Ik loop ook vrijwel alleen maar op hoge hakken, maar ik heb geen enkel probleem mijn been lang te houden en mijn hak uit te drukken als ik op een paard zit
En er zijn hopen mensen die nooit hakken dragen en die niet hun been lang kunnen houden. Als je spieren werkelijk verkort zijn en je daar last van hebt kan je fysiotherapeut je daar het beste gericht mee helpen. Er zijn meerdere manieren van rekken, en de fysiotherapeut kan een goede inschatting maken van wat voor jou de beste manier is. (en die kan nog wat meer dan wat jij zelf voor elkaar krijgt) Je krijgt dan ook thuisoefeningen mee.
Om naar de fysiotherapeut te gaan hoef je geen verwijzing van je huisarts meer te hebben. Afhankelijk van je verzekering wordt de behandeling gewoon vergoed. (de meeste verzekeringen vergoeden 9 behandelingen) Dus de opmerking van dat peperdure uurtarief van hierboven klopt in de meeste gevallen niet.
Het lijkt mij echter aannemelijker dat je niet op de juiste manier in het zadel in balans kunt zitten, en dat je dat gaat compenseren door je been op te trekken. Waarschijnlijk in combinatie met een paard dat niet echt fijn aan de hulpen staat.
Goed zitten begint vanuit je torso, door je bovenlijf stabiel te maken kun je ook je been op de juiste manier aan je paard leggen, en je handen onafhankelijk gebruiken. Als je problemen hebt met je beenligging is het vaak zinvoller om je eerst te concentreren op hoe je zit, in plaats van alleen maar te focussen op je benen. Je gaat jezelf dan alleen maar vastknijpen, waardoor je je juist uit het zadel drukt, waarmee je het probleem alleen maar verergert in plaats van oplost.
Ik zou zeggen: ga eens langs de fysio om te kijken wat die met je kuiten kan, en let er in het zadel eens op of je probleem wel werkelijk in je kuiten zit. Veel succes!

als je een stokje nodig hebt om op te bijten voor de pijn, ben je niet goed bezig