Beetje té voorwaartse merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Re: Beetje té voorwaartse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:22

@KiWiKo: uiteraard overleg ik dat met haar ;-) zie berichtje van mij hier iets boven.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:39

Die loperigheid die je omschrijft komt op mij niet over als veel energie of looplust, maar als onder je vandaan lopen. Zou heel aannemelijk zijn als dat vluchtgedrag is als gevolg van spanning in de rug.
Eerste vereiste om het tempo te kunnen controleren is de rug laten ontspannen. Rug kan alleen ontspannen als je pony rechtgericht is. Eerst daarmee aan de slag. Op het moment dat je pony recht is en de rug kan ontspannen zal je pony veel minder rennerig moeten worden.
Aantal suggesties die hier gedaan worden zouden mijn keuze niet zijn. Pony over z'n tempo door laten lopen onder het motto jij wil hard, dus dan ga je maar hard' daar rij je je pony mee kapot. Niet doen! En een andere suggestie: je pony heel langzaam 'verzameld' laten lopen, totdat 'ie rustiger gaat lopen is vragen om problemen. Verzamelen is een proces waaraan verschillende andere stadia aan vooraf zijn gegaan, zoals ontspanning en tact. Verzamelen is heel wat anders dan rem erop en langzaam laten lopen. Zonder ontspanning krijg je nooit correcte verzameling. Met alleen maar terugrijden creeer je juist meer spanning en dat is juist niet waar je naar opzoek bent.
Hopelijk kan je instructeur je helpen je pony eerst correct recht te richten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:44

dan moet je een andere lesgever zoeken, want het enige wat jij moet doen is loslaten...........

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:19

Ik zie hier veel verschillende tips,
maar heb tot nu toe maar een echte bruikbare tip gezien,
en dat is die van tantjeuh! :+
Heb zelf precies hetzelfde probleem en ga deze tip zeker gebruiken!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:49

Nou we komen er vast wel uit op één of andere manier, ik merk dat de meningen hier enorm verdeeld zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:56

hey

op zo'n paardje moet je zelf rustig blijven maar niet stoppen met je hulpen. het slechtste wat je kan doen is gewoon maar laten lopen en willen tegenhouden zonder je beenhulpen.

Dus wat ik zou doen is ze aan het werk zetten. Instappen, laat ze dan maar ff doorstappen, daar zou ik ff niet veel aandacht aanschenken, dus gewoon contact en regelmaat zoeken. In draf zou je vooral op je zit en aan je been moeten rijden. jij wil trager, dan ga je zelf trager en minder (bijna niet) uit je zadel tijdens het lichtrijden. Let op dat je je been niet afsteekt e.
Verder zorgen dat je in heel je lichaam los bent, dus niets oplossen met je handen, schouders ofzo. Dus vanuit dat tragere lopen, druk je hem naar beneden voor je uit. Ja ik zeg nu wel drukken maar eigenlijk is dat meer is dat je moet denken. Dus zeker niet terugwerken. Je zal voelen dat ze dan losgeeft en dan kan je beginnen spelen. N pasje vooruit, en weer terug enzo.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:51

Dat probleem heb ik ook af en toe. Ze is heel voorwaarts, dat altijd, maar af en toe reageert ze dan totaal niet meer op mijn handen. Ze neemt geen vaart meer minder op sommige ogenblikken. En stilstaan is al helemaal een probleem dan. Ze heeft zo van die dagen dan loopt ze lekker, rustig en ontspannen. En de andere dag, is ze heel hard in de mond en loopt ze als een sneltrein..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:40

Ik heb niet alles doorgelezen dus maybe zeg ik het dubbel maar sowieso even kijken of je niet teveel krachtvoer voert, veel mensen geven teveel krachtvoer voor het werk wat een paard doet.

Mijn paardje is net zo, alleen nu al langer van mij dus we kunnen er mee om gaan en er wat aan doen.

Tips van mijn instructrice toen ik dat nog niet kon:
Aandraven en voor ze "vertrekt" terugnemen naar stap, je voelt op een gegeven moment die versnelling omhoog gaan en dan ingrijpen voor ze al op volle toeren is zeg maar, maar denk dat je bedoeld als je paard ook zo overdreven voorwaarts is.
Op die manier kan je de rustige drafstukken steeds langer maken, bij mij waren het in het begin echt maar 2 stappen en dan kon ik weer terug gaan nemen, maar dat wordt steeds langer.

Aandraven en iedere keer als het tempo te hoog wordt een kleine volte draaien zodat het tempo omlaag moet, dit kan resulteren in 15 kleine voltes per lange zijde maar werkte ook.

Natuurlijk het langzamer lichtrijden, erg irritant en moeilijk maar buiten het ritme om langzaam lichtrijden, werkte bij mij iets minder maar maybe ook omdat ik niet goed genoeg vertraagde.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:38

Gister middag tijdens het rijden in de buitenbak was ze ineens veel meer ontspannen en helemaal niet rennerig, terwijl ik eigenlijk zelf verder niks bijzonders deed. Het enige wat ik deed is ik zette haar direct op de volte in stap en een beetje meer werken aan de ontspanning.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:11

mijn paard is ook zo lekker voorwaarts.

en ik wil het voorwaartse erin houden, dus ik los het probleem voorwaarts op.
Niet alleen maar terugnemen, want daar werd mijn paard alleen maar geïrriteerd van. En als ze dan langzamer ging, deed ik dat halve hoefslag en dan zei IK dat ze voorwaarts moet. dan liet ik haar eens lekker snel draven.
Bij mijn paard maakt het ook niks uit of je eerst longeerde of even liet loslopen....helemaal niks.

maar ieder paard heeft een andere oplossing nodig natuurlijk.

in ieder geval succes ;)

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:54

Ik had vandaag ook zo'n ren dag in de buitenbak ( het is buiten nog erger dan binnen :P ) Maar nadat ik heel heel boos werd, niet op haar maar gewoon boos, en mn teugels heel kort nam, en haar streng vroeg om naar beneden te gaan lopen, was opeens de boodschap duidelijk. Ze liep netjes naar beneden, ontspannen en alle versnellingen werkte weer zoals het moet. Ze gallopeerde zelfs terwijl ze nog aan de teugel liep. Dus ik geloof dat de knopjes vandaag weer werkte gelukkig! Haleluja! :P

@TS gelukkig ging het bij jou ook wat beter, gewoon zo doorgaan dan!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:59

Hier precies hetzelfde gehad, Het begon al met poetsen en opzadelen. Ze stond zoo te dribbelen aan het touw. Heb haar het commando blijf geleerd. Nu staat ze zonder touw los met opzadelen en poetsen, en ook met opstappen :) !! . Nu wacht ze op mij, scheelt heel wat opfokkerij.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:31

Mijn haflinger is de laatste tijd ook errug voorwaarts,gewoon niet leuk meer.
Ik heb geen bak om in te rijden,rijd wel veel in 't weiland,maar het meest buiten.
Ik vind op buitenrit gaan gewoon niet echt leuk meer...Terwijl een paar maanden geleden reed ik haar met een losse teugel,gewoon lekker ontspannen, zonder te stressen,maar nu wil ze alleen maar snel snel.
Er staat nu ook een ander paard bij haar in het land, een arabiertje,ik dacht eerst van, straks neemt ze 't karakter van de arabier over ofzo, want die is nogal druk als ik mijn haflinger uit het land haal(wel rustig als ik weg ben, zeggen mijn ouders, die houden 'm wel in de gaten dan ;) ).
Ik ben van plan om volgende week weer wat lessen te gaan volgen, even kijken of dat helpt.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:33

Shivatjuh01 schreef:
Ik had vandaag ook zo'n ren dag in de buitenbak ( het is buiten nog erger dan binnen :P ) Maar nadat ik heel heel boos werd, niet op haar maar gewoon boos, en mn teugels heel kort nam, en haar streng vroeg om naar beneden te gaan lopen, was opeens de boodschap duidelijk. Ze liep netjes naar beneden, ontspannen en alle versnellingen werkte weer zoals het moet. Ze gallopeerde zelfs terwijl ze nog aan de teugel liep. Dus ik geloof dat de knopjes vandaag weer werkte gelukkig! Haleluja! :P

@TS gelukkig ging het bij jou ook wat beter, gewoon zo doorgaan dan!

Des te korter ik de teugels in m'n handen neem,des te sneller ze wil gaan,dat helpt bij m'n haffie dus niet..

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:34

Kim14 schreef:
Hier precies hetzelfde gehad, Het begon al met poetsen en opzadelen. Ze stond zoo te dribbelen aan het touw. Heb haar het commando blijf geleerd. Nu staat ze zonder touw los met opzadelen en poetsen, en ook met opstappen :) !! . Nu wacht ze op mij, scheelt heel wat opfokkerij.

Hoe heb je dat comando 'blijf' aangeleerd dan?
Mijn haf. is ook zeer ongeduldig met opzadelen. Steeds heen en weer met d'r kont draaien .Nouja de ene keer gaat 't beter dan de andere keer.
Maar kan ook omdat ze steeds 'geroepen ' word door de andere paardjes die ervlakbij in het land staan...

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:36

tantjeuh schreef:
Mijn paard had dit ook, kreeg ook altijd van iedereen het avdies 'terug naar stap als ze onder je weg loopt', 'verzamelen', 'terug laten komen in tempo, laat haar niet lopen'. Mijn paard werd er onnozel van, waardoor ze alleen maar vervelender begon te doen.

En dan: mijn geweldige instructrice kwam met het antwoord: Waarom verdorie altijd trager rijden om controle over het tempo te krijgen, als je paard daar onnozel en vervelend van wordt? Begin eens met haar gecontroleerd vooruit te rijden, krijg eerst zelf controle in het hoge tempo...

Meest geweldige tip ooit geweest voor mij :D . Vooruit rijden. Ga je niet bezighouden met het gevecht om hem toch maar trager te laten lopen, terwijl ie in zijn koppie gewoon denk 'ik wil looooooooopen'. Laat hem lopen, maar dan wel onder jou controle. Been eraan en vooruit rijden, een flink stuk boven zijn tempo. Jij rijdt hem vooruit, jou been zegt constant 'vooruit vooruit vooruit'. En dan heb jij controle over het tempo, want jij bepaald dat je vooruit gaat. Vanuit dat hoge tempo in draf begin je dan maar gewone oefeningen en figuren te rijden, in het hoge tempo.. Van hand veranderen, voltes verkleinen en vergroten (bij het verkleinen ook vooruit blijven rijden, zelf controle blijven houden voor vooruit te blijven rijden), slangevoltes, achtjes,... En altijd in je achterhoofd houden "been erbij, zelf tempo maken!".
In het begin gaat dit erg vreemd aanvoelen, ook voor je paard gaat dit erg vreemd zijn (die is namelijk gewoon dat ie altijd maar trager moet), maar na een tijdje (dit kan na tien minuten zijn, of na een half uur, of na een uur) ga je merken dat je steeds meer been moet geven om hem in dat hoge tempo te houden, dat je paard uit zichzelf steeds meer gaat afremmen om in zijn eigen tempo te kunnen komen. Dan kan je beginnen werken aan het terugrijden op je zit. Je remt hem dan af met je zit (benen blijven er wel bij ter ondersteuning) totdat je in een basistempo zit, en dan ga je weer vooruit, weer in die hoge versnelling. En van daaruit kan je beginnen werken naar je basistempo toe.

Het is een omgekeerde beredenering, maar bij heel veel paarden die te voorwaarts zijn is het een combinatie tussen 'energie' en 'controle'. Door terug te rijden in tempo hou je zelf die controle vast, maar die energie blijft erin zitten waardoor je geen ontspanning krijgt. Door vooruit te rijden in het tempo hou je ook zelf die contole vast, en je krijgt de energie eruit, waardoor je veel makkelijker tot ontspanning komt. Voordeel is ook dat je met de achterkant bezig blijft, inplaats van met de voorkant door hem tegen te houden..

Ik ga dit vanmiddag even uitproberen ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:46

Heeey,

ik had dat eerst ook heel gespannen, passen niet afmaken, ieand moest haar vast houden als ik wou opstappen. Veel volte`s rijden , en gewoon zo lang bijven rijden tot ze ontspant, en daarvoor longeren. kan ook helpen. dit kan wel ff duren .. maar op n gegeven moment ontspannen ze helemaal!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:52

Ik ben het niet helemaal eens met Tantjeuh.

ik begrijp de insteek en de gedachtegang. Echter als je dat toepast op een bloederig heet type steven je af op een (gevaarlijk) fiasco.

Laten lopen tot ze zelf willen terugvallen en ze dan niet hun zin geven kan helpen. Maar op bloedpaardjes werkt dat averechts.
Ten eerste geef je toe aan wat ze willen, per keer bouwen ze hun conditie op, waardoor het alsmaar moeilijker en langer duurt vooralleer ze hun willen geven, als dat dan nog gebeurt.
Kneem aan dat niet iedereen enkele uren per dag op het paard doorbrengt, dus je beestje zal winnen.
En dan is het te hopen dat het nog een 'los' dier is, want als je er dan een hebt die vasthoudt, dan ben je nog verder van huis.

Ik raad aan om je paard te leren voelen, geduld te hebben en consequent, repetitief te rijden. Structuur is heel belangrijk, want daar vinden ze rust.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:49

Ik ben het juist wel eens met Tantjeuh, ik had het probleem eerst ook heel erg met m'n paard, ze liep steeds onder me uit. Als ik haar dan te veel tegen ging houden kwam ze wel eens omhoog. Een keer zo erg dat ik samen met m'n paard achterover ben geklapt. Nu heb ik priveles en mijn instructrice zegt ook dat ik alles voorwaarts op moet lossen, en dat werkt ook goed op bloedpaardjes hoor, de mijne is er namelijk zo een.
Dus je moet ervoor zorgen dat er iemand is die dat tegen je zegt tijdens het rijden, want het is wel even een omschakeling, maar uiteindelijk werkt het wel. Ook heeft het bij mij geholpen om te longeren met bijzet (natuurlijk wel de binnenteugel iets korter, zodat je paard lichte binnenstelling heeft), zo leert je paard de goede stelling aan te nemen, en mijn paard is er sterker en rustiger van geworden.

Gemma2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:11

Dat voorwaarts zijn van een paard heb ik ook met mijn paard. Ik moet echt leren dat ik niet meer zoveel hulpen hoef te geven om voorwaarts te gaan. Wat mijn paard dan wel weer doet is bij bepaalde bochten in de bak ineens langzamer gaan. Dan zet ik juist mijn been aan en de lange lijn waar zij altijd sneller wil probeer ik haar bij me te houden. Het is een leuk en intensief spel. Mijn probleem met de galop is echter dat ik op haar echt enorm uit het zadel wordt gewipt. Het geheim was dat mijn paard dus heel fijn aanspringt in een geweldige galop maar na twee passen zelf al besluit om er maar een rengalop van te maken. Dit vind ik dus niet prettig. Ga van de week een priveles boeken om eens goed uitgelegd te krijgen wat ik kan doen om mijn paard in verzamelde galop te houden. Als ik nu voor de bocht mijn paard verzameld probeer te laten lopen valt ze terug in een (trouwens hele mooie) uitgestrekte draf. Ik vind de vele tips en reacties hier ook wel heel interessant en zal nog wel schrijven wat mijn instructrice gaat vertellen betreffende dat voorwaarts zijn.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:19

Durante schreef:
Kim14 schreef:

Hoe heb je dat comando 'blijf' aangeleerd dan?
Mijn haf. is ook zeer ongeduldig met opzadelen. Steeds heen en weer met d'r kont draaien .Nouja de ene keer gaat 't beter dan de andere keer.
Maar kan ook omdat ze steeds 'geroepen ' word door de andere paardjes die ervlakbij in het land staan...

Even een stukje gekopieerd van www.pink-horizon.nl, daar heb ik het gevonden.
Citaat:
Wat is "Blijven"?
De pony dient op commando te blijven staan op de plek die jij aangeeft en daar moet hij blijven staan tot jij een nieuw commando geeft (bijvoorbeeld "kom" of zodra je weer langs hem staat "stap"

Het commando:
"Blijf", "Stay"

Hoe leer ik het aan?
Je staat langs je pony. Je zegt "blijf" en gaat langzaam voor hem staan. Je kunt er een ophoudend (handpalm naar je pony toe) handgebaar bij maken voor de duidelijkheid en eventueel om later het stem commando weg te laten. Je zegt "blijf" en stapt zelf 2 passen van je pony weg. Zorg ervoor dat je geen druk op het halstertouw uitoefent, dit bekend normaal gesproken komen en dan wordt het erg verwarrend.
De eerste keer loop je snel weer terug en beloon je de pony uitbundig als hij op de door jou aangewezen plek is blijven staan.
Steeds ga je iets verder en iets langer weg. Probeer eens wat te wiebelen, een stukje of helemaal om hem heen te lopen enz. Je mag het steeds moeilijker maken.
Zodra de pony toch naar je toe gekomen is word je niet boos maar net je hem terug op de eerste plaats en begin je opnieuw. Als je merkt dat je te snel bent gegaan met steeds verder weg lopen dan neem je een stapje terug en oefen je dat nog eens.
Zodra de pony het commando goed beheerst kun jij zoveel rondjes om je pony heen lopen als je wilt, hij blijft staan!

Let op:
* Straffen voor een pony die naar je toe komt heeft totaal geen zin. Zet hem terug op de plek waar hij vandaan kwam en probeer het opnieuw.

* Zodra je ziet dat de pony aanstalten maakt om richting jou te komen kun je nog een keer "uhh!!" en een extra ophoudend hand gebaar maken. Komt hij toch ben niet boos maar zet hem terug op de plaats waar hij vandaan kwam.

* Zodra het commando erin zit: consequent blijven. Alleen betere oefeningen worden beloond!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:39

margreet4 schreef:
Ik ben het juist wel eens met Tantjeuh, ik had het probleem eerst ook heel erg met m'n paard, ze liep steeds onder me uit. Als ik haar dan te veel tegen ging houden kwam ze wel eens omhoog. Een keer zo erg dat ik samen met m'n paard achterover ben geklapt. Nu heb ik priveles en mijn instructrice zegt ook dat ik alles voorwaarts op moet lossen, en dat werkt ook goed op bloedpaardjes hoor, de mijne is er namelijk zo een.
Dus je moet ervoor zorgen dat er iemand is die dat tegen je zegt tijdens het rijden, want het is wel even een omschakeling, maar uiteindelijk werkt het wel. Ook heeft het bij mij geholpen om te longeren met bijzet (natuurlijk wel de binnenteugel iets korter, zodat je paard lichte binnenstelling heeft), zo leert je paard de goede stelling aan te nemen, en mijn paard is er sterker en rustiger van geworden.

JA maar er is een verschil tussen voorwaarts rijden en voorwaarst oplossen.
Vasthouden en tegenwerken(houden) lost uiteraard nooit iets op. Maar je paard moet wel leren wachten, je been accepteren en dat kan je niet door hem steeds vooruit te laten gaan. wel door consequent die uitdaging aan te gaan, dmv schakelen en op zijn eigen benen te laten lopen.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:14

Maar door wat Tantjeuh zegt, leert je paard ook wachten, en Tantjeuh legt het goed uit want zo werkt het echt wel, mijn paard is in een week heel erg veranderd en vind het ook weer leuk om te werken, door die methode! Soms snappen ruiter en paard even niet hoe ze er samen uit moeten komen en op deze manier is dat heel goed opgelost :)