Eerste buitenrit?! Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:46

In de bak kan je ook al heel wat voorwerk doen. Met hele bange paarden heb ik wel gewoon onze jeep de bak ingereden en de motor gestart en telkens ietsje meer gas geven.

Ook zeiltjes, vlaggetjes, parasols, paraplu's etc kan je in de bak goed oefenen. Het paardl meer zelfvertrouwen krijgen en ook meer vertrouwen in jou, zodat het buiten ook beter zal gaan.

Als je hem leert dat voorzichtig naar iets engs toelopen en met de neus aantikken een snoepje oplevert, merk je buiten direct verschil. Als daar dan eng plastic wappert, willen ze wel gaan kijken en onderzoeken wat het is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:47

Tamor07 schreef:
Arabesk schreef:
Wat is dat toch voor 'n raar ingesleten vastgebakken vooroordeel. Dat is namelijk helemaal niet zo. Als je erop zit kun je veel minder uitrichten. Een paard dat niet gehoorzaam en braaf te leiden is aan de hand, ook in panieksituaties, is er trouwens ook nog niet aan toe om onder het zadel bereden te worden.

Wat wou je dan doen als het paard aan de hand ervandoor gaat? Erachter aan rennen? Sommige paarden zijn echt 'blind' als ze er vandoor gaan..

Waarom zou je een paard dat in blinde paniek wegrent wel kunnen houden als je erop zit? Dan helpt alleen een doodlopende steeg nog hoor ;-)

Je kunt beter werken aan de geestelijke gezondheid van het paard, zodat hij niet meer in paniek raakt. Maak van je rightbrained paard een leftbrained paard :)* Zorg dat je paard jou vertrouwt, dat als 'baasje zegt dat het ok is' hij er ook langsgaat als je dat vraagt.

Ik heb met PNH mijn totaal geflipte stuiter arabier heel cool en rustig gekregen en Arno (mijn vriend) zijn stesskip-draver rustig en leftbrained. Oftewel 'eerst nadenken en dan evt pas rennen' ipv 'rennen en later pas nadenken'

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... index.html

Het is gewoonweg onmogelijk om compleet respect in het zadel te hebben als je het niet op de grond hebt.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:53

Laten we de discussie even on topic houden.
De TS wil graag een buitenrit gaan maken met haar paard, haar insteek was niet om een wandeling te maken. :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:52

Misschien kun je hem eerst in vertrouwen brengen met brommers en tractors (erop of ernaast wat je zelf het prettigste vind).
Eerst zonder werkende motor en dan motor starten en rondjes rijden.
Verder is het ook een idee om hem aan de lange lijnen te laten wennen zodat hij weet wat het voorop lopen is.
Als dit goed gaat aan de hand of lange lijnen, mee naar buiten nemen op deze manier met zadel en de terug weg rijden, steeds een stukje verder.
Niet vergeten te belonen als hij ergens zonder angst langs gaat.

@ Nadir de oefeningen die Arabesk geeft zijn helemaal zo gek nog niet.
Het is absoluut belangrijk dat het paard vertrouwen in jou heeft en hier word de band veel sterker door wat kan leiden tot een rustige buitenrit tenslotte.

Ts heel veel succes gewenst!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:01

Nadir schreef:
Laten we de discussie even on topic houden.
De TS wil graag een buitenrit gaan maken met haar paard, haar insteek was niet om een wandeling te maken. :)

Met een nieuw paard dat we beleren ga ík geen buitenrit maken, voordat ik niet héél veel gewandeld heb ;-)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:09

Arabesk schreef:
Mel1987 schreef:
Ik zou er niet voor kiezen om je paard aan de hand mee te nemen. Je hebt dan minder te zeggen.

Wat is dat toch voor 'n raar ingesleten vastgebakken vooroordeel. Dat is namelijk helemaal niet zo. Als je erop zit kun je veel minder uitrichten. Een paard dat niet gehoorzaam en braaf te leiden is aan de hand, ook in panieksituaties, is er trouwens ook nog niet aan toe om onder het zadel bereden te worden.

Wat wou je dan doen als het paard aan de hand ervandoor gaat? Erachter aan rennen? Sommige paarden zijn echt 'blind' als ze er vandoor gaan..[/quote]

Een paard wat je aan de hand niet onder alle situaties onder controle hebt , daar zou ik zeker niet op gaan zitten.
De paarden die blind ervan door willen hebben dus geen vertrouwen in de gene die er op dat moment mee loopt of rijd.

Lekker idd veel mee gaan wandelen en bezig zijn, dat schept een band en niet erop gaan zitten en het paard het maar uit laten zoeken, is trouwens ook verstandig om pas op een paard te gaan zitten en buiten te gaan rijden als je het in alle situaties vertrouwd, want denk dat 9 van de 10 vandoor schieters de fout is omdat er een onzekere ruiter opzit, ook al zegt de ruiter stoer van nee ik ben niet onzeker of bang, als je al eerlijk toegeeft dat je onzeker ben heb je al een hoop gewonnen, maar hoor je eigenlijk niet naar buiten te gaan, wat te veel en te vaak gebeurd. vind zeker op een paard moet je niet stoer tegenover andere zijn, want zo krijg je ongelukken en dan kun je er beter naast lopen , als ze dan gaan dan zit je er in elk geval niet op,
Wees in elk geval dus zo zeker van jezelf dat je een paard aan de hand overal doorheen kan leiden zonder je zelf onzeker te voelen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:10

[]
Arabesk schreef:
Mel1987 schreef:
Ik zou er niet voor kiezen om je paard aan de hand mee te nemen. Je hebt dan minder te zeggen.

Wat wou je dan doen als het paard aan de hand ervandoor gaat? Erachter aan rennen? Sommige paarden zijn echt 'blind' als ze er vandoor gaan..[/quote]

Een paard wat je aan de hand niet onder alle situaties onder controle hebt , daar zou ik zeker niet op gaan zitten.
De paarden die blind ervan door willen hebben dus geen vertrouwen in de gene die er op dat moment mee loopt of rijd.

Lekker idd veel mee gaan wandelen en bezig zijn, dat schept een band en niet erop gaan zitten en het paard het maar uit laten zoeken, is trouwens ook verstandig om pas op een paard te gaan zitten en buiten te gaan rijden als je het in alle situaties vertrouwd, want denk dat 9 van de 10 vandoor schieters de fout is omdat er een onzekere ruiter opzit, ook al zegt de ruiter stoer van nee ik ben niet onzeker of bang, als je al eerlijk toegeeft dat je onzeker ben heb je al een hoop gewonnen, maar hoor je eigenlijk niet naar buiten te gaan, wat te veel en te vaak gebeurd. vind zeker op een paard moet je niet stoer tegenover andere zijn, want zo krijg je ongelukken en dan kun je er beter naast lopen , als ze dan gaan dan zit je er in elk geval niet op,
Wees in elk geval dus zo zeker van jezelf dat je een paard aan de hand overal doorheen kan leiden zonder je zelf onzeker te voelen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:14

Arabesk schreef:
Met een nieuw paard dat we beleren ga ík geen buitenrit maken, voordat ik niet héél veel gewandeld heb ;-)

Dat weten we onderhand wel. Er zijn ook mensen die dat niet doen en gewoon een buitenrit gaan maken. Iedereen doet het op zijn eigen manier.

Het is onzin dat je niet met een paard naar buiten moet gaan die je aan de hand niet onder controle hebt. Als je er naast loopt en het aard schrikt is 'ie weg, als je op dat zelfde moment er op had gezeten dan zou 'ie ook weg zijn geweest. Dat heeft niet zo veel te maken met je paard onder controle hebben, dat is gewoon instinct.

Midgie, volgens mij heeft de TS niet gezegd dat ze bang is om met het paard naar buiten te gaan. Volgens mij heeft het dus niets te maken met onzekerheid, maar heeft ze geen of weinig ervaring met jonge paarden op buitenrit en vraagt ze om advies.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:58

Maar dat instinct van je paard kun je wel een klein beetje naar je hand zetten hoor ;). Dat je paard bij iets engs eerst even naar jou kijkt en checkt of het inderdaad eng is. Een goede leider zegt tegen zijn paard dat het oke is en er is niets meer aan de hand.

Ik zou van z'n levensdagen niet op een paard naar buiten gaan dat niet 100% verkeersmak is (óp de rug bedoel ik dan).

Zorg eerst eens dat het paard rust vindt in zijn koppie door te oefenen in de bak, d.m.v. schriktrainingen ofzo, en ga dan inderdaad lekker wandelen ook al is dat mega offtopic ;).

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:03

Ervaren paard mee en bv op zondagmorgen vroeg als er nog maar weinig verkeer op de weg is :D

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:07

Ik zou juist niet kiezen om eerst aan de hand te gaan wandelen.
Als hij er dan vandoor gaat, zit ik er liever op en kan ik nog proberen om
hem tot stilstand te krijgen, dan dat hij zich losrukt en in zn uppie vrolijk
weggaloppeert (dat laatste is mij dus een keer overkomen met mijn fries).

Ik heb zelf een 4 jarige fries. Ben pas begonnen met buitenrijden met hem. Hij
vind ook alles nog heel erg eng. Ik heb voor de 'handrem' zeg maar een tiedeman
teugel er losjes aanhangen. Ideaal ding, die werkt niet in als ik ook niets met mn
handen doe, maar als ik hem flink inhoud, dan helpt de tiedeman mij even mee.

Verder is het een kwestie van gewoon doen.
Ik ben persoonlijk weer niet zo van met een ervaren paard mee, gewoon meteen
leren dat je ook in je uppie weg kan.
Ik ben begonnen met kleine stukjes, bijvoorbeeld 100 meter heen en 100 meter terug,
tadaaa eerste buitenrit was geboren :D
En zo steeds meer uitbreiden. Inmiddels kunnen we al rondjes rijden van een minuut of 25
(wel waar ik met een ander paard 15 minuten over zou doen, mijn paard gaat stil
staan als hij iets eng vind en dat is nogal vaak :Y) ).
Succes!!

Salvira

Re: Eerste buitenrit?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:23

Eerst gewoon aan de hand wandelen,
en daarna als die het een beetje gewend is
Een keer met iemand ernaast een buitenrit maken.
(Aan het touw dus.)
En je kan toch ook gewoon rijden bij geen drukken weg?
Of...
Je kan eerst langs de weg ernaast lopen en daarna (als je in het bos bent ofzo) gewoon opstijgen.
En je kan ook iemand mee vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:12

AmmersN schreef:
Wie heeft er voor tips en trucs voor een eerste buitenrit? En hoe zijn jullie ervaringen?

Daar zijn geen tips en trucs voor.
Allereerst moet de basis goed zijn. Dit betekent kort gezegd dat het paard zelfvertrouwen moet opbouwen, vertrouwen hebben in enge situaties (kalm blijven, niet in staat van paniek raken) en vertrouwen hebben in de ruiter (hij/zij is een goede leider).
Voor de ruiter geldt precies hetzelfde.

Aan de basis werken dus! Eerst in de bak (schrik- en obstakeloefeningen), dan buiten de bak aan de hand. Als dat allemaal goed gaat, aan de hand de straat op, eerst 100 meter en dit opbouwen. En pas wanneer dat allemaal goed zit, er op.

marjonneke

Re: Eerste buitenrit?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:00

Hoi!
Ik heb zelf sinds kort een arabier en heb haar nu redelijk verkeersmak gekregen. Mijn ervaring is dat je inderdaad eerst het vertrouwen van het paard moet winnen. Als ze je vertrouwt, zal ze ook automatisch zekerder zijn in spannende situaties. Verder zou ik proberen gewoon een rondje te gaan rijden. Praat tegen je paard en probeer door te rijden als hij iets eng vindt. Vaak springen mensen er dan af, en dat moet je ook zeker doen als de situatie te gevaarlijk wordt (geparkeerde auto, smalle berm, sloot), maar probeer dat zo lang mogelijk uit te stellen. Als je van je paard afstapt, geef je naar mijn idee het sein dat het paard bang mag zijn. Ik ken een paard dat daardoor steeds sneller freakte. Probeer rustig te blijven, zorg dat je je ademhaling niet vastzet in je buik. Even lachen kan dan helpen om de boel weer te ontspannen.

Met een ander paard meegaan kan heel goed helpen, maar ga ook eens alleen... anders heb je straks een paard dat niet alleen op stap durft!

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Dit is niet DE manier, er zijn vast meerdere manieren, maar bij mijn paard heeft het goed gewerkt! Succes!

Oh ja, misschien is het slim om op zondag te gaan rijden. Dan is het nog rustiger op de weg en heb je minder kans op bijvoorbeeld trekkers en vrachtwagens.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:00

Lees de berichten van "Arabesk & Midgie" nog maar eens heel goed door, ieder heeft idd een beetje zijn eigen aanpak en manier van doen, maar deze beide mensen zijn zeker ervaren met paarden, en het is gewoon waanzin op een paard te kruipen waar je aan de hand geen weg mee kunt.
Uiteraard zijn ook daar dan nog reuze grote verschillen ik weet ook wel dat niet alle paarden moordmachienes zijn, maar als je al aangeeft dat je er een beetje angst voor hebt, en dat is hier duidelijk zo, dan moet je eerst aan de hand je paard door alle vreemde situaties goed onder controle kunnen houden, en zonder problemen het basis grondwerk kunnen verrichten.
En het is idd niet altijd zo dat eerst alles heel perfect moet lukken voor je op je paard een ritje buiten zou kunnen gaan doen , maar dit hangt af van de kunde van de ruiter, van het paard in kwestie, en van de omgeving waar je kan gaan buitenrijden, ..... maar hier is er duidelijk , maar hier is er duidelijk een vraag naar goede tips, naar hulp, dus er is onzekerheid, en een te weinig aan ervaring, dus in dit geval zeker niet doen.

Nadir schreef:
Arabesk schreef:

Dat weten we onderhand wel. Er zijn ook mensen die dat niet doen en gewoon een buitenrit gaan maken. Iedereen doet het op zijn eigen manier.

Het is onzin dat je niet met een paard naar buiten moet gaan die je aan de hand niet onder controle hebt. Als je er naast loopt en het aard schrikt is 'ie weg, als je op dat zelfde moment er op had gezeten dan zou 'ie ook weg zijn geweest. Dat heeft niet zo veel te maken met je paard onder controle hebben, dat is gewoon instinct.

Midgie, volgens mij heeft de TS niet gezegd dat ze bang is om met het paard naar buiten te gaan. Volgens mij heeft het dus niets te maken met onzekerheid, maar heeft ze geen of weinig ervaring met jonge paarden op buitenrit en vraagt ze om advies.

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:47

Ik zou zowiezo met iemand anders meegaan!
als jij er nog niet klaar voor bent moet je nog niet gaan.
waarschijnlijk voelt jou paard ook jou spanning waardoor hij ook zenuwachtig word.

Probeer het met iemand ernaast en klik een halstertouwtje door het bit heen. Dat voelt al een stuk vertrouwder ;)

Succes !

Coco_Endiamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:06

ik ging laast met een vriendin op buiterrit haar paard 100 proccent verkeersmak en mijn paard is dat nog niet.
Het grappige was toen we op een lekker rustig pad waren bleek dat ze de vijvers hadden geleegd dus er lagen allemaal hopjes langs dat water en mijn paard vond dat dood eng dus mijn vriendin ging voorop en toen bleek haar paard dat ook dood eng tevinden :P uiteindelijk ging het wel goed en is er helemaal niks gebeurd :D
maar ik vertrouw mijn paard ook ik denk dat dat echt heel belangrijk is. en als je het dan nogsteeds heel eng vind vraag je gewoon of je moeder of vader mee wilt lopen ;) en dan houden die het paard nog extra vast aan een halstertouw of zoiets :P

veel succes er mee je moet het gewoon een keer proberen mischien vind ze het wel minder eng dan jij denkt ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:13

Een ander, ouder paard meenemen scheelt wel echt de wereld. En dan het liefst paarden uit de eigen kudde waar ze blind op vertrouwen. Mijn bijna twee jarige kan tijdens het wandelen best paniek zaaien op momenten, maar met twee andere paarden bij ons kunnen we gewoon langs het veld met zweefvliegtuigjes die vlak boven ons hoofd vliegen :D.

Het is natuurlijk de bedoeling dat ze net zo op mij kan gaan vertrouwen, maar daar gaan/zijn we hard voor aan het 'werk' :).

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 13:14

Vandaag was het dan zo ver! Mijn eerste buitenrit. Ik heb alleen een klein beetje gesmokkeld..

Zoals veel tips ben ik met een bomproof paard meegegaan. Alleen zat ik hierop. Ik heb een ervaren iemand op mijn paard laten gaan. En dit ging super! Zo kon ik mijn stress in ieder geval niet op hem overbrengen. En wonder boven wonder zijn we ook geen rare dingen tegengekomen. Het was een heerlijk rustig ritje.

Morgen weer! Bedankt voor alle tips!