Extreem gevoelig op bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Extreem gevoelig op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:29

Buiten alle medische ellende die er kan zijn: sommige paarden zijn gewoon erg gevoelig en moeten zelf even ondervinden dat het niet eng is. Daarom longeer ik de paarden voor ik er de eerste keer/keren op stap altijd even met een losse bijzet. Dan leren ze ook dat ze de druk zelf in de hand hebben ipv in paniek te raken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:20

Tja er zijn zoveel soorten bitten dat er eigenlijk niet meer te kiezen valt hé.
Maar je noemde daar de "kneveltrens he" .
Ik gebruik die heel graag bij het opleren van jonge paarden, daar ze niet door de mond, kunnen schieten, en ze de zijdelingse druk ook goed aangeven aan je paard, dus dit is een goed bit om het wijken voor druk aan te leren vind ik toch.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:26

de pony die ik heb gehad (en die ondertussen verkocht is) heeft nu een rubberen bitje. Dat hebben de nieuwe eigenaren gekocht voor haar en dat werkt een stuk beter. Als ze aan het wisselen is, lijkt me dat ook wel iets prettiger. Veel succes in elk geval!

Avprockx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:38

Hey,

Nou zover ik je verhaal kan horen denk ik gewoon dat je paard het niet gewend is om een bit in de mond te hebben, want als je stelling vraagt dan trekt dat in de mondhoeken en als als je trekt dat prikt dat in het gehemelte, dus als ik jou was
zou ik een rubber dubbelgebroken proberen of een bit met een speeltje erin.
mijn paard was ook overgevoelen maar een rubber bit is nog zachter
succes

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:51

Rubber is alles behalve zacht, alleen wanneer het paard veel speeksel aanmaakt en een natte mond heeft is het zacht. Zolang ze dat niet hebben schuurt het ontzettend, dan maak je het voor het paard echt niet beter.