Houd haar mond open en zet alles vast!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:30

JoviBan schreef:
JeroenK schreef:
Voordat je alles en iedereen er bij haalt zou ik eerst een les nemen van een GOEDE instructeur en wie weet blijkt dat jij wel iets heel erg fout doet en dat het paard daarom de mond open doet. Het hoeft niet ALTIJD medisch gezocht te worden. Daarom zou ik er eerst iemand naar laten kijken die er verstand van heeft en dan op zijn of haar advies afgaan.

Hier ben ik het dus niet mee eens.
Je doet het paard geweld aan wanneer je doorrijdt en het paard "doorpakt" terwijl er lichamelijk iets niet goed zit.
Eerst lichamelijk oorzaken uitsluiten en pas wanneer alles in orde is, het rijden weer oppakken. En ja, dàn met een goede instructie, want die huidige instructeur heeft behoorlijke tekortkomingen.

Nee, je begrijpt me niet. Ik zou er iemand naar laten kijken terwijl jij rijd, een goede instructeur ziet vaak waar het vandaan komt, van de ruiter of een lichamelijk kwaal van het paard. Ik bedoel dus helemaal niet doorpakken of iets dergelijks maar gewoon kijken en zodra hij of zij een idee heeft daar na laten kijken. Anders is het toch een heel kostenplaatje en stel dat het komt omdat Ts onbewust te streng in de hand is en het paard het daarom doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:49

@JeroenK: oké, dat bedoel je dus. ;)
Maar ook daar ben ik niet zo happig op. Hoeveel goede instructeurs zijn er eigenlijk, die ook nog kennis hebben van de anatomie van het paard, kan beoordelen of het zadel wel goed past (of zelfs goed ligt), kan beoordelen hoe de mond van het paard is en of het bit wel in de mond past, etc etc. Ik ken ze niet hoor. En die komen ook echt niet van de Orun.
De huidige instructeur van ts is zelfs zo "kundig" om maar een knup in de sperriem te leggen en deze strak aan te gespen zodat het paard z'n mond niet meer open kan doen. En het is ts die toch vertrouwen in deze instructeur heeft, als zijnde 'goed'.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:27

JoviBan schreef:
@JeroenK: oké, dat bedoel je dus. ;)
Maar ook daar ben ik niet zo happig op. Hoeveel goede instructeurs zijn er eigenlijk, die ook nog kennis hebben van de anatomie van het paard, kan beoordelen of het zadel wel goed past (of zelfs goed ligt), kan beoordelen hoe de mond van het paard is en of het bit wel in de mond past, etc etc. Ik ken ze niet hoor. En die komen ook echt niet van de Orun.
De huidige instructeur van ts is zelfs zo "kundig" om maar een knup in de sperriem te leggen en deze strak aan te gespen zodat het paard z'n mond niet meer open kan doen. En het is ts die toch vertrouwen in deze instructeur heeft, als zijnde 'goed'.

Mee eens, helemaal mee eens. De mijne ben ik ook heel erg zuinig op, is met een lampje gezocht en geef ik niet meer af. :D

Bij mijn paard komt trouwens elk jaar de tandarts, gewoon voor onderhoud. Dus een overbodige luxe lijkt het me niet als er nog nooit bij ts (denk ik hoor, kan het mis hebben) haar paard een ta is geweest. Is hij geweest, dan op pad met het lampje voor goede intstructie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:34

carien13 schreef:
Naja ruiterhand weet ik niet. Ik rijd nog een ander paard wat ik eigenlijk heel fijn in de hand heb. Bit is nog niet lang in gebruik en is nog bijna niuew dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen.

En de nek of rug een keer laten kraken dan? Zou dat misschien goed voor haar zijn?

Het kan heel goed zijn dat ze dit bit niet fijn vindt, ik zou toch van bit gaan veranderen. De zoektocht naar een geschikt bit kan alleen heel lang duren en best wel kostbaar zijn.

Een paard dat geleerd heeft om op de hand te kan gaan hangen kan dit alleen doen omdat de ruiter hem daar de gelegenheid toe geeft. Hoe goed is jouw timing, rij je met constante aanleuning of doe je aan signaalrijden? Als je met constante aanleuning werkt, probeer eens een weerstandbiedende hand en op het moment dat ze nageeft, de druk compleet te laten varen?

carien13

Re: Houd haar mond open en zet alles vast!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 17:35

Ik heb nu gereden op 2 bitten; dubbel gebroken en enkel gebroken. Moest van mijn instructuur nu wat vaker gaan wisselen in de hoop dat ze wat meer op het bit ging kauwen. Stroop op bit smeren voor het rijden of snoepje geven was ook goed zei die. Maar ik verwacht van iemand die Z rijd met meerdere paarden dat hij er toch aardig wat verstand van heeft. Ben eerder van inscruteur verandert maar die bevielen me niet. Deze bevalt me eigenlijk wel heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:02

carien13 schreef:
Ik heb nu gereden op 2 bitten; dubbel gebroken en enkel gebroken. Moest van mijn instructuur nu wat vaker gaan wisselen in de hoop dat ze wat meer op het bit ging kauwen. Stroop op bit smeren voor het rijden of snoepje geven was ook goed zei die. Maar ik verwacht van iemand die Z rijd met meerdere paarden dat hij er toch aardig wat verstand van heeft. Ben eerder van inscruteur verandert maar die bevielen me niet. Deze bevalt me eigenlijk wel heel goed.

Ergens snap ik wel dat jij dat verwacht, dat dit jouw uitgangspunt is en dat je volledig op zijn "kunde en kennis" vertrouwt. Maar alsjeblieft!! zet die man bij de vuilnis! Het is te idioot voor woorden wat hij jouw adviseert en wat hij met jouw paard uitspookt. Hij mag dan Z rijden, maar da's dan alles en zegt verder helemaal niets. Hecht alsjeblieft niet al te veel waarde aan die "Z". Die man is echt niet goed bezig me z'n knoop in de sperriem en aantrekken maar, stroop, snoepjes en wisselen van bitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:46

Iemand die goed kan rijden kan niet automatisch goed lesgeven (en omgekeerd). Zoals hierboven is opgenoemd, staar je niet blind op zijn prestaties, en ga op zoek naar een andere instructeur.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:22

Ik vind het gewoon echt te dom voor woorden, je pony moet het toch gewoon zonder al die poespas doen. Iemand die Z rijdt hoeft echt niet goed te wezen, moet je eens kijken hoe sommige Z ruiters rijden!! En dat bewijst maar weer want anders had hij wel een goede oplossing geweten voor jou probleem! En zonder knopen en stroop kom je er ook!

Ik zou inderdaad je pony na laten kijken en die instructeur bij de vuilnis zetten!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:45

Nee.. ook ik zou echt opzoek naar een andere instructeur/instructrice.