Citaat:Ligt het zadel nog wel goed? Zeker in die leeftijd ontwikkelen ze enorm, waardoor het zadel snel gaat knellen.
Als ik mijn eigen haflinger van 4 als voorbeeld neem, die is in 4 maanden tijd 2 boommaten gegroeid. Door simpelweg spierontwikkeling.
Rust gunnen zou ik niet doen. Wel kun je tijdelijk even wat minder/korter rijden om hem fris in zijn hoofd te houden. Hoe vaak rijd je hem nu? En wat doe je nog meer met hem behalve rijden? Als ik mijn pony 2 dagen heb gereden en ik ga er een 3e dag weer op kan ik er donder op zeggen dat hij dit soort kunstjes ook flikt. Dus ik doe veel andere dingen ter afwisseling. Longeren, vrijheidsdressuur, vrijspringen.
Met alle jonge paarden die ik heb gereden heb ik dit gedaan. Allemaal kregen ze dit soort kuren op die leeftijd. En bij de meesten hielp dit wel. Het is maar een periode, maar wel een periode waar je even doorheen moet
Eventueel een slof pakken ben ik geen fan van. Maar als dit goed gebeurt, onder begeleiding, kan dit best helpen. Of hang er los een elastiek aan. En dan zo dat het bij ontspanning gewoon in een boogje hangt, maar hij zijn hoofd niet omhoog kan gooien.
Er vanuit gaande dat het zadel dan gewoon goed is.
Inderdaad, afwisselen met hem, zorg dat die het weer leuk gaat vinden, dat alles weer nieuw wordt voor hem.