Paard naait zich op in de proef...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:19

Miss_Malfoy schreef:
Eigenlijk zeg je zelf al wat er mis gaat. Je durft het op wedstrijd niet te corrigeren, omdat je je proef niet helemaal wilt verknallen. Toch een keer proberen dus, want nu word het wel erg leuk en makkelijk voor je paard.

Tja... met het risico dat je een enorme preek krijgt van je jury :D
Wat een probleem hebben ze dr bij mij van gemaakt man.... die paar tikken die hij ECHT verdiend had... :=

tommie6600

Re: Paard naait zich op in de proef...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:30

heb je onderlinge wedstrijden op jouw vereniging? overleg dan van te voren met de jury en probeer hem dan te corrigeren. Dan ligt er verder geen druk op bij jou

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:49

Sonja schreef:
"Showsmart" noemen ze dat in de westernsport. En hoe we dat oplossen noemen we "Fool 'm, School 'm". Oftewel: Doe alsof je op wedstrijd bent (koop tijd in op locatie) en school je paard.

Dit lijkt mij wel wat, maar is geloof ik niet zo gebruikelijk in de dressuursport. Of wel? Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn merrie begint nu ook een beetje te bijdehand te worden. Alles tot en met M1 verliep best relaxed, maar nu in de M2 begint ze aan bepaalde oefeningen (onder andere de keertwendingen en de slangevolte contra) nogal een hekel te krijgen en het liefst loopt ze deze oefeningen zo snel mogelijk door. Ze gaat nu vooruit denken en haastig worden (in haar ogen best logisch, dan is ze er het snelst van af :D ). Op een slechte dag wordt ze ronduit geirriteerd, en als ik niet duidelijk genoeg ben, wordt ze echt pissig. Het is niet dat ze het niet kan of dat er een lichamelijke beperking bestaat (alles wordt regelmatig gecheckd en ik heb een uitstekende instructeur). Zuur komt ze ook niet over, volgens mij ziet ze er zelf allemaal de lol wel van in :(
Thuis corrigeer ik haar wel en begin gewoon rustig weer opnieuw aan de ingezette oefening, die ze dan altijd (grrrr) opeens wel keurig uitvoert. Maar goed, ik zie mezelf tijdens een wedstrijd niet de oefening opnieuw beginnen. Zo van "sorry, die ging niet goed, ik begin even opnieuw ok? " :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:51

Je zou een manege kunnen bellen die onderlinge wedstrijden organiseert, en dan vragen of je OF een proef "op mag offeren", of dat je bv in de middagpauze of achter het concours aan gebruik zou mogen maken van een ring. En dan ook gewoon echt doen wat je op wedstrijd ook doet he. Dus compleet met losrijden in een gezamenlijke ring, voorlezer (bv je lesgeefmens!) langs de kant etc.
EVEN laten merken dat op concours WERKEN betekent in plaats van bijdehand doen...

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:00

Tsja dat is misschien wel een idee, want dan kan je die (nu echt broodnodige) wachtmomenten inbouwen en bepaalde figuren gewoon opnieuw rijden. Maar wel een hele onderneming.
Denk wel dat het bij mijn merrie zou helpen, die zou echt zoiets hebben van 'hè wat maak je me nou, op wedstrijd word ik toch niet gecorrigeerd???"

Ik rijd eigenlijk nooit proeven tijdens de training, omdat ik dan bang ben dat ze tijdens wedstrijd inderdaad helemaal het heft in eigen hoef gaat nemen. Maar ik wil toch wel eens gaan experimenteren. Misschien juist thuis de andere proeven gaan rijden (in mijn geval zijn dat nu M2 19 en 20) dan die je nu op wedstrijd moet laten zien. Ik ben altijd tegen proefgericht rijden geweest, thuis train je aan de basis en op wedstrijd rij je de oefeningen makkelijk eruit, omdat de basis zo goed is. Jaja... maar nu zal ik toch iets moeten gaan veranderen met deze showsmart (leuk woord) merrie.
TS hoe denk jij het te gaan aanpakken?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:26

En als je juist proefjes gaat oefenen thuis? Dan zal ie de proef ook wel kennen toch?

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:26

Heb alle reactie gelezen, zit namelijk zelf met zelfde probleem.
Heb mijn merrie al 5,5 jaar . Ze weet ook precies wanneer wat komt.
Ben sinds ongeveer 2 maanden ongeveer beetje anders gaan rijden.

Ik rijd mijn keertwendingen en achterwaarts nooit meer op de plek van de proef.
En ga juist op die plekken gewoon keer afwenden en dan naar andere kant stappen. Ging in het begin erg moeilijk omdat ze op die 20 meter wel 10 x wilde gaan draaien. Ze weet nu dat we dat niet doen en stapt gewoon door.
Ik doe het dan alleen in mijn proef en gaat nu, na 2 maandjes, goed.
De dag na mijn proef wil ze het wel weer doen, maar dan hou ik haar weer tegen en ga paar x afwenden en naar de overkant stappen.
Misschien moet je dat eens proberen

Succes +:)+

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:00

TeeGee schreef:
En als je juist proefjes gaat oefenen thuis? Dan zal ie de proef ook wel kennen toch?

Ja inderdaad, vandaar dat ik haast nooit een proef oefen thuis. Maar ik wil proberen het toch te gaan doen en kijken of ik dan op bepaalde momenten kan corrigeren. Dus wanneer zij wilt gaan stoppen, juist doorrijden. Ook wordt die van mij nogal heet van al die oefeningen achter elkaar en daar hoop ik op die manier ook aan te gaan werken.