Slof of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:29

suleilitha schreef:
Voor je op je fiets springt en naar de winkel rijdt Sieppus, eentje van argentaan of aurigan vinden ze meestal het fijnst, zit een smaakje aan en is in de koude tijd van het jaar minder koud in het bekkie ;)
Geen dank voor het lichtje, ik wist dit drie jaar geleden ook nog niet maar al doende leert men ;)

Ik heb een auto!!!!!!
Ik zal het even vragen!
Ik ben ook niet de beroerdste hoor, ik ben niet voor niks deze vraag hier gaan stellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:31

Ow ja, een touwhalster nog wel, lekker mild voor een paard, net of dat niet scherp inwerkt....

Hihi Sieppus, een bitje van een of andere koperlegering is meestal wel wat duurder maar ik denk dat je ook met eentje van RVS al een heel wat rustiger pony krijgt, ik adviseer je wel een bol tussenstukje en geen plat tussenstukje omdat dat weer scherper inwerkt op de tong.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:31

Nog even een toevoeging: Het enkel gebroken bitje heeft nadelen, maar ook het dubbel gebroken bitje hoeft niet perfect te zijn. Deze valt namelijk strakker rond de tong en dat maakt het slikken lastiger, en de speeksel productie gaat natuurlijk gewoon door zolang er iets in de mond zit.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:32

Black_White schreef:
Zitten er op het moment wondjes in de mond? Misschien is het idee om de mond dan eerst rust te geven voor je er weer druk op uit gaat voeren. Je kunt bijvoorbeeld tijdelijk bitloos (aan touwhalstertje, of iets dergelijks?) rijden tot de mond niet meer rood en/of pijnlijk is. Daarna bit er weer in als je daar graag mee wilt rijden, maar met het halstertje blijven rijden, zodat je er geen druk op uit oefend. Daarna de teugels weer rustig oppakken tot je contact hebt, maar GEEN druk uitvoeren. Als hij daarmee ontspannen loopt kun je door rechts te geven linker stelling vragen (hooguit je linkerhand iets sluiten) en anders om. Dan weer lekker voltes rijden en andere figuurtjes en tempo wisselingen. Probeer verder in stap de neus naar de grond te krijgen. Dat kun je doen door (het verdient niet de schoonheidsprijs, maar het is wel functioneel) je binnenhand iets te verhogen waardoor je lichte druk krijgt, en vervolgens je hand mee te geven. Het effect daarvan is alsvolgt: Als jij lage druk geeft gaat je paard omhoog, geef jij hoge (hoog, dus niet veel) druk gaat je paard naar beneden.
Verder moet je met het lichaam gaan werken, en niet met het hoofd. Het hoofd komt wel. Het is nog een jong dier, vergeet dat niet.

Dat vergeet ik ook niet, absoluut niet!!
Ik vind het gewoon jammer dat ik niet op die manier door kom. Zodra je iets de teugel aan neemt dat gaat ie de lucht in ,mond open en kan ik er niks mee.
ik heb meerdere paarden gereden, van jong tot oud, maar zo als deze reageerd....... Nee ongekend. Moet ook bijna bang zijn dat ik geen kopstoot krijg.
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 29-04-09 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:32

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:34

suleilitha schreef:
Ow ja, een touwhalster nog wel, lekker mild voor een paard, net of dat niet scherp inwerkt....

Hihi Sieppus, een bitje van een of andere koperlegering is meestal wel wat duurder maar ik denk dat je ook met eentje van RVS al een heel wat rustiger pony krijgt, ik adviseer je wel een bol tussenstukje en geen plat tussenstukje omdat dat weer scherper inwerkt op de tong.

Ik ken ze wel, de friezen van mijn vorige baas die reed ik er ook altijd mee.
Nou, hopen dat dat goed gaat.
Ik ben niet van het NH dus er gaat ook gewoon een bit in.(nee geen discussiemogelijkheden hier!)
Hopen dat hij daar wat rustiger van wordt.
Sjonge Sul, wat moeten we toch zonder jou? :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:35

ik zou ook eerste de tanden laten nakijken.
En misschien een dubbel gebroken watertrens of desnoods ongebroken proberen. Ik zou ook geen rubber nemen, mij hebben ze altijd gezegd dat een koperen tussenstuk of een volledig koperen bit het schuimen bevordert (waarom herinner ik me niet meer zo goed, had iets te maken met oxidatie en bijgevolg smaak)
Kan je hem aan de longe wel bijzetten? want soms is het gewoon een klik dat ze moeten maken.
Mijn merrie sloeg bij te weinig contact of teveel druk ook met haar hoofd, ging in protest en liep als een giraf, rug volledig weggedrukt. Door te longeren met een halsverlenger (ja ik weet dat dit achteraf bekeken en met wat ik nu weet niet de beste oplossing/keuze) en van enkel gebroken naar dubbelgebroken watertrens te gaan, heeft ze een zekere klik gemaakt en is veel rustiger met haar hoofd en protesteert minder vaak. Vanaf dat moment ben ik pas kunnen beginnen met "eraan te rijden"

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:35

suleilitha schreef:

Het gaat niet om het scherpe, het gaat om de mond tijdelijk te ontzien. En een touw halster werk dan (naar mijn idee) beter dan een gewoon stal halster. En een ander bitloos ding is ook best, maar ik neem aan dat de TS niet zit te wachten op een rekening van weet ik hoeveel geld.

Edit: Oja, bitloos hoeft trouwens helemaal niet NH gericht te zijn. Of vond je Alex v. Silfhout ook op eens een NH man toen hij met een hackamore ging rijden om de mond van zijn paard te laten genezen?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:39

petitparis schreef:
ik zou ook eerste de tanden laten nakijken.
En misschien een dubbel gebroken watertrens of desnoods ongebroken proberen. Ik zou ook geen rubber nemen, mij hebben ze altijd gezegd dat een koperen tussenstuk of een volledig koperen bit het schuimen bevordert (waarom herinner ik me niet meer zo goed, had iets te maken met oxidatie en bijgevolg smaak)
Kan je hem aan de longe wel bijzetten? want soms is het gewoon een klik dat ze moeten maken.
Mijn merrie sloeg bij te weinig contact of teveel druk ook met haar hoofd, ging in protest en liep als een giraf, rug volledig weggedrukt. Door te longeren met een halsverlenger (ja ik weet dat dit achteraf bekeken en met wat ik nu weet niet de beste oplossing/keuze) en van enkel gebroken naar dubbelgebroken watertrens te gaan, heeft ze een zekere klik gemaakt en is veel rustiger met haar hoofd en protesteert minder vaak. Vanaf dat moment ben ik pas kunnen beginnen met "eraan te rijden"

Ik heb hem meerdere malen geprbeert bij te zetten, maar dan gaat hij gewoon de lucht in, zelfs zover at zijn mond wel open moet. Een heel naar gezicht.
Zijn bit zal ik vrijdag veranderen en dan eens zien hoe hij erop reageerd.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:40

Black_White schreef:
suleilitha schreef:

Het gaat niet om het scherpe, het gaat om de mond tijdelijk te ontzien. En een touw halster werk dan (naar mijn idee) beter dan een gewoon stal halster. En een ander bitloos ding is ook best, maar ik neem aan dat de TS niet zit te wachten op een rekening van weet ik hoeveel geld.

Edit: Oja, bitloos hoeft trouwens helemaal niet NH gericht te zijn. Of vond je Alex v. Silfhout ook op eens een NH man toen hij met een hackamore ging rijden om de mond van zijn paard te laten genezen?

Ik hou me daar niet zo mee bezig. Heb mijn eigen paarden en wat deze man al dan niet met zijnpaarden doet dat moet hij zelf weten.
Als het paard zo ontzettend de mond kapot heeft vind ik totale rust meer op zijn plaats!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:43

Ben benieuwd, Sieppus.....
Verbaast me niks dat ie ook met bijzetten de lucht invliegt, dan krijg je namelijk diezelfde notekrakerwerking met het bit....
Blackwhite, zowel een touwhalster als een hackamore zijn nou niet bepaald zachtzinnige optomingen.... een touwhalster snijdt als de pest, en een hack heeft een enorme hefboomwerking.
Zowiezo beide in dit geval nou niet echt aan te raden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:52

suleilitha schreef:

Heey! Ik wilde net zeggen dat ze dat ook beter niet konden doen. Wij werden opgelicht met het lessen van onze eerste pony en toen hadden wij nog niet echt verstand van paarden..! (nouja, van de hogere dingen bedoel ik!) Toen zei ze dat we met zweep moesten rijden en ze koct zo'n bit voor ons. Ze werd ook steeds sterkter en toen lieten we dit bit zien aan mijnoom en die werd best kwaad! Het is heel scherp en pijnlijk ind e tong!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:56

suleilitha schreef:
Verbaast me niks dat ie ook met bijzetten de lucht invliegt, dan krijg je namelijk diezelfde notekrakerwerking met het bit.....

Ik ben ook benieuwd! Hopelijk levert het iets op!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:58

Bolieke schreef:
suleilitha schreef:
Verbaast me niks dat ie ook met bijzetten de lucht invliegt, dan krijg je namelijk diezelfde notekrakerwerking met het bit.....

Ik ben ook benieuwd! Hopelijk levert het iets op!

Dat hoop ik toch ook zo. Zal zo fijn zijn asl hij lekker aan het lopen komt. Het is een mooi beest.
Zal er eens een foto van plaatsen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:07

suleilitha schreef:
Verbaast me niks dat ie ook met bijzetten de lucht invliegt, dan krijg je namelijk diezelfde notekrakerwerking met het bit....
Blackwhite, zowel een touwhalster als een hackamore zijn nou niet bepaald zachtzinnige optomingen.... een touwhalster snijdt als de pest, en een hack heeft een enorme hefboomwerking.
Zowiezo beide in dit geval nou niet echt aan te raden.

Mijn punt is, dat als het probleem in de mond zit, je deze misschien beter kun laten nakijken, en rust geven. Een bit is even makkelijk af te wimpelen als een halster, of iets anders bitloos, simpelweg omdat het allemaal scherp kan in werken. Maar alle dingen hebben zo ook hun voordelen. Zo is het mijn mening dat als het probleem in de mond zit, je nog zoveel bitten kunt proberen, maar als het pijnlijk is (wat ik begreep uit de begin post) zul je als je daarmee metteen begint niet veel beter resultaat boeken.
Tijdelijk niet rijden, maar ander werk is uiteraard ook een optie.

Anoniem

Re: Slof of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:11

Als het nou opgelost kan worden met een dubbelgebroken bitje, is de rest niet nodig, Blackwhite. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan......
Ik acht de kans vrij groot dat dit dier op een dubbelgebroken trensje wel goed gaat lopen en die uitspraak heb ik niet uit een holle boom en niet van internet geplukt. Het is gewoon mijn eigen ervaring.... en die is me niet aan komen waaien, voor wat betreft het stuk leven van mij wat paarden heet, ben ik vooral bezig met jonge en vaak nog groene dieren én met corrigeren van dieren die vakkundig zijn verpest. En maar al te vaak door een verkeerd of niet passend bit.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:29

blackwhite bedoelt als er ook wondjes in de mond zitten ;) Dat je dan beter even op een of andere manier zonder bit kan gaan rijden, ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:31

Nou, het lijkt me dat Sieppus daar wel naar heeft gekeken, Justalive, die is mans/vrouws genoeg om dat niet te vergeten.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 15:31

JustaLive schreef:
blackwhite bedoelt als er ook wondjes in de mond zitten ;) Dat je dan beter even op een of andere manier zonder bit kan gaan rijden, ;)

Er zitten geen wondjes, ik heb zijn mond helemaal nagekeken en in zijn mond gevoelt. Alles is gladjes en de mondhoeken zijn
niet kapot.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 15:31

suleilitha schreef:
Nou, het lijkt me dat Sieppus daar wel naar heeft gekeken, Justalive, die is mans/vrouws genoeg om dat niet te vergeten.

Vrouws!!!! :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:32

Grinnik, ach je hebt ook vrouwen met ballen zeggen ze wel eens :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:32

Ik maakte ook alleen maar even duidelijk wat blackwhite bedoeld. Ik snap zelf ook wel dat ze daar naar kijkt ja.. :j ;)

Hmms.. dan denk ik toch dat het wat anders is! ;)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 15:33

suleilitha schreef:
Grinnik, ach je hebt ook vrouwen met ballen zeggen ze wel eens :D

Dat wordt wel eens gezegd, maar ik heb gezocht kon geen ballen vinden!!! :+

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:33

en als het dubbelgebroken bit niet werkt kun je natuurlijk altijd nog een ongebroken bitje proberen.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:34

persoonlijk ben ik erg tegen slof, alleen als je echt niks anders meer kan.
Ik zou eerst een andere oplossing gaan zoeken voordat je aan een slof gaat denken.
Probeer misschien tijdelijk een elastiek of een ander bitje?