tenen naar binnen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:02

A_mieke schreef:
MissEvil schreef:
Als je op je zadel zit, dan 'pak' je de spier die aan de binnenkant van je bovenbeen zit vast, en trekt die naar achteren. Je knie maakt dan een andere hoek, é voíla, je tenen staan naar binnen. Zo moet je been eigenlijk hangen. Het voelt wel vreemd aan in het begin :)

Dat wil goed werken ja. Je corrigeert dan vanuit de heupgewricht zoals Alicia2u ook al aangeeft. Alleen je tenen naar binnen geeft spanning in spieren en dus ook gewrichten. Een andere manier is; eerst je bekken naar voren en naar achteren kantelen (losmaken van bekken en heupen) en daarna de bovenbenen naar voren (in hele extreme stoelzit, onderbenen voor het zadel), schuif dan één of twee cm naar voren en laat je benen weer naar beneden hangen. Je voelt dan dat je meer moet strekken in je heupen en dus ook meer met je benen naar achteren zit EN ook je heupen iets meer strekt, waardoor je je voeten minder naar buiten draait.

Heel verhaal, hoop dat het duidelijk is.. :):)

Ik vind dit persoonlijk het best werken, alleen dan andersom, dus zoals genoemd je benen naar achter, en dan vooral ook je bovenbeen, waarbij je ze automatisch ook naar binnen draait.

Dit soort dingen zijn zo interessant. :)

Ooit, ooit hoop ik mijn studie fysio af te ronden en hier mee verder te gaan. :o

antoinettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:42

ik had het eerst ook :) toen heb ik van mijn instructrice 3 kwartier met mijn tenen naar binnen moeten rijden :P toen had ik pijn in mijn benen maar is het wel veel minder geworden:) nu gaat het juist pijn doen als ik mijn tenen naar buiten draai:P

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:47

Tip: Ga eens op een trampoline springen met je hakken uitgedrukt en je tenen naar binnen gedraaid?

Hoe voelt dat? Heb je nog vering van je trampoline? Nee? Hoe zou dat komen?

Ga eens op je paard zitten en laat je benen afhangen, het gewicht van je been zorgt dat je hak iets lager is dan je teen. Dit zorgt voor de vering die je nodig hebt in je enkel. Je bovenbeen sluit aand binnenachterkant aan tegen je zadel. Tenen naar binnen blokkeert je knie en de schouders van je paard.

Test te paard. Kun je in draf, lichtrijden en 2 pasjes blijven staan met je tenen naar binnen en hakken uitgedrukt zonder met je knieën te knijpen? Nu je voet op je balanspunt in de beugel, hakken ontspannen waardoor je enkel en knie kunnen veren en weer een paar pasjes staan. Let op: rechtop staan werkt niet op een bewegend paard, je bent dan achter de beweging waardoor je terug valt in het zadel.

Wat is prettiger voor jezelf en voor je paard?

Test het maar uit.

Groet
Lyster

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 11:52

lyster schreef:
Tip: Ga eens op een trampoline springen met je hakken uitgedrukt en je tenen naar binnen gedraaid?

Hoe voelt dat? Heb je nog vering van je trampoline? Nee? Hoe zou dat komen?

Ga eens op je paard zitten en laat je benen afhangen, het gewicht van je been zorgt dat je hak iets lager is dan je teen. Dit zorgt voor de vering die je nodig hebt in je enkel. Je bovenbeen sluit aand binnenachterkant aan tegen je zadel. Tenen naar binnen blokkeert je knie en de schouders van je paard.

Test te paard. Kun je in draf, lichtrijden en 2 pasjes blijven staan met je tenen naar binnen en hakken uitgedrukt zonder met je knieën te knijpen? Nu je voet op je balanspunt in de beugel, hakken ontspannen waardoor je enkel en knie kunnen veren en weer een paar pasjes staan. Let op: rechtop staan werkt niet op een bewegend paard, je bent dan achter de beweging waardoor je terug valt in het zadel.

Wat is prettiger voor jezelf en voor je paard?

Test het maar uit.

Groet
Lyster

dus als ik het goed begrijp bedoel je eigenlijk dat het niet persee uitmaakt of je je tenen echt naar binnen hebt of een beetje naar buiten zolang het maar goed voelt voor paard en ruiter?!

groetjes

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:12

Probeer te drijven met je kuiten, hierdoor gebruik je je hak automatisch al minder en zal het minder nodig zijn om die in te draaien. Probeer te ontspannen, rechte lijn van je schouders naar je heupen naar je hakken. Eigenlijk 'gewoon af laten hangen'. Klinkt heel makkelijk ik weet het, maar een paard wat reageert op beenhulpen, hoeft niet continu aangedreven te worden en dan kun je je benen dus makkelijker ontspannen en af laten hangen.

Heel bewust oefenen. Beginnen in stap, controleren in de spiegel of gewoon even naar je knieen kijken... Hierna verder in draf, je merkt dat het vanzelf makkelijker wordt!

xEmy

Re: tenen naar binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:22

steeds eraan denken, dan gaat het uiteindelijk vanzelf!
vraag ook aan je instructeur/instructrice of zij er wat van wil zeggen als ze het ziet.

donsje

Re: tenen naar binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:55

ik bedoelde dus.. dat je vanaf je knieen je benen naar buiten draait en daardoor geen contact meer heb met de buik van je paard.. je gehele been niet.. en als je je tenen naar binnen draait dan is je hele onderbeen en voet in contact met de bui.. zo bedoelde ik het..

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:36

Weetje, ik heb A-symetrische beugels. Dat werkt echt om je tenen meer naar binnen te houden. Echt handig!