Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:29

Citaat:
    Ligt het zadel nog wel goed? Zeker in die leeftijd ontwikkelen ze enorm, waardoor het zadel snel gaat knellen.
    Als ik mijn eigen haflinger van 4 als voorbeeld neem, die is in 4 maanden tijd 2 boommaten gegroeid. Door simpelweg spierontwikkeling.
    Rust gunnen zou ik niet doen. Wel kun je tijdelijk even wat minder/korter rijden om hem fris in zijn hoofd te houden. Hoe vaak rijd je hem nu? En wat doe je nog meer met hem behalve rijden? Als ik mijn pony 2 dagen heb gereden en ik ga er een 3e dag weer op kan ik er donder op zeggen dat hij dit soort kunstjes ook flikt. Dus ik doe veel andere dingen ter afwisseling. Longeren, vrijheidsdressuur, vrijspringen.
    Met alle jonge paarden die ik heb gereden heb ik dit gedaan. Allemaal kregen ze dit soort kuren op die leeftijd. En bij de meesten hielp dit wel. Het is maar een periode, maar wel een periode waar je even doorheen moet

Eventueel een slof pakken ben ik geen fan van. Maar als dit goed gebeurt, onder begeleiding, kan dit best helpen. Of hang er los een elastiek aan. En dan zo dat het bij ontspanning gewoon in een boogje hangt, maar hij zijn hoofd niet omhoog kan gooien.
    Er vanuit gaande dat het zadel dan gewoon goed is.

Inderdaad, afwisselen met hem, zorg dat die het weer leuk gaat vinden, dat alles weer nieuw wordt voor hem.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:29

als die niks heeft
een martingaal erom of een slof?
als die hard weg rent gelijk na links of recht omtrekken veel kleine voltes
helpt goed!

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:31

KiWiKo schreef:
dan is het geen goede instructeur :)

wel apart dat die ruiters dan prix geoge en in de grand prix rijden... laat mij dan ook maar een slechte/geen goede instrukteur zijn ;)
nee sorry maar vind ik een beetje een rare opmerking als ik dat zo zeggen mag. lekker kort door de bocht.
er hebben verschillende ruiters op gezeten. ( die het voor hun brood rijden laat dat duidelijk zijn )
van spring tot dressuuren als het dier pijn in zijn lijf heeft houdt het voor iedereen op.
hoe goed of slecht je ook bent. een paard van 700 kg houdt niemand tegen laat dat duidelijk zijn!

mijn mening en ik wil geen mensen kwetsen of voor het hoofd stoten, maar ik denk dat je beestje voor alle zekerheid ff na moet laten kijken voor dat je meer kapot maakt dan je er wat mee opschiet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:32

Michelle_TA schreef:
Haha sorry KiWiKo:P Ja aan een slof heb ik ook al zitten denken. Ik heb daar alleen nog nooit mee gereden, dus dat wordt voor allebei nieuw.. Maar het is het proberen waard, het is verder echt een fijn paardje dus ik wil wel alles op alles zetten om het zelf op te lossen. Bedankt! ;)

Ja ik ben het vertrouwen ver kwijt met hem, en het duurt al lang zat. Puberen vind ik niet erg, maar dit wordt gewoon gevaarlijk. Ik ben momenteel alleen werkloos dus een trainingsstal is even niet mogelijk, maar het blijft wel een optie voor als ik zelf alles heb geprobeerd..

Je hoeft het paard ook niet op slof te rijden, maar op het moment dat hij zich sterk wil maken, en jij dat dus voelt, kan jij dat ook doen ;)
Hahaha, Kiwiko, je zecht tenminste waar het op staat, dit lijkt mij een heel slim paard dat weet hoe ver hij kan gaan, en hij probeert steeds verder te gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:35

XrastaX schreef:
KiWiKo schreef:
dan is het geen goede instructeur :)

wel apart dat die ruiters dan prix geoge en in de grand prix rijden... laat mij dan ook maar een slechte/geen goede instrukteur zijn ;)
nee sorry maar vind ik een beetje een rare opmerking als ik dat zo zeggen mag. lekker kort door de bocht.
er hebben verschillende ruiters op gezeten. ( die het voor hun brood rijden laat dat duidelijk zijn )
van spring tot dressuuren als het dier pijn in zijn lijf heeft houdt het voor iedereen op.
hoe goed of slecht je ook bent. een paard van 700 kg houdt niemand tegen laat dat duidelijk zijn!

mijn mening en ik wil geen mensen kwetsen of voor het hoofd stoten, maar ik denk dat je beestje voor alle zekerheid ff na moet laten kijken voor dat je meer kapot maakt dan je er wat mee opschiet.

dan hoeft het nog geen goede instructeur te zijn........... iemand die middeklasse rijd hoeft geen goede instructeur te zijn.

een paard dat pijn heeft waar dan ook ziet elke goede instructeur :)

ik heb instructeurs gehad die internationaal meeliepen maar meer gehad aan die handige meid aan de hoek van de bak die niks wedstrijden reed

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:36

Roybrit,
bedankt voor de tip maar hij is niet om te trekken. Zodra ik hem op een volte probeer te sturen, gooit hij zijn hele lijf en gewicht de andere kant op. Ik kan alleen een klein beetje meesturen om te zorgen dat we niet door de omheining gaan..

XrastaX,
het is niet dat ik niet bereid ben om hem na te laten kijken (al zou het dan alleen zijn rug zijn, want voor de rest is ie in orde), maar ik ken hem al langer dan vandaag en ik vind het moeilijk te geloven dat hij ergens last van heeft. Zeker omdat het de ene week wel normaal en fijn kan gaan, en dan ineens weer niet. Het is elke dag een verrassing of hij het gaat doen of niet. Als hij echt ergens last van heeft zou het consequent moeten zijn toch?

Balou K,
ik ben niet sterker dan hij. Ik probeer hem voor te zijn, maar hij breekt door me heen. Dat is het grote probleem. Kan ie zijn hoofd niet omhoog gooien, dan kan ik hem bij me houden..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:40

KiWiKo: daar ga ik in mee. Heb les gehad van super goede ruiters die gewoon geen kaas gegeten hadden van het lesgeven, konden het niet overbrengen. En ik heb hulp gehad van mensen die gewoon héél begaan waren met hun paarden, iedere beweging zagen en in konden schatten en daardoor de juiste tips konden geven.
Ik heb maar 1x een goede instructrice gehad die zelf ook écht goed kon rijden en het ver geschopt heeft (en volgens mij nog steeds, heb al een tijd geen les meer van haar).

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:41

aerdenhout1 schreef:
JE zou...maar dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan en zeker niet bang zijn....hem volgende keer als hij dit flikt eens een keertje doorjagen. Maar dan ook pas stoppen als jij het genoeg vind. Vaak is het spelletje dan niet leuk meer en is het na een keer of wat afgelopen. Maar kijk wel heel goed uit voor je eigen veiligheid, die staat natuurlijk voorop!

Dit zou ik niet doen, vooral om het gevaar, van struikelen en omvallen of uitglijden, ( sorry maar dat zijn dingen die mij onwijs éng en gevaarlijk lijken)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:42

Rij je alleen in de bak of zijn er dan meerdere paarden bij?

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:43

XrastaX,
het is niet dat ik niet bereid ben om hem na te laten kijken (al zou het dan alleen zijn rug zijn, want voor de rest is ie in orde), maar ik ken hem al langer dan vandaag en ik vind het moeilijk te geloven dat hij ergens last van heeft. Zeker omdat het de ene week wel normaal en fijn kan gaan, en dan ineens weer niet. Het is elke dag een verrassing of hij het gaat doen of niet. Als hij echt ergens last van heeft zou het consequent moeten zijn toch?

nee dat deed ze bij mij ook niet, daarom spring ik er zo maar ff op in.

ik herken het helemaal vandaar.
daar begint het mee en over een maand is het helemaal een groot probleem! want dan zit er alleem maar een renknop op. en dan ben je verder van huis. maar dat is mijn mening. want een paard vergeet niet gauw iets....

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:49

marleen_usar schreef:
Rij je alleen in de bak of zijn er dan meerdere paarden bij?

Ik rij soms alleen, soms met andere paarden in de bak. Maakt niet uit, als ie gaat dan gaat ie. Hij heeft het zelfs op wedstrijd gedaan, toen zat ik bijna bij iemand anders in de ring.. niet heel prettig..

XrastaX,

Het is 4 maanden hetzelfde geweest, van dag 1 tot een paar dagen geleden. Sinds een paar dagen doet hij het echter vanuit draf, gewoon een rustig drafje. Ik kan hem dan een beetje sturen, maar niet terugnemen. Kom ik eraan, dan gooit ie z'n hoofd in de lucht en gaat ie wat harder draven. Het lijkt me meer brutaal gedrag, zo van; ik kan je zelfs in een drafje de baas, ik hoef niet eens te gaan galoperen..

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:52

KiWiKo schreef:
\

dan hoeft het nog geen goede instructeur te zijn........... iemand die middeklasse rijd hoeft geen goede instructeur te zijn.

een paard dat pijn heeft waar dan ook ziet elke goede instructeur :)

ik heb instructeurs gehad die internationaal meeliepen maar meer gehad aan die handige meid aan de hoek van de bak die niks wedstrijden reed[/quote]

ff voor de duidelijkheid want ik heb het gevoel dat we mekaar niet helemaal begrijpen... ZIJ hebben op mijn paard gezeten. mijn paard heeft daar gestaan.
omdat het mij niet lukte en ik al 7 instrukteurs erbij heb gehad van stalhulp tot grand-prix toen is ze overal heen geweest omdat iedereen zei dat het eigenwijzigheid was.
en ik mijn paard niet wilde verkopen.
na een half jaar van hot naar her gestalt en een hoop geld armer, toch maar ff medich laten nakijken...
toen kwam het tevoorschijn.
vandaar dat ik er zo op zit.
begrij me niet verkeert er zullen zeker paarden zijn die het zo doen om overal onder uit te komen, zeker k geloof je. maar sluit het eerst uit.

KiWiKo

Re: Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:58

even voor de duidelijkheid......... een GP ruiter hoeft niet handig te zijn met lastige paarden :) :)

wereld van verschil

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:09

KiWiKo schreef:
even voor de duidelijkheid......... een GP ruiter hoeft niet handig te zijn met lastige paarden :) :)

wereld van verschil

ik blijf het wel apart vinden dat half nederland dan niet met mijn paard overweg kan. terwijl ze nu wel weer goed te rijden is na alle therapeutiche behandelingen voor haar rug.....
een GP ruiter/stalhulp/ een meisje van de manege wie dan ook, kan niet in haar lijf kijken en hoeft ook niet met lastige paarden overweg te kunnen. zeker met je eens. dat hoor je mij ook niet zeggen. maar ik verwacht dan wel dat ze er verstand van hebben...

maar goed meningen verschillen blijkbaar ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:13

ik heb als nonowedtrijd ruiter wel paarden klaar gemaakt voor hoog startende ruiters, gewoonweg omdat ik wel met jonkies overweg kon

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:14

dan breng ik haar morgen wel bij jou ok?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:14

Zou ik doen en dan horen we wel hoe het gaat?

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:15

bekend verhaal...

ik rijd sinds kort een sinclair. stond en staat er ook bekend om dat hij lastig wordt je
aan zn lijf komt. hij is helemaal nagekeken en mankeert medisch dus niks...

wat ie doet? kop omhoog, hoogkomen en er vandoor gaan...
ben er paar keer hard vanaf gekletterd en was maar 1 oplossing:
de slof

uiteraar met begeleiding, maar hij heeft nu dondersgoed door dat ie niks kan..wat ook belangrijk
is dat je hem gaat verrassen. dus als je voor je gevoel controle hebt hem een keer verassen met een
hulp, als hij dan gek gaat doet heb jij de slof nog...ik lok het nu soms gewoon uit, zodat ik het eerder
aan voel komen en hij gaat merken dat hij niet kan winnen.

verder met rijden moet ik constant blijven afwisselen zodat hij meer moet nadenken, werkt ook erg goed.

tja de apartste paarden zijn de beste houd ik me maar voor :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:18

XrastaX schreef:

is goed hoor :) :)

tis maar 15 jaar mijn inkomen geweest :D

appeltje eitje kale plaatje

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:21

KiWiKo schreef:
XrastaX schreef:

is goed hoor :) :)

tis maar 15 jaar mijn inkomen geweest :D

appeltje eitje kale plaatje

is goed, doen we!
waneer kan het gebeuren?
breng ik haar direct!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:23

Flora: tja de apartste paarden zijn de beste houd ik me maar voor zeg je, daar sluit ik me helemaal bij aan haha. Ik heb er twee staan, allebei heeeeel apart. Alleen is mijn ruin een beetje te ver doorgedraaid daarmee haha.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:25

je kan haar morgen brengen bij me. geen probleem. ik moet alleen even een dakje boven haar hoofd regelen :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:27

dak is geen probleem heb ik net begrepen :D

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:29

nou mooi!
ik zou zeggen pb me maar!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:18

Lekker oftopic dames *is uiteraard wel benieuwd of paard daadwerkelijk bij kim komt ;)*

Een martingaal of thiedeman een optie?
Of ergens rijden waar hij in elk geval niet door de omheining kan?
Dan is het vooruitjagen (inderdaad een goede oplossing!) in elk geval stukken veiliger, meestal is het na 3x wel over.
Kun je er anders mee naar buiten; daar kun je dit vaak ook mooi doen.