Omlaag gaan met hoofd onder racen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Omlaag gaan met hoofd onder racen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 16:41

Ik weet niet eens of hij nu tegen mij opsteigerd. Ik heb hem al 4 jaar. En toen ik hem net had was ik de hele dag op de manege, want zat nog op de basisschool. Dus in het begin stond ik denk ik maar een paar uur in zijn stal en steigerde hij ook tegen me op. Dat heeft er dus helemaal niks mee te maken. Hij wil de baas zijn, daar heb ik het hier ook al een keertje over gehad. En ik bedoelde dat WIJ er geen problemen over hebben. Heb al heel lang geen gesteiger meer gehad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:55

Hij wil de baas zijn? Voed hem dan op. Op een manier die een paard begrijpt. Daarvoor zul je je moeten verdiepen in hoe een paard communiceert.

Een paard heeft beweging en ruimte nodig, en vriendjes om mee te spelen. Anders is hij ongelukkig. Écht waar. Alleen af en toe eruit om met jou wat te doen is niet genoeg voor hem, hoeveel je ook van hem houdt. Andere paarden zien of aan ze neuzen door de tralies als enige contact is zielig voor een paard, het is gemeen. Hij heeft anderen nodig, net zoals jij je vriendinnen hebt waar je mee gaat winkelen, naar de bioscoop gaat, pannenkoeken mee eet, noem maar op. Een paard heeft iets vergelijkbaars, zeg maar die vriendinnen, bioscoop en pannenkoeken maar dan voor paarden, nodig en die heeft hij nu niet. Dat maak ik op uit wat JIJ hier zelf schrijft. En als mijn beeld niet klopt mag je me laten zien waar je vertelt dat hij regelmatig met andere paarden lekker op de wei of desnoods in een paddockje kan spelen, en dan niet maar een uurtje. Zes uur is al aan de weinige kant, laat staan een uurtje :oo

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:01

Ja, ik heb al heel wat geprobeerd, en hij doet hij nu al bijna niet meer. Tenminste, tot nu toe heeft hij het helemaal niet meer gedaan! Hij ging normaal gesproken elke dag een urr los samen met ons andere paard (pony eigenlijk) en wanneer het kon gingen ze nog een uur. Maar dat pony'tje heeft nu al heel lang een peesblesuren en moest hij telkens alleen los. Maar ik laat hem nu heel vaak met een andere pony heel lang kroelen, dat is echt zijn vriend dus gaan we een keertje kijken wanneer ze samen los kunnen, dan kan geer er ook weer wat vaker uit. En als onze andere pony goed is gaat hij ook met hem een uur naar buiten. We hebben al een paar keer gevraagd aan de manegebaas of onze pony's op het weiland mochten, maar dat kan hij niet maken zegt hij, terwijl gister toch echt 2 pensionpaarden op het land stonden! Maar we hebben hem al bijna zover (althans, mijn moeder) om stukjes land te verhuren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:06

"Een keertje kijken wanneer ze samen los kunnen"?? Echt ongelooflijk. Zoek toch een paardvriendelijke stalling voor 'm. Je krijgt gedragsproblemen zo. Hij had vier jaar geleden de wei al op gemoeten. En dan niet voor een uurtje. Zal best dat je al heel wat geprobeerd hebt, het resultaat valt alleen nogal tegen, vind je niet? Qua paardvriendelijk bestaan leiden dan.

En nee, dat is geen aanval op jou, je bent tenslotte nog maar een kind. En dús zou je lering kunnen trekken uit wat ervaren mensen als Suleilitha zeggen. Maar als je te koppig bent om te luisteren heeft je pony alsnog een levensgroot probleem, daar los je met een topicje op bokt niks mee op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:17

Ik bedoel omdat hij nu nog niet los is geweest en omdat ik hem niet de eerste keer gelijk met een paard wil gaan zetten waar hij nog nooit samen mee heeft gestaan. Ik heb echt nu helemaal geen problemen met hem en ik heb he, al 4 jaar... Iedereen op onze manege doet het zo en die hebben ook geen problemen. En die is ect wel paardvriendelijk hoor...

edit: ik zie nu wat je bedoeld. Ik bedoel gaan we kijken wanneer ze een keertje loskunnen. Dus verkeerde volgorde...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:22

Meisje, WAKKER WORDEN!!!! Als hij voldoende buiten komt doet hij ook niet zo gek dat hij zich daarmee zou verwonden. Dat doen alleen paarden die te weinig buiten komen... en tenzij hij niet paardsociaal is zal hij een wildvreemd paard veel, véél leuker vinden dan eenzaamheid. Dat je het doet zoals iedereen is wel het slapste excuus waar je mee had kunnen komen. Je hoort zelf na te denken over wat het beste is voor je paard, en niet zomaar achter de rest aan te hobbelen. Wil je dat niet, even goede vrienden, maar wees dan zo verstandig om hem te verkopen.

Je hebt geen problemen met 'm zeg je? Naar je steigeren, ongecontroleerd afreageergedrag... welnee joh, da's allemaal reuzenormaal :roll:
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-04-09 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:24

Het is NIET paardvriendelijk waar je staat, hij had standaard naar buiten gemoeten, ELKE DAG, de afgelopen winter. En nu had hij al DAG EN NACHT in het weiland kunnen staan.
Arm beest...
Een manege is over het algemeen de meest dieronvriendelijke plek naast de slager...
Ik hoop dat je hier wat mee doet en dat je andere stalling overweegt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:31

We zijn er al mee bezig om ze thuis te stallen... We hebben een bak en stallen thuis maar dat is van mijn oom die naat mij woont (woonwagenkamp, we hebben dus de ruimte) alleen is het daar een puinhoop en heel oud. We gaan ze waarschijnlijk in onze grote schuur zetten. Daar maken we dan ruime stallen van en kunnen ze de hele dag buiten staan. Maar ook dan gaat hij rennen. Hij heeft zich al een keer verwond doordat hij de hele tijd ging rennen. Alleen nu hebben we gewoon altijd mensen die ons kunnen helpen. En thuis is dat niet zo en dat is gewoon *piep* En ook les moeten we dan regelen. Want de lesgevers die we nu hebben van de manege mogen m=niet naar ons huis komen om les te geven...

En ook hebben we een best kleine bak... Iets kleiner dan 20 40

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:34

Grappig Geryon, dat je elke keer je verhaal verandert ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:35

Er zijn genoeg redelijke instructeurs te vinden, kwestie van even willen zoeken.

Ja, hij gaat rennen ja, dat doen paarden wanneer ze spelen. Hij rent toch ook als jij er op zit, en dan belast je hem, kan hij beter een beetje voor de lol rennen, vind je ook niet? Mijne heeft regelmatig happen uit z'n schouder, hij is kuddeleider en een jonge ruin daagt hem uit. Dat is natuurlijk paardengedrag, het is heel gezond dat ze zo doen. Als hij zich bij het rennen verwondt durf ik er vergif op in te nemen dat dat komt omdat hij zo blij is dat hij eindelijk eens los mag lopen en mag spelen dat hij helemaal uit z'n bol gaat. Een soort grote vakantie voor paarden. Die maar een uur duurt -O-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:38

Billy, dan geloof je het lekker niet, kan je ook nu lekker weggaan. We hebben het er een tijdje geleden over gehad, maar nu niet echt meer. Onze eerste pony stond thuis, maar omdat we seriouis met haar wilden rijden zijn de naar de manege gegaan. Maar door deze redenen gaan ze niet naar huis. Ook om het geld. Onze manege is heel duur ook... We hadden dus een goeie instructeur gevonden en die lichtte ons op... Ik wil heel graag dezelfde instructerus houden maar dat gaat dan niet, want als ze op en neer moeten rijden zijn we ok steeds laat thuis en ik heb ook nog school... Ik snap jullie wel, maar we hebben het altijd zo gedaan, zijn vorige eigenaar ook.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:41

Geryon schreef:
Billy, dan geloof je het lekker niet, kan je ook nu lekker weggaan.

Doe es niet zo onbeleefd >;) Als er iets persoonlijks speelt willen jullie dat dan per pb uitvechten :+

Geryon, wij hebben ook heeeeel veel zin om tegen jou te zeggen: dan geloof je het lekker niet, kan je ook nu lekker weggaan. De enige reden dat we dat niet doen is omdat we jou ervan bewust willen maken dat je pony geen fijn leven heeft nu. Dus daarom reageren we überhaupt nog. Niet om jou te helpen. Maar omdat we hopen dat jij het leven van je pony wat beter kunt maken. Of ja, wíllen dan. De moeite willen nemen.

Maar goed :Y) We zijn inmiddels behoorlijk off-topic, ik voel al een modopmerking aankomen en zelfs een normaal bestaan voor de pony van Geryon is me geen OW waard. Dus ik ga het topic niet meer aanklikken :evaw:

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:59

Ik zie nu wat ik heb gepost over dat kan je ook nu lekker weggaan. Sorry daarvoor, ik was een beetje teleurgesteld, maar nu ik erover nadenk begrijp ik jullie best...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 18:02

Oww.. ik wist niet dat er al gepost wsa.. Ik kan er niet zo veel aan doen. Ik kan nu wel tegen mijn ouders dingen zeggen, maar ik kan nu niet de auto pakken, trailer erachter, paardje halen, voer kopen en al die dingen. Heb het net gevraagd over thuis stallen en mijn moeder zelgt: voorlopig niet. en gaat weer over naar een ander onderwerp...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:02

Meid, ga nu lekker ergens anders kijken en lees later alles eens rustig door. We bedoelen het echt niet rot......

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 18:14

Ik snap het wel, maar ben al een beetje geirriteerd door dat heey, maar gaat nu wel weer. Ik weet dat jullie het niet rot bedoelen, maar t gewoon voor mijn pony het beste willen! Ik heb het eigenlijk nooit vanaf deze kant gekeken. Maar ik dacht ook dat het normaal was hoe ik het deed met mijn pony.Het ging (gaat) heel goed, maar voor hem zou het wel lekkerder zijn. Ik weet nu niet hoe k het eigenlijk kan oplossen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:22

Ow ja... Maar hebben jullie nog tips? Heb vandaag gewoon eventjes fris gegalopeerd, dus neit zoals jullie denken als een gek racen. Gewoon even lekker de spieren los maken na de les. En weet deed hij toen ik wat meer ging zitten en datr hij dan weet dat we langzamer gaan ze hoofd omlaag. Hij gaat dan aan de teugels trekken en trekt mij naar voren. Het was nu neit echt erg. Een beetje maar. Hij gaat niet richting ze benen maar ook wat meer naar voren met zijn neus, echt trekken zegmaar, ook al neem ik de teugels alleen op contact. Dit doet hij ook als ik met lange teugel stap en dan de teugels neem. (als ik niet eens nog contact in zijn mond heb!)
Laatst bijgewerkt door Geryon op 29-04-09 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:23

Mooi zo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:27

Hij zoekt dus de hand op :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:33

Nou, nee, zoeken is het niet echt, het is meer alvast tegen de hand komen. Ik denk dat ik hem voor de gek ga houden dat ik net wil doen dat ik mijn teugels wil pakken. En als hij dan al tegen de hand komt (wat ie dus altijd doet, ookal heb ik nog niet eens contact) neem ik geen contact en gooi me teugels weer los zodat hij niks hebt om aan te trekken. Hij zoekt mijn hand niet op, hij vind het gewoon niks om weer te gaan werken en komt tegen de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:34

Goh raar dat ie altijd zo tegen de hand is, volgens mij doe je toch iets niet goed....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:41

Ja, hij komt echt tegen de hand wanneer ik mijn teugels wil vastpakken, maar als ik hem dan na 2 seconden erdoorheen heb zoekt hij wel echt mijn hand op... Zijn vorige eigenaar trok hem zegmaa in de krul. Toen ik hem net had zij we eerst bezig geweest om hem mijn hand te laten opzoeken omdat hij stndaard al in de krul liep. Hij kon (nouja, wilde) niet meer lekker los naar beneden. En omdat hij toen merkte dat ik hem niet tegenhield begon hij tegen de hand te komen. Ik moest toen steeds mijn handen naar voren doen zodat hij niks had om op te trekken zodat hij ook vertrouwen in mij kleer enzo. Toen was het aan het verminderen en toen ik L niveau reed deed hij het ook nog soms maar toen moest ik hem echt gewoon erdoorheen proberen te vragen. Nu doet ie het nog steeds maar alleen als ik mijn teugels wil vastpakken. Ook al zijn ze los en ik maak ze een cm korter (dus geen contact nog in de mond) begint hij het al te doen. Dus ik ben nu (doe het al 4 jaar) heel zachtjes aan het doen als ik mijn teugel wil vast pakken. Doe het per cm, maar omdat hij het bij de eerste cm al doet kan ik niet meer verder met zachtjes doen. Ik negeer het altijd gewoon totdat hij weer zijn neusje omlaag doet en pak me tuegel dan weer een cm korter. Het is nu al heel veel vermidnerd dus...

Nu ik het zo terug lees; mischien reed de vorige eigenaar hem ook zo omdat hij anders tegen de hand kwam... Ik moest ook zo van haar gaan rijden, maar heb dat neit gedaan... Ben nu super blij met hem en hij zoekt mijn hand goed op enzo, alleen aan het begin doet hij het. Maar het rare is (daar denk ik nu pas over na) dat als ik onder het rijden ga stappen met lang teugels en hem daarna weer oppak doet hij het niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:44

Volgens mij zou je wel baat hebben bij een dubbelgebroken bitje in plaats van enkelgebroken....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:49

Zou dat het zijn? (Baat hebben is toch dat je het nodig hebt?) Ik was al van plan om die te gaan halen. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat als ik de teugels pak dat het zijn gehemelte insteekt. En hij doet het niet zoals ik zei als ik stap tussendoor het rijden omdat hij dan al los is!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:49

Moderatoropmerking:
Enorme berg offtopic berichten verwijderd