Ik rijd ook een merrie ongeveer hetzelfde probleem. Deze merrie is 11 jaar en ook ontzettend voorwaarts zolang de kop de in de lucht mag en ze niks hoeft te doen. Als ik mijn been er aan doe of teugels netjes op maat en contact zoek dan word ze boos en tegen de hand en been. Ze gaat stil staan oren plat en wil gewoon niet meer. Ze is helemaal nagekeken zelfs door de scan heen geweest van top tot teen maar lichamelijk is niks mis.
Wij zijn begonnen met longeren met een bijzet touwtje en dan steeds voorwaarts laten gaan zelf het tempo bepalen aan de longe al. Het voordeel is dat je totaal niet kan tegen werken met de hand en het paard op een gegeven moment wel een keer moet opgeven en los moet laten en naar voren blijven.
Met rijden doen wij heeeeeeel veeeeeel tempo wisselingen en dat kan met een jong paard ook al probeer haar vlug te houden voor het been naar voren is naar voren dan maar met het hoofd omhoog en terug is is terug heel consequent rijden. Die nageelheid komt vanzelf wel weer op het filmpje kan je ook zien dat ze in pricipe lekker los is aan de voorkant en zich niet heel sterk wil maken alleen niet aan het been is en daardoor als jij been geeft trekt ze naar voren om daar onder uit te komen. Wat je ook nog kan doen is haar met los contact naar voren rijden goed tempo erin en dan langzaam weer wat gaan vragen maar wel voorwaarts houden. Hoop dat je er wat aan hebt die van jou is nog jong en kan nog veranderen!