Veulen als handpaard leren meelopen, hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Veulen als handpaard leren meelopen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 12:26

veulen blijft meestal een stuk achter bij moeders
helaas zijn mijn armen geen 6 meter lang
dus met beide tegelijk lopen is geen optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:32

Duhelo schreef:

Tja, dan zijn jullie dus nog niet zover en zul je eerst met je veulen moeten oefenen wat ik in een eerdere post beschreef:

Veulen sowieso eerst leren goed met je mee te lopen. Ook tempowisselingen, overgangen stap-draf en draf-stap, halthouden en stapje terug moeten er goed in zitten.
Dit moet een veulen echt allemaal kunnen, inclusief alle stemcommando's.
En dan:
Wanneer dit goed gaat, met beide paarden gaan lopen (dus mams en veulen), aan de hand dus.

Dit alles is een veulen heel gemakkelijk te leren en komt geen zweep bij te pas.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:26

Duhelo: Bind maar gerust je veulen aan de moeder (singel) vast. Dit kan echt geen kwaad. Dan gewoon iemand er achter laten lopen met een zweepje die het veulen een beetje aandrijft. Na een paar keer oefenen gaat het veulen vanzelf meelopen. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat dit allemaal in een keer goed gaat, maar na een paar keer begrijpt het veulen wat de bedoeling is en loopt ie braaf mee.
Ik heb dit al bij tientallen veulens zo gezien en ik kan me niet herinneren dat ik het ooit fout heb zien gaan. Succes.

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:50

JoviBan schreef:
Duhelo schreef:

Tja, dan zijn jullie dus nog niet zover en zul je eerst met je veulen moeten oefenen wat ik in een eerdere post beschreef:

Veulen sowieso eerst leren goed met je mee te lopen. Ook tempowisselingen, overgangen stap-draf en draf-stap, halthouden en stapje terug moeten er goed in zitten.
Dit moet een veulen echt allemaal kunnen, inclusief alle stemcommando's.
En dan:
Wanneer dit goed gaat, met beide paarden gaan lopen (dus mams en veulen), aan de hand dus.

Dit alles is een veulen heel gemakkelijk te leren en komt geen zweep bij te pas.

Pff doe niet zo moeilijk joh!

Gewoon vanaf dag 1 merrie aan de hand meenemen, veulen ook aan het touwtje en 1 hand achter de billen van het veulen. Leert ie binnen no time dat ie mee moet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:09

BJ05 schreef:
Gewoon vanaf dag 1 merrie aan de hand meenemen, veulen ook aan het touwtje en 1 hand achter de billen van het veulen. Leert ie binnen no time dat ie mee moet lopen.

Even lezen waar het topic over gaat voordat je reageert.
Het gaat niet over het meelopen van een veulen.
Het gaat over een veulen meenemen als handpaard.

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:14

JoviBan schreef:
[
Even lezen waar het topic over gaat voordat je reageert.
Het gaat niet over het meelopen van een veulen.
Het gaat over een veulen meenemen als handpaard.

Een veulen hoort of in de opfok of bij de moeder, maar zeker niet als handpaard te gebruiken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:56

BJ05: onderbouwing graag (ik ben altijd bereid om bij te leren...)
het is uiteraard niet de bedoeling om een veulen van 6 weken uren lange buitenritten te laten meelopen, maar simpelweg leren wennen aan het naast een ander paard lopen.
eenmaal het veulen dan +- een jaar oud is kan ze wel buitenritjes van een uurtje rustig stappen en draven meelopen, lange rechte lijnen, over verschillende ondergronden is enkel maar goed voor een veulen
in de natuur moeten ze het ook doen.
Veulenlief loopt trouwens enkel aan een halstertje (en zal ook enkel aan een halstertje lopen) onbelast, dus erg zwaar is het niet.

ik ben helaas altijd alleen, dus zelf met de merrie lopen en iemand veulen laten opdrijven is geen optie.
wat mss wel kan is de merrie aan de lange leidsels zetten, veulen eraan knopen, zodat ik erachter loop, eenmaal veulen snapt dat ze vlugger moet lopen moet dat goed komen
volgende keer ook proberen op het zachte.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:03

Dan nog even mijn input, want ik heb het vroeger ook veel gedaan en ga het binnenkort oppakken met mijn jaarlinghengst (dus al wel gespeend en gaat aan de hand mee terwijl ik op mijn volwassen hengst rijd).

Als je er al vanuit gaat dat het rijpaard en/of moeders schrikt, moet je niet eens op pad gaan, maar dat lees ik hier niet terug bij de TS.

Een veulen hoeft niet persé in de opfok, in een gemengde groep met een speelkameraadje van zijn/haar eigen leeftijd is ook prima lijkt mij.

Dan het rijden zelf, ik zou idd in de wei beginnen, dat is bekend en veilig. Kleine korte stukjes, omdat ze met 6 weken nog niet zo sterk zijn.
Pas met 4-5 maanden ging ik echt wat verder op pad en met een maand of 8-10 reed ik gerust een rit van 2 uur. Ook naar het bos/strand en daar gingen ze dan los.

Als je er op zit knoop je het halstertouw ergens aan vast waar je bij kan. Ik pakte altijd voor dit soort zaken een westernzadel ivm de knop, enige nadeel kan zijn dat het touwtje over je been gaat.
Dan in mijn rechterhand een dressuurzweepje, je merrie moet dus wel echt gemakkelijk zijn, zodat het veulen desgewenst een tikje kan krijgen wanneer jij voorwaarts wenst te gaan en deze blijft stil staan of blijft achter.
Een stemcommando erbij is vanzelfsprekend, ze hebben dit heel snel door. Eventueel kan iemand die erbij loopt om wat voorwaartse hulp te geven via de achterzijde ook natuurlijk.

Aan de hand perfect meelopen is nog geen garantie dat ze dit naast de merrie ook doen als jij rijdt. Ze zien jou niet meer naast hun lopen en je zit in een andere positie van ze, dus dat moeten ze helemaal opnieuw leren.

In ieder geval veel succes ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 22:12

Leonoor schreef:
Dan nog even mijn input, want ik heb het vroeger ook veel gedaan en ga het binnenkort oppakken met mijn jaarlinghengst (dus al wel gespeend en gaat aan de hand mee terwijl ik op mijn volwassen hengst rijd).

Als je er al vanuit gaat dat het rijpaard en/of moeders schrikt, moet je niet eens op pad gaan, maar dat lees ik hier niet terug bij de TS.
Nope, moeders is bomproof, loopt letterlijk tussen vuur zonder bang te zijn :D (reeds getest :+)

Een veulen hoeft niet persé in de opfok, in een gemengde groep met een speelkameraadje van zijn/haar eigen leeftijd is ook prima lijkt mij.
Momenteel staat ze in een groep samen met haar moeder, een shiremerrie van 4 jaar samen met haar hengstveulen (twee dagen jonger dan nitsa), en een friese merrie samen met haar merrieveulen van 4 maand)

Dan het rijden zelf, ik zou idd in de wei beginnen, dat is bekend en veilig. Kleine korte stukjes, omdat ze met 6 weken nog niet zo sterk zijn.
Pas met 4-5 maanden ging ik echt wat verder op pad en met een maand of 8-10 reed ik gerust een rit van 2 uur. Ook naar het bos/strand en daar gingen ze dan los.
met een maand of tien kunnen ze al gerust een uur of twee aan?, ideaal :D
ik zal idd eens beginnen in de weide
ik wil ze idd niet overvragen, gewoon het principe leren kennen van meelopen met moeders op een bepaalde afstand. als dit beetje bevestigd is zou ik ze normaal binnen enkele maanden zo moeten kunnen vastknuppen en wegrijden :D

Als je er op zit knoop je het halstertouw ergens aan vast waar je bij kan. Ik pakte altijd voor dit soort zaken een westernzadel ivm de knop, enige nadeel kan zijn dat het touwtje over je been gaat.
Dan in mijn rechterhand een dressuurzweepje, je merrie moet dus wel echt gemakkelijk zijn, zodat het veulen desgewenst een tikje kan krijgen wanneer jij voorwaarts wenst te gaan en deze blijft stil staan of blijft achter.
Een stemcommando erbij is vanzelfsprekend, ze hebben dit heel snel door. Eventueel kan iemand die erbij loopt om wat voorwaartse hulp te geven via de achterzijde ook natuurlijk.
dit moet normaal geen probleem zijn, ik sla de dazen van haar kont met een zweep, zonder dat ze er acht op slaat (en tegelijk bij een "echte" tik is ze elektrisch, varieert welke stemcommando ik gebruik)

Aan de hand perfect meelopen is nog geen garantie dat ze dit naast de merrie ook doen als jij rijdt. Ze zien jou niet meer naast hun lopen en je zit in een andere positie van ze, dus dat moeten ze helemaal opnieuw leren.
aan de hand loopt ze wel mee, traagjes weliswaar, maar ze is nog jong he

In ieder geval veel succes ;)

dank je! :D

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:19

Duhelo schreef:
wat mss wel kan is de merrie aan de lange leidsels zetten, veulen eraan knopen, zodat ik erachter loop, eenmaal veulen snapt dat ze vlugger moet lopen moet dat goed komen

Dat lijkt me ook een goed idee. Moet best lukken denk ik.
Zou voor de zekerheid misschien wel iemand er even bijvragen.
Als veulens dit eenmaal kennen, vinden ze het hartstikke leuk om mee te gaan.
Wij blijven dit met de jonge paarden doen tot datdat ze zelf beleerd worden. Dat beleren stelt dan helemaal niets meer voor want bijna alles kennen ze al: verkeer, gerammel van de koets, enz. Af en toe doe je ze dan eens een singeltje om, een bitje in (niet aan vastbinden), een staartriem om, en zo leren ze alles al. Ze zijn beleerd voordat je er erg in hebt!
Het is ook een goede manier om de oude paarden nog wat (onbelaste) beweging te geven.

Gaat vast lukken!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:54

BJ05 schreef:
Pff doe niet zo moeilijk joh!

haha, ik dacht dat ik het alleen zo simpel deed, ideaal! :D
Hier gebeurt het ook zo in het begin, nu loop ik tussen merrie en veulen in, geen probleem!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:28

Zo deed mijn opa dat ook altijd. Iemand erachter zetten helpt ook als je er zelf niet bij kan om het veulen op tempo te houden zodat ie leert dat zijn moeder en het baasje echt niet meer constant op hem gaan wachten.

En dan leren ze het heel snel, en zijn ze volgens mij nog makkelijker in te rijden ook omdat ze al begrijpen dat jij ook het tempo aangeeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:56

vandaag ging het inderdaad een stuk beter
heb deze keer in de weide geoefend, eerst veulen los en moeder weer laten wennen aan de leidsels
daarna veulen vast
ik raakte nu en dan wel eens in de knoop met bochten, maar het ging verassend goed!
Moeder stak er enkel soms een drafje in, waardoor het veulen wat meegsleurd werd :D, maar kreeg ze iedere keer vlot terug.
heb maar 5 minuutjes zo gewerkt, daarna veulen weer los gemaakt, en moeder nog beetje verder door gepakt (terwijl Nitsa oefende voor racepaard)

de buitenritjes zullen nog een tijdje moeten wachten, tot ze ook niet meer gevoelig loopt op het harde

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:27

Zie je wel!
Veulens leren heel snel. Volgende keer gaat het vast nog weer beter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:29

tis heel simpel.......... veulen halster om doen........ een halve longeerlijn mee....... die aan de merrie vastknuppen en zelf vasthouden bij je teugels.......

en op pad gaan :) :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:05

volg ik effe niet, halve longeerlijn gaat van veulen aan de merrie?
of hou ik vast?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:12

jij houd vast.......... maar het einde zit vastgeknupt aan de merrie :) :)

zo kan jij corrigeren indien nodig........ en als het dan toch fout gaat dan zit het veulen nog altijd aan de merrie vast :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:47

oh, ik snap hem :D
dat is idd ook een goed idee :)
grootste ding was eigenlijk dat ik wil vermijden dat het veulen zich kan losttrekken, want eenmaal ze dat kunnen (en zeker bij de trekpaarden) dan is het een straatje zonder einde, maar met veel nieuwe halsters en halstertouwen...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:02

KiWiKo schreef:
jij houd vast.......... maar het einde zit vastgeknupt aan de merrie :) :)

zo kan jij corrigeren indien nodig........ en als het dan toch fout gaat dan zit het veulen nog altijd aan de merrie vast :)

Ik ben er niet zo voorstander van om een lijn van 7 meter te nemen. Veulen dartelt 3x om mams heen,
touw trekt strak, paard en ruiter gaan op hun smurf en het veulen hangt in paniek aan het halster.
Je touw moet zolang zijn dat het veulen net niet met zijn hoofd onder de hals van mama kan komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:20

daarvoor zeg ik ook een halve longeerlijn :) :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:59

KiWiKo schreef:

Longeerlijn is 15 meter... zullen we het op een halstertouw houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 06:43

Mijn ervaring is dat een lijn van 3 à 4 meter het meest handig is. Wanneer het veulen plotseling stil blijft staan terwijl de merrie nog een paar passen doorloopt, of wanneer het veulen opeens een spurtje naar voren maakt, dan heb je voldoende lengte om niet meteen in de spagaat te zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 06:48

Barvrouwke schreef:
KiWiKo schreef:

Longeerlijn is 15 meter... zullen we het op een halstertouw houden?

nee joh........... die is toch niet 15 meter lang????? :D in mijn hoofd is dat ding hooguit 10 meter :D :D

maar dat kan ik verkeerd zien hoor :D

Maargoed in iedergeval een langer touw dan halstertouw, met een stevige klip erop die zicht makkelijk laat knuppen :D :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 10:25

longeertouw is in mijn gedachten ook +- 8 meter lang (straal vd cirkel is dan 8 meter, diameter is er 16)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:42

Leonoor schreef:

Dit lijkt mij toch een vrij groot probleem: als het veulen ver achter blijft, snijdt het touw toch gigantisch in je been? En als je het touw lager vastmaakt, aan de singel (zoals agee voorstelt, toch? Zo zag ik het iig op de eerste foto.), heb je een probleem als het veulen opeens schuin naar voren rent, omdat je been dan uit het zadel wordt getrokken.
Hoe kan dit vermeden worden?