Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tamor07 schreef:Arabesk schreef:Wat is dat toch voor 'n raar ingesleten vastgebakken vooroordeel. Dat is namelijk helemaal niet zo. Als je erop zit kun je veel minder uitrichten. Een paard dat niet gehoorzaam en braaf te leiden is aan de hand, ook in panieksituaties, is er trouwens ook nog niet aan toe om onder het zadel bereden te worden.
Wat wou je dan doen als het paard aan de hand ervandoor gaat? Erachter aan rennen? Sommige paarden zijn echt 'blind' als ze er vandoor gaan..

Zorg dat je paard jou vertrouwt, dat als 'baasje zegt dat het ok is' hij er ook langsgaat als je dat vraagt.Arabesk schreef:Mel1987 schreef:Ik zou er niet voor kiezen om je paard aan de hand mee te nemen. Je hebt dan minder te zeggen.
Wat is dat toch voor 'n raar ingesleten vastgebakken vooroordeel. Dat is namelijk helemaal niet zo. Als je erop zit kun je veel minder uitrichten. Een paard dat niet gehoorzaam en braaf te leiden is aan de hand, ook in panieksituaties, is er trouwens ook nog niet aan toe om onder het zadel bereden te worden.
Arabesk schreef:Mel1987 schreef:Ik zou er niet voor kiezen om je paard aan de hand mee te nemen. Je hebt dan minder te zeggen.
Wat is dat toch voor 'n raar ingesleten vastgebakken vooroordeel. Dat is namelijk helemaal niet zo. Als je erop zit kun je veel minder uitrichten. Een paard dat niet gehoorzaam en braaf te leiden is aan de hand, ook in panieksituaties, is er trouwens ook nog niet aan toe om onder het zadel bereden te worden.
Arabesk schreef:Met een nieuw paard dat we beleren ga ík geen buitenrit maken, voordat ik niet héél veel gewandeld heb
. Dat je paard bij iets engs eerst even naar jou kijkt en checkt of het inderdaad eng is. Een goede leider zegt tegen zijn paard dat het oke is en er is niets meer aan de hand.
.
).AmmersN schreef:Wie heeft er voor tips en trucs voor een eerste buitenrit? En hoe zijn jullie ervaringen?
Nadir schreef:Arabesk schreef:Met een nieuw paard dat we beleren ga ík geen buitenrit maken, voordat ik niet héél veel gewandeld heb
Dat weten we onderhand wel. Er zijn ook mensen die dat niet doen en gewoon een buitenrit gaan maken. Iedereen doet het op zijn eigen manier.
Het is onzin dat je niet met een paard naar buiten moet gaan die je aan de hand niet onder controle hebt. Als je er naast loopt en het aard schrikt is 'ie weg, als je op dat zelfde moment er op had gezeten dan zou 'ie ook weg zijn geweest. Dat heeft niet zo veel te maken met je paard onder controle hebben, dat is gewoon instinct.
Midgie, volgens mij heeft de TS niet gezegd dat ze bang is om met het paard naar buiten te gaan. Volgens mij heeft het dus niets te maken met onzekerheid, maar heeft ze geen of weinig ervaring met jonge paarden op buitenrit en vraagt ze om advies.

uiteindelijk ging het wel goed en is er helemaal niks gebeurd
en dan houden die het paard nog extra vast aan een halstertouw of zoiets 
.
.