probleem bij opstijgen.!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

banditlove

Re: probleem bij opstijgen.!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:05

sorry hoor ,, maar als je een onbeleerd paard koopt weet je ook niet hoe hij rijdt,, dit paard heb ik gewoon als onbeleerd paard gekocht, op een onbeleerd paard kan je ook niet zomaar even op proefrijden ,, ik weet zeker dat dit goed gaat komen , maar ik vroeg alleen om tips ,, hoe ik dit misschien op kan lossen ,, en rijden is het probleem niet ,, hij vind het bewicht niet eng enzo ik heb er al een keer op gestapt ,, maar daarna vond hij het ineens eng ,, hij is gewoon een beetje afwisselend! maar dat hou je wel met paarden die beleerd moeten worden , het blijven dieren ,,

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:08

klink misschien een beetje raar maar ik heb een keer bij monty roberts gezien hoe ze een paard zadelmak gingen maken.
Toen zetten ze er een zelfgemaakte pop op en bonden die vast.
ze hadden hem aan de longeerlijn en hij begon te rennen en te bokken maar toen hij merkte dat die pop hem niets deed werd hij rustig. en zo leerde hij dat hij dat er niets aan de hand was als er iemand op zijn rug zat. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:09

Ik ben dit topic aan het volgen en van wat ik nu een beetje weet, zou ik het rijden even helemaal vergeten en helemaal onderaan beginnen met het diertje. Beschouw hem als een volledig groen paard en win eerst het vertrouwen en ga daarna lekker aan de hand werken met hem. Want vergeet niet hoe er in een circus met dieren wordt gewerkt en hoe kunstjes er soms in geslagen worden. Kijk eens op sites van Natural
Horsemanships, daar kan je veel van leren hoe je met een angstig paard om moet gaan. Veel succes.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:10

klopt hoor wb de circuspaarden dat ze wat mankeren anders zouden ze ook niet verkocht worden
mijn verzorgpaard is er ook eentje die uit het circus komt. hij was toen een jaar of 6 geloof ik
de eigenaar heeft die toen via een handelaar gekocht.
ook dat paard "mankeerde" wat
hij was nl veel te wild voor de shows :+ een echte wildebras was het toen
de eigenaar heeft hem nu een jaar of 10 ofzo en is zijn wilde haren ondertussen wel kwijt
en word dus wel gewoon bereden
maar ook die was in het begin niet goed te berijden }>

Jolliegirl schreef:
dit kan zomaar niet... :n ik denk dat jij hier te weinig ervaring voor hebt als ik eht zo hoor...
dit kan nog wel eens duur worden als je echt wilt rijden erop...

vind het maar een vreemd verhaal, en waarom zou je in vredesnaam een circuspaard kopen? als die verkocht worden... mankeert er ook echt wat aan...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:21

nogmaals; hoeveel ervaring heb je zelf met groene/onbeleerde paarden?
als je niet de ervaring hebt dan zou ik er zelf niet aan beginnen
je maakt het dan alleen nog maar erger!
dan gewoon naar een goede trainingstal brengen

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:50

astridelise schreef:
Ik ben dit topic aan het volgen en van wat ik nu een beetje weet, zou ik het rijden even helemaal vergeten en helemaal onderaan beginnen met het diertje. Beschouw hem als een volledig groen paard en win eerst het vertrouwen en ga daarna lekker aan de hand werken met hem. Want vergeet niet hoe er in een circus met dieren wordt gewerkt en hoe kunstjes er soms in geslagen worden. Kijk eens op sites van Natural
Horsemanships, daar kan je veel van leren hoe je met een angstig paard om moet gaan. Veel succes.

Ik ben het er niet mee eens ,, bij dit paard zijn de trucs er niet in geslagen dat weet ik volkomen zker!! :Y)
Hij is in omgang zeker niet angstig ,, hij vertoont weinig angst ,, maar met veel geduld , kan je er al wel op zitten,,
Maar ik volg het systeem van JM_93. ik ga vandaag met een pop werken ,, en met die zakken ,, ..

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:51

JM_93 schreef:
klink misschien een beetje raar maar ik heb een keer bij monty roberts gezien hoe ze een paard zadelmak gingen maken.
Toen zetten ze er een zelfgemaakte pop op en bonden die vast.
ze hadden hem aan de longeerlijn en hij begon te rennen en te bokken maar toen hij merkte dat die pop hem niets deed werd hij rustig. en zo leerde hij dat hij dat er niets aan de hand was als er iemand op zijn rug zat. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

ja idd,, dat heb ik ook gezien , op youtube,, ik ga dat vandaag proberen ,, :D

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:57

ik heb precies hetzelfde met mijn paard,die flipt helemaal uit met opstappen.met 2 man vasthouden,niks helpt.
ik ben er al 6 x vanaf gevallen..en nu ben ik en mijn paard het vertrouwen kwijt.
iedereen komt met tips wat je moet doen,maar niks helpt.
longeren tot je paard niet meer op zn benen kan staan,geloof me ze hebben altijd nog energie over om bokkend met het opstappen er vandoor te gaan.
ik ben naar een springruiter met veel lef gegaan en die heeft me geholpen!
eerst met zn neusje helemaal inbeugen tot op de singel zodat ie nooooit vooruit ervan door kan gaan.
en toen ging ie erover heen hangen en is eerst zo gaan stappen zodat de spanning van het erover heen hangen al weg is,en dit bouw je zo op,maar let wel op dat je absoluut die buiging houdt,als ik dit bij die van mij niet doe issie zo weg..
heb het nu al een paar keer helemaal alleen geprobeerd en het gaat heel erg goed,terwijl ik eerst met 3 man eromheen nog niet meer erop kwam
suc 6 ermee!!

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:00

Ik heb ook een paard van drie waar ik niet op kan stappen. Hij vertoont hetzelfde beeld als die van jou. Het poetsen, longeren, dekens, zadel etc. gaat allemaal prima. Ook het hangen is geen probleem. Totdat ik m'n been erover heen zwaai, dan gaat het mega fout. Inderdaad laag bij z'n hals blijven, wellicht inderdaad met krukje, zijn allemaal extra opties. Bij mij werkt het allemaal niet en ik heb er geen vertrouwen meer in. Zo ook mijn paard niet. Al met al werkt het dus voor geen meter.
Ik heb besloten hem weg te brengen naar een prof, die het wél kan. Dit raadt ik jou ook aan, voor dat je het verprutst voor jezelf en je paardje..

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:01

He Pauline1!

Naar wie heb jij um gebracht? Klinkt een beetje als mijn verhaal..

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:03

ik heb bij die van mij ook proffesionele hulp gezocht omdat ik het vertrouwen kwijt was,en iemand gezocht die hem even weer het vertrouwen kon geven dat het opstappen echt niet eng is.
ik heb van te voren schriktraining en vanalles gedaan,heel handig! maar met opstappen hielp het voor geen meter.
ik woon in het zuiden van limburg,en niemand wilde erop stappen,alleen een springruiter hier in de buurt,Joey.(ik weet niet waar jij woont).
maar misschien is daar bij jou ook wel iemand die zo gek is om erop te stappen.
tegenwoordig stappen al die lesgevers nergens meer op.

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:06

Ik heb al een adresje, op de Nieuwe Heuvel. Ik woon in het midden van het land. Die jongen die is enorm handig (hij is er al eens geweest, maar gaat nu weer), ook een springruiter. Ideaal!

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:10

jah je moet echt iemand hebben die indd vlug is en absoluut niet eraf valt,want dan ben je verder van huis!
zou het wel proberen zo snel mogelijk op te lossen.straks is alles weer goed en kun je zo gaan trainen! heeeel veel suc6 ermee en laat even weten hoe het gaat.
die van mij is nog altijd wel gespannen met opstappen maar ik ben al dolblij dat ik weer kan rijden!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:25

banditlove schreef:
nee ik heb geen proefrit gemaakt, Ik hem hem gekocht bij een man die met de paarden en kamelen in het circus werkt..
de pony heeft ook in ierland in het circus gelopen,, dus hij heeft heel wat meegemaakt, veel gereist , met circus.
Het was ook geen koopje, we konden hem eigenlijk niet betalen , maar die man ,, heeft speciaal voor mij meer dan de helft van de prijs eraf gedaan !! dus daar was ik ook wel blij mee het is een super mooi en lief paardje , maar hij is gewoon bang voor het been die je over het zadel zwaait

:Z Ga met eerdere posts van anderen mee, en ben dus ook heel bang dat je mooi genept bent!!!

Begin maar bij het begin, deskundige begeleiding, heeeeeeeeel veel geluk en nog veel meer geduld...........

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:29

Niet rijden.. Het dier heeft pijn, dat lijkt me duidelijk toch? Het paard heeft iig geen vertrouwen in een mens op zijn rug, dat is dus hoogstwaarschijnlijk door pijn, maar het kan ook zijn dat hij bang is. Dieren worden niet fijn behandeld in circussen. Ik zou hem eerst 100& laten cheken. (rontgen, fysio(of osteopaat), tandarts, dierenarts). Dat je dus 100% zeker weet dat alles goed zit in zijn lichaam. Als hij dan nogsteeds zo doet, moet je professionele hulp zoeken. Je moet vooral niet zelf gaan aanklooien, daar krijg je spijt van..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:34

vraagje hoe ga je in gods naam aan zoon pop komen :S??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:37

misschien met je been niet zwaaien.
maar met je been aaien als je op hem hang.
eerst naast je andere been en dan steeds uitbreiden dat je been steeds contact heeft met zijn lichaam.
en dan steeds hoger met rustige bewegingen. tot over zijn kont en aan de andere kant het zelfde doen net zo lang tot dat je zit.

ik weet niet of ik het duidelijk heb uitgelegd

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:46

AlexandraM schreef:
vraagje hoe ga je in gods naam aan zoon pop komen :S??

Plus als die pop niet goed vast zit en hij beweegt teveel of hem raakt je nog verder van huis bent :\

Mijn paard kregen ze niet zadelmak, met name het op-en afstappen was een drama....
Ik heb hem naar een prof met meer als 30 jaar ervaring gebracht in Limburg (zadelmakmaakpaal + pop + tips & trics).
Hij heeft het in 8 weken voor elkaar gekregen en ik kan nu alleen op-en afstappen (wel voorzichtig :P )

Was wel prijzig € 175,- per week, maar zeker de moeite waard!

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 15:37

zou het niet uitproberen kunnen zijn??

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:38

Even een 'stipje'.. Nu geen tijd om wat te plaatsen, probeer vanavond even.

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:56

wel heel vervelend, je koopt een paard, blijkt dat je er niet op kunt zitten. ik zou allereerst zeggen onverstandige koop.maar heb je hem ook laten checken? misschien mankeert hij wat aan zijn rug. mocht dat niet zo zijn zou ik toch adviseren om het door iemand te laten doen die er ervaring mee heeft. dat kost je misschien wle wat, maar dan kun je later wel veel lol van je paard hebben. als je het nu zelf doet, zou je het misschien verkeerd doen en ben je nog verder van huis.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:00

Wel een lastig iets want zoiets moet je eigenlijk veel oefenen met op en afstappen..maar je wilt niet weten wat het op en afstijgen doet met een paardenrug, al helemaal als dit meerdere keren herhaald wordt..

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:19

zou het wegrennen uitproberen kunnen zijn?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:13

zoals al eerder als tip gegeven dus hierbij nogmaals omdat je er totaal niet op reageerd
indien je niet heel ervaring hebt met groene paarden dan gewoon een goede trainingsstal zoeken
bovenstaande vragen van je duiden erop dat je onervaren bent
en dat is niet erg hoor
maar wees dan wel verstandig en ga niet aan je paard lopen prutsen voordat je het nog erger maakt
p.s. hoe lang heb je het paard al en heb je wat fotos? ook als hij loopt bv aan de longe??
heb je het paard wel laten keuren bij de da bij aankoop?? zodat enig medisch letsel uitgesloten kan worden?

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:18

tamaramt schreef:
zoals al eerder als tip gegeven dus hierbij nogmaals omdat je er totaal niet op reageerd
indien je niet heel ervaring hebt met groene paarden dan gewoon een goede trainingsstal zoeken
bovenstaande vragen van je duiden erop dat je onervaren bent
en dat is niet erg hoor
maar wees dan wel verstandig en ga niet aan je paard lopen prutsen voordat je het nog erger maakt
p.s. hoe lang heb je het paard al en heb je wat fotos? ook als hij loopt bv aan de longe??
heb je het paard wel laten keuren bij de da bij aankoop?? zodat enig medisch letsel uitgesloten kan worden?

ik heb ervaring met groene paarden ja ,, :P ik heb wel een mevrouw op mijn stalling gevraagt die is ook zeer ervaren ,, en die zegt dat het uitproberen is,, ik breng hem niet naar een trainingsstal want dat is momenteel nog niet nodig en we hebben het geld ook niet want we moeten 2 huizen betalen!! ik heb het paard pas 2 weken. nee geen van de longe ,nee ook niet laten keuren ,, ik heb wel foto's alleen ik weet niet hoe je die hier moet plaatsen ?
[img][img][/img][/img]