Noor2 schreef:Daarna ben ik begonnen met zitten,ook dit ging allemaal heel goed,totdat het kind van degene
die me hielp met de longe vast te houden met het hek van de bak ging spelen en mijn paard daar
dus van schrok.Op dat moment was ik net bezig met opstappen,ik zat dus met 1 been half over hem
toen hij daarvan schrok.Mijn "hulp" ging helaas aan de longe trekken en trok dus ook de teugel uit mijn
hand waardoor hij dus helemaal uit de kolder ging,ik half op hem.Zonder teugel en stijgbeugel.Heb geprobeerd te gaan zitten,maar hij was zo aan het bokken en stijgeren hierdoor ook omdat de "hulp" de longeerlijn beet bleef houden(je kan je wel voorstellen wat voor situatie dat was),ik heb haar bevolen om los te laten wat ze uiteindelijk ook deed.Hij ging er in rap tempo vandoor en bleef maar bokken,voor mij was het op dat moment het veiligst om me van hem af te laten glijden en weg te rollen van hem.Helaas was ik toch te geblesseerd om direct weer op te stappen.
Ik heb wat stukken in je tekst dikker gemaakt, als je dat allemaal achter elkaar leest, gaan je haren vanzelf recht overeind staan. Vooral het laatste stuk, waarin je je hulp bevolen hebt LOS te LATEN. Heb je wel eens een paard gezien die over de kop vloog omdat de longe om zijn benen verstrikt raakte? Dit is echt levensgevaarlijk. NOOIT, maar dan ook echt NOOIT, de longe, of het touw/de teugels loslaten, als je ze nog enigszins vast kan blijven houden. Je hebt enorm mazzel gehad meisje, dat dit niet erger afgelopen is. Voor hetzelfde geld had het paard zijn benen gebroken, of jij je nek.
Ik wil niet helemaal negatief doen hoor, ik wil je er alleen op wijzen wat de gevaren zijn om met onvoldoende ervaring en goede hulp 'even' wat met een paard te gaan doen. Gaat het hangen goed, stop dan. Morgen is er weer een dag. Dan gewoon weer gaan hangen, gaat dit goed, klaar. Doe echt heel rustig aan. Je kunt beter nu meer tijd nemen en het goed doen, dan korter de tijd kiezen en grotere problemen krijgen.
Voor nu: begin helemaal opnieuw. Longeren aan halster, grondwerk, wandelen langs de weg, de vertrouwensband die je had, herstellen. Je schrijft dat je em nog maar net hebt, dan is die band nog niet zo sterk. Je kunt ook gaan hangen zonder hoofdstel in, als hij het bit niet meer wil accepteren. Maar dan wel alleen met goede hulp (zonder kinderen
)!