paard blokkeert op linkervolte trekt zich eruit en steigert.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: paard blokkeert op linkervolte trekt zich eruit en steigert.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:50

Listiglistje, natuurlijk moet er ook worden gekeken of het probleem niet rijtechnisch is,.
Maar asl ej daar met je instructeur niet uit komt, dan ga je denk ik toch wel in een andere richting denken.

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:54

Princesj schreef:
avalonnancy schreef:
het zadel ligt goed ik heb er zelfs nog een extra bontje op liggen.
gebit moet ik idd nog laten doen maar ze was nog aan het wisselen een poosje terug dus dat had toen nog geen nut. volgende week komt de tandenfee.

Als je een bontje onder je zadel nodig heb ligt je zadel dus niet goed

Hier ben ik het echt niet mee eens!!
Het zadel bij mij ligt echt super, maar ik gebruik het gewoon omdat ik het fijner vind voor het paard zijn rug! En je zit zelf wat zachter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:56

binnenhand heb je alleen voor het vragen van de stelling. Wat mij opvalt is dat je je buitenhand weggooit :)

daarom kan die over de buitenschouder weg.

Dus meer begrenzen met de buiten teugel :) en meer los op de binnenhand :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:57

Raja schreef:
Listiglistje, natuurlijk moet er ook worden gekeken of het probleem niet rijtechnisch is,.
Maar asl ej daar met je instructeur niet uit komt, dan ga je denk ik toch wel in een andere richting denken.

In haar andere topic (foto's) en wat zij hieronder beschrijft is het duidelijk rijtechnisch!

Niet op 2 teugels, niet rechtgericht etc.....kortom een goede basis ontbreekt ;-)

Bontjes zijn mi mooi, maar volstrekt nutteloos :Y) In de subtop zie je er ook geen hond mee :D
Typisch modeverschijnsel.....geen bontjes voor mij, ik heb er een dunne action gelpad onder liggen dat werkt mi veel beter ;)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:59

even voor de duidelijkheid..ze doet dist gewoon in de training, alleen heb ik daar geen foto's van en van de wedstrijd wel..deze heb ik laten zien om het probleem te zoeken waar het fout gaat.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:01

en badankt kiwiko daarom heb ik dit topic ook geopend!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:02

listiglistje schreef:
Raja schreef:

In haar andere topic (foto's) en wat zij hieronder beschrijft is het duidelijk rijtechnisch!

Niet op 2 teugels, niet rechtgericht etc.....kortom een goede basis ontbreekt ;-)

Bontjes zijn mi mooi, maar volstrekt nutteloos :Y) In de subtop zie je er ook geen hond mee :D
Typisch modeverschijnsel.....geen bontjes voor mij, ik heb er een dunne action gelpad onder liggen dat werkt mi veel beter ;)

Het is denk ik ook rijtechnisch, omdat je al die dingen idd kunt zien op de foto's

Maar, toch vraag ik altijd of er niet iets kan zijn waardoor het paard het verder doet.

Ik bedoel je kan wel verder gaan trainen en gaan proberen het op te lossen, maar asl het lichamelijk bij het paard niet goed zit, kun je het rijtechnisch niet oplossen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:03

en wat kiwiko nu schrijft,
staat er al 6 keer in je topic.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:14

klopt idd raya ;) ..maar ik wou nog even zeggen dat ik met dat soort dingen iets kan gaan doen *D alleen beschreef jij het iets duidelijker :P

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:04

hallo allemaal, nou gisteravond weer gereden, met contrastelling rechtgericht, toen ik begon met stappen was ales goed, toen wou gaan aandraven d8 ze erover om in de staak tegaan maar heb dr toch vooruit gekregen, daarna heeft ze een half uur echt heel braaf gelopen, toen ze eenmaal gewend was aan de contra ging ze nageven en fijn over de rug lopen en kon ik haar weer op 2 teugels zetten en recht door de volte rijden zonder stelling maarr...toen madam het op een gegeven moment zat was jahoor stoppen bij de deur en steigeren en niet meer vooruit willen , aan de longe gegooid toen ging ze wel vervolgens ik er weer op, wil wegstappen 1 rondje braaf en weer bij de deur in de staak ik weet het niet meer hoor!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:14

Als ze het goed doet niet te lang doorgaan en belonen als ze het goed doet. (zo te horen werkt de contrastelling wel)

Als ze staakt bij de deur en steigert, dan gewoon (vooraf) zweep aan de buitenkant en een fikse tik(ken)!!!!
Maar je moet haar al voor zijn.....waarschijnlijk voelt ze dat je schrik hebt en niets of te laat doet.

Je moet dit gedrag nooit tolereren!!!!!! Jonge paarden hebben duidelijkheid en leiding nodig.
Jij bepaalt ten alle tijden wat er gebeurd....jij bent de baas, jij hoort consequent te zijn ;-)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:29

Mmmm, klinkt wel erg herkenbaar hoor. Mijn paard en ik hebben ook van dit soort meningsverschillen. De uitgang van de bak is altijd een discussiepunt (vooral als ie moe wordt). Wat ik doe is zodra ik maar denk te voelen dat ie gaat klieren, handen naar voor en meteen de gas erop. En dan ziet het er echt even niet uit, maar hij is in ieder geval voorwaarts. Zodra hij weer een beetje aanspreekbaar is, na laten geven (nadruk leggen op ontspanning) en terug naar draf en evt stap. Zodra hij weer wil beginnen weer het zelfde. In eerste instantie kreeg ik hem niet vooruit (ik was te laat en hij stond al stil en kwam alleen maar omhoog), maar met hulp van iemand aan de zijlijn die iedere keer riep: Nu naar voren. Ging dat steeds beter. Ik heb wel sporen aangedaan omdat hij helemaal niet op been reageert als ie eenmaal begonnen is met klieren en met een spoortje hoef ik hem maar 1 keer flink aan te drijven en hij is weer voorwaarts. Daarna heb ik aan alleen kuitdruk genoeg.

Ik vind overigens wel dat als je je training omgooit zoals met die contrastelling je met 20 á 30 min toch echt wel klaar moet zijn met je training (incl uitwerken). Je paard moet zijn lichaam anders gebruiken en dat kost erg veel kracht. Zeker als ie gaat verzuren zal ie eerder de neiging hebben om te denken: ik stop ermee... Mijn paard laat het echt merken als ie 'op' is (in eerste instantie door te staken, nu niet meer). Als je wilt dat een paard op een ontspannen manier een nieuwe aanpak oppakt heb je aan 20 min echt genoeg en van daaruit verder werken.

Succes, ik weet dat het erg frustrerend is.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:34

dank je wel mamabird, het enige nadeel is dat ze gister al stopte op mijn been toen ik aan wou draven, dus als ze staakt krijg ik haar ook echt niet meer naar voren, ik zat te denken om dr ff een weekje time off te geven? mss dat ze het gewoon ff zat is allemaal? ze is natuurlijk nu bijna een jaar onder het zadel?

listiglistje : idd ik voelde dat de contra effect had, en wat jij zegt klopt maar ik ben altijdt te laat, ze loopt ontspannen en dan ineens pakt ze links vast en staat dan al en slaat ze ook dood op zweep en benen :o

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:11

avalonnancy schreef:
dank je wel mamabird, het enige nadeel is dat ze gister al stopte op mijn been toen ik aan wou draven, dus als ze staakt krijg ik haar ook echt niet meer naar voren, ik zat te denken om dr ff een weekje time off te geven? mss dat ze het gewoon ff zat is allemaal? ze is natuurlijk nu bijna een jaar onder het zadel?

listiglistje : idd ik voelde dat de contra effect had, en wat jij zegt klopt maar ik ben altijdt te laat, ze loopt ontspannen en dan ineens pakt ze links vast en staat dan al en slaat ze ook dood op zweep en benen :o

Is ook weer heel herkenbaar. Mijn paard deed dat zelfs al als ik net opgestapt was en weg wilde stappen. Toen heb ik 2 keer hele scherpe sporen gebruikt om hem te verassen (om dat dood slaan op been en/of zweep hulp voor te zijn, overigens werkte de zweep alleen maar averechts bij ons). Meteen toen ie weer blokkeerde heb ik hem een knoert harde por verkocht en hij vloog vooruit. Meteen verder gereden op alleen kuitdruk (ik ben niet zo van sporen) en na twee pogingen had ik alleen nog maar kuitdruk nodig om voorwaarts te kunnen. Nageeflijk is ie dan niet, maar hij kan in ieder geval niet omhoog komen als ie draaft of gallopeert. Daarna weer met zo weinig mogelijk druk verder rijden en als ie li en re-om sta[p draf en gallop braaf heeft gedaan (zonder staken) stoppen en belonen. Heb dit wel icm mijn instructeur gedaan, zodat ik niet onterecht met die sporen in de weer zou gaan. Het helpt echt als er iemand aanwijzingen geeft, dan ben je net iets sneller en je paard is sneller afgeleid door de tweede persoon op de grond en zal minder snel 'dood' slaan.. Je paard weet inmiddels dat ie door dit gedrag de baas kan spelen en daar zal je toch even doorheen moeten. Ik heb mijn paard ook eens een week rust gegeven in de hoop dat dit zal helpen, maar hij wist al dat ie door dit gedrag er mee weg kwam en begon ie meteen met kloten zodra ik weer op zat. Mijn paard heeft dit gedrag ook bij zijn vorige eigenaar getoond, maar die durfde er niet doorheen te rijden waardoor het dus nog eens extra moeilijk is om dat dominante gedrag in te perken. omdat jouw paard nog zo jong is zou ik hem zeker voldoende rust gunnen, maar ik ben bang dat ie volgende week meteen weer dezelfde trucendoos opentrekt.

Groetjes

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:57

Precies mamabird, duidelijkheid, consequentie, je paard voor zijn, zelf de leiding nemen en doorzetten!

Stilzetten is uitstel/ontlopen van het probleem....dat als je het niet aanpakt alleen maar groter wordt ;-)

Dexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:49

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 12:55

ja heb ik al op gekeken, maar ik weet bijna zeker dat het niets met haar rug te maken heeft, waarom loopt ze een half uur super fijn en besluit dan inen om bij de uitgang in de staak te gaan? en dan stopt ze eerst gewoon , pas als ik er druk opzet om voorwaarts te drijven begint ze te steigeren.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:22

Een paard gaat heel lang door, ook als hij pijn heeft. De belangrijkste voorwaarde om hier rijtechnisch mee aan de slag te gaan is uit te sluiten dat er geen medisch probleem is. Ik zou ook eerst denken aan de rug en een goede fysio kan je vertellen of je de confrontatie onder het zadel aan kunt gaan.
Zo ja: het is logisch dat je paard linksom wegtrekt omdat hij linksom makkelijker buigt. Stelling links betekent dat ze heel makkelijk de schouder naar rechts kan draaien. Je mag best stelling links vragen, maar zodra je voelt dat de schouder verder naar buiten draait dan jij wilt, plaats je beide handen naar links om de schouder terug te plaatsen. Krijg je daar weinig reactie op (wat ik in het begin verwacht) dan herhaal je dat en ga je een stap verder: je wijkt van de rechterkant af. Zoals Kiwiko ook al aangaf, moet je meer controle krijgen over de buitenkant.

Stoppen als het moeilijk gaat zou ik echt even niet doen (uitgaande van geen medische problemen). Dan maar eerst erdoorheen en als het wat beter gaat een paar weken rustig aan doen.

De andere foto's geven mij ook een beetje de indruk dat je er zelf wat verkrampt opzit. Probeer hoe dan ook steeds op de juiste momenten de juiste hulpen te geven, dat is bij zo'n jonkie echt belangrijk! Dus op het goede ogenblik ingrijpen en op het goede moment de ontspanning zoeken en belonen. Om aan te voelen wanneer je wat moet doen, moet je zelf wel goed kunnen ontspannen. Dus probeer ook daaraan te werken met je instructeur (tenzij ik het verkeerd zie op de foto's uiteraard).

Hou het verder vooral simpel en duidelijk. Heb je tijdens het rijden een probleem: probeer het op te lossen en stel jezelf de vraag: hoe goed wil ik het vandaag hebben? Merk je dat je paar gehoorzamer wordt, rij dan niet door tot het weer fout gaat, maar stop op tijd. Zo houden jullie er ook allebei plezier in. Veel succes!

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:36

Probeer het paard meer op de buitenhand te krijgen en blijf van die binnenteugel af. Zorg dat het paard goed om je binnenbeen buigt, binnenbeen er goed aan dus en begrenzen met je buitenbeen. Je eerste reactie is altijd die binnenteugel pakken, echt het foutste wat je kunt doen. Het probleem zit in de basis. Zorg ervoor dat het paard goed rechtgericht gaat, dan voorkom je dit soort problemen.

Als het paard uitbreekt, laat je teugel los want trekken maakt het alleen maar erger.

Succes!

Groetjes,
Soma

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:44

Ik zie op de foto's bepaald geen nageeflijk paard. Ze buigt wel af ja... maar dat is niet hetzelfde ;) Ik vind het opvallend dat je instructeur dit niet herkend?? De foto's geven nl vrij duidelijk aan waar je probleem zit. Ik geloof niet dat dit paard een fysiek probleem heeft, als je zo doorrijdt krijg je die echter wel.

Waarom wil je dit paard zo graag in kunnen buigen? Wat is je trainingsdoel op dat moment/met die oefening?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:54

Ik vind het ook heel apart dat je instructeur niet ziet dat jij je buitenhand helemaal los laat. Dit probleem heb ik ook een beetje met mijn jonge paard. Maar mijn instructeur zegt er wel elke keer wat van als ik hem weer te los heb.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:58

Toch nog een aanvulling: ik denk dat het staak-gedrag van je paard (deels) te maken heeft met het niet juist kunnen doseren van je hulpen. (Als ik de foto's bekijk zit je nl vrij gespannen) Lastige is dat zoiets al vrij snel een handige gewoonte wordt en dan ben je verder van huis. Ik zou me niet zo zeer richten op het afstraffen van je paard voor dat gedrag (al ben ik het ermee eens dat je dat niet hoeft te tolereren) maar om het voor te zijn. Geen enkel paard steigert "uit het niets", daar is altijd van alles aan vooraf gegaan alleen had je dat 9 vd 10 keer dan niet door.

Wb het aannemen van je buitenteugel: probeer te leren hoe je voorwaarts kunt rijden en daarbij je hand gewoon kunt laten staan zonder terug te werken. Op die manier kun je nl leren je paard van achteruit "tegen" een contactteugel aan te rijden. Verbinding van achteruit naar je hand toe is je eerste stap, daarna kun je dat gaan uitwerken. Het uitbreken en steigeren is nl allemaal terug te voeren op een gebrek aan verbinding. Je paard buigt wel af maar is niet nageeflijk, beweegt niet van achter uit en is naar alle waarschijnlijkheid ook niet voor je been.

Misschien is het een idee om met zo'n paard eens een tijdje wat meer intensieve begeleiding te krijgen. Veel succes!!

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 16:56

mijn instructeur laat mij ook rijden op de buitenteugel, alleen op het moment dat ze links vastpakt ben je snel geneigd om juist tegen te sturen. en de foto's geven geen beeld hoe ik haar normaal rijd maar wat ze doet om advies te krijgen, de spanning is denk ik niet zo gek als ze zulke capriolen uithaald. als je wilt weten hoe ik normaal rijdt kun je ebeter even in dit topic kijken [RT-HAW] 3 jarige dressuurtopper@work!!!

en ik heb dus donderdag alleen maar op mijn buitenteugel gereden, zelfs met contrastelling en toen bleef ze op de volte braaf maar stopte toen bij deur en ging staan steigeren op het moment dat ik haar weer voorwaarts wou vragen terwijl ze daarvoor heel fijn op mijn buitenteugel liep?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:55

Ben ik weer even... zie net in je andere topic de afstamming....De opa van mijn paard is Samber....zit het misschien toch ergens in de genen, hahaha.
Mijn paard kan ook zo inneens weer de rem erop gooien en gaan staken, ook als we aan het uitstappen zijn bijv en je net lekker zit te suffen.... Ik ben gestopt met een verklaring te zoeken en ben nu alleen maar bezig met het voorkomen van en/of aanpakken van het probleem. Als ze eenmaal denken er voordeel uit te hebben getrokken, blijven ze vaak wel proberen. Niet opgeven, stug doorzetten en waken dat je je paard niet overvraagd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:01

Samber geeft de meest brave paarden ter wereld :D :D