Kijkerig paard , wat aan doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Re: Kijkerig paard , wat aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:51

Gewoon negeren en hem zoveel mogelijk bezig houden, niet de mogelijkheid geven om te kijken, wil hij ergens naar kijken direct de andere kant op sturen of een paar passen verruimen.. En zelf in elk geval ontspannen blijven zitten!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:30

Inderdaad niet de mogelijkheid geven om te kijken. Lekker aan het werk zetten en proberen de aandacht bij je te houden.

Mijn paard is ook super kijkerig, terwijl hij voor de duvel niet bang is. Ik kan met hem bij wijze van langs de snelweg. Maar owjee als ik aan het dressuren ben := Ik liet hem vroeger ook even kijken en hij was nog jong. Had hem toen al hard aan het werk moeten zetten i.p.v. hem zijn zin te geven. Ben 6 jaar later nog steeds af en toe de sjaak ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:27

Mijn pony had er op haar nieuwe stal ook een handje van om alles te bekijken. Constant met die kop omhoog, hinniken en noem maar op.
Iedere keer dat ze dat deed gaf ik een hulpje, en een ophouding. Dit werkt bij die van mij best goed, want het is al veel minder!
Al heeft ze het nog wel als er paarden voorbij komen. Maar dat is al sneller op te lossen dan eerst! :j

Idd je paard aan het werk zetten en houden!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:36

Mijn bijrijdpaard wordt enorm kijkerig wanneer ze geen zin meer heeft om te dressuren. Over het algemeen is dat wel pas na drie kwartier ofzo, dus meestal stop ik dan ook want je wint het toch niet van dr ;)
Ze is al 20 overigens, niet alle paarden worden het minder naarmate ze ouder worden helaas.

biancaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:19

Mijn paard doet precies hetzelfde, hij is 11 jaar, maar als we net lekker aan het losrijden zijn, en er start een trekker, of er komt een paard en wagen langs, is hij snel afgeleid en wil alles zien wat er om hem heen gebeurd, en het enige wat ie dan nog wil is kijken wat er daar gebeurd en werken, ho maar.
Wat ik dan doe is gewoon doorrijden, lekker bezig houden, komt ie vanzelf weer bij de les.
Paarden zijn en blijven vluchtdieren, en zijn altijd op hun hoede voor wat er om hen heen gebeurd, en het ene paard is daat wat cooler in als het andere. En nieuwschierigheid speelt natuurlijk ook een rol. Maar wat er hier al eerder is beschreven, lekker door gaan, en doe net of het er niet is. Hoe moeilijk dat ook kan zijn.
Succes in ieder geval!

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:59

Het klinkt misschien een beetje gek, maar kijk je zelf wel voor je uit? Als jij dat namelijk doet, ben jij de leider en kan hij op jou vertrouwen. Doe je het niet, kijk je naar beneden of naar de plek waar hij kijkt, moet hij leider zijn en dus kijken of er iets gevaarlijks is. Verder ben ik het met bovenstaande dingen eens: bezig houden en negeren dat ie kijkt.
Mijn paard was ik eerst ook helemaal kwijt als er iets interessants was buiten de bak, na een jaar is dat zo goed als over. Het helpt om hem met zoveel mogelijk gekke dingen kennis te laten maken, maar zoals hierboven staat, kost het gewoon tijd.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:02

Constant bezig houden, veel voltes draaien mischien zodat die echt wat te doen heeft

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:04

Ik zou ook eens met een rustige manier beginnen met balkjes draven en een spongetje maken als dat gaat. mijn vroegere paard is hier heel veel van opgeknapt. dingen waar hij normaal van schrikt als ze langs de bak zouden liggen loopt hij dan overheen. meestal vinden ze andere dingen op de lange termijn ook niet meer eng omdat hij er normaal overheen gaat en op moet letten waar hij al zn voeten laat.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:13

Mijn verzorgpaard is ook heel kijkerig.. Daarbij kan hij ook nog echt zijn nek erop zetten dat ik echt niks meer te vertellen heb..
(tuiger).
Heb heel veel moeite gehad hiermee om te gaan..
Wat ik nu doe, als ik de bak in kom laat ik hem eerst een paar rondjes aan de lange teugel rondkijken. In de bak thuis is dit na 2 rondjes voldoende, in een vreemde bak moet ik best een tijdje rondstappen.. Dat hij alles heeft kunnen zien en ieder hoekje heeft kunnen inspecteren, enge stukken loop ik een keer extra langs.. Vaak is het dan na een tijdje gewoon goed...

Natuurlijk kijkt hij weer op als er iets voorbij komt.. Als hij iets omhoog komt doe ik niks, komt hij wat verder omhoog rijd ik hem wat naar voren of ik wend af puur om zijn aandacht weer bij mij te krijgen..
Boos worden heeft bij mijn verzorgpaard in ieder geval helemaal geen zin, hij word hier wat paniekerig en gespannen van waardoor hij alleen maar meer gaat kijken....
Wanneer ik het voor kan zijn, als ik aanzie komen van hee hij ziet wat, kan ik hem met wat been en net wat meer druk aan de voorkant redelijk laag houden....

Maar dit laatste lukt lang niet altijd ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:46

Hier net hetzelfde, meneer heeft altijd en overal alles gezien. Verschieten van het kleinste geluidje en hinniken naar de vriendjes die nog binnen staan. Laatst was er ook een stalgenoot in de weide aan het rijden, heb paard een heel uur lang gewoon niét geconcentreerd en bij mij gekregen. En daarbij is het ook niet zo handig als je een buitenbak hebt die evenwijdig ligt met een wandelpaadje waar aardig wat mensen voorbij komen...

Ik heb er nu gewoon een gewoonte van gemaakt om die weg in het oog te houden. Als ik een fietser/wandelaar/bromfiets zie of hoor aankomen hou ik hem bezig met een oefening (schouderbinnenwaarts, wijken, overgang) zodat hij zijn concentratie daarop richt. Belangrijkste is bij mij gewoon dat ik het zélf in het oog houd zodat ik kan anticiperen en hem alvast kan bezighouden met iets.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:26

Dit gebeurd heel vaak bij jonge paarden.
Maar probeer je er niet aan te storen.
Zorg dat je zelf niets ziet, en dan denkt dat hij er van schrikt.
wat dat merkt hij.
concentreer je volledig op het paard.
En als hij iets ziet, laat hem dan meteen merken dat hij moet blijven opletten, en doe daarna alsof er niks verandert is.
Gewoon hetzelfde blijven rijden.
Rijd ook veel figuren of overgangen, zodat hij altijd bezig is.
Als hij zich gaat vervelen gaat hij dingen zoeken om van te schrikken of te kijken. (ik heb ervaring :P)
Op plaatsen komen waar veel te zien is is ook een optie.
Dan went hij meer aan engere dingen.

Misschien duurt dit wel heel erg lang, maar geduld beloond.
Hij komt er wel doorheen.

Succes ermee! ;)

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:33

Haha, Joyce ik heb juist het zelfde probleem! :o
Lianne is net hetzelfde, het enige probleem is da ik dan nog buiten rijd, dus dan is er NOG meer te zien.. :P

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:54

aan het werkt blijven houden, gaat hoofdje omhoog, gelijk nagefelijk nemen of even halt, na laten geven en weer verder in draf of stap iig wat je op dat moment deed.
verder geen tijd geven om rond te kijken, veel overgangen, schakelen, figuren, buigen ed.
de oortjes moeten steeds van voren naar jou draaien en het liefst 1 oor steeds op jou gericht, ontspannen.

Lautje_adria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:53

marlinH schreef:
Gewoon negeren en hem zoveel mogelijk bezig houden, niet de mogelijkheid geven om te kijken, wil hij ergens naar kijken direct de andere kant op sturen of een paar passen verruimen.. En zelf in elk geval ontspannen blijven zitten!

Precies zo ja als jij niet ontspant doet hij/zij het ook niet.
Mijn merrie heeft dit ook alleen op een iets gekkere manier, nooit trekken aan de teugels laat maar kijken!
Goed zitten en teugels laten vieren en been houden ze mogen niet terug vallen in tempo de oplossing is altijd voorwaarts
zeker bij een jong paard!

Mijn instructeur gaf mij de tip om als het ware te slingeren over de hoefslag nooit een rondje hetzelfde rijden.
bijvoorbeeld van hand veranderen en kleine snelle hulpen geven links rechts links rechts bij X kleine volte rechts en direct weer een naar links
zo hou je je paard alert op je hulpen en moet zijn aandacht dus bij jou houden.

Mocht dit niet werken dan kun je ook van letter naar letter tempo wisselingen rijden dus bij A versnellen en eerst volgende letter die je tegenkomt
weer verzamelen en zo als het ware een beetje spelen en het dus interresant houden voor je paard.

Maar het blijft moeilijk hoor!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:58

Heb de reacties niet doorgelezen. Maar begrijp ik nu dat je wel mag rijden van je ouders maar niet mag wandelen (als in ernaast lopen)? Dit lijkt mij de omgekeerde wereld. Mijn oplossing voor het probleem: grondwerk. Hierdoor leert je paard jou te accepteren als leider. Dit heeft tot gevolg dat A) je paard meer vertrouwen in je krijgt en dus minder snel dingen eng vindt en B) je paard de aandacht meer bij jou heeft dan bij andere dingen.

Dit zorgt ervoor dat het rijden en je omgang van je paard veilger wordt. Succes! :)

TaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:49

Zoals anderen ook al zeggen,
Goed aan 't werk zetten, voorwaards rijden. Dan heeft je paard ook geen tijd om op alles te letten wat om hem heen gebeurd.
Vind hij dan toch iets heel eng, schouder binnenwaarts /schoudervoor er langs.
Succes!

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:42

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat je je paard het beste zo goed mogelijk met zijn hoofd bij jou kunt laten houden. Rijd in de bak gewoon lekker veel figuren, of tik je paard even aan met het been aan de andere kant.

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:46

mischien kun je als je denkt van he daar kan hij naar gaan kijken hem een beetje schouderbinnen waards rijden

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:53

Simpel.. Het paard heeft overduidelijk geen reden om op jou te letten, aangezien hij op zijn omgeving let. Daar moet je verandering in brengen. Als hij iets ziet, húp, meteen been geven en voorwaarts met die handel. Zet daarop meteen een figuur of een oefening in, zodat hij niet genoeg tijd heeft om weer naar die hond of dat spannende grassprietje te kijken. Gewoon meteen voorwaarts zodra hij weer iets ziet of opmerkt, dan dwing je hem om op jou te letten.
Overigens is er ook niet erg veel concentratie aanwezig bij je paard aangezien hij zo gemakkelijk afgeleid is. Wissel dus veel af tussen tempo's, gangen en oefeningen tijdens het rijden, maar houd het wel vloeiend - anders kijkt hij na de kortste keren weer naar die hond. :+