar voor degene waar ik hem vandaan heb is niet veel over bekend maar er is overduidelijk slecht tegen hem gedaan. Tis dus een behoorlijke vertrouwens-kwestie geworden want toen ik begon met zorgen dat hij niet over me heen liep als hij ergens van schrok ben ik hem voor het eerst kwijt geraakt, ik bewoog hjet halstertouw voor hem zodat hij zou leren om op eigen benen te lopen in plaats van op de mijne.. Hij is zo erg geschrokken dat hij 2 rondjes om het terein heeft gerent om vervolgens gelukkig wel weer bij mij terug te komen.. Daarop heb ik er iemand bijgehaald die veel werkt met angstige geschrokken of mishandelde paarden en hij zag het al toen ik met hem aan kwam lopen.

Hij heeft me heel veel geleerd met hoe ik erdan voor kan zorgen dat hij niet op mij duikt als hij schrikt en rustig aan de hand te blijven. Dit oefen ik nu elke dag en dat zijn puntjes die echt helemaal geweldig gaan!

Hij is alleen ongelovelijk bang voor water, ik mag zijn been nog niet afpuiten en hij durft niet te drinken uit het water bij het weiland, erg lastig dus want nu moet ik hem continue emmertjes water brengen als hij op het land staat, ik ben hier nu mee bezig door hem te wassen met een natte spons en ondertussen de slang op de grond te laten lopen, gisteren heeft hij voor het eerst de slang gepakt en daar met zijn mond mee gespeeld, normaal zou ik dit niet toelaten maar ik vind het belangrijker dat hij er rustig mee wordt dus vandaar dat ik dit gewoon een prima middenweg vind

Verder is hij op stal heel braaf en zie ik nu al elke dag meer zelfverzekerdheid erin komen, ik weet dat er behoorlijk wat mensen een jong en nu dus ook mishandeld paardje af zouden raden voor iemand die nog nooit een paardje heeft getraind maar ik kan wel zeggen dat dit het meest bevredigende klusje is wat ik ooit heb gedaan. Ik kom steeds een stapje verder en daardoor zijn die paar stapjes die wat meer tijd vergen ook helemaal geen druk. Ik vind het heerlijk om te voelen dat dat arme beestje mij vertrouwd, en graag dingen voor mij wilt doen. Dat geeft je zo'n ongelovelijk goed gevoel!

Longeren gaat dus echt super goed, ik kan hem al bijna volledig op puur stem aansturen. (soms shiet hij in galop en dan lukt het nog niet om hem met stem terug in draf te krijgen, wel in stap trouwens)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:50

Hey dat klinkt goed Petra!!! :D
Vertroetelen, vertrouwen en verzorgen!!!
Leuk dat het longeren al zo goed gaat!!! En slim dat je even met het bitje wacht!!!
Groetjes

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 11:51

Thx!

Ben er ook super blij mee, inmiddels longeer ik hem met een boomloos zadel van 2.5 kilo, gewoon dat hij er aan went wat op zijn rug te hebben, net gisteren wat zadels gepast maar gezien er niets met hem gedaan is vind ik hem nog niet sterk genoeg om er zelf al op te zitten, ik voer hem lekker (perfomix) en lekker veel kuil en daarbij longeer ik hem elke dag (behalve in het weekend, dan alleen zaterdag)

hij heeft alleen wel al 1 keer gehad dat hij niet mee de wei uit wilde ik denk dat het heel slecht is dat ik hem heb meegelokt met wortels maar hij heeft een verleden waarin hij behoorlijk wat klappen heeft gehad en op deze manier ging het rustig en zonder fysiek contact, daar lag mijn prioriteit op dit moment even

Verder is hij ook als de dood voor water... zie je me al lopen, elke dag 9 emmers water halen om hem met de hand te wassen :P

ik longeer hem nu terwijl de kraan openstaat zodat hij went aan het geluid en af en toe wil meneer zelfs water uit de slang drinken .. We komen er langzamerhand wel geloof ik ;)

leuk dat jullie nog steeds zon beginneling volgen en bedankt voor alle goede tips!