pijnlijke Eeltblaren door de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 20:09

ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik dat ook echt doe (teugels laten wegglijden)
paard naar beneden trekken doe ik niet, maar ik zei togh bedankt voor de info? betekent niet dat ik er niks mee doen hoor ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:10

Mellanie_ schreef:
ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik dat ook echt doe (teugels laten wegglijden)
paard naar beneden trekken doe ik niet, maar ik zei togh bedankt voor de info? betekent niet dat ik er niks mee doen hoor ;)

Oké, mijn verontschuldiging. Dan heb ik het verkeerd begrepen.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 20:14

maakt niet uit hoor :)

xxNoLimit

Re: pijnlijke Eeltblaren door de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:18

Ik heb het zelfde probleem!:D
misschien heb je je teugels ook te krampachtig vast ? dan wil je handschoen nog wel eens dubbel zitten en schuren en daar krijg je blaren van.
als je je handen ook lekker ontspannen houd en niet te strak vast houd maar gewoon licht contact houd met je paard heb je er als het goed is geen last meer van.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:22

Ik denk eigenlijk precies andersom. Denk juist dat je de teugels te los vast hebt. Waarschijnlijk rij jij ook met open vuisten waardoor de teugels juist gemakkelijk door je hand glijden. Je zou ze dan juist beter moeten vastpakken maar zonder dat je je hand spant. Dus wel je vuist dicht en voornamelijk met je onderste vinger spelen.
Ik heb het zelf ook gehad. Momenteel gaat het beter omdat ik de teugels niet meer op mijn eerste kootje hebt maar dus meer in mijn vuist.
En het heeft dus inderdaad weinig met je verbinding te maken. Bij geen verbinding zal je inderdaad geen blaren krijgen, maar bij een stugge vaste verbinding ook niet. Je krijgt het juist door een wisselende verbinding lijkt me. Net als dat je doordat je schaatsen te los zitten je blaren krijgt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:27

Arabesk schreef:
Als jij blaren op je handen krijgt van het trekken aan de teugels wat moet je paard dan wel niet in z'n mond voelen :x

Als ik rijd met springteugels krijg ik ook blaren. :+
En weet je waarom?
Omdat ik juist met te losse teugels rijd, ik hield mijn hand niet voldoende gesloten waardoor de teugels snel gingen glijden en dat veroorzaakte blaren.
Nu houd ik mijn hand meer gesloten en weg blaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:31

Als je echt een rustige hand hebt, en al met handschoentjes rijd zou je je vingers (waar de teugels zitten) kunnen afplakken met sporttape.
Ik kreeg altijd blaren van mijn sporen (hele smalle voeten, waardoor het snel ging schuiven) ik heb toen mijn voeten afgeplakt op de plek waar de blaren kwamen en het probleem was over.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:06

Hoi Melanie,

Zoals je ziet heeft iedereen wel een eigen antwoord op je probleem. Als jij en je eigen instructrice aangeven dat je niet te hard aan je teugels trekt, dan zal dat toch wel kloppen lijkt me.
Zelf had ik vroeger ook een poos last van blaren op mijn vingers. Ik reed toen maar 1 keer per week, en tegen de tijd dat ik weer mocht rijden, was het over en kreeg ik ze weer opnieuw. Ik had toen hetzelfde als jij zegt te hebben: onrustige handen.
De vraag is nu: wat was er eerst, de onrustige handen, of de onrustige aanleuning van je paard. Zelf geef je aan dat hij even afbuigt, om vervolgens zijn hoofd weer in de lucht te gooien. Het is heel moeilijk om dan een constante licht aanleuning te hebben en houden. Om erachter te komen of die onrustige aanleuning aan jou of aan het paard ligt, zou ik er eens iemand anders op zetten, en kijken wat er dan gebeurt met het hoofd. Blijft het onrustig, dan kun je ervan uitgaan dat het niet aan jou ligt, en zou ik een stap terug doen qua rijden. Wat minder af proeberen te laten buigen, maar aan een langere lage hoofd-halshouding werken, net zolang tot je het idee hebt dat hij lichter in de mond wordt en rustiger met zijn hoofd. Dan stukje bij beetje meer oppakken, steeds op geleide van de rust in zijn hoofd. Succes!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:11

Onrustige handen is een kwestie van veel oefenen, bij een onrustige aanleuning van het paard zie ik doorgaans dat de ruiter te weinig met de benen werkt. Misschien heb je er wat aan.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 17:34

als er iemand anders op mijn paard zit (meer ervaren) heeft hij wel een rustige aanleuning,
dus ik weet zeker dat het door mijn onrustige handen komt.
vandaag heb ik met leren dressuur teugels gereden en ik heb de hele tijd mijn handen zo stil mogelijk gehouden.
Hij was dus rustiger met zijn hoofd en ik had nu alleen een beetje pijnlijke knokkels nog waar die blaren zitten.
dus het gaat ietsje beter.
wel merk ik dat mijn linkerhand meer zeer deed.
ik heb dus niet een geljke druk op de teugels..

ik heb mijn handen nooit gesloten met rijden,
eigenlijk altijd open omdat ik met gesloten handen het gevoel heb dat ik
een te stug contact heb met de mond zeg maar ..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:37

Dat is ook weer een kwestie van de juiste handhouding.
Handen rechtop armen langs je lichaam en polsen licht buigen, dan heb je die vering..
Let daar eens op, en je handen gesloten houden en je duimen goed op je teugel.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:02

ja, zal ik meteen op gaan letten ! :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:27

Vering komt uit je pols. Je kan ophoudingen maken door een vinger te openen of aanspannen. Zelfs een pink kan al reactie geven ondanks dat de teugel daar niet loopt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:31

Ik vind het heel goed dat je er zo actief mee bezig bent, let er wel op de je je niet zo erg gaat focussen op je handen dat je verder te krampachtig gaat zitten. Daar krijg je ook een onrustige houding van. Verder ben ik het helemaal eens met de opmerking van Roest dat er teweinig impuls vanuit de achterhand komt, dat had ik in mijn eerdere reactie nog willen zeggen.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 19:20

wat bedoelen jullie dan met dat ik te weinig doe met mijn benen? moet ik dan meer gaan drijven ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:35

eens zonder handschoenen rijden?

ik krijg van het stal werk echt enorme blaren precies onder mn knokkels bij mn ringvingers
nou omdat ik zo geniaal ben heb ik het met een mes en pincet helemaal losgemaakt en eruit getrokken dus is de gevoelige (levende) huid naar boven gekomen, en liggen daar nu de teugels op
maar toch krijg ik geen pijn in mn vingers, terwijl ik niet met handschoenen rij

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:33

Je kan de stukken vinger waar je normaal blaren krijgt van tevoren intapen, dikke kans dat je er dan van af bent. Helpt bij mij altijd tegen blaren in mijn schoenen. (En dan vervolgens wel werken aan eventuele rijtechnische problemen he ;) maar ik kan me zo voorstellen dat je van pijnlijke vingers zeker niet beter gaat rijden.)

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:51

PeelSlowly schreef:
(En dan vervolgens wel werken aan eventuele rijtechnische problemen he ;) maar ik kan me zo voorstellen dat je van pijnlijke vingers zeker niet beter gaat rijden.)

neejh idd,
ik ga gewoon intapen en aan mijn handen werken, en ik ga proberen om meer met mijn benen te rijden.
dan gaat het na een tijdje vast veel beter en kan ik weer zonder tape rijden :D

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:52

ik rij altijd met open handen, en heb nooit blaren gehad. maar ik heb ook nooit meegemaakt dat een paard de teugels uit mijn handen wou rukken, omdat ik heel fel op mijn zit rij, en ze zo aandrijf. ik denk dat het gewoon een combinatie is van alles, zoals sommigen al aangeven. ik heb het gevoel dat je je paard absoluut onderin wilt rijden, en hem een beetje van voren naar achteren rijdt, terwijl het andersom moet zijn. laat je teugels echt los, en probeer hem zo los te rijden. eigenlijk zou je niks mogen doen met je handen, buiten een beetje steun geven. als je zo'n onrustige handen hebt, zou ik een manier zoeken om ze vast te zetten, zodat je je paard niet hindert, en hij dus minder gaat reageren op je teugels. en als je minder focust op het onderin rijden, ga je ook niet zo gespannen zijn met je handen.