Zadelmak maken van tuigpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:28

Brainless schreef:
Als het paard tegen de wand aan springt of zich acuut achterover laat vallen, daar houd zelfs een goede helper van 120 kilo niets aan. Als jij er dan onder komt te liggen is dat niet fijn.

ik wist niet dat dat niet in de bak kon gebeuren.... :7

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:20

:P Maar dan heeft hij (en jij ook) meer ruimte, en kom je minder snel onder het paard te liggen.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:30

LadyLynn schreef:
Brainless schreef:
Als het paard tegen de wand aan springt of zich acuut achterover laat vallen, daar houd zelfs een goede helper van 120 kilo niets aan. Als jij er dan onder komt te liggen is dat niet fijn.

ik wist niet dat dat niet in de bak kon gebeuren.... :7

Als je de oppervlakte van een stal en bak met elkaar vergelijkt is de kans dat je bij de muur omhoog klapt in de stal wel aardig wat groter dan in een bak.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:54

Noor2 schreef:
Daarna ben ik begonnen met zitten,ook dit ging allemaal heel goed,totdat het kind van degene
die me hielp met de longe vast te houden met het hek van de bak ging spelen en mijn paard daar
dus van schrok.Op dat moment was ik net bezig met opstappen,ik zat dus met 1 been half over hem
toen hij daarvan schrok.Mijn "hulp" ging helaas aan de longe trekken en trok dus ook de teugel uit mijn
hand waardoor hij dus helemaal uit de kolder ging,ik half op hem.Zonder teugel en stijgbeugel.Heb geprobeerd te gaan zitten,maar hij was zo aan het bokken en stijgeren hierdoor ook omdat de "hulp" de longeerlijn beet bleef houden(je kan je wel voorstellen wat voor situatie dat was),ik heb haar bevolen om los te laten wat ze uiteindelijk ook deed.Hij ging er in rap tempo vandoor en bleef maar bokken,voor mij was het op dat moment het veiligst om me van hem af te laten glijden en weg te rollen van hem.Helaas was ik toch te geblesseerd om direct weer op te stappen.

Ik heb wat stukken in je tekst dikker gemaakt, als je dat allemaal achter elkaar leest, gaan je haren vanzelf recht overeind staan. Vooral het laatste stuk, waarin je je hulp bevolen hebt LOS te LATEN. Heb je wel eens een paard gezien die over de kop vloog omdat de longe om zijn benen verstrikt raakte? Dit is echt levensgevaarlijk. NOOIT, maar dan ook echt NOOIT, de longe, of het touw/de teugels loslaten, als je ze nog enigszins vast kan blijven houden. Je hebt enorm mazzel gehad meisje, dat dit niet erger afgelopen is. Voor hetzelfde geld had het paard zijn benen gebroken, of jij je nek.
Ik wil niet helemaal negatief doen hoor, ik wil je er alleen op wijzen wat de gevaren zijn om met onvoldoende ervaring en goede hulp 'even' wat met een paard te gaan doen. Gaat het hangen goed, stop dan. Morgen is er weer een dag. Dan gewoon weer gaan hangen, gaat dit goed, klaar. Doe echt heel rustig aan. Je kunt beter nu meer tijd nemen en het goed doen, dan korter de tijd kiezen en grotere problemen krijgen.

Voor nu: begin helemaal opnieuw. Longeren aan halster, grondwerk, wandelen langs de weg, de vertrouwensband die je had, herstellen. Je schrijft dat je em nog maar net hebt, dan is die band nog niet zo sterk. Je kunt ook gaan hangen zonder hoofdstel in, als hij het bit niet meer wil accepteren. Maar dan wel alleen met goede hulp (zonder kinderen ;-))!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:07

Volgens mij kun je een paard na zo'n 'slechte ervaring' het beste benaderen als een groen dier.
Natuurlijk kent het paard wat commando's en teugeldruk, maar voor de rest is rijden toch een heel andere sport dan mennen/tuigen.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wilt 'zadelmak maken' (zodat een paard een ruiter verdraagt) of opleiden als rijpaard (leren om in balans te lopen onder het gewicht van de ruiter).
Als je met het paard echt wilt rijden zou je m.i. dus de weg van consequent en rustige opbouw moeten kiezen. Je hoeft 'm niet te pamperen. Dat zeg ik ook niet... maar met rust, duidelijkheid en vertrouwen win je veel meer. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard... ook bij een Fries paard.
Dus je niet alleen concentreren op het hangen, maar ook longeren, balkjes, commando's etc. Het paard aan het werk zetten en vertrouwen opbouwen.

Trouwens: Je kunt de helper de schuld geven, maar je hebt de situatie ook niet goed ingeschat. Als jij degene bent die het inrijden voor haar rekening neemt, zul je ook moeten bepalen hoe dingen worden gedaan. Voor een volgende keer zou ik zorgen voor een veilige omgeving, een 2e rustige helper en een dosis geduld en gezond verstand. (dus bij het opstappen geen beugel gebruiken)

Noor2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 23:54

Beste mensen
bedankt voor jullie berichtjes en jullie mening.
Toch zal ik nog even een aanvulling geven.
Ten eerste wil ik even zeggen dat het niet echt een jong paard is,hij is 7 jaar.
Maar heb hem wel als jong paard behandeld met het oppakken van het grondwerk.
Hier ben ik een maand mee bezig geweest.
Het paard kon al het grondwerk al,van longeren met enkele en dubbele longe(met en zonder zadel) tot balkje lopen etc.Hij hoefde alleen nog te leren om de ruiter te accepteren,
hij vond het ook erg intressant om te kijken wat ik aan het doen was en was niet rillerig alleen nieuwsgierig wat ik aan het doen was,ook het zadel was geen probleem voor hem.
De hulp had op een dressuurstal gewerkt en zei dat ze wist waar ze mee bezig was,maar bleek als de dood te zijn om mij te helpen wat ze niet vertelde helaas.
Daarnaast was er van te voren afgesproken wat er gedaan zou worden.
Over de oogkleppen had ik over nagedacht,dit wou ik eigenlijk gelijk gebruiken maar werd door een trainer van africhtingstal afgeraden.Want anders zou hij"nooit leren om zonder te rijden" is mij vertelt.Hij werd namelijk zowel voor de kar als betuigd met en zonder kleppen gezet.
Ik heb intussen niet stil gezeten en heb met wat geduld het bit er weer ingekregen.
En heb zelfs al een stukje met hem onder het zadel gelopen,dit ga ik verder rustig opbouwen.
Elke dag een stapje verder en als het nodig is een stapje terug.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 00:07

Ooit heb ik een draver beleerd die bang was voor de ruiter achter z'n oren.
Ik heb ruim een week plat op het paard 'gelegen', en steeds rustig aan het 'zitten' opgebouwd.
Toen hij het eenmaal snapte dat het niet eng was, was het een geweldig rijpaard.

kleinvosje

Re: Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:55

Heel goed, ga zo door. Doe het gewoon lekker rustig aan, en vertrouw niet meer op die hulp. Als zij niet eerlijk durft te vertellen dat ze het toch niet durft, gaat dat alleen maar ten koste van jou en je paard, dat blijkt maar weer!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:26

@ tetske/blekkie: volgens mij ben jij nu iemand aan het zwartmaken. TS heeft toch echt nergens een naam genoemd, alleen dat de persoon een dochter heeft. Had ze de persoon echt zwart willen maken, dan had ze er wel namen bij gezet. Wat jij nu aan het doen bent, vind ìk eerlijk gezegd een beetje laag...

Wij als bokkers kunnen aan een tekst niet zien wat de achterliggende bedoeling is. We kunnen alleen maar uitgaan van het goede van een persoon, en ik reageer op een onderwerp om het paard te helpen. Wat de TS met de reacties doet, is aan haar.

Ik TEM je reactie, vind em niet kunnen...

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:10

Dat omhoog gooien met het hoofd, als je het hoofdstel om wil doen. Doet het paard waar ik op rij op de handelsstal waar ik les neem ook! Dat is hartstikke moeilijk. Ze is in de schoft 165. En ik ben dat net met mijn hoofd :+. Dus als zij haar hoofd omhoog gooit kom ik er met geen mogelijkheid meer aan.

Ik lees even mee of daar tips over voorbij komen:).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:14

LadyLynn wat een vreselijke manier van beleren zeg! Bah! ''met kracht en handigheid''
beleren doe je met vertrouwen en geduld....

Ik denk dat de ts-er te snel is gegaan... imo hoort inrijden niet in een week gebeurt te zijn... hier mogen van mij best 3/4 weken overheen gaan... óók met een paard wat al voor de kar beleerd is....
vertrouwen krijgen in de ruiter is voor een paard ook lastig!

maar met kracht en handigheid.... nee sorry.. dat schiet bij mij het verkeerde gat in...
en ja, ik heb ervaring met jonge paarden, ben er ook vaak genoeg hard afgetiert....

Noor2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 20:51

kleinvosje schreef:
@ tetske/blekkie: volgens mij ben jij nu iemand aan het zwartmaken. TS heeft toch echt nergens een naam genoemd, alleen dat de persoon een dochter heeft. Had ze de persoon echt zwart willen maken, dan had ze er wel namen bij gezet. Wat jij nu aan het doen bent, vind ìk eerlijk gezegd een beetje laag...

Wij als bokkers kunnen aan een tekst niet zien wat de achterliggende bedoeling is. We kunnen alleen maar uitgaan van het goede van een persoon, en ik reageer op een onderwerp om het paard te helpen. Wat de TS met de reacties doet, is aan haar.

Ik TEM je reactie, vind em niet kunnen...

@kleinvosje: Ik heb idd nergens namen genoemd,omdat ik dat een beetje laag vindt om te doen.
het is jammer dat er mensen zijn die zo reageren.
Ik heb niet kunnen lezen wat die persoon heeft geschreven,maar kan uit jouw schrijven
wel opmaken dat het niet positief was.
Heel jammer want het was niet mijn intensie om iemand op de tenen te trappen.
In ieder geval bedankt voor je tekst. ;)

Judith1601 schreef:
Dat omhoog gooien met het hoofd, als je het hoofdstel om wil doen. Doet het paard waar ik op rij op de handelsstal waar ik les neem ook! Dat is hartstikke moeilijk. Ze is in de schoft 165. En ik ben dat net met mijn hoofd :+. Dus als zij haar hoofd omhoog gooit kom ik er met geen mogelijkheid meer aan.

Ik lees even mee of daar tips over voorbij komen:).

@Judith1601:Ik las een tip in dit topic dat je het met stukjes appel kon proberen,en geloof me bij die van mij werkte het. :D
Plus dat ik nu een opstapje gebruik,dat scheelt ook.
Hij komt omlaag met zijn hoofd en neemt nu gewoon zijn bit aan.
Dus miss bij het paard waar jij mee lest ook.

@senna21: Bedankt voor die tip,die ga ik uitproberen ;)

Vandaag geoefend met de stukjes appel,hij nam binnen de kortste keren het bit(en de appel :9 ) aan.
Heb hem onder het zadel aan de enkele en later dubbele longe gezet,ging allemaal weer als vanouds.
En idd morgen is er weer een dag.
Iedereen in ieder geval bedankt voor jullie tips,mochten jullie meer tips hebben zijn die van harte welkom.
Heb dan wel een jaar op een africhtingstal gestaan voor me opleiding,maar ben nooit te beroerd om er wat bij te leren.