Straffen bij bok.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:14

Thanks, maar ik weet echt zeker dat hij niet uit vreugde bokt, hij bokt om te klieren, want hij wilk niet voor zich zelf lopen, maar stel hij geeft een bok en ik geef een tik, en hij weer een bok moet ik dan als laatste zijn?

justlobo

Re: Straffen bij bok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:44

er is een paard op mijn manege die gaat bokken als je naar de galop wilt, dan moet ik m een tik geven van mn instructrice, dan geeft ie vaak nog wel een bok en gaat dan naar de galop. ik zou t niet weten want hij gaat dan wel en ik hoef niks meer te doen.

elbereth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:43

Hallo TalithaNero,
hoe zit het met de "gas" en de "rem" bij jouw paardje? Als bokken geen lichamelijke oorzaak heeft, is het vaak een rijtechnisch probleem: meestal onvoldoende reactie op de teugel, en soms door onvoldoende reactie op het been.
Ik zou in dit geval dus niet het paard straffen met een tik, maar eerst de reactiviteit verbeteren door veel overgangen te rijden. Het is belangrijk dit op te bouwen, afwisseling in het werk te houden en vanaf het begin consequent te zijn. Als jij de teugeldruk opvoert, moet hij onmiddellijk vertragen. Als je benen geeft, moet hij onmiddellijk versnellen.
Denk erom nooit benen en teugels tegelijk te gebruiken, want dan geef je twee tegengestelde signalen: je vraagt dan namelijk om te vertragen (teugels) en te versnellen (benen) tegelijk!! Dat brengt alleen verwarring teweeg bij je paard!
Succes ermee!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:47

TalithaNero schreef:
Thanks, maar ik weet echt zeker dat hij niet uit vreugde bokt, hij bokt om te klieren, want hij wilk niet voor zich zelf lopen, maar stel hij geeft een bok en ik geef een tik, en hij weer een bok moet ik dan als laatste zijn?

als je zeker weet dat het niet de rug is. dan, ja.

Bok? tik! weer op bok op de tik? weer een TIK

net zo lag totdat je de laatste hebt, anders wint het paard steeds... en je hoeft geen harde tik te geven,, maar wel gewoon duidelijk zijn dat jij er ook nog bent en dat jet het niet eens bent met het gedrag.

LisavdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:59

O, dit probleem herken ik een soort.

Paardje had 2 jaar stilgestaan en daarna een jaartje standaard stap en drafbuitenritten. Zet geen zoden aan de dijk dus. Toen kwam de kwaadaardigaard, die zette paardje aan het werk. Inclusief galop.

Juist, bokbokbokbokbok. Gewoon extra been geven hielp niet. Eventjes een vriendin langs laten komen met veel rij-ervaring. Die ging erop, paardje bokt. Zij zegt zo tegen mij: 'tik geven werkt hier het beste, want ze is nu de baas over je' Ik probeer het, paardje krijgt tikje, et voila: bokken over.

Machtsproblemen dus :) Gewoon een LICHT tikje geven als teken dat je het niet wilt hebben.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:02

Als mijn paard uit plezier een bok geef, dan gebruik ik mijn stem om aan te geven dat hij bij de les moet blijven.
Als hij gemeen bokt, dan straf ik hem af met een keer flink been te geven.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 03:28

Bokken kan ook komen door een verkeerd gegeven hulp, een hulp die het paard (nog) niet begrijpt of verkeerde timing...

Ik word altijd meteen afgestraft met een stevige bok als ik zweep of sporen in mevrouws ogen onterecht gebruik. Als ze weet waarvoor de hulp dient of ze een tik krijgt heeft ze echt niet het lef om te bokken, dan weet ze zelf ook wel dat ze fout zit. Als ik een fractie te laat een tik geef of mijn sporen gebruik weet ik gewoon dat ik een rotbok, om me eraf te krijgen, voor mijn kiezen krijg. En dat is dan ook terecht, ga haar er niet voor straffen als ik zelf fout zit! Gebeurt steeds minder.

Heel soms bokt ze ook wel eens omdat ze gewoon even energie kwijt moet, dat zijn hele andere bokken dan de protestbokken. Die straf ik ook niet echt af, dan zet ik haar even wat extra aan het werk. Vraag wat oefeningen die ze moeilijk vind om haar weer bij de les te krijgen.

Mocht ze uit pijn gaan bokken dan stap ik meteen af en bel de VA. We kennen elkaar alleen lang genoeg dat ze geen bok meer nodig heeft om te zeggen dat ze pijn heeft of iets echt niet leuk vind, dus dat komt in de praktijk niet meer voor. Het tuig word wekelijks gecontroleerd door mijzelf en elke 3 maanden door de zadelmaker (veiligheid boven alles!) en we kennen elkaar zo goed dat de kleinste aanwijzing genoeg is om te weten of er iets mis is. En dat is wederzijds! Maar daarvoor moet je elkaar wel goed kennen, en weten wat normaal gedrag is en wat niet.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:04

Uiteraard bij bokken uit pijn, is het afstappen en uitzoeken wat er aan de hand is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:13

Bij mijn eigen paard is het meer irritatie aan de zweep, dus moeilijk doen met beenhulpen is tik is soms bok :+ Maar dan ga ik hem niet nog vaker aantikken omdat hij weet wat hij moet doen als reactie -> harder. Dan ben ik tevreden. Als hij niet op de tik zou reageren, of zelfs langzamer zou gaan dan zou die er nog een krijgen. Maar gelukkig hoeft dat nooit.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:12

Mijn paard mag niet bokken als ik erop zit, dat doet hij maar in de wei ;)
Dus ook geen vreugdebokjes oid, als ik dat ga toestaan, doet hij het ook bij mijn zusje van 13 en dat moeten we niet hebben.
In het bos wil meneer wel is gaan drammen, als hij niet voluit mag, gaat hij dus bokken. Dan krijgt hij een tik of gaan we terug naar draf, want dat moet hij niet flikken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:51

het lijkt wel alsof bijna iedereen hier denkt dat een paard echt een bokwedstrijd met je aangaat, als een paard bokt (niet uit vreugde oid) dan kliert hij niet, hij geeft aan dat hij het niet fijn vindt. Dit kan zijn omdat hij je niet snapt en jij te grof bent, iets eng vindt en jij hier geen begrip voor hebt etc.
Oftewel: als jij je paard niet goed aanvoelt maar toch doorvraagt en waarschijnlijk steeds minder subtiel wordt.

Ik straf een bok NOOIT af en voor de mensen die willen zeggen dat mijn paard dan nu gewonnen heeft, ze heeft al zeker dik een jaar geen enkel protestbokje meer gegeven.
Kijk dus of je beter kan begrijpen waarom je paard bokt (vind hij iets eng en durft daarom niet te lopen, is hij al moe (niet meteen stoppen uiteraard) of te heet met dit weer etc. etc.

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 20:33

Heel erg bedankt ik heb er echt wat aan!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:09

Bokken "afstraffen" is geen kwestie van "winnen" of "verliezen".

Als het een bok is uit gewoon ongemak of ronduit pijn ben jij als ruiter diegene die dat hoort op te merken ver voordat het paard moet gaan bokken om jou te vertellen dat hij pijn heeft. In geval van pijn is bokken een laatste noodkreet voor een paard! Jij bent het baasje, jij bent in staat om hem goed te bekijken en als je je paard een beetje kent of gewoon verstand hebt van paarden zie je snel genoeg dat er iets mis is met je paard. VA bellen dus!

Bokken uit onbegrip voor een hulp, is heel simpel dat jij de hulp verkeerd geeft. Conclusie: Les nemen en zorgvuldiger op je hulpen letten.

Bokken uit protest tegen een hulp/ een op het verkeerde moment gegeven hulp: Kom je weer uit bij onbegrip voor de hulp. Duidelijker zijn dus. (duidelijker zijn kan wel een tik op het juiste moment op de juiste plaats zijn!)

Bokken uit vreugde: Even goed de energie eruit laten lopen door de aandacht te verleggen. Jij laat het immers toe dat het paard die vreugdebok kan geven. Door hem goed bij de les te houden en als je paard zegmaar steeds een vreugdebokje geeft aan het begin van dat lekkere, lange galoppad dat pad eens niet afgalopperen, maar schouder voor gaan rijden, blijven draven of aanspringen en meteen weer terugnemen, middengalopje, vertragen, versnellen, iets waarbij je paard de aandacht nodig heeft en dus niet kan gaan bokken.

Conclusie: Straffen voor een bok heeft weinig zin, het is een manier van communiceren voor je paard. Altijd als je paard bokt zit de oorzaak bij jezelf, en moet je bij jezelf (en je tuig) ten rade gaan en als de wiedeweerga instructie zoeken!

Janientje, jouw paard bokt dus blijkbaar als ie het ergens niet mee eens is. Dan moet je leren hem voor te zijn, en zo bezig te houden dat ie helemaal geen tijd heeft om ergens geen zin in te hebben en dus te gaan te bokken. Ook maakt het weinig uit of JIJ het hem hardhandig afleert, als ie doorheeft dat het bij je zusje wel kan gaat ie het bij haar alsnog doen. Ze weten dondersgoed wie er op hun rug zit! Bovendien, van een beetje bokken leer je ook rijden. Jij kan het echter wel voor elkaar krijgen dat je paard echt bang word voor de zweep, en daar ben jij en ook je zus niet bij gebaat. Wat gebeurt er dan als iemand anders langs komt rijden, of mischien wel gelijktijdig in de bak rijdt als jij, met een zweep? Vliegt de jouwe door het plafond. Schiet je echt wat mee op ja.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:11

Een bok uit verzet moet altijd gestraft worden naar mijn mening, en ja.. Dan hoor jij dus ook altijd het laatste woord te hebben! :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:14

Onzin, een bok uit verzet komt altijd voort uit dat je paard de hulp niet heeft begrepen of pijn heeft! En dan ga jij hem afstraffen voor je eigen onvermogen... Daarvan gaat je paard alleen maar meer bokken, omdat jij de boodschap niet begrijpt!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:19

Het paard waar ik nu op rijd bokt eigenlijk echt nooit, alleen uit vreugde en dat kan me dan ook echt niks schelen, alleen maar leuk als hij laat merken dat hij ergens plezier in heeft wat we doen. Hem hoef ik dus ook echt nooit te straffen voor een bok.

Maar dat een paard altijd bokt uit onbegrip of pijn... Houdt toch op, dat zal ongetwijfeld bij sommige paarden zo zijn... Ik heb drie jaar op een merrie gereden die echt helemaal niet van werken hield en dat was echt een merrie-merrie. Als die ergens geen zin in had gaf ze steeds een bok en dat deed ze niet alleen bij mij maar ook bij andere mensen die dat reed. Bij haar was het echt uit verzet omdat ze ergens geen zin in had en dat moet na mijn mening toch wel afgestraft worden. Als je paard constant bokt kan ik begrijpen dat het is uit pijn, maar het kan toch ook echt verzet of zijn omdat ze ergens geen zin in hebben en ik denk dat dit zeker bij merries wat vaker voor komt.

Bovendien vind ik dat je niet kunt spreken over mijn "onvermogen" aangezien je mij nog nooit hebt zien rijden of ook maar enige informatie over me weet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:28

mick75 schreef:
Onzin, een bok uit verzet komt altijd voort uit dat je paard de hulp niet heeft begrepen of pijn heeft!

Zeker niet altijd :) Genoeg bijdehante pony's die hebben geleerd dat ze met een uitgekiend bokje de ruiter angst aan kunnen jagen en zo lekker hun eigen gang kunnen blijven gaan :) (En genoeg paarden ongetwijfeld ook.)
Misschien dat het ooit als reactie uit onbegrip of pijn begonnen is, maar als ze ervoor beloond zijn door de reactie van de ruiter, zullen ze het zeer waarschijnlijk nog eens proberen.

(Afhankelijk van mijn inschatting zal ik dan straffen met een tik, of negeren in combinatie met een paar dingen om het paard aan het werk te zetten.)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:38

Dan moet je je paard zo bezig houden dat ze niet meer aan bokken kunnen denken... Het is allemaal niet zo moeilijk! Waarom worden dit soort rijtechnische problemen toch altijd op het paard afgeschoven?

Ik rij ook wel eens op een beroeps-etter die erom bekend staat dat ie bokt (en goed ook) als ie ergens geen zin in heeft. Met intensief bezig houden hebben we dat flink kunnen verminderen! Hoe meer uithoudingsvermogen je zelf hebt (een paard dusdanig bezighouden is een vermoeiend werkje) hoe eerder het eruit is. Ze moeten leren dat ze met bokken niet onder het werk uit komen, maar juist extra werk krijgen. Mat ze maar af als ze uit luiigheid bokken. Als dat kwartje valt is het bokken bij die beroeps-etterbakken snel verleden tijd.

En ja, ik vind het slaan met de zweep puur tegen het bokken een uiting van onvermogen van de ruiter. Elk probleem is immers te herleiden tot de ruiter/ eigenaar. Er zijn dusdanig weinig echte valse galbakken onder de paarden dat je daar gerust vanuit mag gaan, 99.9% van de ruiters/ mensen die met paarden werken hebben er nog nooit eentje ontmoet.

Ik zeg alleen niet dat ik perfect ben. Ik maak ook fouten, mijn paard snapt ook niet altijd wat ik bedoel en bokt daardoor wel eens, ook is ze liever lui dan moe en probeert graag onder het werk uit te komen en dat los ik ook niet altijd perfect op (integendeel, anders zou ik wel Anky ofzo heten nietwaar?) Ik weet alleen heel zeker dat elke ongewenste reactie van mijn paard (en alle paarden die ik rij) naar mij te herleiden is en dat ik dus ergens een fout gemaakt heb. Aan mij en mijn instructrice de taak uit te zoeken wat er precies fout ging en hoe dat te verbeteren.

EDIT: Ben niet tegen gebruik van de zweep, soms is ie heel handig om in een keer duidelijk te maken wat de bedoeling is. En soms helpt het ook tegen een protestbok. Alleen dan moet je wel weten waartegen je paard bokt! Heb zelf een prachtige, lange dressuurzweep en die word ook echt wel gebruikt indien nodig. Een paard dat aangeleerd heeft dat ie met bokken onder het werk uit komt krijg je niet met gemep weer aan het werk. Die moet je toch echt bezig houden en afleiden, en extra hard laten werken om dat eruit te krijgen en te zorgen dat het niet later weer de kop op kan steken!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:47

Ik ben het in grote lijnen wel met Mick75 eens, al klinkt het altijd zo makkelijk. In de praktijk blijft het toch ingewikkelder!
Mijn paard durft te bokken als ik hem even straf aanspoor, hij is wat flegmatiek van aard en eigenlijk niet van plan zijn benen verder dan 3 mm van de grond te tillen om vooruit te komen, nadat hij een paar maanden niet onder het zadel was geweest. Dat straf ik af met een tik met de zweep achter mijn been, maar niet als straf tegen het bokken, maar ter verduidelijking van mijn voorwaarste hulp. Ik moet zeggen twee keer consequent doen en klaar was het.
Omdat ik me in het verleden wel eens heb laten intimideren door zijn gebok, durft hij die ook wel eens tegen me te gebruiken in andere situaties. Ik doe gewoon of ik gek ben, zet hem flink aan het werk, en dan is het zo klaar. Toen hij door had dat dat trucje niet meer werkte, heeft hij het niet meer geprobeerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:54

mick75 schreef:
Dan moet je je paard zo bezig houden dat ze niet meer aan bokken kunnen denken...

Dat is inderdaad stap 2 - nadat ik heb gereageerd op het bokken zal ik ook zoeken naar manieren om het te voorkomen.

Maar dan nog klopt je statement dat het altijd uit onbegrip of pijn is van geen kanten.

Citaat:
En ja, ik vind het slaan met de zweep puur tegen het bokken een uiting van onvermogen van de ruiter. Elk probleem is immers te herleiden tot de ruiter/ eigenaar.

Waarom eigenlijk? Waarom zouden alleen mensen eigenzinnig en niet altijd perfect moeten zijn? Ik ga er altijd van uit dat ik het als ruiter zal moeten oplossen... maar dat betekent niet dat ik ook de schuld heb aan het probleem. Iets kan net zo goed uit het paard zelf voortkomen - het zijn dieren met een eigen individueel karakter, en dat is ook wat mij zo aanspreekt. Ook dan moet je als ruiter een oplossing zoeken, maar dat is wel wat anders dan wat jij schrijft.

Citaat:
Er zijn dusdanig weinig echte valse galbakken onder de paarden dat je daar gerust vanuit mag gaan, 99.9% van de ruiters/ mensen die met paarden werken hebben er nog nooit eentje ontmoet.

Ik vind een paard of pony dat bokt omdat het geleerd heeft dat het hem wat oplevert niet per definitie een valse galbak hoor. Maar het gaat er dus om dat pijn of onbegrip niet de enige redenen zijn om te bokken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:10

Kijk, en zo moet het dus! De zweep als "reminder" voor de voorwaartse hulp en niet als afstraffing voor de bok. Met een goede timing begrijpt vrijwel elk paard dat ook.

Ja, het klinkt makkelijk. Het is niet zo makkelijk om je paard bezig te houden (voorwaards, zijwaards, achterwaards) terwijl je nog aan het bekomen bent van een boksessie waarbij jij bijna tegen het dak aan zat geplakt, of de kruin van een boom bijna nouwkeurig onderzocht hebt. Het vereist veel conditie en concentratievermogen van een ruiter om geen zijde (dus ook geen korte) rechtuit te rijden zonder afwendingen, tempowisselingen of overgangen. En toch is dat het enige wat echt werkt bij bokken uit gewenning (luiigheid) of protest tegen een oefening. Al het andere is symptoombestrijding!

Shadow, als je goed gelezen had heb ik een heel lijstje met mogelijke oorzaken van bokken neergezet, met bijbehorende oplossingen... Was inderdaad de bok om te intimideren vergeten, maar die valt in mijn ogen ook onder verzet tegen een oefening/ luiigheid. En is dus op te lossen door bezig te houden.

En als jij je paard goed bezig houd geef je je paard geen tijd om te gaan bokken uit protest, dus als ie dat toch doet ben jij te laat met je reactie. En inderdaad, dat zijn geen valse galbakken. Daarvan zijn er immers maar een paar en ik durf er wat om te verwedden dat 99,9% van de Bokkers die nog nooit zijn tegengekomen. Etters die liever lui zijn dan moe en bokken om onder het werk uit te komen zijn er echter genoeg!

Daarbij blijf ik van mening dat bokken gewoon door de ruiter "uitgelokt" worden. Door niet goed te luisteren naar de aanwijzingen van je paard (paarden geven vaak vrij subtiele waarschuwingen uit van te voren), door verkeerde hulpen te geven/ te grote hulpen te geven/ sporen en zweep verkeerd te gebruiken of je paard niet genoeg bezig te houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:45

mick75 schreef:
Shadow, als je goed gelezen had heb ik een heel lijstje met mogelijke oorzaken van bokken neergezet, met bijbehorende oplossingen... Was inderdaad de bok om te intimideren vergeten, maar die valt in mijn ogen ook onder verzet tegen een oefening/ luiigheid. En is dus op te lossen door bezig te houden.

En toch kondig je daarna aan dat een paard alleen maar uit pijn of onbegrip bokken...

Citaat:
En inderdaad, dat zijn geen valse galbakken. Daarvan zijn er immers maar een paar en ik durf er wat om te verwedden dat 99,9% van de Bokkers die nog nooit zijn tegengekomen.

Dat schreef je al eerder... wat doet dat hier toe?

Citaat:
Daarbij blijf ik van mening dat bokken gewoon door de ruiter "uitgelokt" worden.

Voor mij is uitlokking geen geldig excuus. Het is zeker belangrijk om ook aan het geheel te denken, maar bokken mag niet, klaar uit. Dus dat bestraf ik als ik denk dat het nuttig is om te bestraffen. (Dat is niet altijd zo, dat hangt van de situatie af..) Dan ga ik daarna kijken welke dingen ik anders kan aanpakken om de kans erop te verkleinen, maar EERST is het gewoon zo dat bokken niet mag. Punt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:58

Ja ik ben ook niet voor straffen als het paard bokt, want met bokken geven ze iets aan ze kunnen immers niet praten en vertellen wat er aan de hand is.

Misschien geef je wel een te grote hulp als je wil aandraven, dat het paard vaak niet wil lopen als er geen ander voor loopt is jou probleem en niet dat van het paard, het paard vertrouwd jou niet op dat moment dus gaat staken/bevriezen, als jij hem dan onder dwang zet gaat hij bokken dus terug vechten, dus leer te luisteren naar je paard dan ben je al een heel eind, zoek de oorzaak van bokken en dat is echt niet omdat het paard kliert, geen zin heeft en alles wat wij mensen kunnen bedenken om vooral maar niet zelf de schuld op zich te nemen.
Het is jammer dat in de meeste gevallen het paard de schuld krijgt, terwijl het bijna altijd een ruiter fout is, een niet goed passend zadel vraagt een paard ook niet om, maar als hij dan bokt krijgt hij eerst op zijn donder en dan pas of zelfs niet word er naar gekeken.
DUs ja mijn conclusie is zoek altijd de fout bij jezelf , een vreugde bokje of een echte bok om te zeggen dat jij iets fout doet of pijn zou je als goeie ruiter moeten herkennen.
En anders gewoon les nemen en een goeie instructrice zal dit ook moeten herkennen en zeker niet het advies straffen geven , maar het probleem samen zoeken en ook oplossen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:59

Appieee schreef:
Maar dat een paard altijd bokt uit onbegrip of pijn... Houdt toch op, dat zal ongetwijfeld bij sommige paarden zo zijn... Ik heb drie jaar op een merrie gereden die echt helemaal niet van werken hield en dat was echt een merrie-merrie. Als die ergens geen zin in had gaf ze steeds een bok en dat deed ze niet alleen bij mij maar ook bij andere mensen die dat reed. Bij haar was het echt uit verzet omdat ze ergens geen zin in had en dat moet na mijn mening toch wel afgestraft worden.

Zelfs dan vind ik nog steeds dat het niet afgestraft hoeft te worden. Ik wil graag samen met het paard, plezier hebben aan het rijden, dus wil het ook voor het paard leuk houden. Vind dit ook niet meer dan normaal. Als die merrie-merrie dus zo vaak bokt, heeft ie het ook niet echt leuk, en voor het aangeven dat ze het niet leuk vindt, wordt ze ook nog een keer afgestraft! Dus nee, ik vind nog steeds niet dat een bok afgestraft moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:37

als ie bokt omdat het een vreugde bokje is wil ik het nog wel eens laten gaan, maar als ie bokt om mij eraf te krijgen zal ie het weten ook, net zolang tot dat ie stopt