Uitgestrekte draf, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:43

Dit paard waarbij ik het zo aangeleerd heb, is niet een van de voorwaartste uit zichzelf. Soms moet je hem er van overtuigen dat hij toch echt aan het werk moet. En nu hoor ik jullie al zeggen dat dat iets is dat bij de africhting en opleiding van het paard al mis gegaan is, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je hebt allerlei soorten paarden, de een is heel vlug, sensibel en de ander is vrij traag, flegmatiek etc. Sommige paarden weten naar mijn idee ook niet van zichzelf wat ze allemaal kunnen met hun eigen lijf. En dit moet je ze dan toch op een bepaalde manier leren.

Maar ieder zijn eigen ding. Dit is het mijne wat voor mij een goede aanleer methode is.

Verder zijn we hier heel goed in mensen afkraken en wordt er niet mee gedacht. Ik denk niet dat je op papier kan zien hoe iemand rijd en hoe zijn of haar paard voor elkaar is. Beetje jammer allemaal.

Vudress: rijd je nooit een paard met je zweep?

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:55

Het is idd zo dat niet ieder paard het zelfde is, op sommige paarden moet je ook meer werken.

Maar dan moet je toch nog je balans kunnen houden tijdens het aandrijven?
Vind jij niet dat er dan al iets fout gaat als je je paard uit balans haalt door aan te drijven?
Het is puur interesse hoor, vind het wel een bijzondere manier om een uitgestrekte draf aan te leren. Vraag me alleen wel af hoe je op deze manier (gebaar van voren) de achterhand er goed bij houd.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:40

Ik heb het zo geleerd, paard recht maken, dan naar voren, voor de de letter weer terug nemen en stelling naar de andere kant stelling aannemen.

Ik heb het zo geleerd: klein tikje met de zweep erbij been eraan en nu kan het alleen met de benen

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:51

Ben ik tot op zeker hoogte ook wel met je eens. Dit paard is een paard die niet echt vanzelf loopt en kreeg ik er niet echt een uitgestrekte draf uit. Als je een keer extra moet drijven in de uitgestrekte draf komt het wel eens voor dat mijn paard uit zijn ritme gaat. Zeker bij mijn paard in het begin. Dit was voor hem de manier om het aan te leren. Ik ging op een bepaalde manier zitten, gaf een zwabbertje met mijn zweep. (paard liep toen goed op het achterbeen, goed in de aanleuning etc. voor dat iedereen daar weer over valt). Mijn paard kreeg hier een voorwaartse reactie op zonder dat ik hem in de weg zat. Ik werkte hem niet tegen.

Verder vond ik het al een hele klus om een goede uitgestrekte draf uit te zitten en als ik dan ook nog moest drijven kon ik wel eens een pasje uit balans zitten. Nu overigens heb ik er geen problemen meer mee. Maar ik denk dat meer mensen die beginnen met een goede uitgestrekte draf moeite hebben met het uitzitten hiervan.

Vudress

Re: Uitgestrekte draf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:26

Dat jij niet in het ritme naar voren kunt rijden betekent niet dat niemand dat kan.

Uitstrekken heeft niets te maken met harder gaan, wel met het kunnen schakelen van je paard.
Ook het schakelen van een verzamelde draf naar een wat grotere draf kun je een paard gewoon op je been leren. Ik rijd zo min mogelijk met stok, omdat ik reactie op mijn been wil hebben. Een paard moet aan je been zijn, niet aan de stok! Als ik dan eens een stok gebruik dan is het juist om het achterbeen iets te triggeren om wat meer te verzamelen.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:45

Weet je, blijf lekker bij je eigen ding en ga een ander niet zo afkraken.

Ik weet overigens wel een beetje hoor hoe het werkt. Ben geen penny meisje ofzo. En ik heb het overigens niet over een paard op je zweep rijden. Maar als ik mijn paard aan mijn been wil hebben en dit paard is een beetje lui van aard gebruik ik echt wel een keer mijn zweepje als hij niet op mijn been reageert. Maar jij schopt hem gewoon lekker naar voren? Naar mijn idee stomp je je paard dan alleen maar af.

Maar een zwabbertje gebruik ik niet elke keer. Het is een ondersteuning om je uitgestrekte draf op een bepaalde beenhulp aan te leren.

Overigens kan ik mijn paard prima in het ritme naar voren rijden, alleen kon ik in het begin de uitgestrekte draf niet uitzitten schreef ik hiervoor. En ik weet uit ervaring dat meerdere mensen daar problemen mee hebben. Kijk maar om je heen op de wedstrijden.

Maar nogmaals iedereen afzeiken op dit forum vind ik een beetje triest.

De manier die ik gebruik is een manier en er zijn nog honderden manieren om je beest iets aan te leren. (Als je dubbele winst rijd in het Z2 met achtens voor je uitgestrekte draf en een dikke voldoende voor je houding en zit neem ik aan dat je je paard goed genoeg voor elkaar hebt.)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:00

Sorry, 65 procent in het Z2 rijden vind ik niet heel spannend.

Je hoeft het niet persoonlijk op te vatten, ik val je ook niet persoonlijk aan. Ik ga alleen maar in op jouw technische verhaal.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:51

Misschien wel als amateur ruiter met een afgestompt manegepaard, ipv een goed gefokt, niet afgestompt dier dat altijd correct bereden is.

Mijn paard komt niet van een gerenomeerde stal, heeft ook geen goede opleiding genoten voordat ik hem kreeg. Zo ben ik geen prof, heb een paardje uit de manege gehaald en ben hiermee aan de slag gegaan.

Misschien een tip als je het niet persoonlijk bedoeld, schrijf je stukjes dan anders.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:26

Ik weet niet of ik het hier moet plaatsen maar om een nieuw topic hierover te maken vond ik ook weer zowat.
Ik rijd een fries, en daarbij is het natuurlijk net iets moeilijker om de uitgestrekte draf aan te leren.
Hoe kan je dat het beste aanleren, en wat zijn de beste hulpen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:06

@Vudress ben je nu niet een beetje op de kop aant spelen van Wallance? Verder is 65% in het Z2 toch best een verdienstelijk resultaat.

Dat haar manier jouw niet ligt, dat is goed dat is namelijk ieders eigen keuze. Wallance reageerde enkel op TS haar vraag.
Persoonlijk heb ik ook een andere manier, namelijk van schakelen, sterk maken op achterbeen etc, maar als op haar paard die techniek wel lukt is dat enkel toch leuk voor haar en kan en mag ze dit toch delen...

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:32

wallance schreef:
Ik heb het mijn paard aangeleerd door middel van mijn zweepje omhoog te steken. Mijn zweepje had ik dan recht omhoog, op het moment dat hij dan uitgestrekte draf moest doen maakte ik een zwabbertje met mijn zweepje en ging ik op een bepaalde manier zitten.
Nu hoef ik alleen nog in de goede positie te gaan zitten en hij gaat al. Het voordeel hiervan is dat je geen been hoeft te geven en je je paard ook niet uit zijn ritme haalt. Je rijdt je paard dan op je zit naar de uitgestrekte draf.

Handig op wedstrijd.:') en ook erg fijn met trainen als je een sensibel paard hebt :roll: