Ik heb een jong paard gekocht, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:36

odetteke schreef:
Karlijntjee schreef:
Hier baal ik vaak gewoon van, mensen die een paard kopen zonder er bij na te denken? :( Heb je iemand die jou paard wil bereiden? Hoe lang heb je rijervaring?

In stukken snijden, even kort op hoog vuur dichtschroeien met een beetje olijfolie en dan langzaam laten doorgaren op 100 graden in de oven voor ongeveer 25 minuten.

Sorry, ik kon het niet laten :+

Saai.....geen kruiden erbij??

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:36

ik ruik hier komkommers op een bbq }:0
Ik zou zeggen verkopen en een ervaren paard kopen.
Of lekker een half jaartje naar een proffesionele stal doen die ervaring hebben
met het zadelmak maken en doortrainen van jonge paarden.
Succes!

Meraki

Re: Ik heb een jong paard gekocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:37

Ik denk niet dat de TS nog gaan reageren :P

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:37

Waarom nou zulke reacties?

Het is zeker niet slim om een jong paard te kopen als je er zelf weinig ervaring mee hebt, maar kan er enkel daarom niet normaal gereageerd worden?
Echt zonde...

TS: Als ik jou was zou ik je paard weg brengen naar iemand die hem zadelmak kan maken, zo ga je zelf heel veel problemen uit de weg, en is het voor jou en het paard een stuk veiliger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:40

odetteke schreef:
Karlijntjee schreef:
Hier baal ik vaak gewoon van, mensen die een paard kopen zonder er bij na te denken? :( Heb je iemand die jou paard wil bereiden? Hoe lang heb je rijervaring?

In stukken snijden, even kort op hoog vuur dichtschroeien met een beetje olijfolie en dan langzaam laten doorgaren op 100 graden in de oven voor ongeveer 25 minuten.

Sorry, ik kon het niet laten :+

_O-
Voila, probleem opgelost!

Ik krijg toch sterk de indruk dat dit een gevolg van de vakantietijd is...
Ik kan me tenminste niet voorstellen dat iemand echt een jong paard koopt zonder ervaring met paarden.

In mijn ogen stel je deze vragen namelijk alleen als je werkelijk geen lood verstand hebt van paarden.

Mocht het toch echt een oprechte vraag zijn: ga niet zelf beginnen en zoek als de sodemieter proffesionele hulp van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is!

Anders heb je straks een verkloot paard en dat is niet de bedoeling lijkt me ;)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:41

oke oke ik denk dat petravanl zo wel genoeg afgebrand is.
ze heeft t dier nu eenmaal gekocht en vraagt op een normale manier onze mening. is t niet zo dat wanneer een paar mensen zeggen dat t niet zo handig was ze het misschien nu zelf ook wel snapt?

@petrevanl:
neem je tijd, overhaast niks, bouw een band op en troetel een beetje met het dier. zoals je beschrijft lijkt t idd of je niet zoveel ervaring hebt dus laat t hoofdstel en zadel en rijden over aan iemand met ervaring. dit kan zijn dat je je paard naar een stal brengt voor een training maar misschien weet je zelf ook wel iemand met ervaring die dit voor je en met je wilt doen.

mocht je iets niet zeker weten zorg dan dat je het niet alleen gaat oplossen.

succes en vooral heel erg veel plezier met je nieuwe aanwinst!

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:42

_Anca_: En als dat nou niet zo is zou dit wel héul l.ullig zijn he??
Heeft de TS jullie iets aangedaan: nee! Waar heeft zij dit dan aan te danken?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:44

Hahahah :')

TS, zeker als je geen ervaring met jonge paarden hebt, zou ik hulp zoeken. niet zelf gaan aanmodderen, want dat kan nogal vervelende & gevaarlijke situaties verzoorzaken..

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:45

hmm ik denk dat ze geschrokken is van de reactie, maar ja
de waarheid is hard...

nomorebokt

Re: Ik heb een jong paard gekocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:47

.....of het is een relaccount.
Kan twee kanten op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:47

PRE schreef:
_Anca_: En als dat nou niet zo is zou dit wel héul l.ullig zijn he??
Heeft de TS jullie iets aangedaan: nee! Waar heeft zij dit dan aan te danken?

Hoezo l.ullig?
Ik vertel alleen mijn mening, ik krijg echt sterk de indruk dat TS niks van paarden weet, maar dat mag niet gezegd worden?

Ik zeg dit liever gewoon tegen haar, dan dat ik er doekjes om windt en dat paard straks de dupe is.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:50

Iedereen heeft toch het recht om een jong paard te kopen en ermee leren om te gaan?
Ik vind het ook niet verstandig, maar wat heeft het voor nut om haar af te branden? En omdat ze dit vraagt, heeft ze geen verstand van paarden?

Al blijf ik van mening dat ze beter iemand kan zoeken die er meer ervaring mee heeft.
Dan kan ze er zelf ook veel van leren.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:50

Als je veel ervaring met jonge paarden hebt dan hoef je zoiets niet te vragen dus ga ik er eigenlijk van uit dat je niet zoveel ervaring hebt.
Aan het halster wennen, daar moet je wel meteen mee beginnen. Je moet ook niet te soft zijn met een 3,5 jarige want dan gaan ze een loopje met je nemen.
Het beste is, als je weinig ervaring met een jong paard hebt, naar een goede africhtingsstal brengen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:51

Tja, wat moet een mens hier nou voor advies op geven?

Ik ga het proberen! :D

Zoek iemand die ervaring heeft met jonge paarden om je te helpen. Of zoek een goed adres waar men ervaring heeft met het beleren van jonge paarden.

3,5 jaar is niet te jong om te beginnen. Je zou echter eerst aan de basis kunnen beginnen ( meelopen, wennen aan halster en hoofdstel, leren te longeren, op ten duur zadeltje erop enz ) en dan met een half jaartje verder kijken :)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:53

@ nikia: denk niet dat t iets is waar we dan zo trots op moeten zijn dat wanneer iemand een vraagt stelt wat volgens de beste stuurlui (die overigens altijd aan wal staan) een stomme vraag is dat daar dan zo op gereageerd moet worden dat TS niet meer antwoord.

@anca: denk dat dat ook op een normale manier kan?
we zijn allemaal mensen en maken allemaal fouten.
dit forum is er volgens mij om elkaar te helpen en te informeren en niet om elkaar af te branden. als je het dan allemaal zo goed weet dan stap je in je auto en rij je dr heen om haar te helpen met dr jonge paard.

wat ontzettend triest dat er hier mensen zijn die het blijkbaar nodig vinden iemand zo af te branden.
applause voor jezelf want van een ander zul je t niet krijgen.

Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:54

-
Laatst bijgewerkt door Larissa op 23-07-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:54

newmom schreef:
@ nikia: denk niet dat t iets is waar we dan zo trots op moeten zijn dat wanneer iemand een vraagt stelt wat volgens de beste stuurlui (die overigens altijd aan wal staan) een stomme vraag is dat daar dan zo op gereageerd moet worden dat TS niet meer antwoord.

dit forum is er volgens mij om elkaar te helpen en te informeren en niet om elkaar af te branden. als je het dan allemaal zo goed weet dan stap je in je auto en rij je dr heen om haar te helpen met dr jonge paard.

wat ontzettend triest dat er hier mensen zijn die het blijkbaar nodig vinden iemand zo af te branden.

Nounou, je hoeft zelf ook niet zo te katten hoor!! :(:)

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:56

_Anca_ schreef:
Ik zeg dit liever gewoon tegen haar, dan dat ik er doekjes om windt en dat paard straks de dupe is.

Wat stoort het jou als dat paard er de dupe van wordt?
Lig jij er wakker van? Denk het niet.
De TS heeft het beste voor met haar paard, anders zou ze niet eens om advies vragen maar gewoon haar gang gaan.

Anoniem

newmom schreef:

Ik snap echt niet waarom je zo zwaar valt over mijn post.
Volgens mij zeg ik gewoon wat ik denk en "brand" ik de TS nergens af.
Het enige wat ik zeg is dat ik denk dat ze totaal geen verstand van jonge paarden heeft anders stel je dit soort vragen niet.

Mag dat ook al niet meer gezegd worden hier?
Ik geef zelfs nog oprecht advies en laat duidelijk merken dat ik het beste met het paard voor heb.

Als je dat al als afbranden ziet vind ik dat eigenlijk ontzettend triest...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-09 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Je weet eenmaal dat er op bokt veel ''paardenmensen'' rondhangen. Dus moet je als ''mens dat paard houd'' toch wel
een beetje rekening mee houden dat je met dit soort vragen dit soort opmerkingen krijgt.
Het kan idd zijn dat dit ''weer'' een geintje is mocht dit niet zo zijn weet de ts aan de reacties alsnog wat het advies is nu.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:59

Dus omdat de meerderheid hier wel genoeg ervaring heeft, mag een wat onervarender persoon zoiets niet vragen?
Moet ze dan eerst toestemming vragen of ze zoiets mag plaatsen? Of hoe moet ik het zien?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:02

3,5 jaar oud is een hele mooie leeftijd om met een paard te beginnen en te beleren.
Laat hem lekker wennen, maar probeer wel veel met hem te doen, zoals leren netjes te blijven staan als je het halster omdoet, gebruik hiervoor evt. wat brokjes.
Ga met hem wandelen, gewoon lekker door de wei of op het erf.
Ga hem poetsen en kijk of hij dit prettig vindt.
Probeer zijn voetjes op te tillen, etc. etc. gewoon lekker met hem samen zijn.
Zo krijg je een goed band met hem.

En verder ......, ik krijg de indruk dat je weinig ervaring hebt, maar ook als je wat meer ervaring hebt zou ik mijn paard min. 4 weken naar iemand toebrengen die hem voor je beleerd.
Maak wel goede afspraken over wat je precies wilt en zorg ervoor dat je in ieder geval in de laatste week er iedere dag even heen gaat om hem ook te berijden.
Wil je dit niet of is het je te duur, vraag dan iemand uit je omgeving om je te helpen, een paard beleren is niet zomaar wat en daar kan je wel wat hulp bij gebruiken.

Succes :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:03

Citaat:
Ik heb een jong paard gekocht, wat nu?

Weer verkopen :j
Als jij geen idee hebt hoe je de opvoeding verder aan moet pakken moet je er niet aan beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:03

Whoopi1 schreef:
Dus omdat de meerderheid hier wel genoeg ervaring heeft, mag een wat onervarender persoon zoiets niet vragen?
Moet ze dan eerst toestemming vragen of ze zoiets mag plaatsen? Of hoe moet ik het zien?

Pffff....

Natuurlijk mag je dingen vragen, maar je mag dan ook de oprechte mening van andere mensen verwachten!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:04

Whoopi1 schreef:

mee eens en vraag ik me dan ook af.
en is er iemand bekend met het gezegde: stomme vragen bestaan niet, wel bestaan er stomme antwoorden. ??