Pony bokt naar zweep.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:00

ik heb ook een verzorgpony :D
en welsh ruin.
hij mis 1.28 en 10 jaar oud hij is zo lief:D
ook braaf met rijden alleen soms denk hij ik ga effe de hoeken afsnijden :D

leeneliefje

Re: Pony bokt naar zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 20:55

eeh. ik heb wel gewoon een instructrice hoor. :roll:
maar wat wou zij er dan precies aan doen 1x in de week.
Dan op dat moment zegt ze, geef hem nu maar een tik
en dan op het andere moment rij hem maar door.
Het ligt er ook maar net aan op welk moment en wanneer (aangalopperen, drijven) ze het doet.

iig. bedankt voor de tips iedereen! +:)+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:59

Dan nogmaals...een andere instructrice zoeken, deze weet dus ook niet hoe je dit moet aanpakken, anders geeft ze je wel tips mee hoe je verder moet als ze er zelf niet bij staat.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:23

ja dat doet ze opzich ook wel.
maar ik dacht, ik vraag het gewoon aan verschillende mensen.
wat die er van denken.
kan toch nooit kwaad om het van meerdere mensen te horen?
dat dacht ik wel tenminste.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:11

Wel , het antwoord is ja en neen, als je jouw vraag aan 10 lesgevers/trainers steld geven ze alle 10 idd een ander antwoord, nu is de vraag is het ene beter dan het andere, wel das op het eerste zicht niet altijd heel duidelijk, want ieder past een beetje zijn systeem toe, dat past het best bij die persoon, en uiteraard zal er ook naar het paard gekeken worden hoe het reageerd op het gebruikte systeem.
Als beginner , en dat ben jij dus, zie je in die verschillende antwoorden die voor een kenner eigenlijk allen duidelijk hetzelfde doel proberen aan te pakken, maar dat kan een beginner niet zien, die gaat die verschillende systemen door elkaar gaan mixen tot een systeem dat mssn helemaal niet meer kan werken, das dus enkel verwarrend, je bent veel beter af met een goede lesgever ter plekke die jouw kunnen kan inschatten en daarbij ook kan inspelen op de gedragingen van het paard, volg dat systeem en geeft het in een heel korte periode ik spreek dus van een week tot 2 weken trainen geen duidelijke verbetering, dan is de lesger niet de goede, punt uit.
In dit laatste geval moet je dan echt op zoek gaan naar een andere, werkt het wel en zie je een heel duidelijke verbetering blijf dan zo verdergaan en bouw steeds verder op.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:13

geen zweep, geen sporen.. een andere manier gaan zoeken. Er is vast een reden waarom ze sloom is..

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:39

Volgens mij is ze geen beginner hoor! ;)
Maar niet elke methode of manier past bij elk paard hé..
Dus misschien geeft zij heel anders les dan dat bij je pony hoort of wat goed werkt bij je pony. Maar dat kan je zelf het beste inschatten.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 21:22

nee ik rijd al een aardig poosje. Alleen als ik sommige dingen niet zeker dan vraag ik om hulp ipv ik het zelf ga zitten doen. Mijn pony is nu nog heel braaf enz. ik wil dat niet verprutsen door verkeerde dingen te gaan doen. Maar iig bedankt voor de tips ;)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 21:23

vinurr schreef:
geen zweep, geen sporen.. een andere manier gaan zoeken. Er is vast een reden waarom ze sloom is..

ja vaak kan ze haar achterhand niet gebruiken als ze niet heel sloom mag lopen. Wanneer ze heel rustig en eigelijk sloom loopt dan kan ze zich goed ontspannen. Maar wanneer je haar wat meer actief rijd dan vind ze het gelijk moeilijker.
En dan is ze niet goed aan het been.

satarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:36

Hoi, probeer je pony achter de kuiten te drijven.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:18

leer je paard eerst eens goed aan het been te zijn
bij kuitdruk reactie zo niet een goede tik achter je been
en een goed bedoel ik ook een goede tik waar je schijluk een goede reactie op kan krijgen van een enorme bok en dan is het gewoon het laatste woord hebben dus been geen reactie een goede tik met de zweep achte je been en uitzitten en bij elke bok een goede tik na tot hij het opgeef en lukt het nou niet zoek eens iemand die je echt kan begelijden dan komt het vast helemaal goed en belonen is nog het belangrijkste he dus dat ook zeker niet vergeten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:28

Hhhm, ik zie hier allerlei antwoorden staan... Wat ik zelf zou doen:

1: Een lesgeefmens zoeken dat WEL consuquent is. Want met deze schiet je natuurlijk niets op.
2: Zelf consuquent worden. Je pony heeft groot gelijk dat 'ie bokt, de ene keer wel meppen, de andere keer niet, en hoe gemener hij bokt hoe sneller jij stopt met slaan.
3: Overgangen rijden tot je er gek van word. Maak het spannend, maak het leuk. Zet bv. een sprongetje neer, en als hij goed voorwaarts is pak je zomaar een keertje dat sprongetje mee. Uitbundig belonen als hij luistert. Ga op buitenrit ook aan de slag met die overgangen, zorg dat hij het leuk gaat vinden.
Je hulpen moeten daarvoor zijn: kuithulp, zachtjes drukken. Geen reactie, drijven met je hak. Nog geen reactie? Een rotmep, achter je kuit of op z'n kont, moet je zelf weten. Is hij nou helemaal bedonderd, je word gewoon genegeerd!

Wat ik zelf bij manegepaarden deed, was zodra ik zat kuithulp geven, geen reactie, zowiezo 1 rotmep. (Teugels in 1 hand en hoppa) Dan schrokken ze zich vaak te pletter, maar de rest van de les kon ik wel mooi op mijn kuiten rijden hé! Terwijl ze normaal altijd iedere pas geschopt werden. Soms moest ik in de eerste 10 minuten nog eens zo'n mep uitdelen, maar daarna echt niet meer.
Maar ik denk niet dat dit 'm gaat worden als je pony steeds bokt. Dus probeer het op te lossen zoals ik 3 schreef.
En vooral geen sporen. Hierdoor raakt je pony afgestompt, en moet je iedere keer scherpere kopen en dat schiet niet op...

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 11:47

oke iedereen bedankt.
eigenlijk moet ik gewoon veel strenger zijn voor mijn pony dus?
dat word idd veel gezegd/

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:00

Bij mij werkte het :))

Zeg je hoe het gegaan is nadat je het hebt geprobeerd?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 12:05

ja gister heb ik toevallig super goed gereden.
bij bijv. een overgang van stap naar draf.
eerst hulp met je zit geven. geen reactie, kuit.
en dan nog steeds geen reactie een schop.
dat ging goed.
en uiteindelijk kon ik met alleen mijn boven benen de overgangen rijden :)
verder bokte ze 1 keer toen ik haar een tik gaf.
en ik sloeg haar 2 x terug totdat ze stopte.
heeft dus wel gewerkt! :)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:57

JOEHOEEEEEEEEE! :D

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:22

[quote="Miss_Malfoy"]Hhhm, ik zie hier allerlei antwoorden staan... Wat ik zelf zou doen:

1: Een lesgeefmens zoeken dat WEL consuquent is. Want met deze schiet je natuurlijk niets op.
2: Zelf consuquent worden. Je pony heeft groot gelijk dat 'ie bokt, de ene keer wel meppen, de andere keer niet, en hoe gemener hij bokt hoe sneller jij stopt met slaan.
3: Overgangen rijden tot je er gek van word. Maak het spannend, maak het leuk. Zet bv. een sprongetje neer, en als hij goed voorwaarts is pak je zomaar een keertje dat sprongetje mee. Uitbundig belonen als hij luistert. Ga op buitenrit ook aan de slag met die overgangen, zorg dat hij het leuk gaat vinden.
Je hulpen moeten daarvoor zijn: kuithulp, zachtjes drukken. Geen reactie, drijven met je hak. Nog geen reactie? Een rotmep, achter je kuit of op z'n kont, moet je zelf weten. Is hij nou helemaal bedonderd, je word gewoon genegeerd!

Wat ik zelf bij manegepaarden deed, was zodra ik zat kuithulp geven, geen reactie, zowiezo 1 rotmep. (Teugels in 1 hand en hoppa) Dan schrokken ze zich vaak te pletter, maar de rest van de les kon ik wel mooi op mijn kuiten rijden hé! Terwijl ze normaal altijd iedere pas geschopt werden. Soms moest ik in de eerste 10 minuten nog eens zo'n mep uitdelen, maar daarna echt niet meer.
Maar ik denk niet dat dit 'm gaat worden als je pony steeds bokt. Dus probeer het op te lossen zoals ik 3 schreef.
En vooral geen sporen. Hierdoor raakt je pony afgestompt, en moet je iedere keer scherpere kopen en dat schiet niet op...[/quote]
hier ben ik niet mee akkoord. als je OP EEN JUISTE MANIER met sporen rijdt, hou je je paard juist alerter, omdat ze eigenlijk maar op een kleine aanraking leren reageren. als je natuurlijk sporen gebruikt om te rammen, dan wordt hij er afgestompt door. maar dat is bij elke hulp die je gebruikt bij paarden. en dit paard reageert op de zweep, door ernaar te bokken. hij negeert haar dus niet, hij reageert op dat ellendig ding dat hem op zijn gat slaagt. ik snap nog steeds niet waarom deze pony een zweep nodig heeft. een paard dat niet vooruit gaat, is op een slechte manier gereden. eerst moet achterhaald worden waarom hij niet vooruit gaat. en hem niet blijven klooien met die zweep. en hem een rotmep verkopen omdat hij erop bokt is al helemaal hels. ik zou dat ook doen eerlijk gezegd moest iemand mij slagen, waarom moet een paard dat dan verdragen...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:08

@meliciana: De sporen worden hier overduidelijk NIET op de juiste manier gebruikt. Ze zijn voor net dat beetje extra, om een kleinere, en duidelijkere hulp te geven.
In het begin zal een pony mischien beter op het spoortje reageren, maar als je gewoon met dat spoor blijft drijven steeds, krijg je uiteindelijk weer hetzelfde effect als zonder spoortje. En wat doen mensen dan? Ze grijpen gewoon naar een scherper exemplaar!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 17:26

Miss_Malfoy schreef:
@meliciana: De sporen worden hier overduidelijk NIET op de juiste manier gebruikt. Ze zijn voor net dat beetje extra, om een kleinere, en duidelijkere hulp te geven.
In het begin zal een pony mischien beter op het spoortje reageren, maar als je gewoon met dat spoor blijft drijven steeds, krijg je uiteindelijk weer hetzelfde effect als zonder spoortje. En wat doen mensen dan? Ze grijpen gewoon naar een scherper exemplaar!

hoe kom je er eigenlijk bij dat de sporen niet op de goede manier worden gebruikt?
Met sporen doe ik altijd eerst met de kuit, en als ze niet luisterd met de spoor.
Is dat verkeerd dan? :?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:32

Nee maar sporen zijn simpelweg niet bedoeld voor problemen met het voorwaarts zijn.
Dat verergert het alleen maar.
Je paard moet goed aan de hulpen staan, en als je dan nog behoefte hebt aan verfijning, dan kun je idd een spoortje gaan gebruiken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:22

Tik je wel op het juiste moment bij met de zweep? Mijn Fjordenmerrie bokt ook naar de zweep als hij in haar ogen onterecht gebruikt word. Als ze weet dat ze hem verdient heeft, en hij op tijd komt, reageert ze er normaal op. Dus been, geen reactie meteen meer been, weer geen reactie meteen tik. Timing is alles bij paarden! Alles moet in de juiste proporties en op het juiste moment, anders werkt het niet of averechts.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:53

als het paard reageert op de sporen, en ze stopt met aandrijven op de moment dat de pony reageert, vind ik het beter dat ze sporen gebruikt. gewoon dat tikje met sporen, en gaat ze vooruit, niks meer doen. dan is haar beloning het stoppen van aandrijven. zo blijft je paard fris, en geraakt hij niet afgestompt. als dit paard hierop goed reageert, is dit niet negatief. ik snap niet waarom hij absoluut met een zweep moet gereden worden, als hij juist wordt gereden op sporen? dan is het enkel gewoon erom te doen om hem te klooien met de zweep. ik zou het met sporen doen: klein tikje met de sporen, gaat die vooruit, gewoon benen stilhouden en stoppen met aandrijven. druk-lossen, en het lossen is zijn beloning. en dan stopt het gevecht met de zweep, waardoor je enkel een ambetante pony krijgt. ze geeft zelf aan dat hij goed rijdt op sporen, waarom niet dan? als haar instructrice er goed op let dat ze juist worden gebruikt, zie ik het probleem echt niet.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:56

Ik hoef mijn pony geen eens meer met zweep te rijden, hij maakt er echt een spelletje van met bokken.. tik bokken, nog een tik nog x bokken, nog een tik nog hoger bokken.. nu rijd ik hem zonder zweep ,met n spoortje..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:30

Miss_Malfoy schreef:
Nee maar sporen zijn simpelweg niet bedoeld voor problemen met het voorwaarts zijn.
Dat verergert het alleen maar.
Je paard moet goed aan de hulpen staan, en als je dan nog behoefte hebt aan verfijning, dan kun je idd een spoortje gaan gebruiken.

ah oke!
maar er is mij door meerdere mensen aangeraden sporen te gaan gebruiken omdat mijn pony door mijn binnenbeen heen liep.
dat probleem is nu overgens verholpen :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:33

meliciana schreef:
als het paard reageert op de sporen, en ze stopt met aandrijven op de moment dat de pony reageert, vind ik het beter dat ze sporen gebruikt. gewoon dat tikje met sporen, en gaat ze vooruit, niks meer doen. dan is haar beloning het stoppen van aandrijven. zo blijft je paard fris, en geraakt hij niet afgestompt. als dit paard hierop goed reageert, is dit niet negatief. ik snap niet waarom hij absoluut met een zweep moet gereden worden, als hij juist wordt gereden op sporen? dan is het enkel gewoon erom te doen om hem te klooien met de zweep. ik zou het met sporen doen: klein tikje met de sporen, gaat die vooruit, gewoon benen stilhouden en stoppen met aandrijven. druk-lossen, en het lossen is zijn beloning. en dan stopt het gevecht met de zweep, waardoor je enkel een ambetante pony krijgt. ze geeft zelf aan dat hij goed rijdt op sporen, waarom niet dan? als haar instructrice er goed op let dat ze juist worden gebruikt, zie ik het probleem echt niet.

maar het probleem is juist dat het aangalloperen zo moeilijk gaat zonder zweepje :o
als ik haar een tikje geef voordat ik aangallopeer dan gaat het allemaal net even wat soepeler.
met een hulp van de sporen gaat ze niet in galop. En ik ga natuurlijk ook niet heel hard met die
sporen 'prikken' . of is dat beter dan een tik met de zweep?