problemen met opstappen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:04

Anya schreef:
ja dan zet je hem verder achteruit voordat je de voet in de beugel zet.. maak het JOUW achteruit. En te groot, leer je hem stilstaan bij een opstapje. Allemaal niet zo ingewikkeld.

Teveel spanning opbouwen.. eerlijk gezegd denk ik dat ie je prachtig te pakken heeft. Hij is dominant en jij probeert het op te lossen met dingetjes die het probleem eigenlijk alleen maar erger maken.

Hoe bedoel je dingetjes die het erger maken? appel ben ik mee gestopt, daardoor is het niet erger. Vasthouden is noodzakelijk, heb het nog even overlegd met instructie omdat ik vermoed dat hij rustiger is als hij niet vastgehouden wordt. Maar als het misgaat is dat levensgevaarlijk en dan wordt het inderdaad nog erger er dan naast ligt en hij daar weer van schrikt! (is al een keer gebeurd)
Ik zie bij hem het verschil wel tussen vervelend doen (achteruitlopen) en spanning (als ik erop zit niet naar voren gaan of een sprong maken)
Ik ga zowiezo uit van een positieve benadering en denk niet dat paarden ons te pakken nemen, dat maken wij ervan.

Anya

Re: problemen met opstappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:12

vasthouden is erger maken :j
Appel geven mag je dan mee gestopt zijn, je hebt hem daarmee wel in een dominante positie gezet. Dat onthouden ze wel even. Paarden nemen je niet te pakken in de mensenzin van het woord. Paarden kennen dominanter of minder dominant. Jij maakt jezelf minder dominant. Hij is niet zeker van jou, jij zou die zekerheid moeten bieden. Daar komt de spanning vandaan. Een paard dat vastgehouden wordt en niet mag lopen bouwt automatisch spanning op, zeker als jij die zekerheid niet geeft.

Ik zou hem eerst gewoon leren stilstaan, met rust in zijn lijf. Willingly guided zijn. En dan eens rustig opstappen vanaf een opstapje o.i.d. Loopt hij.. gewoon rustig weer terug zetten. Dat kun je desnoods door een ander laten doen. Hoef je zelf niet van je krukje af.

Zo kijk ik er tegenaan.

Positieve benadering: ja hoor. Maar alle vormen van paardrijden hebben te maken met druk of het weghalen van druk. Dat is hoe je het ook bekijkt altijd een vorm van negative reinforcement. Als jij dit doet... dan haal ik de druk weg..

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:15

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn paard is nogal groot 1.78m en het koste me altijd al veel moeite om op te stappen en meneer ging ook altijd achteruit.(Stap nu op met een opstapje, dat gaat zoiezo wat sneller) Eerst hield iemand hem altijd vast en dan bleef hij wel stil staan als ik eenmaal zat gaf ik hem een snoepje. Daarna ging er alleen maar iemand bijstaan voor zijn neus (voor het geval dat). Tegenwoordig kan ik dus gewoon opstappen zonder dat iemand hem vasthoudt en hij verzet geen stap, zodra ik zit draait hij zijn hoofd om voor het snoepje ;)

monya

Re: problemen met opstappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:59

Heb je al eens geprobeerd hem aan 1 teugel te buigen bij het opstijgen? Dus buigen en wel loslaten zodat hij in een soort overdreven stelling staat en naar je kijkt?

De gedachte hierachter is dat het lichaam veel minder spanning kan/zal vertonen. Een paard wat totaal recht staat is veel sterker/harder.

Eerst de buiging oefenen en essentieel is dat de teugel loshangt dus zonder veel contact bij het opstijgen. Oefenen voordat je daadwerkelijk opstijgt.

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:41

wij leren ze dat aan (stilstaan) met een beloning, desnoods trek je er de hele dagvooruit.
ben met mijn ruin (3jaar) een uurtje bezig geweest, 10 snoeppies verder en hij had het door!
ik stap nu zo op en af. (zonder snoep)
Succes!