bitloos=hangen met bit=niet hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:39

x_Marr schreef:
Dan rij je waarschijnlijk toch niet zo erg op zit als je gedacht had...

Ik weet het niet misschien niet. Als ik bijvoorbeeld naar links wil doe ik mijn rechterheup een klein beetje naar voor zodat er meer gewickt op links komt en dan duw ik zegmaar met mijn rechter been. mijn rechter teugel gaat tegen de hals en links gaat ong 5 cm meer naar links.

Anoniem

Re: bitloos=hangen met bit=niet hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:44

Pas dan op dat je niet inknikt in je heup, anders gaat paard idd zwalken.
Geef met je binnenbeen ook been, begrens met rechterbeen, begrens met de buitenteugel, en geef met je binnenhand ook ruimte voor het voorwaartse. Pas op met bewust gebruiken van je heupen, meestal geef je met kijken in de richting waar je heengaat al voldoende zithulpen.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:58

Ik ga denk ik gewoon in de bak met bit rijden en als ik naar buiten ga doe ik dat ding om of met touwhalster of gewoon met bit. waar ik zin in heb

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:12

hoho, zo snel opgeven!!??? dat hoeft toch niet. omdat je nu merkt dat hij minder goed reageert op je zit-en beenhulpen, moet je niet direct terug overschakelen op bit. dit is juist een goed teken, namelijk eentje waarop je kan werken, en waardoor je prestaties kunnen stijgen. zeker dressuurmatig. je moet niet zo ontgoocheld zijn. sommige mensen zoeken jaaaaren achter hetgeen fout loopt, zonder resultaat. jij hebt nu een aanwijzing, dus kan je er aan werken. Het is eventjes slikken, te beseffen dat je hulpen niet zo goed zijn als gedacht, maar je kan er iets mee doen nu.
ik zou op wandeling bitloos gaan, maar er toch wel op letten dat je je hulpen dan juist gebruikt, zodat hij dit meepikt naar de bak. dit is een win-win situatie, zou er goed gebruik van maken!! en gewoon verder zoeken naar het juiste bitloos hoofdstel, ook al is het maar om te gaan wandelen. mijn paard reageert heel slecht op een touwhalster, en hij doet enkel wandelingen. hij wordt er chagrijnig en ambetant van, van die druk op de neus, zelfs met losse teugels. draaft hij, geeft hij zelfs tekenen van bokken, omdat dan de gespen beetje druk geven. en nog goed dat hij goed reageert op mijn stem, of ik had elke plantage in de buurt gezien. ik zou er niet te licht overgaan,en pas buitengaan met een bitloos hoofdstel dat hij goed accepteert.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:16

Ik moet wel buiten rijden want de bak ligt op zo'n 3 a 4 km afstand

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:18

rij hem dan tot aan de bak met een bit, en daarna oefen je op het bitloos hoofdstel. simpel toch? waar een weg is, is een wil.... ;)

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:20

ja dat is waar. Ik ga gewoon veel oefenen. en dan zie ik wel wat er van komt. ik denk dat het wel goed komt want gister hing hij al niet meer.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:31

een bitloos hoofdstel geeft druk. hij heeft nooit geleerd om te wijken voor druk, dus hij gaat tegen de druk in gaan, wat de natuurlijke reactie van een paard is. wijkt hij voor de druk, moet je hem belonen door die druk onmiddellijk los te laten. dat punt is cruciaal: het minste dat hij aangeeft om te wijken, moet je hem belonen door te lossen. zo leert hij het principe, en ben je vertrokken!!

Horses4life_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:30

oefenen, of weer met bit

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:04

Ik heb hetzelfde probleem gehad als jij, alleen dan met een crb.
Paard werd soms onstuurbaar en wilde helemaal niet meer nageeflijk.

Inmiddels ben ik weer terug op bit, wel heb ik een ander bit gekocht, waar hij geen problemen mee heeft :) een buse dubbelgebroken kaugan bitje met bol tussenstukje.

Hij loopt hier super op, en wil zelf nageeflijk lopen. Voor mij dus geen bitloos hoofdstel meer. En waarom zou je wel bitloos rijden als met bit met rijden verder gewoon goed gaat!

En wat betreft het idee over metaal in de mond.. het rijden is zo zacht of schef\rp als jij het zelf maakt. want met een bitloos hoofdstel drukt het bijv. achter de oren, op de neus of op de kaken. n ook dat vinden niet alle paarden fijn. Beter nog, sommige paarden vinden een bit veel fijen, omdat er daar alleen druk is als je hem een hulp geeft zoals begrenzen aan een kant.
Ik zou me niet van de wijs laten brengen dat een bit onvriendelijk zou zijn. want een crb snijdt in je paard zijn neus als je perongeluk aan de teugels zou trekken en met een hackamore kan je zijn neusbotje kapot trekken. Dus ik zou goed nadenken of hij dat bit echt wel zo verschrikkelijk vind.

Ik zelf ben in ieder geval heel erg blij dat ik weer met bit rijd. Heb zowel mijn crosslink als mijn crb verkocht. En een zacht fijn hoofdstel ervoor terug gekocht met een zacht fijn bitje.

Succes :)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:05

en als ik je foto's in je profiel zie, heeft hij er zelf helemaal geen problemen mee om tijdens het rijden een bit in te hebben, zou gewoon weer lekker met bit rijden. ipv door blijven rommelen met allemaal bitloze dingen.

Het paard is het gewend en weet waarchijnlijk ook niet beter dan dat het zo hoort met rijden.
Rijd je een paard net in dan is t anders, want dan kan je t makkelijker aanleren.
Mijn paard is 9 en die wilde het gewoon niet leren, heb les gehad alles, maar kwam er niet verder mee.
Nu met bit gaat het endelijk weer super.
Helaas is door de maanden met bit rijden, zijn bespiering verminderd omdat hij geen spieren trainde met dat bitloze rijden.