Weigeren te springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Weigeren te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:40

hihi je hebt ze er tussen zitten :)

achter een ander paard aanspringen???

geef ook mijn bek maar een douw :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:41

roybrit schreef:
ja ik wel ook wel is niet na school moet dan toch ook.
ga je een keer met dat paard bijv een bos in ligt er een takje gaat die staan weigeren? nee dat heeft zin, sommige paarden hebben gewoon eenmaal een rotschop nodig.
als die met en waterslang de stal uit gaat waarom dan niet over de hindernis?
en als je een soort sluis maakt?

BIJNA ALLE MENSEN WILLEN EEN BRAAF PAARD! MAAR HOE ZE ER AAN KOMEN WILLEN ZE NIET WETEN.

Wat een onzin. :roll:

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:41

ik zou mij paard nooit samen laten springen als t paard ervoor de blak er af gooit gaat die andere op ze muil of als ze tergelijk gaan of op elkaar springen
ik vind het altijd maar eng }:0

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:42

Twiggy2008 schreef:
roybrit schreef:
ja ik wel ook wel is niet na school moet dan toch ook.
ga je een keer met dat paard bijv een bos in ligt er een takje gaat die staan weigeren? nee dat heeft zin, sommige paarden hebben gewoon eenmaal een rotschop nodig.
als die met en waterslang de stal uit gaat waarom dan niet over de hindernis?
en als je een soort sluis maakt?

BIJNA ALLE MENSEN WILLEN EEN BRAAF PAARD! MAAR HOE ZE ER AAN KOMEN WILLEN ZE NIET WETEN.

Wat een onzin. :roll:

vertel wat de onzin is dan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:44

KiWiKo schreef:

nou...daar zat ik ook aan te denken....volgens mij snapt hij gewoon niet wat de bedoeling is....en nu assosieert hij waarschijnlijk een hindernis met veel schreeuwende mensen, tuinslangen en zuks...dat schiet ook niet op
dus inderdaad misschien een paard wat het voor doet?

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:47

Twiggy; Ja ik begrijp dat jij er zo over denkt, maar ik vind het zó zonde om dit beestje als recreatiepaard te verkopen terwijl hij veel meer kan!
Geerke; dit denk ik dus ook, maar hoe he.. :P Mijn vrouw heeft er al mee geprobeert.. joh die lach dubbel om mijn pogingen van brokjes en voordoen haha dat doe ik normaal gesproken niet.. :P

Roybrit; je laatste zin, daar ben ik het mee eens. SOMMIGE mensen hebben altijd een grote mond met lief lief lief en zelf hebben ze een lief paard gekocht dat wie weet ook wel eens op z,n donder heeft gehad bij de vorige eigenaren en dat ie daardoor pas lief geworden is.

Mijn soort klanten willen er inderdaad mee starten, maar hebben net zoveel plezier met het paard als een ander. Dus daar horen leuke buitenritten en andere dingen ook gewoon bij en een respectvolle manier van omgaan. Nou verschillen die meningen over die term nogal. Maar bijna al mijn paarden komen gewoon blij naar het hek toe als ik ze wil pakken om te rijden, mochten ze het zo verschrikkelijk eng vinden of wat dan ook, dan kwamen ze wel niet..
Tuinslang kan ik ook nog proberen ja.. ;)

Ga nu eindelijk maar eens bellen, kwam er zonet niet van.. :+

Ho, lees nu de nieuwe reacties.. achter een ander paard werkt ook niet. Maar als je hem ziet.. het is echt een eigenwijze manier van stoppen. hij loopt gewoon steeds langzamer en gaat er een centimeter vanaf pas stilstaan en wil dan niet meer verder..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:48

roybrit, jij bent een mens en je weet waarom je naar school moet, toch? Ik neem aan dat je geen rotschop krijgt om naar school te gaan? Wat een kromme vergelijking. Paarden zijn aan ons overgeleverd en ik ben overtuigd dat het gedrag altijd iets zegt. Altijd. Luister je ernaar, zodat je de oorzaak gaat zoeken of ben je doof, omdat je als mens alleen maar wilt overheersen.

Een sluis maken om je paard over een hindernis te krijgen, mijn hemel, waar ben je dan mee bezig?
Het paard loopt toch wel over balken, dus dat takje in het bos gaat nog wel lukken, denk ik. :D

Dan dat laatste zinnetje van je: Over hoe je brave paarden krijgt. Nou, in elk geval niet door ze te dwingen alles voor je te doen met geweld en angst aanjagen. :D
Hoeveel paarden heb jij ingereden en beleerd? Je zit nog op school, zeg je..... :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:49

roybrit schreef:
ik zou mij paard nooit samen laten springen als t paard ervoor de blak er af gooit gaat die andere op ze muil of als ze tergelijk gaan of op elkaar springen

ja maargoed, je moet wat :D

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:50

geerke schreef:
KiWiKo schreef:

nou...daar zat ik ook aan te denken....volgens mij snapt hij gewoon niet wat de bedoeling is....en nu assosieert hij waarschijnlijk een hindernis met veel schreeuwende mensen, tuinslangen en zuks...dat schiet ook niet op
dus inderdaad misschien een paard wat het voor doet?

Denk dat dat meevalt, we hebben het eerst gewoon ''normaal'' geprobeert maar hij weigerde toen precies opdezelfde manier als nu.

Twiggy: toen ik nog op school zat reed ik ook paarden in.. :)
Ik vind de vergelijking niet zo krom.
Hij wil niet; nouja laat maar dan niet.. Nee zo vind ik niet dat het hoort. Je wilt niet; nee maar je moet toch. Als een paard zich niet laat pakken in de wei of de hoeven niet wilt laten uitkrabben zeg je toch ook niet: Goh.. hij heeft geen zin.. laat maar.. :P
Ik in elk geval niet..

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:52

roybrit schreef:

Ja vind ik ook hoor, daarom maar een paard gepakt dat tot nu toe nog nooit een balk heeft afgegooid en die sprong wel goed maar hij bleef weer stilstaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:53

leg eens een sprongetje neer in het bos....zou hij het dan wel doen?
of probeer het op buitenrit eens over een boom heen?

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:56

Nou ik heb gebeld!
En hij heeft gesprongen!! :) vraag niet hoe..
Hij springt nu gewoon zonder twijfel.. na 1 keer erover vond ie het geen probleem meer..
Ze hebben gewoon een laag sprongetje gedaan en daarna uiteraard gestopt..
Ga hem straks ophalen en probeer dan thuis nog 1 keer een sprongetje.. ben benieuwd!
Dan gaan we maar rustig aan uitbouwen en hopen dat ie het goed blijft doen.. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:58

KiWiKo schreef:

Dat zou ik idd ook eens proberen.

Loopt hij normaal in een groep? Dan kun je eens proberen zijn beste vriendje bij hem in de bak te zetten en ze samen te laten springen, best kans dat hij er dan ineens wel de lol van inziet.
Plakt hij erg aan andere paarden? Daar zou je misbruik van kunnen maken door hem te laten kiezen; springen en mee met de groep of blijven staan en dus niet mee.
Misschien kun je eens een boomstam in de wei leggen en kijken of ze daar over springen als ze eens gek doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:58

mooi....het was dus drempel vrees!
op naar mb nivo!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:01

roybrit schreef:

Nee hoor, als je rustig aan doet en ze zelf laat kijken gebeurt er niks. Daarom is het ook belangrijk om een voorbeeld-paard te nemen wat het springen leuk vind. En vooral niet jagen, doe je dat wel dan gaan ze uit paniek lopen rennen en kijken ze idd niet waar ze lopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:02

JeroenK schreef:
Twiggy: toen ik nog op school zat reed ik ook paarden in.. :)
Ik vind de vergelijking niet zo krom.
Hij wil niet; nouja laat maar dan niet.. Nee zo vind ik niet dat het hoort. Je wilt niet; nee maar je moet toch. Als een paard zich niet laat pakken in de wei of de hoeven niet wilt laten uitkrabben zeg je toch ook niet: Goh.. hij heeft geen zin.. laat maar.. :P
Ik in elk geval niet..

Ik ook niet, maar ik werk altijd met een jong paard ergens naar toe en dan doen ze het meestal zonder al te veel verzet (daar streef ik naar). Reken maar dat ik duidelijk ben bij de training van een jong paard, maar als ik zie dat een paard echt niet wil, echt verzet toont, echt laat merken dat hij het aangeboden werk niet leuk vindt, dan zou ik me wel even achter mijn oren krabben en een andere richting zoeken. Zo ben ik. Er zit een nuance verschil in tussen 'hij wil niet' of 'hij wil echt niet'. Snap je?

Overigens reed ik in mijn tienertijd ook paarden in. Gelukkig is het prima gegaan, maar ik ben me nu veel bewuster van diverse zaken. Logisch ook, hoe ouder, hoe wijzer, althans, dat geldt voor de meeste mensen (je hebt altijd uitzonderingen). ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:02

JeroenK schreef:
Nou ik heb gebeld!
En hij heeft gesprongen!! :) vraag niet hoe..
Hij springt nu gewoon zonder twijfel.. na 1 keer erover vond ie het geen probleem meer..
Ze hebben gewoon een laag sprongetje gedaan en daarna uiteraard gestopt..
Ga hem straks ophalen en probeer dan thuis nog 1 keer een sprongetje.. ben benieuwd!
Dan gaan we maar rustig aan uitbouwen en hopen dat ie het goed blijft doen.. :)

Waar is hij geweest dan?
En hoe hebben ze hem zover gekregen?

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:03

Nee hij staat niet (meer) in een groep.. staat alleen in de paddock, wel zo dat hij contact kan maken met de andere paarden. Jou tip zal niet helpen bij dit paard.. hij plakt helemaal niet aan andere paarden.. :P hij heeft het niet zo op andere paarden ;)

Maargoed, hopelijk heeft ie het trucje nu door..

Annelies; Bij mijn instructeur op stal.. en hoe? tja niet zo vriendelijk maargoed hij denkt dat het angst was en nu vind ie het niet meer eng.. en werd er juist heel blij van en trok echt naar de sprong toe op een gegeven moment.. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:04

Fijn!! :D :D succes met je paard.............

en ik denk dat ik inderdaad niet wil weten hoe het dier uiteindelijk is gaan springen :) Ik hoop wel dat het nooit meer nodig is :)....... want dat is toch je uitgangspunt, dat dit soort dingen een eenmalige actie is ;)

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:05

Uiteraard.. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:07

Nou, ik kan hier niet tegen, ik vind die manier vreselijk.
Als het dan zo moet, waar ben je dan mee bezig? Is mijn mening... En dat alleen maar voor de centen..... ;(

En KiWiKo, ik heb je PBtje gelezen, hoor, maar moet nu gaan koken, dochterlief heeft honger. Ik reageer later even, ok? ;)

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:14

Neehoor.. niet alleen maar voor de centen.. maar uiteindelijk ook naar het paard.. want ik weet zeker dat ie het echt wel leuk (gaat vinden) vind.
En t viel best mee.. was zo gebeurt.. ze hadden al iets in gedachten en daar reageerde hij goed op..

Pb'tje.. ? :+ ik ben echt helemaal niet nieuwsgierig hoor!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:17

Jeroen.......... :D Je hebt PB :D :D

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:23

En jij terug! :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:24

JeroenK schreef:
Neehoor.. niet alleen maar voor de centen.. maar uiteindelijk ook naar het paard.. want ik weet zeker dat ie het echt wel leuk (gaat vinden) vind.
En t viel best mee.. was zo gebeurt.. ze hadden al iets in gedachten en daar reageerde hij goed op..

Pb'tje.. ? :+ ik ben echt helemaal niet nieuwsgierig hoor!!

Ik wel ;)
Vraag me toch af hoe ze het gedaan hebben dan, zeker als je zegt dat het zo gebeurd was.