Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
paardpaardje schreef:Grote kans inderdaad dat het bokken tijdens het longeren door het klapperen komt.. kun je je beugels niet eens eraf halen, dan longeren en kijken of hij nog bokt? Dan weet je misschien of het door de beugels of het zadel komt.
Verder kan het best wel zijn dat hij je in de maling neemt. Lukt het hem 1x, dan lukt het hem ook een tweede keer! Aangezien hij normaal doet als iemand hem vasthoudt..
En hoe ga je zitten? Want je zegt dat hij het pas doet van zodra je gaat zitten.. anders misschien heel even in verlichte zit blijven stilstaan en dan heel rustig gaan zitten terwijl je hem beloond? Misschien komt het wel van de 'plof' op het zadel.
Toch helpt een snoepje vaak en hoeft het niet per se tot schooien te lijden. Het kan wel een reden zijn voor het paard om even te wachten voor jullie vertrekken. Zorg wel dat hij na het snoepje ook direct wegstapt. Dan linkt hij het aan: wachten, snoepje, wegstappen in plaats van 'wachten, snoepje, wachten.. komt er nog een snoepje???'
Van zodra het goed gaat kun je weer langzaam afbouwen.. de ene keer wel een snoepje en de andere keer niet.
Een slofteugel zou ik persoonlijk niet doen. Je gaat hem in de 'spanning' vaak te gauw te strak doen waardoor je je paard in de krul trekt en hem kapot rijdt. De meeste paarden kunnen zo met de neus tussen de benen vaak nog net zo hard, dan niet harder! Wil je voor je eigen gevoel/veiligheid toch iets hebben zou ik nog liever een thiedeman zien die lang ingesteld is voor net dat beetje begrenzing. Het beste is uiteraard niet te veel in de mond te gaan hangen en als je hem tot halt wilt houden dan adequaat een hulp geven dan blijven trekken.. dat win je niet.
Wat doet hij trouwens als je de volte sluit? Vaak kunnen paarden het dan niet meer bijbenen en moeten wel naar de draf (er zijn natuurlijk altijd nog die heerlijke, lenige, wendbare paardjes)
Een enorm lastig probleem lijkt mij en ik hoop dat je enigzins iets van inspiratie uit mijn verhaal haalt. Ik weet niet of het iets helpt maar het is het proberen waard misschien.
Heel veel succes!

tamaramt schreef:dat het zadel vrij ligt van de ruggegraat wil nog niet zeggen dat het zadel goed ligt en geen problemen kan veroorzaken
het kan ook drukken aan de zijkant ter hoogte van de schouder enz enz
StillAngel schreef:En T touch is misschien wat voor die linkerkant die vast zit?
)
volgens mij is mijn been daar niet lenig genoeg voor 
jumpgirl schreef:rechts opstappen.. hmmzvolgens mij is mijn been daar niet lenig genoeg voor
Maar hij gaat wel gespannen staan als ik op wil stijgen. Maar wat moet ik daar aan doen??