Paard is niet vooruit te branden onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Paard is niet vooruit te branden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:17

Ik heb ook een luie te rijden gekregen en het in 1 dag opgelost.Niet zo leuk misschien voor alle paarden knuffelaars hier maar zodra ik mijn been er aan leg eis ik reactie.Ik heb geen zin om hard te moeten werken.Dus als ik mijn been tegen het paard aan leg en ik krijg geen reactie sla ik hem met de zweep heel de bak door.Maar 1 dag hoeven doen en 3 weken later met een afhangend been dikke pnt in het M2 gereden.Paard is niet bang geworden maar weet wel waar hij aan toe is.

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:57

Nado schreef:
Wat je wil doen is het opgeven voor zijn. Dus wat Inge ook zegt, als je paard na 5 minuten stopt, stop jij na 4 minuten. Wat je ook kan doen, als je paard het wel leuk vindt buiten, als tussenvariant op elke dag heel kort rijden, is 3-4 minuten in de bak en dan naar buiten. Dus voordat ze het opgeeft de piste weer uit. Buiten kan je trouwens ook prima trainen, maar dat wist vast al ;) En dan kan je het gaan uitbouwen. Eerst een paar dagen 4 minuten en als je merkt dat ze enthousiast wordt van het vooruitzicht dat ze naar buiten mag, dan kan je naar 5 minuten gaan (of 2 rondes draven oid, kan je ook op die manier indelen). En dat dan weer een aantal keren doen en daarna naar 6 minuten etc. Als je merkt dat ze toch weer op de rem gaat omdat jij het te snel hebt opgebouwd, ga je 2-3 stappen terug. Dus van 7 naar 4-5 minuten. Zodat je het de volgende keer weer weet te voorkomen. Hou het leuk, vlot en vrolijk en wees heel blij met haar als ze het goed doet, dan heeft zij er ook meer zin in. Succes!

Ik denk dat je dit wel even kan uitproberen;) Mij lijkt het een goed plan, maar je moet zelf even kijken.
En vooral veel variatie in het rijden!

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:22

ambre schreef:
Ik heb ook een luie te rijden gekregen en het in 1 dag opgelost.Niet zo leuk misschien voor alle paarden knuffelaars hier maar zodra ik mijn been er aan leg eis ik reactie.Ik heb geen zin om hard te moeten werken.Dus als ik mijn been tegen het paard aan leg en ik krijg geen reactie sla ik hem met de zweep heel de bak door.Maar 1 dag hoeven doen en 3 weken later met een afhangend been dikke pnt in het M2 gereden.Paard is niet bang geworden maar weet wel waar hij aan toe is.

Jij bent volgends mij niet helemaal goed in je hoofd.
Je paard door heel de bak slaan als het niet reageerd op je been is volgends mij niet helemaal de juiste manier van een paard berijden.
Als je niet hard wil werken, dan moet je gewoon niet gaan paard rijden.
Het paard werken, JIJ ook werken.

Ik vind altijd: "Als je niet moe bent na het rijden, dan heb je niet gereden"
Sorry, maar ik vind dat jij op een hele verkeerde manier dan op je paard rijd.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:26

Kan je ook neit eens een keer ergens anders in een bak gaan rijden, kijken of ze het dan leuker en spannender vind en daar gebruik van maken door dat dingen te gaan doen die ze leuk vind, zodat ze merkt dat in de bak leuke dingen gebeuren.?

En doe je ook grondwerk met haar, das ook weer een manier om haar het leuke van de bak te laten merken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:57

Soory hoor maar ik rijd heel de dag paard.Het is de bedoeling dat het paard werkt en ik zit er op voor de aanwijzingen,niet om het beest te dragen.Hij loopt in het tempo dat ik wil tot ik wat verander en anders niet.Gaat prima en is ook vriendelijker dan steeds in te werken op je paard,dat vind ik zielig!Gelukkig heb ik al genoeg bewezen wat ik kan en heb ik geen verrot geslagen en door gespoorde paarden.maar lekker schuimende losse door het lijf gaande paarden.Lopen alle wedstrijden winst en krijg regelmatig complimenten vd jury.Jammer dat er hier op bokt merendeel onwetende en onkundige mensen zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 17:51

@SB_Beessie: ik doe inderdaad grondwerk met al mijn paarden en dan ook elke dag, omdat ze zich er rot mee amuseren! Nu heb ik er de afgelopen twee maanden de gewoonte van gemaakt om na het werk met haar te clickeren. Ik heb ook de tip gekregen van een bokker om been te geven, geen reactie, dan terug been en een tikje met de zweep en ik moet zeggen, het gaat super! Ze loopt nog niet vlot aan het been, maar na 2x vragen doet ze het toch al. Ik ga niet te snel victorie kraaien, maar het gaat de goede kant uit. En dat is al veel :D Ze heeft al een geluk niet veel aansporing nodig van de zweep, als ze het 'floshke' al hoort zwiepen zet ze tempo bij.

@ambre: ik ben ook niet bepaald het type van 'even het paard door de bak door slaan' :n Ik behandel mijn paarden met het grootste respect van de wereld en ik weet dat als ik echt zou SLAAN met een zweep, dat ik dat respect NOOIT meer krijg.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:14

Mijn paarden hebben super respect voor mij,net als in de kudde weten ze snel waar ze aan toe zijn.Hoef ik het daarna niet meer te doen.Doe ermee wat je wilt en blijkbaar doe je het al lees ik uit het stukje hier boven.De mijne gaat al harder lopen als ik mijn been vd buik af haal.Zou dus als ik jou was niet pas na 2x vragen een tik geven.Succes en mijn 'even door de bak heen slaan' wil zeggen dat ik ze na een tik flink laat hollen,niet dat ik blijf slaan.Maar als ik een tik geef wil ik ook echt naar voren en niet een beetje harder draven.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:24

Ik denk niet dat een zweepje snel schade aanricht, tenminste als je er niet constant met op zijn kont zit te tikken. Bij jonge paarden die moeilijk voorwaarts gaan, laten wij de teugels in een héél licht contact en maar gas geven met de benen! Zodat ze op hun eigen benen leren lopen. Als hij de neiging heeft om te stoppen,zou ik hem goed aansporen met uw benen. Sporen zou ik zeker achterwege laten, maar een zweepje kan wel van pas komen.
Véél succes !

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 18:25

@ambre: denk dat jouw stukje tekst gewoon bruter overkomt dan je bedoelde :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:56

Dacht net nog:die wortel een een hengel bied misschien ook uitkomst!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:14

chipieke schreef:
@SB_Beessie: ik doe inderdaad grondwerk met al mijn paarden en dan ook elke dag, omdat ze zich er rot mee amuseren! Nu heb ik er de afgelopen twee maanden de gewoonte van gemaakt om na het werk met haar te clickeren. Ik heb ook de tip gekregen van een bokker om been te geven, geen reactie, dan terug been en een tikje met de zweep en ik moet zeggen, het gaat super! Ze loopt nog niet vlot aan het been, maar na 2x vragen doet ze het toch al. Ik ga niet te snel victorie kraaien, maar het gaat de goede kant uit. En dat is al veel :D Ze heeft al een geluk niet veel aansporing nodig van de zweep, als ze het 'floshke' al hoort zwiepen zet ze tempo bij.

@ambre: ik ben ook niet bepaald het type van 'even het paard door de bak door slaan' :n Ik behandel mijn paarden met het grootste respect van de wereld en ik weet dat als ik echt zou SLAAN met een zweep, dat ik dat respect NOOIT meer krijg.

Echt fijn dat het goed gaat! Zo`n flosje-zwiepje paardje wil ik ook wel!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:53

Als je paard aan de longe wel looplustig is, zou je dat kunnen gebruiken.
nl. door te longeren met iemand in het zadel.
Als het paard dan voorwaarts is en goed reageert is belonen en tijdig stoppen wel belangrijk ;) .
Daarna kun je aan de longe steeds dressuurmatiger gaan rijden...
Afwisselend longeren, rijden, longeren ook een optie.
Je kunt ook beginnen met energieke oefeningen aan het begin (flinke galopsessies, een sprongetje, etc.).
Wees creatief en zoek de motor (plezier)van je paardje.

Een tweede suggestie: Meestal reageren paarden op signalen waarvan wij, ruiters, ons niet eens bewust zijn. Het kan ook zijn dat je als ruiter verkrampt/ spanning opbouwt tijdens het dressuurrijden, en dat je paard daarom niet meer voorwaarts reageert.
Laat/ga eens kritisch kijken naar je eigen reactie/bewegingspatroon tijdens buitenrijden en dressuurrijden.
Zoek de verschillen *D . Misschien kun je daardoor werken aan een meer ontspannen houding tijdens het dressuurrijden.

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:06

aeolusnr1 schreef:
Je doet maar hoor, geen probleem ermee, maar je hebt veel meer les nodig dan je zelf denkt.
Klingt mssn niet leuk om te horen, maar tis zeker een waarheid.
En idd ik geef ook les, das waar, maar of je die nu bij mij neemt of bij iemand anders maakt me echt niet uit hoor, maar je noemt daar ineens een grote naam, die Inge is zeker goed , maar je zegt da je niet de centen hebt om haar dikwijls te laten komen, dus ofwel kies je een andere goede en iets minder dure instructeur , ofwel blijf je op deze manier voortklooien, want daar lijkt het echt een beetje op als ik jouw reakties hier zo een beetje lees.
Wees eerlijk en kijk wat je paard doet en niet doet, als jij met je paard gaat werken moet jij ten alle tijde de leider zijn, en de leider bepaalt, dus geen excuses van mijn paard vind het even niet leuk meer, das gewoon geen mogelijke optie, leuk of niet leuk maar hij moet gewoon doen wat jij hem vraagt.
de vraag moet wel eerlijk en met respekt voor je paard zijn, het moet iets makkelijk zijn dat door je paard goed uitvoerbaar moet zijn, maar je paard mag in die dingen echt niet gaan meebeslissen.
succes verder.

Doe niet zo verbitterd.. Laat dat meiske lekker les krijgen van iemand anders, trek het je niet zo aan. ;)

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:07

ambre schreef:

Mensen zoals jij verdienen geen paard.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 11:58

@senna21: wat jij zegt klopt volledig :+ Ik span mezelf nogal op in m'n bovenbenen en hou daar m'n paard een beetje mee tegen qua voorwaartse bewegingen, maar we zijn eraan aan het werken :D