paard blijft stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Re: paard blijft stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:42

Sorry maar wat moet ik met voorstellen bij fluisteren?
Ik doe ook heel veel grondwerk met mijn haf maar leiderschap op de grond is weer heel wat anders dan leiderschap onder het zadel. Mijn haf heb ik op de grond voor 99% onder controle (100% bestaat wat mij betreft neit bij een dier) maar onder het zadel kotm eht toch weer op hele andere dingen aan. Wat bij mij ook heeft geholpen is dezelfde comando's en lichaamstaal van de grond ook op zijn rug te gebruiken, ik wijs bijvoorbeeld altijd als mijn paard moet lopen op de grond, deed ik op aanraden van mijn instructrice ook op zijn rug en werkte als een trein.
Verder ben ik van mening dat regelmatig een join-up doen erg slecht is voor een paard, dit levert namelijk enorm veel stress op. Verder kan de join-up op deze manier voor je paard een trucje worden, de werkelijke waarde (of die er is is wat mij betreft ook nog discutabel...) gaat daardoor verloren. Paard denk oh dat mens in het midden staat me weer weg te struren, alat ik gaan kauwen en smakken en het is weer klaar. Je paard stompt er dan op af.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 13:21

Deze week er weer op gezeten met veel geduld en toen ze stil ging staan gewoon blijven zitten. We hebben dik 2 uur op hetzelfde plekje gestaan. Toen werd ze het zat. Ik heb haar toen even terug gezet naar het halthouden en haar vervolgens been gegeven dat ze mocht gaan lopen. Haar uitvoerig beloond en 1,5 rondje laten stappen vervolgens afgestapt. Goed is goed zeg ik maar op dit moment. Ik ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:56

Wat ontzettend goed dat je hebt volgehouden +:)+
Ik hoop dat je dit kan gaan uitbouwen zodat je steeds korter stil staat :)

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:49

Hopen dat het zo doorgaat.. anders naar een correctie stal brengen.. dat hun het eruit proberen te krijgen..?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:55

Wat goed!
Wij hebben ook zo'n paardje op de manege, was ze het zat, plof dan lag ze op de grond! Superirritant natuurlijk (en best gevaarlijk)
Ik denk dat het de beste manier is om dit zo door te zetten? En belonen door te stoppen als ze goed haar best doet? (Dit natuurlijk wel uitbouwen :P )

poekie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:31

Helaas heeft mijn dochter hetzelfde probleem.
Ze heeft voor het eerst gegallopeerd en gesprongen op haar haflinger (ze is 9 jaar) en was supertrots!! Vier dagen ging het super en van de een op de andere dag wil hij geen stap meer met haar zetten. Gevolg is dat ze niet meer wil zodra hij stil gaat staan. Ze is te licht en te klein om echt door te pakken.
Het ging zo goed en hij is verder superbraaf.

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:35

Ik kan wel allemaal tips gaan geven, iedereen trouwens, maar hier 1000 tips in een samengevat; lees het boek; 'een paard is een paard' de naam van de schrijver ben ik even vergeten. het is iig wel een man. Hij gaat op zo'n mooie manier met paarden om! Ik heb er echt ontzettend veel van geleerd!!! :D

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:40

Probeer eens te rijden aan een longeerlijn ;).

poekie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:31

Ik heb het boek gereserveerd bij de bieb!
Aan de longeerriem gaat het beter, met een buitenrit ook, ik fiets dan wel mee natuurlijk. We hebben nu 2 keer een buitenritje gedaan om het vertrouwen en het leuke even weer te krijgen. Morgen maar eens weer proberen in de wei en misschien ook eens gewoon te laten staan, ook als ze wel weer verder wil, rustig blijven en niet boos worden. Ik hoop dat mijn dochter dat geduld ook op kan brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:24

@TS: Hoe gaat het nu? Komen jullie al verder?

Ehrentusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:29

Mijn paard doet juist hetzelfde, maar dan op straat. Hij stapt vrolijk door, maar ineens, zonder reden, stopt hij en wilt geen voet meer verzetten. Als ik been geef gaat hij omhoog, of draait hij rondjes.
Ik heb geprobeerd met zwepen, sporen.. Niets helpt. Buiten 1 ding.
Ik straf hem niet, maar laat hem staan. Ik laat hem staan tot hij vergeten is waarom hij eigenlijk stil stond. Als ik dan vraag om te stappen, gaat hij zonder probleem vooruit.
Miscchien helpt het niet bij jou paard, maar het is alleszinds het proberen waard!
Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:05

Ehrentusch schreef:
Mijn paard doet juist hetzelfde, maar dan op straat. Hij stapt vrolijk door, maar ineens, zonder reden, stopt hij en wilt geen voet meer verzetten. Als ik been geef gaat hij omhoog, of draait hij rondjes.
Ik heb geprobeerd met zwepen, sporen.. Niets helpt. Buiten 1 ding.
Ik straf hem niet, maar laat hem staan. Ik laat hem staan tot hij vergeten is waarom hij eigenlijk stil stond. Als ik dan vraag om te stappen, gaat hij zonder probleem vooruit.
Miscchien helpt het niet bij jou paard, maar het is alleszinds het proberen waard!
Succes!

Inderdaad, zo gaat dat hier ook. Of anders omdraaien en achteruit rijden, het gaat erom dat je de goeie kant op gaat.

En wat het allerbeste werkt is het paard niet de gelegenheid geven om zelf wat te verzinnen, zoals het paard van de TS denk ik doet. Dat houdt in dat ik mijn paard soms iedere meter moet bezighouden... maar ook dat ik na 3 maanden modderen weer met een lang teugeltje buiten kan rijden. Hij weet nu dat hij op mij moet letten :)

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:35

Mijn ex verzorgpaard had hier ook last van. De eigenaresse heeft haar 'n tijdje op een trainingsstal gezet ;ze werd bereden en ze wachtten met een man of 4, 5 langs de kant totdat ze weer ging stijgeren. Als ze ging stijgeren ; hup met 5 man erop af, paard pakken en plat op de grond leggen. Kost heel wat mankracht natuurlijk, maar ze heeft het daarna nooit meer gedaan.