Verschil tussen stelling en sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 13:53

aeolusnr1 schreef:
Das niet juist, je vraagt inderdaad om stelling met de binnenteugel, maar het echte wijken moet je met de buitenteugel tegen de halsof er net over doen, dan dadelijk en vrij krachtig je buitenbeen met een flinke trap ertegenaan, hou je buitenbeen wel vooraan, dus aan de singel, want je wil de voorhand weg.
Moest dit nog niet krachtig genoeg blijken dan inderdaad een zweepje erbij nemen en op de schouder of de hals blijven tikken to hij een stapje de goede richting uitgaat (uiteraard altijd samen met de juiste hulpen, buitenteugel tegen de hals en buitenbeen vrij krachtig)

Hee, ik zie nu pas dat jij het hier over wijken hebt. Heb je de OP gelezen? }:0

Wijken doe ik door, als ik bijvoorbeeld naar rechts wil wijken, mijn linkerschouder wat omhoog te doen, dan krijg ik vanzelf meer gewicht op rechts. Eventueel kan ik dan nog mijn linkerbeen wat naar achter leggen, klein beetje maar, en alleen wanneer hij dat nodig heeft. Het probleem is niet dat hij niet opzij wil, het probleem is dat hij het moeilijk vindt om stelling aan te nemen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:49

marlous77 schreef:
AnnebelleVD schreef:
zorgen dat hij niet door je been loopt door hem te corrigeren, hij dient gewoon naar je been te luisteren dat is stap 1 meen ik.

Ja maar, hoe corrigeer je dan?

Bij mij is dat heel simpel, been...geen reactie? nog een keer been en klakken (klakken...tsja hoe heet dat haha, met je mond zo'n geluidje als ondersteuning) nog geen reactie? TIK! heb een dressuurzweepje, die tikken heel doelgericht en snel, zorg ervoor dat je meteen tikt als hij het niet doet, dat je niet eerst je teugels in een hand gaat pakken etc etc, bij mij duurt dit hele proces hooguit 5 seconden en luistert hij nog niet... nog een tik en dan wat serieuzer dus dan staat hij wel 5 meter verder ineens, dit hebben ze (meestal) erg snel door! je hoeft dus maar een aantal keer flink streng en assertief te zijn en daarna consequent blijven, ik heb er een hekel aan om mijn paard een tik te geven maar 20x per minuut aandrijven gaat me echt te ver en lijkt me voor hem ook niet prettig.
Gebeurt dit op de volte dan tik ik aan de binnenkant gewoon waar mijn been ligt zegmaar.

marlous77

Re: Verschil tussen stelling en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:07

duidelijk..dankjewel voor de toelichting :-)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:33

Citaat:
Bij mij is dat heel simpel, been...geen reactie? nog een keer been en klakken (klakken...tsja hoe heet dat haha, met je mond zo'n geluidje als ondersteuning) nog geen reactie? TIK! heb een dressuurzweepje, die tikken heel doelgericht en snel, zorg ervoor dat je meteen tikt als hij het niet doet, dat je niet eerst je teugels in een hand gaat pakken etc etc, bij mij duurt dit hele proces hooguit 5 seconden en luistert hij nog niet... nog een tik en dan wat serieuzer dus dan staat hij wel 5 meter verder ineens, dit hebben ze (meestal) erg snel door! je hoeft dus maar een aantal keer flink streng en assertief te zijn en daarna consequent blijven, ik heb er een hekel aan om mijn paard een tik te geven maar 20x per minuut aandrijven gaat me echt te ver en lijkt me voor hem ook niet prettig.
Gebeurt dit op de volte dan tik ik aan de binnenkant gewoon waar mijn been ligt zegmaar.

Met andere woorden, als jou paard niet wil afwenden dan krijgt hij een tik met de zweep? Denk dat het paard echt niet gaat begrijpen dat hij die mep krijgt omdat hij niet wil wenden. Een paard voorwaarts drijven met een zweep, daar kan ik inkomen, maar afwenden vragen? Een paard wend af door o.a de gewichtshulp, een kneepje in de binnenteugel, dat zou al voldoende moeten zijn om een paard af te laten wenden. T.S geeft duidelijk verkeerde signalen door aan het paard en het is aan de instructrice om die te herkennen en ook op te lossen!

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 05:57

aerdenhout1 schreef:
Met andere woorden, als jou paard niet wil afwenden dan krijgt hij een tik met de zweep? Denk dat het paard echt niet gaat begrijpen dat hij die mep krijgt omdat hij niet wil wenden. Een paard voorwaarts drijven met een zweep, daar kan ik inkomen, maar afwenden vragen? Een paard wend af door o.a de gewichtshulp, een kneepje in de binnenteugel, dat zou al voldoende moeten zijn om een paard af te laten wenden. T.S geeft duidelijk verkeerde signalen door aan het paard en het is aan de instructrice om die te herkennen en ook op te lossen!

Nee, mijn vraag over het corrigeren was n.a.v. vraag van TS dat paard bij stelling door haar been heen loopt. Gaat dus over stelling en niet over afwending.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:18

Blijft hetzelfde verhaal, amazone geeft niet de juiste hulpen door. Om dit op te lossen moet je de combinatie zien rijden.
Het kan n.l heel veel zijn waardoor het paard niet afwend of de stelling wil aannemen. Misschien dat TS wat foto's kan plaatsen of nog mooier een filmpje?? Dan kan je wat gerichter helpen denk ik.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:36

Een andere rechtrichtoefening is met contrastelling rijden. Gaat meestal iets makkelijk dan schoudervoor. let wel op dat je gewicht met contrastelling in dit geval op binnen hebt. Dus contrastelling rechts gewicht op links.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:50

Ik denk dat we je inderdaad moeten zien rijden. Wat kan helpen is dat je kijkt waar je naar toe wilt, vaak draai je dan je lichaam ook goed en is de halve wendig al gereden. Dus als je wilt afwenden kijk je naar het punt waar je naar toe wilt, een volte kijk je rond als het ware. Als je alleen stelling wil maar wel rechtuit wil gaan, blijf je rechtuit kijken. Het is ook belangrijk je paard op een bepaalde manier voor te bereiden op een wending, als je bijvoorbeeld een achtje rijd, of van hand verandert dan neem je echt de tijd om je paard 'om te stellen'.
Verder geef ik ook weleens een tik achter mijn been als mijn paard er doorheen loopt. Of als hij niet opzij gaat voor de druk die ik geef met mijn been. Is niks mis mee, maar ik het geval van de TS denk ik niet van toepassing.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:09

@hestejente,
Ik weet niet of hetgeen ik ga schrijven al gedeeltelijk is aangehaald, sorry dan.
Als een paard 'stelling vragen' en 'afwenden' met elkaar verwisseld, in die zin dat bij begin van de vraag voor stelling het dier al wend, dan heb ik de indruk dat het paard/ de pony zich vast houdt in de hals en nek. Je zou eens kunnen proberen het dier iets lager in te stellen in de hals, in stap of een erg rustige draf; en als dat gelukt is, heel voorzichtig met de binnenteugel stelling te vragen. Een heel klein beetje is genoeg; loopt die de wending in; remmen op de zit of als dat niet gaat beide teugels; dan weer rustig rechtdoor en opnieuw proberen.
Je kunt ook nog een stap verder teruggaan: Je houdt halt. Laat je vriend/paard/ pony nageven en vraagt als dat gelukt is een beetje stelling in stilstand; lukt dat, dan pas vraag je zacht en geduldig (dus gun hem/haar de tijd) om met stelling weg te stappen.

Bedenk bij dit alles "MINDER IS MEER". Ik bedoel het volgende: een paard kan een reden hebben waarom die niet graag buigt; dus hoe sterker je buigt, hoe sterker het dier terugtrek, zich weert. Dan ontstaat een angst om zich in te buigen. Vraag je iets dat die gemakkelijk kan dan, schep je vertrouwen, dan is het toch zo moeilijk niet. Deze aanpak is heel simpel en voor een paard of pony gemakkelijk te begrijpen, ook dat geeft vertrouwen. En als die eenmaal in stap een beetje stelling geeft, kun je voorzichtig, meer vragen; meer stelling (ofschoon dat nooit veel is) meer energie in een actievere stap of draf, ect.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.
In een topic over aanleuning heb ik al uitgelegd (daarom nu kort) dat ik een gehandicapte ruiter ben met gebrek aan armen en benen, toch richt ik af tot Grand prix niveau. Het kan dus wel.

Veel succes en plezier. Kadankovitch

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 20:43

Dank je wel Kadankovitch! Dat zou nog wel eens kunnen werken, stelling vanuit stilstand en dan wegstappen. Hij hoeft van mij ook niet meteen alles goed te doen, het WK laten we over aan anderen :+ Paard wordt nogal gauw druk in z'n hoofd, ik heb gemerkt dat het heel goed werkt om dingen in kleinere stapjes op de delen, zo heb ik 'm uiteindelijk ook het fenomeen longeren bijgebracht :) Hij rent weg als hij iets moeilijk vindt of niet begrijpt. Hoe rustiger ik 'm kan houden, hoe beter. Van zichzelf is hij heel voorwaarts, ik heb het idee dat ik te onduidelijk ben of dat hij het moeilijk vindt, zal voor mij ook een nuttige oefening zijn om in nog kleinere stapjes te werken :j

Donderdag heb ik weer les met 'm, zal es kijken of er iemand filmpjes kan maken :)

Sonjaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:20

Niet te moeilijk doen! Je rijd te veel met je handen, ik lees hier in de gauwigheid van alles over binnen- en buitenteugel enz.
Je paard is dus niet aan het been, en loopt gewoon door je binnenbeen heen (in deze situatie). Maar ik kan me heel goed voorstellen dat hij niet reageert op beide benen.
Probeer dit uit te leggen aan je instructeur zodat hij/zij hier meer op kan letten, maar probeer in godsnaam niet te veel te corrigeren met je handen! Dan ga je eigenlijk alleen maar letterlijk en figuurlijk in de achteruit.
Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:25

Sonjaatje schreef:
Niet te moeilijk doen! Je rijd te veel met je handen

Zucht... dat weet ik................
het grappige is dat hij beter reageert op mijn linker- dan op mijn rechterbeen, links is mijn sterke en zijn holle kant, de andere kant vinden we allebei moeilijker :+

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:29

Ik denk dat het verstandig is om les te nemen en dan het liefst privéles. Dan heb je iemand die precies ziet wat je (verkeerd) doet en je zo kan helpen om je paard beter te rijden en jou te begeleiden.
Zo via een PC is het toch wel lastig om een oordeel te geven als je er geen beeld bij hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:32

Pebblesther schreef:
Ik denk dat het verstandig is om les te nemen en dan het liefst privéles. Dan heb je iemand die precies ziet wat je (verkeerd) doet en je zo kan helpen om je paard beter te rijden en jou te begeleiden.

Heb ik ook ;) En had ik ook al aangegeven.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:37

Even een vraagje, hoeveel stelling probeer je te vragen? Geeft je paard ook goed na of is dat ook nog niet bevestigd?
Het commentaar van hiervoor vind ik heel nuttig: als je meer op je zit gaat rijden en ook veel tempowisselingen gaat rijden zal het paard ook meer op je fijnere hulpen gaan letten.
Misschien helpt het onderstaande verhaal je ook nog, ik heb namelijk exact hetzelfde gehad met mijn pony.

Zelf heb ik een D-pony die ook zo stijf als een plank was. Als ik die vroeg op de volte al te buigen knalde ze dwars door mijn binnenbeen heen, kon willen wat ik wil maar die ging recht door de bocht of helemaal niet. Ben een tijdje wezen aanmodderen, daarna heb ik les genomen en ben ik aan de slag gegaan. Het eerste wat we deden was de nageeflijkheid, goed op het been rijden, laag en diep instellen zodat de rug los kwam en ze ook losser zou worden. Koste me ontzettend veel drijfwerk, want zowel aan het been als mooi laag en nageeflijk, nee, dat kan niet hoor. Zo doorgeoefend totdat ze iets beter op mijn been was, dus telkens volhouden: been moet een voorwaartse reactie geven, anders verduidelijken met een tikje achter mijn been, of nog duidelijker aandrijven.
Daarna zijn we bezig gegaan met tempowisselingen, zodat ze helemaal goed aan het been zou komen en ook een sterke achterhand zou krijgen. Nog steeds laag en los, en dat helpt ook geweldig. Laag en rond instellen en dan heel actief stappen (richting middenstap) vind ik een erg fijne oefening, op die manier laten de paarden fijn de rug los.
En daarna was het een kwestie van doorgaan. Schoudervoor op de volte zijn we toen mee begonnen, maar vooral omdat ik goed mee moest doen. Buitenbeen lichtjes naar achteren, en met je binnenbeen naar de buitenschouder duwen. De binnenhand van de hals af, een soort leiddraad voor je paard, en de buitenteugel de buitenschouder begrenzen. Ook moet je zelf met je heupen 'meedraaien', zodat je de beweging niet blokkeert (dat was iets wat ik vaak vergat). Vooral je binnenbeen naar de buitenschouder toedrukken en dan bijna van de volte af willen wijken heeft hier ontzettend veel effect gehad - moet ik er wel even bijzeggen dat ik haar dan nog steeds lager en rond liet lopen, en alleen kleine stukjes wat verzamelder liet lopen.
Inmiddels loopt mijn stijfe hork een perfecte schouderbinnenwaarts, kan haar hele rondjes achterelkaar schoudervoor laten lopen over de hoefslag en ze heeft veel meer respect voor de been- en zithulpen. Pasje travers neemt ze ook af en toe mee (hoewel daar natuurlijk nog wel vanalles aan schort), wijken, volte 6 meter, allemaal geen probleem. Schoudervoor in galop is ook geen probleem meer terwijl ze eerst niet eens in galop wilde blijven. Leuk weetje is misschien nog dat dit bij mij twee maanden heeft geduurd - begin van die twee maanden kwam ze net uit een blessure en inmiddels is ze geweldig los en soepel.

Hopelijk kan je hier wat mee, en ik wens je heel veel succes met alle tips en oefeningen!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:53

Met wendingen en buigingen moet je 1 ding onthouden: je hebt twee ogen naast je navel (1 links en 1 rechts :D ), die kijken in de richting waarin je wilt rijden.....

Zo blijft je gewicht de goede kant opgaan en hoef je minder na te denken over welk been je moet verplaatsen, hoe je je schouders moet houden, etc. etc.

Oefen het maar eens droog: staand en zittend, je zult gaan begrijpen en voelen wat ik bedoel.

Als paarden tegen het binnenbeen gaan hangen of naar binnen komen zit je met je gewicht teveel naar binnen. Dan vraag je eigenlijk of hij onder je gewicht blijft, dus een wending in gaat ipv schoudervoor blijft over de hoefslag bijvoorbeeld.

Kwestie van doen en gaan voelen!

Daarnaast zul je veel moeten gaan doen aan het rechter maken van je paard als er veel verschil zit in links en rechts.

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:35

monya schreef:
Met wendingen en buigingen moet je 1 ding onthouden: je hebt twee ogen naast je navel (1 links en 1 rechts :D ), die kijken in de richting waarin je wilt rijden.....

Bedoel je daarmee dat je navel dezelfde richting op ´kijkt´ als je ogen, of begrijp ik je verkeerd :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:28

Moya bedoelt denk ik dat je echte ogen en je 'ogen' naast je navel de kant op kijken waar je heen gaat. Dan draai je automatisch je lichaam zo dat het voor het paard heet logisch is die kant op gedaan. Heb het laatst naar aanleiding van dit topic nog getest. Als ik met mijn ogen en navel ergens naar kijk, dan draait mijn paard automatisch mee die kant op, zo kan ik hele voltes draaien, en van hand veranderen, zonder dan ook maar iets met mijn hand te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:19

HJ, ik heb twee ideetjes bij je probleem. Het eerste is dat je paard de stelling en buiging echt ontwijkt en daar succesvol in is en ten tweede wil hij daar van achteren niet mee beginnen. In jouw geval zou ik de boel een beetje uit elkaar halen, eerst zou ik het paard leren om zonder stelling de schouder naar binnen te plaatsen en op de hoefslag te blijven. Dit doe je door echt van buiten naar binnen de voorhand naar binnen te plaatsen. Je moet je binnen hand voor laten staan, buiten begrenzen, niet inknikken in je zit, maar wel proberen wat mee te draaien, ietsiepietsie. Als dit in eerste instantie niet gaat begin je met stelling naar buiten om de buitenschouder onder controle te krijgen en dan laat je die contrastelling weer wegvloeien, maar je laat het paard niet weer de schouder eruit brengen.
Als dit aardig gaat dan zou ik op de volte aan de stelling en buiging gaan werken door de voltes groter en kleiner te maken waarbij je dus steeds je mate van buiging aanpast. Je begint gewoon op een grote volte en dan ga je wat meer buiging vragen, je maakt de volte kleiner en daarna open je de volte weer op je binnen been en pas als je weer buiten bent is je buiging weer minder. Als dit een beetje wil lukken kun je het schoudervoor gaan en het openen van de volte combineren. Let er wel altijd op dat je paard niet over de buitenschouder wegvalt, als dat gebeurt meteen weer beginnen zonder stelling van buiten naar binnen te rijden. Let er ook op dat je paard het binnenachterbeen actief onder blijft plaatsen en let op je tempo. Als je zo een paar weken aan de gang gaat, dan moet het wel makkelijker worden. Vergeet ook niet links en rechts goed af te wisselen en de moeilijke puntjes wat vaker te herhalen dan de makkelijke.