Help, paard steigert, hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Help, paard steigert, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:12

Dan kan ik het eindelijk vragen.
Hoe heb je dat stap voor stap gedaan? :)

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:24

tuurlijk moet het paard het afleren, maar ik vind dat er best harde manieren worden gezegd. het paard heeft het aangeleerd dus hij snapt niet wat hij verkeerd doet. ik vind wel dat je het goed oplost met voorwaarts rijden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:25

Of die het aangeleerd heeft of niet voel je niet alstie bovenop je ligt hoor. ;)

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:26

ja dat is waar ;)

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:27

Ik zat op het paard... Met een ei in mijn zak (had een bodywarmer aan) voor de zekerheid had ik 2 eieren gepakt, je weet maar nooit... :D
Paard komt omhoog, ik pak ei (nou voelde ik hem bij dit paard al van te voren, dus had het ei al voor hij omhoog kwam) ga naar voren zitten en knal hem met een klap tussen zijn oren stuk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:28

En hoe groot is de kans dat niet het paardenhoofd vol ei hangt, maar je jas? :=
Er zijn maar weinig paarden die je de kans geven om nog snel wat te pakken als ze steigeren... Als ze je die tijd geven kan je ze nl net zo goed nog vooruit schoppen of een andere oefening inzetten.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-05-09 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:28

mijn paard steigert ook heel vaak en ook echt heel hoog! maar ben niet van plan om het zo op te lossen.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:32

pharagirlke schreef:
En hoe groot is de kans dat niet het paardenhoofd vol ei hangt, maar je jas? :=
Er zijn maar weinig paarden die je de kans geven om nog snel wat te pakken als ze steigeren... Als ze je die tijd geven kan je ze nl net zo goed nog vooruit schoppen of een andere oefening inzetten.

Ik voelde het aankomen... Een bepaalde manier van handelen.. en voor hij de lucht in ging kon ik het ei pakken..
Zo merkte ik ook aan hem als hij ff ging bokken..
Of er vandoor zou gaan...
Ik kon hem lezen, daardoor ook besmeuren...
Het tweede ei was nog heel...

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:36

Even over het ei: ik ben ook niet van plan om het zo te doen, dus of het nu werkt of niet, dat maakt nu niet zoveel uit.

En het paard weet niet wat hij verkeerd doen, dus als je hem slaat raakt hij alleen maar meer in de war. Natuurlijk voel je het verschil niet als hij op je ligt, maar je ziet het wel.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:40

caitje.. ik kan me opzich voorstellen dat je het niet zo op wilt lossen. Al zou het wel een oplossing kunnen zijn.
Het paard waar ik op reed, kregen we het niet uit. Toen is er voor gekozen om het zo te doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:51

Wíl je het eigenlijk wel er uit krijgen caitje? Want met alles af te kaatsen omdat hij het aangeleerd heeft ga je ook niet echt ver komen. Je kan natuurlijk wel "doedoe" zeggen en hem een aai over de bol geven en kijken of dat werkt maar... Ik betwijfel het. :)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:56

Jahoor, tuurlijk wil ik het eruit hebben, maar niet met geweld als het door iemand is aangeleerd.Dat vind ik niet eerlijk tegenover het paard.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:57

dat vind ik dus ook!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:59

Succes gewenst dan. Elke vorm van straffen is geweld. Daarom noemt men het straffen. ;) Zelfs een "neen" is geweldadig, da's psychisch aanvallen. Maar dat vergeten veel mensen nog wel eens...

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:10

het 100e topic over AANGELEERD steigeren en het 5720244759483230e advies van ; zweep tussen de oren meppen of een ei ertussen!

vergeet allemaal eens niet dat dit geintje AANGELEERD is, en nu wordt hij gestraft voor hetgeen waarvan hij denkt dat hij braaf is... sorry, maar dat kan echt niet als je even goed nadenkt.

Probeer het steigeren te negeren (dus niks zeggen, en niks doen), probeer je paard voorwaarts te houden, dus even niet stil gaan staan, lekker door laten stappen en het halthouden even achter je laten.
Na een paar keer rijden proberen halt te houden(lichte druk op de teugels, benen er héél zachtjes aan, vooral niks doen), blijft hij netjes stil staan dan stap je weg en prijs je hem de hemel in!

gaat hij omhoog, dan negeer je hem en stap je meteen weg (voorwaarts!). Dan draaf je een rondje, terug naar stap, en probeer je het opnieuw.

Of probeer eens met hem aan een halstertouw door de bak te lopen en een paar keer halt te laten houden als je het zegt, "hooo, halt".. Als hij het 'halt commando' kent dan kun je dat met rijden toepassen, dus dan ga je stappen en zegt je rustig "haaaalt".. 2 seconde stilstaan, en de hemel in prijzen als hij weer rustig wegstapt.

Maar ga hem alsjeblieft niet straffen voor iets wat hem is aangeleerd! Hetzelfde als jij hebt geleerd netjes je bord op het aanrecht te zetten na het eten, en je loopt netjes met je bord naar de keuken en je krijgt ineens een klap in je gezicht.. dan zou je het ook niet snappen, is het nou goed om mijn bord in de keuken te zetten of hoe zit dat??..

een paard kan niet denken dus probeer het met rust er weer uit te krijgen. Dus dat hij juist superbraaf is als hij niet steigert!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:12

vind een ei op een hoofd stukslaan niet echt geweld. en aangeleerde dingen afleren is erg lastig als het steigeren betreft. Je kunt het lastig opbouwen, moeilijk omzeilen.

ben groot tegenstande van geweld, maar ik zou het persoonlijk proberen met het ei. Het is eerder een psychologisch spel dan in de war brengen en "zielig". :)

voorwaarts rijden en een nieuw commando leren vind ik ook een goede oplossing, als je maar het lef hebt om constant omhoog te gaan met je paard. Ik zou dat niet durfen denk ik ;)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:14

LadyLynn schreef:
het 100e topic over AANGELEERD steigeren en het 5720244759483230e advies van ; zweep tussen de oren meppen of een ei ertussen!

vergeet allemaal eens niet dat dit geintje AANGELEERD is, en nu wordt hij gestraft voor hetgeen waarvan hij denkt dat hij braaf is... sorry, maar dat kan echt niet als je even goed nadenkt.

Probeer het steigeren te negeren (dus niks zeggen, en niks doen), probeer je paard voorwaarts te houden, dus even niet stil gaan staan, lekker door laten stappen en het halthouden even achter je laten.
Na een paar keer rijden proberen halt te houden(lichte druk op de teugels, benen er héél zachtjes aan, vooral niks doen), blijft hij netjes stil staan dan stap je weg en prijs je hem de hemel in!

gaat hij omhoog, dan negeer je hem en stap je meteen weg (voorwaarts!). Dan draaf je een rondje, terug naar stap, en probeer je het opnieuw.

Of probeer eens met hem aan een halstertouw door de bak te lopen en een paar keer halt te laten houden als je het zegt, "hooo, halt".. Als hij het 'halt commando' kent dan kun je dat met rijden toepassen, dus dan ga je stappen en zegt je rustig "haaaalt".. 2 seconde stilstaan, en de hemel in prijzen als hij weer rustig wegstapt.

Maar ga hem alsjeblieft niet straffen voor iets wat hem is aangeleerd! Hetzelfde als jij hebt geleerd netjes je bord op het aanrecht te zetten na het eten, en je loopt netjes met je bord naar de keuken en je krijgt ineens een klap in je gezicht.. dan zou je het ook niet snappen, is het nou goed om mijn bord in de keuken te zetten of hoe zit dat??..

een paard kan niet denken dus probeer het met rust er weer uit te krijgen. Dus dat hij juist superbraaf is als hij niet steigert!

Dank je, hier kan ik wat mee!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:15

Daphaan: een paard laten denken dat het een gat in zijn hoofd heeft (en in het wild zou dat dus zoveel betekenen als kans op dood gaan) vind je niet geweldadig? Die wat mij doet denken datk kans heb om dood te gaan voor de lol zou toch niet jarig zijn...

LadyLyn: als me is aangeleerd dat op een commando te doen, en ik doe het as "geintje" zou ik dat niet verwarrend vinden :n

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:16

_Caitje__ schreef:
Dank je, hier kan ik wat mee!!

ik hoop het echt! want ik vind dat de andere adviezen echt even ene oog in en andere oog uit moeten gaan.

Veel succes !

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:17

pharagirlke schreef:
LadyLyn: als me is aangeleerd dat op een commando te doen, en ik doe het as "geintje" zou ik dat niet verwarrend vinden :n

het kan aan mij liggen, maar ik begrijpt t niet helemaal haha?..

als je wat als geintje doet?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:17

LadyLynn schreef:
ik hoop het echt! want ik vind dat de andere adviezen echt even ene oog in en andere oog uit moeten gaan.

Veel succes !

Ja, dat vind ik ook.
Bedankt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:19

als me geleerd is dat ik als iemand "hups" zeg, het bord op het aanrecht mag/moet gaan zetten. En ik sta op zonder dat iemand Hups zegt om dat bord te gaan zetten, snap ik best dat ik een klap krijg. :j

Op school werd geleerd dat we netjes op een rijtje naar het klasje mochten als de leerkracht het zei. Ik ken er heel wat die in de hoek mochten staan omdat ze in het rijtje naar de klas gingen zonder "commando". Vonden ze niet verwarrend :n Is zo simpel als wat. Begrepen we zelfs als 4 jarige kleuters :j

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:22

Ja, maar als er geen stem commando gebruikt is, maar alleen het trekken aan de teugel en drijven, en later alleen de teugel een beetje strak houden, is het wel verwarrend als je hem dan straft.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:23

jah maar zo denkt een paard niet... net zoals ik, ik heb mijn pony leren flamen op commando, altijd als ik in mijn vingers knip. Tja ik moet zo voeren, 150% dat hij met zijn bovenlip het plafond aanraakt.

Een paard denkt niet op commando. Het is geen hond of mens. Een paard kijkt/luisterd naar lichaamstaal en lichaamshouding, die verstaat geen nederlands of turks of welke taal dan ook.

Een paard wat bijv. aangeleerd is om zijn been omhoog te doen en dan beloont wordt, zal zijn been omhoog doen omdat hij weet dat hij beloont wordt, dat hij dus goed bezig is. Die blijft niet wachten tot jij zegt Been.

Daarom moet je het dat nooit afstraffen, en je zult NOOIT een paard kunnen vergelijken met het denken van een mens.

Een paard geeft een reactie ergens op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:24

Als een paard niet dacht op commando zouden een hoop dressuurruiters en VD'ers een probleem hebben :oo