Anya schreef:ja dan zet je hem verder achteruit voordat je de voet in de beugel zet.. maak het JOUW achteruit. En te groot, leer je hem stilstaan bij een opstapje. Allemaal niet zo ingewikkeld.
Teveel spanning opbouwen.. eerlijk gezegd denk ik dat ie je prachtig te pakken heeft. Hij is dominant en jij probeert het op te lossen met dingetjes die het probleem eigenlijk alleen maar erger maken.
Hoe bedoel je dingetjes die het erger maken? appel ben ik mee gestopt, daardoor is het niet erger. Vasthouden is noodzakelijk, heb het nog even overlegd met instructie omdat ik vermoed dat hij rustiger is als hij niet vastgehouden wordt. Maar als het misgaat is dat levensgevaarlijk en dan wordt het inderdaad nog erger er dan naast ligt en hij daar weer van schrikt! (is al een keer gebeurd)
Ik zie bij hem het verschil wel tussen vervelend doen (achteruitlopen) en spanning (als ik erop zit niet naar voren gaan of een sprong maken)
Ik ga zowiezo uit van een positieve benadering en denk niet dat paarden ons te pakken nemen, dat maken wij ervan.