Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Duhelo schreef:veulen blijft meestal een stuk achter bij moeders
helaas zijn mijn armen geen 6 meter lang
dus met beide tegelijk lopen is geen optie
JoviBan schreef:Duhelo schreef:veulen blijft meestal een stuk achter bij moeders
helaas zijn mijn armen geen 6 meter lang
dus met beide tegelijk lopen is geen optie
Tja, dan zijn jullie dus nog niet zover en zul je eerst met je veulen moeten oefenen wat ik in een eerdere post beschreef:
Veulen sowieso eerst leren goed met je mee te lopen. Ook tempowisselingen, overgangen stap-draf en draf-stap, halthouden en stapje terug moeten er goed in zitten.
Dit moet een veulen echt allemaal kunnen, inclusief alle stemcommando's.
En dan:
Wanneer dit goed gaat, met beide paarden gaan lopen (dus mams en veulen), aan de hand dus.
Dit alles is een veulen heel gemakkelijk te leren en komt geen zweep bij te pas.
BJ05 schreef:Gewoon vanaf dag 1 merrie aan de hand meenemen, veulen ook aan het touwtje en 1 hand achter de billen van het veulen. Leert ie binnen no time dat ie mee moet lopen.
Leonoor schreef:Dan nog even mijn input, want ik heb het vroeger ook veel gedaan en ga het binnenkort oppakken met mijn jaarlinghengst (dus al wel gespeend en gaat aan de hand mee terwijl ik op mijn volwassen hengst rijd).
Als je er al vanuit gaat dat het rijpaard en/of moeders schrikt, moet je niet eens op pad gaan, maar dat lees ik hier niet terug bij de TS.
Nope, moeders is bomproof, loopt letterlijk tussen vuur zonder bang te zijn(reeds getest
)
Een veulen hoeft niet persé in de opfok, in een gemengde groep met een speelkameraadje van zijn/haar eigen leeftijd is ook prima lijkt mij.
Momenteel staat ze in een groep samen met haar moeder, een shiremerrie van 4 jaar samen met haar hengstveulen (twee dagen jonger dan nitsa), en een friese merrie samen met haar merrieveulen van 4 maand)
Dan het rijden zelf, ik zou idd in de wei beginnen, dat is bekend en veilig. Kleine korte stukjes, omdat ze met 6 weken nog niet zo sterk zijn.
Pas met 4-5 maanden ging ik echt wat verder op pad en met een maand of 8-10 reed ik gerust een rit van 2 uur. Ook naar het bos/strand en daar gingen ze dan los.
met een maand of tien kunnen ze al gerust een uur of twee aan?, ideaal
ik zal idd eens beginnen in de weide
ik wil ze idd niet overvragen, gewoon het principe leren kennen van meelopen met moeders op een bepaalde afstand. als dit beetje bevestigd is zou ik ze normaal binnen enkele maanden zo moeten kunnen vastknuppen en wegrijden
Als je er op zit knoop je het halstertouw ergens aan vast waar je bij kan. Ik pakte altijd voor dit soort zaken een westernzadel ivm de knop, enige nadeel kan zijn dat het touwtje over je been gaat.
Dan in mijn rechterhand een dressuurzweepje, je merrie moet dus wel echt gemakkelijk zijn, zodat het veulen desgewenst een tikje kan krijgen wanneer jij voorwaarts wenst te gaan en deze blijft stil staan of blijft achter.
Een stemcommando erbij is vanzelfsprekend, ze hebben dit heel snel door. Eventueel kan iemand die erbij loopt om wat voorwaartse hulp te geven via de achterzijde ook natuurlijk.
dit moet normaal geen probleem zijn, ik sla de dazen van haar kont met een zweep, zonder dat ze er acht op slaat (en tegelijk bij een "echte" tik is ze elektrisch, varieert welke stemcommando ik gebruik)
Aan de hand perfect meelopen is nog geen garantie dat ze dit naast de merrie ook doen als jij rijdt. Ze zien jou niet meer naast hun lopen en je zit in een andere positie van ze, dus dat moeten ze helemaal opnieuw leren.
aan de hand loopt ze wel mee, traagjes weliswaar, maar ze is nog jong he
In ieder geval veel succes
Duhelo schreef:wat mss wel kan is de merrie aan de lange leidsels zetten, veulen eraan knopen, zodat ik erachter loop, eenmaal veulen snapt dat ze vlugger moet lopen moet dat goed komen
BJ05 schreef:Pff doe niet zo moeilijk joh!
Gewoon vanaf dag 1 merrie aan de hand meenemen, veulen ook aan het touwtje en 1 hand achter de billen van het veulen. Leert ie binnen no time dat ie mee moet lopen.
, maar kreeg ze iedere keer vlot terug.

KiWiKo schreef:jij houd vast.......... maar het einde zit vastgeknupt aan de merrie![]()
![]()
zo kan jij corrigeren indien nodig........ en als het dan toch fout gaat dan zit het veulen nog altijd aan de merrie vast
Barvrouwke schreef:KiWiKo schreef:daarvoor zeg ik ook een halve longeerlijn![]()
Longeerlijn is 15 meter... zullen we het op een halstertouw houden?
in mijn hoofd is dat ding hooguit 10 meter
Leonoor schreef:Als je er op zit knoop je het halstertouw ergens aan vast waar je bij kan. Ik pakte altijd voor dit soort zaken een westernzadel ivm de knop, enige nadeel kan zijn dat het touwtje over je been gaat.