Zweep van hand wisselen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisavdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:54

kleinvosje schreef:
Vampire_Lisa schreef:
Je moet tijdens wedstrijden je zweep altijd in je linkerhand houden. Dus heb ik gewoon mezelf aangeleerd dat altijd te doen, heb ik iig geen aftrekpunten omdat ik mijn zweep verwisselde.

Hier ben ik het niet mee eens. Je MOET niet je zweep altijd links vasthouden, mag ook wel rechts, als je maar niet je zweep mee naar achteren houdt bij het groeten. Wisselen van zweep wordt inderdaad niet op prijs gesteld, maar als je netjes overpakt, zonder het paard en de aanleuning daarbij ernstig te verstoren, kan ik me niet voorstellen dat er een jury is die daar aftrekpunten voor zal geven.

Het is mij altijd aangeleerd van wel iig. Kan natuurlijk altijd anders zijn, ik zeg alleen wat ik geleerd heb en wat dus voor mij het normaalste is.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:58

Ik heb altijd allebei de teugels in één hand, en pak met mijn lege hand mijn zweep. Volgens mij heeft mijn paard het niet door := Maar soms hou ik mijn zweep gewoon aan één kant. Vind het best wel een gedoe.. maar het hoort wel.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:45

Mijn paard weet precies aan welke kant de zweep zit en inderdaad wissel ik wel eens met zweep op dingen te corrigeren aangezien dat niet altijd aan één kant te corrigeren is. Zo wordt je ook vaardiger om aan beide kanten de zweep te kunnen gebruiken. Het is voor mij niet zo zeer een drijvend middeld maar een ondersteuing om evt een schouder of achterbeen mee te corrigeren. Ik neem altijd de teugels in één hand en pak de zweep dan over. Ik doe het niet automatisch, WANT op wedstrijden mag je tijdens de proef NIET meer wisselen. Je mag hem aan de kant die jijzelf prettiger vindt.

TalithaNero

Re: Zweep van hand wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:53

Ik hoef af en toe alleen maar het zweepje tegen zijn nek aan te leggen en het maakt neit uit welke kant dat is, het veranderen van zweepje hoeft niet, kijk maar eens bij wedstrijden daar veranderen ze ook niet met hun zweepje...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:12

TalithaNero schreef:
Ik hoef af en toe alleen maar het zweepje tegen zijn nek aan te leggen

Ik hoop dat je zijn schouder bedoelt...?

jerommeke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:20

Waarom je zweep van hand verwisselen? Gewoon lekker in dezelfde hand blijven vasthouden, zeker als je tijden het rijden daar teveel mee bezig gaat dat je pony het door heeft ;)

roelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:47

als je nou een heele les met de zweep in de linker hand gaat rijden?!!

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:24

Ik zou wel de zweep wisselen bij het van hand veranderen. Als je het vaak doet zal het ook steeds soepeler gaan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:30

Ik heb ze altijd links, zodat ik op wedstrijd kan groeten zonder een hoop rommel in mijn handen. Vorige paard werd na een tijd wel stomp op linkse zweephulp, en als ik ze dan af en toe rechts nam was het over.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:33

Ik kan niet anders dan mijn zweep aan de rechterkant te doen!
aan de linker kant lukt mij gewoon niet!
en op concoursen enzo wissel ik hem nooit om!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:55

Met het overpakken.. tja. teugels in de hand van de zweep, dan met je andere hand de zweep pakken en de zweep door je hand laten glijden - zo doe ik het - en dan zweepje op je heup leggen, teugels weer pakken en doorrijden :+ Als je paardje er op reageert kan je het denk ik eerst een paar keer proberen om het in stap over te pakken.. op een gegeven moment geeft je paardje er niet meer om. ;) en zo krijg jij de handeling onder de knie :)

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:56

Roodvos schreef:
Je moet idd als je de zweep in de rechterhand hebt deze bij het groeten even in je linkerhand leggen.

hoeft niet! tenminste! ik doe het ook nooit! en houd de zweep dan aan de rechterkant vast met me linkerhand.
dan groet ik dus gewoon met mijn rechter hand zonder zweep
ik heb er nog nooit commentaar opgehad:D

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 07:43

Als je je zweep in je linkerhand hebt, hou je met die hand allebei je teugels vast. Je trekt je zweep met je rechterhand ertussen uit et voila, hetzelfde geld voor andersom.
Op een gegeven moment word je er handig in. Maar ik wissel mijn zweep eigelijk nooit.

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:23

Ik wissel mijn zweep meestal van kant en zeker voor de galop. ;)
(Weet er iemand hoe je je zweep het beste houdt ? Ik bedoel bijna recht naar beneden, ter hoogte van je knie, over je bovenbeen, ... ?)

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 17:51

Appeltje_ schreef:
Ik wissel mijn zweep meestal van kant en zeker voor de galop. ;)
(Weet er iemand hoe je je zweep het beste houdt ? Ik bedoel bijna recht naar beneden, ter hoogte van je knie, over je bovenbeen, ... ?)

Als je je teugel + zweep in de hand hebt en de duimen omhoog, komt de zweep (als het goed is) zelf in de goede positie: (hier had ik mijn zweep nog niet gewisseld en niet laag genoeg in de handen :o )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Alice op 11-07-09 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:55

ik wissel alleen mijn zweep als het nodig is. anders houd ik hem ook gewoon in mijn rechter hand.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:00

Ik werd er op gewezen door de dochter van mijn vriend (6 jaar jong) *Schaam* hahaha. Maar rijd al JAREN met zweep rechts. Links kan ik er helemaal niks mee! Overigens pakte zelf wel de zweep elke keer over toen ze op mijn maflingertje reed. Zo schattig!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:23

funnyhorses schreef:
Anoeska schreef:
Hoezo MOET je je zweep van hand verwisselen? Als jij lekker rijdt, en geen problemen hebt, met je zweep in je rechterhand, waarom zou je dan moeten wisselen. Onzin dus. Lekker rijden zoals jij het gewend bent.

soms moet je hem wisselen om de drijvende kracht aan de andere kant te versterken.
het is tenslotte een hulpmiddel.
ikzelf zie liever helemaal geen zweep en sporen!!!

Hier ben ik zo mee eens!
Zonder zweep en sporen is het het beste!!
Maar...
Je moet je paard ''opsluiten'' tussen de muur en je zweep net als met aan de teugel lopen(of heb ik het nou fout? :o )

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:07

Anoeska schreef:
Hoezo MOET je je zweep van hand verwisselen? Als jij lekker rijdt, en geen problemen hebt, met je zweep in je rechterhand, waarom zou je dan moeten wisselen. Onzin dus. Lekker rijden zoals jij het gewend bent.

Dat leer je op de manege.En als je les hebt moet je wel naar de leraar luisteren.
Dagmar

S5brosens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:10

voor de keren dat ik met een zweep rijd (is meestal met springen) dan verander ik ze wel altijd van hand omdat dat me zo geleerd is

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:13

Sonja schreef:
Niet wisselen. Is een onnodige verstoring van je aanleuning. Gewoon niet doen.

Mee eens, stoort inderdaad erg wanneer jij met je teugels gaat lopen klooien. Ik heb hem ook altijd rechts. En wanneer je westrijden rijd en je moet groeten pak ik gewoon de zweep bij de teugels in mijn linker hand. Niks aan de hand dus ook niet wisselen puur omdat je op de andere hand gaat rijden.
Tenzij je het echt in de andere hand nodig hebt dan is het een ander verhaal maar anders lekker laten.