Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Rondjes lopen? Wasda? Stilstaan dus. Zadel erop? Bak uit. Ruiter erop, bokken, steigeren en tegen de muur vallen. Ik erop, bak uit.... Oei, en nu
Totdat ik het nut ontdekte van positief trainen. Zo zijn we stiekem steeds verder gekomen. Van een onzeker, kwalijknemend, maar wel veel will to please paard, naar een heel stabiel, vrolijk en hardwerkend dier. Maar niet met iedere ruiter! Tegenwoordig werkt hij met vreselijk veel plezier zijn kop eraf, en sinds een paar maanden maakt hij het begin van de piaffe
. Vooral die focus houden op de goede dingen!Ook veel spelen, dus wat springen aan de hand, met de bal spelen etc. Alleen was hij dan wel weer boos als ik hem een dag moest laten staan
. Maargoed, ik maak paarden meestal buiten zadelmak, na er binnen 1 of 2x op gezeten te hebben. In het bos ging het prima! In de bak vond ie maar niks, ging wel redelijk, maar hij vond stomme rondjes huppelen maar niets. Buiten was hij echt in zijn element, en tja, zo'n intelligent dier is er dus gewoon niet op gemaakt om domme rondjes in een bak te hobbelen! Ja dat soort paarden bestaan ook. Daarnaast verdenk ik hem ook wel van enige vorm van artrose, startte namelijk erg moeilijk op.