aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:57

Evelien14 schreef:
om haar rustiger te laten worden. te hopen dat ze minder schud met haar hoofd. en dat is ook zo. ze schud minder. dus daarom laat ik haar graag aan de teugel lopen

Hiermee geef je de reden (die overigens waarschijnlijk de oorzaak is van jouw probleem, mijn pony zou ook met d'r hoofd gaan schudden als ik haar in de krul zou trekken) maar niet de definitie. Wat IS 'aan de teugel' in jouw woordenboek?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:58

Kun je niet vaker per week op de manege gaan rijden dan?? Dan is het 'bakprobleem' iniedergeval verholpen en heb je de mogelijkheid om door de weeks ook te trainen. Zo voorkom je mega spierpijn en spierbevangen worden..

Verder sluiten ik me volledig bij de rest aan ;) .

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 12:59

kijk mensen,
jullie kunnen hier natuurlijk een reactie zetten en mij en me instructrice af te zeiken.
maar mijn vraag was eigenlijk of jullie tips hebben om mijn pony aan de teugel te laten lopen.

nathalieeee_

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:00

Als jij dan eerst jou definitie zou willen geven van 'aan de teugel lopen', praten we verder. Ik denk namelijk dat jij niet weet wat het uberhaupt is, waardoor wij jou ook geen goedbedoelde tips kunnen geven.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:01

En om jou te kunnen helpen is het handig om te weten wat JOUW definitie is van het 'aan de teugel lopen'...

izzy1985

Tips geven is makkelijk, maar als je niet goed weet hoe ontspannen nageefelijk aanvoeld of wat het is dan heb je nog niets aan die tips.

vorame

Evelien14 schreef:
kijk mensen,
jullie kunnen hier natuurlijk een reactie zetten en mij en me instructrice af te zeiken.
maar mijn vraag was eigenlijk of jullie tips hebben om mijn pony aan de teugel te laten lopen.

Jij wilt leren, maar als er dan gezegd wordt wat fout is wil je ineens niet meer.
Jou instructrice doet het fout.
Is geen afzeiken, maar zo leer jij het al nooit goed.
Dan kun je daar dus al van leren hoe het niet moet.

Op de vraag wat aan de teugels is volgens jou komt geen antwoord.
Want vandaar uit kunnen wij kijken wat we kunnen aanvullen.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:02

ijssnuiver schreef:
Kun je niet vaker per week op de manege gaan rijden dan?? Dan is het 'bakprobleem' iniedergeval verholpen en heb je de mogelijkheid om door de weeks ook te trainen. Zo voorkom je mega spierpijn en spierbevangen worden..

welk bakprobleem?
ze heeft nieteens een bakprobleem?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:04

Evelien14 schreef:
ijssnuiver schreef:

welk bakprobleem?
ze heeft nieteens een bakprobleem?

Ik bedoelde het 'probleem' dat je geen rijbak aan huis hebt en dat het weiland vanwege het weer nu niet begaanbaar is. Als je dan de mogelijkheid hebt om op de manege een paar keer kan rijden, scheelt dat alweer.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:07

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:08

ijssnuiver schreef:

welk bakprobleem?
ze heeft nieteens een bakprobleem?[/quote]

Ik bedoelde het 'probleem' dat je geen rijbak aan huis hebt en dat het weiland vanwege het weer nu niet begaanbaar is. Als je dan de mogelijkheid hebt om op de manege een paar keer kan rijden, scheelt dat alweer.[/quote]
ooh zo. nee ik dacht dat je een probleem in de bak bedoelde.sorry
ja dat kan wel.maar me ouders die hebben niet zoveel zin om dat te betalen. en het is ook weer een stukje lopen. dus echt veel tijd heb ik daar niet voor. gewoon thuis rijden wel. maar naar de manege is denk een 15-30 minuten lopen. en dan heen en terug ben je een uur onderweg. dan een uur rijden. en het poetsen enzo komt er ook nog bij

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:10

Is er niet iemand in je buurt die een bak heeft waar je mag rijden?
Daar kun je dan ook zelf een goede instructrice laten komen.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:13

nee eigenlijk niet.
de manege is het dichtste bij.
eigenlijk hebben wij thuis zat plek om een bak aan te leggen.
we wonen op een boerderij.
ik heb wel een bakje.waar ik ze in de winter in los kan gooien. maar nu lopen ze gewoon in het land. dus dat bakje is onderhand ook begroeid.
maar een bak aanleggen is ook niet bepaald goedkoop. en me vader heeft geen zin om alles voor me te betalen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:16

Als je fanatiek rijd is het niet begroeid. :)

Maar je hebt nog steeds niet verteld wat jij nu onder aan de teugel lopen verstaat.
Wat doet zo'n paard?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:19

zo duur is een bak aanleggen niet hoor, je gooid goede bodem neer en zet er een hek omheen, een vriendin van me was voor 50 euro klaar :)

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:20

vorame schreef:

Maar je hebt nog steeds niet verteld wat jij nu onder aan de teugel lopen verstaat.
Wat doet zo'n paard?

ik kan er niet fanatiek in rijden. want hij is super klein.ik kan er nieteens in rijden.

nou dat ze naar beneden loopt, rustiger word.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:21

marrlinde schreef:
zo duur is een bak aanleggen niet hoor, je gooid goede bodem neer en zet er een hek omheen, een vriendin van me was voor 50 euro klaar :)

ja en wat voor bak heeft ze?
echt niet 1 met een prachtig hek ernaast. want voor 50 euro heb je geen hek.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:21

marrlinde schreef:

500 bedoel je? :)

Je kunt niet zeggen wat het kost, dat is erg verschillend van wat voor grondsoort er ligt.
Wij hadden voor 500 een goede bodem (zonder bakrand)
Maar dat is echt spotgoedkoop.

Maar ik geloof dat daar het topic niet over gaat. :)

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:23

vorame schreef:
marrlinde schreef:

500 bedoel je? :)

Je kunt niet zeggen wat het kost, dat is erg verschillend van wat voor grondsoort er ligt.
Wij hadden voor 500 een goede bodem (zonder bakrand)
Maar dat is echt spotgoedkoop.

Maar ik geloof dat daar het topic niet over gaat. :)

ooh dat maakt niet uit. maar we hebben wel een stuk land. waar het best kan. maar dat loopt ook scheef enzo,

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:25

nathalieeee_ schreef:
Evelien14 schreef:
om haar rustiger te laten worden. te hopen dat ze minder schud met haar hoofd. en dat is ook zo. ze schud minder. dus daarom laat ik haar graag aan de teugel lopen

Hiermee geef je de reden (die overigens waarschijnlijk de oorzaak is van jouw probleem, mijn pony zou ook met d'r hoofd gaan schudden als ik haar in de krul zou trekken) maar niet de definitie. Wat IS 'aan de teugel' in jouw woordenboek?

oke. hier nog even antwoord op. mijn pony schud niet met haar hoofd als ik haar volgens jou ' in de krul wil trekken.' maar ook gewoon. ze doet het altijd. ook als ik stilsta.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:29

Evelien14 schreef:
vorame schreef:

Wat doet zo'n paard?

ik kan er niet fanatiek in rijden. want hij is super klein.ik kan er nieteens in rijden.

Mag je in de weide niet een groter stuk afzetten?
Dat je daar steeds kunt rijden?

Dat heeft dus niets te maken met aan de teugel lopen.
Een paard rustig laten lopen kun je ook zonder dat hij aan de teugel loopt.

Aan de teugel lopen is:

Een paard dat heel goed luisterd naar jou been hulpen.
Dus als jij zachtje je kuit aandrukt dat hij al actiever gaat lopen en als je wilt een gang sneller gaat.

Dat als jij stuurt dit voornamelijk gaat met je zit, door bijvoorbeeld al te kijken waar jij heen gaat je paard ook al die kant in wil gaan lopen (niet naar beneden kijken dus)

dat als jij zachter wilt je bijna de teugels niet nodig hebt.
Maar doordat jij wat zwaarder gaat zitten en je lang maakt je paard al langzamer gaat lopen.

Daardoor vind je paard het fijn om zo te sturen, want een harde hand of veel been gebruik is niet fijn.
Daardoor gaat hij ontspannen lopen. En kun je hem ook in de snelheid laten lopen die jij graag wilt.

Als dat bovenstaande allemaal goed is, dan pas gaat je paard jou hand opzoeken.
Heel zacht zoekt hij naar je hand.
De hand die jij fijn ontspannen en zacht gebruikt.
Zonder kneepjes en druk erop.
En hey, ineens gaat je paard zijn hoofd omlaag, precies zoals jij graag zou zien.
Soms maar 2 pasjes, of alleen in een wending.
Maar als jij maar op het bovenste blijft letten komen er steeds langere goede stukjes bij.
Je paard blijft licht in de mond en blijft ontspannen.
En dan loopt hij aan de teugel, niet eerder.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:34

Een kennis had een bak die weg ging (een hele grote) toen hebben ze alles eruit geschept en voor een klein prijsje overgenomen, van stevige planken een hek gemaakt en voor 50 euro ben je klaar ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:36

marrlinde schreef:
Een kennis had een bak die weg ging (een hele grote) toen hebben ze alles eruit geschept en voor een klein prijsje overgenomen, van stevige planken een hek gemaakt en voor 50 euro ben je klaar ;)

Hout heb je niet eens voor 50 euro. :)
Ik ga daar verder ook niet over in discussie omdat ik te goed weet wat je voor alles betaald, ook al krijg je het zand voor niets, dan heb je ook nog vervoerskosten.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 14:19

vorame schreef:
Evelien14 schreef:

Mag je in de weide niet een groter stuk afzetten?
Dat je daar steeds kunt rijden?

Dat heeft dus niets te maken met aan de teugel lopen.
Een paard rustig laten lopen kun je ook zonder dat hij aan de teugel loopt.

Aan de teugel lopen is:

Een paard dat heel goed luisterd naar jou been hulpen.
Dus als jij zachtje je kuit aandrukt dat hij al actiever gaat lopen en als je wilt een gang sneller gaat.

Dat als jij stuurt dit voornamelijk gaat met je zit, door bijvoorbeeld al te kijken waar jij heen gaat je paard ook al die kant in wil gaan lopen (niet naar beneden kijken dus)

dat als jij zachter wilt je bijna de teugels niet nodig hebt.
Maar doordat jij wat zwaarder gaat zitten en je lang maakt je paard al langzamer gaat lopen.

Daardoor vind je paard het fijn om zo te sturen, want een harde hand of veel been gebruik is niet fijn.
Daardoor gaat hij ontspannen lopen. En kun je hem ook in de snelheid laten lopen die jij graag wilt.

Als dat bovenstaande allemaal goed is, dan pas gaat je paard jou hand opzoeken.
Heel zacht zoekt hij naar je hand.
De hand die jij fijn ontspannen en zacht gebruikt.
Zonder kneepjes en druk erop.
En hey, ineens gaat je paard zijn hoofd omlaag, precies zoals jij graag zou zien.
Soms maar 2 pasjes, of alleen in een wending.
Maar als jij maar op het bovenste blijft letten komen er steeds langere goede stukjes bij.
Je paard blijft licht in de mond en blijft ontspannen.
En dan loopt hij aan de teugel, niet eerder.

nee een stuk land afzetten kan niet. ja het kan natuurlijk wel, maar als het heel veel regent. zoals ze laatste week. loop ik dat land ook kapot en daar is me vader niet blij mij.

kijk hier heb ik wat aan. aan deze informatie. hartstikke bedankt.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 14:41

het gaat mij er eigenlijk ook niet echt om of ze mooi aan de teugel loopt. maar meer dat ze wat rustiger loopt.
ze is 19 jaar maar heeft de energie van een pony van 5 zal maar zeggen.
ze schud ook met haar hooefd(wat ik al eerder zei) en dat probeer ik eigenlijk wat minder te krijgen. en de keren dat ze ontspannen is en naar beneden loopt schud ze niet heel veel meer.