Hete Ferromerrie die ontzettend sterk is en niet rustig loop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: Hete Ferromerrie die ontzettend sterk is en niet rustig loop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:44

Klinkt bekend, heb een half jaar een ferro-ruin van 1.81 gereden die inderdaad ook enorm sterk aan de kop was en snel heet werd.

Wij zijn minder gaan voeren, hebben er een dubbelgebroken trens in gedaan (met bol tussenstukje!), en hebben eerst gelongereerd voor het rijden om het hele loperige eraf te krijgen. Als het weer 't toestond, ging hij ook de wei in. Met veel overgangen (duidelijk ophoudingen!), figuren en les is het uiteindelijk goed gekomen!

De slof is helemaal nergens voor nodig, je hebt geen rijtechnisch punt/probleem waarbij het als hulpteugel kan dienen dus weg met dat ding.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:56

midgie schreef:
Ik denk dat je je paard heel goed kan leren om vanaf de grond mooi rustig kan leren lopen op de achterhand, als hij de hulpen en aanwijzingen leert vanaf de grond

Klinkt allemaal heel mooi, maar kun je eens een concreet antwoord geven op de vraag van Anouska?

Anoeska schreef:
Ik snap wel dat je allerlei gehoorzaamheidsdingetjes kan aanleren vanaf de grond, maar hoe leer je dan een paard vanaf de grond terugkomen op je zit.

Wendy schreef:
Zelfde geldt trouwens voor het gebruik van de kaptoom Ik zie er persoonlijk dus echt het nut niet van in... waarom zou druk opvoeren op de kaptoom minder ernstig zijn dan druk op het bit?

Ik zie de toegevoegde waarde van het kaptoom ook absoluut niet.... Druk is druk, je moet gewoon als ruiter de druk leren goed doseren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:02

Laatste is niet waar Jasmijn.

Sommige (bloedpaarden) reageren minder heftig op druk op de neus, waardoor jij die druk net even wat duidelijker door kan zetten. Rijd graag in op neusriem of simpel stalhalster om die reden.

Wijken voor druk, daar gaan we weer.... de hele 'normale' opleiding van het paard is gebaseerd op wijken voor druk.
Vrijwel ieder paard kent stopgezet worden op het halster, of ermee vastgezet worden, dus de kaptoom hoef je ze niet te leren.

Ik vraag me af hoeveel mensen er nou echt een paard vanaf de grond voor elkaar kunnen krijgen. Ik kan erg genieten van bijv. een Spaanse rijschool, maar ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is het paard rijtechnisch voor elkaar te krijgen aan longe of lange lijn.

Scheefheid, buiging... allemaal veel moeilijker. Om maar niet te spreken over echte verzameling.

Ik ben zeer geinteresseerd in fotos waarop je laat zien hoe dat nou werkt, Midgie.

Maar goed, mijn ervaring is dat je zon paard door heel consequent te zijn wat meer rust in het hoofd kan bieden.
En dat het tobben blijft tot de beweging van stuwen naar dragen komt, dan gaat heetheid voor je werken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:09

Wendy schreef:
@midgie: genoeg paarden (zoals ook het paard van de TS toch) die het op de grond allemaal prima doen... maar als je er op zit is het vaak toch een ander verhaal.

Alleen om dit uit te checken is het al handig om grondwerk te doen :)*
Het lijkt mij nuttig om eerst eens te bedenken waarom dit paard zo veel wilt rennen en waarom het zo sterk is. Als je dat hebt bedacht, kan je bedenken wat je eraan gaat doen.
Grondwerk kan super helpen bij het lichter aan de hulpen maken en de oorzaak van het pobleem aanpakken (iets te veel vrolijkheid, vluchtgedrag, onbalans, ruiterprobleem..)

@randalinpony: wijken voor druk aanleren, is niet bedoeld voor het paard ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:13

Sanne 83 schreef:
Citaat:
@randalinpony: wijken voor druk aanleren, is niet bedoeld voor het paard

Zou je deze nog even toe willen lichten? :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:18

Het paard hoeft niets te leren over wijken voor druk, mens zelf moet leren hoe druk toe te passen(en hoe niet ;) ).

Aangezien ts het heeft over een sterk paard, neem ik aan dat zij niet weet hoe op een juiste manier druk te gebruiken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:33

Ik ben het totaal niet met je eens, Sanne83

Ik vind die hele veronderstelling dat paarden het allemaal zo goed weten, maar dat de mens het nog moet leren, ook totaal uitgaan van de verkeerde veronderstellingen.

Wij vragen van paarden allerlei dingen die ze van nature niet zouden doen, en de enige manier waarop is door ze die expliciet aan te leren.

Tuurlijk moeten we gebruik maken van de natuurlijke reflexen en aandrang van het paard, een paard is namelijk zo dom dat het op een andere manier echt niet lukt.

Wijken voor druk is echter gewoon aangeleerd, veel jonge paarden hebben juist de neiging om tegen druk in te gaan. Dat ze in de kudde weleens opzij stappen doet daar niets aan af, in de kudde worden paarden ook niet aan een touw rondgesleurd.
De principes leren ze al tijdens de eerste stappen met halster, vaststaan, het omzetten.

De TS geeft aan dat ze dit paard tijdelijk rijdt. Kan dus best dat dit paard verkeerd geconditioneerd is, dus om door druk heen te lopen.
Dan kan de TS daar best een probleem tegenkomen, zonder dat zij iets niet weet.

Ik heb ook zon paard gereden, dat zich zo gedroeg. Komt nog bij dat sommige paarden door een combinatie van bouw, gevoeligheid en temperament veel makkelijker doordrammen dan andere en dus ook voor de ruiter die heel goed weet hoe het werkt, een kluif vormen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:47

Ik ga helemaal mee met de oplossing van Jasmijn op de vorige pagina. Been juist eraan blijven houden en niet afsteken. Altijd in het voorwaartse blijven denken, ook bij een paard dat al hard gaat. Vaak is het probleem bij deze paarden dat mensen denken dat ze aan het been zijn (want hij gaat toch naar voren?) terwijl dat vaak niet zo is (ze lopen hooguit weg voor je been, dat is wat anders dan fijn aan het been zijn).

Verder zorgen dat je zelf echt heel relaxt en losjes op je paard blijft zitten, dus niet gaan aanspannen in je lijf. Niet eraan gaan hangen, blijven ontspannen. Gewoon gaan zitten alsof je op een "normaal" paard zit.

Loslaten van voren (niet losgooien, maar ontspannen losse verbinding houden), zeker niet eraan blijven hangen en inderdaad goede ophouding (zo zacht als het kan, zo hard als het moet om reactie te krijgen) en daarna weer lucht geven.

Wat voor hulpteugel dan ook is in dit geval geen oplossing. Een hulpteugel kan je niet helpen met een paard leren wanneer 'ie moet remmen.

Wat veel mensen doen op zo'n paard (ik weet niet of jij dat ook doet) is er continu aan blijven hangen om een lager tempo te bewerkstelligen, wat erin resulteert dat het paard vaak op de voorhand komt te hangen en de activiteit ver te zoeken is. Ik zou er eerder voor kiezen om dan maar het tempo iets te hoog te laten liggen, maar wel de activiteit van achter te laten komen (dit is was anders dna een paard wat maar van voren doordendert) en me erop te richten dat ik echt reactie wil (zowel op het been als op een ophouding). Dus activiteit van achter en richten op reactie geven, als ze eenmaal weer reageert op de ruiter wordt tempobeheersing ook een stuk simpeler, maar ik zou me er in dit stadium even niet druk over maken.

Mocht je echt een énorme tank hebben die gewoonweg niet op een normale grovere ophouding reageert, rij je overgangen dan op het hek af ertegenaan. Niet vergeten te belonen als ze dan stopt of terugkomt in tempo.

Voor de rest aan het werk blijven zitten, aandacht bij jou houden en blijven belonen als ze een keer wel reageert zoals jij zou willen.

Verder is het natuurlijk een afgezaagd antwoord, maar zorg dat jullie les met haar nemen van een goede instructrice. Heel veel succes.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:51

Ok. Ik zal het iets minder zwart-wit zeggen ;)
Als jij precies weet hoe je druk moet gebruiken, wanneer wel, wanneer niet, hoe je dat moet aanpassen aan algemeen karakter en gedrag op het moment zelf, zal je paard nooit "sterk" worden, maar alleen maar lichter ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:03

Tenzij dat paard dus geconditioneerd is om door die druk te lopen.
Dan zul je eerst ander gedrag moeten aanleren.

En ja, helpt enorm als je goed kunt rijden, dus het hele spel van druk/release/tegendruk goed beheerst en in het zadel ook je eigen lichaam goed onder controle hebt.

Maar op een paard dat echt fout is afgericht, helpt dat enorm, maar je zult toch eerst aan aanleren van nieuw gedrag moeten werken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:19

Druk op de neus of in de mond is toch niet hetzelfde, de lagen in de mond zijn erg gevoelig.

@jasmijn78 Nooit van rechtrichten gehoord aan de hand, wat wil je Concreet horen dan?

Het paard zal eerst moeten leren wijken voor druk, een paard komt van nature tegen de druk in, dus les 1 is wijken voor druk, ook op de neus, vandaar de kaptoom, hoe wil je wijken voor druk leren in de mond, die wil je zacht houden toch??
Dan leer je hem wijken voor pijn en vaak rennen ze door pijn heen.

@Randalinpony
Wat voor foto`s wil je zien, kijk eens op paardenbegrijpen.nl
Daar staat denk ik genoeg info om te zien hoe je een paard aan de hand kan trainen en zeker ook verzamelen, zonder te veel druk stres en getob zoals jij het noemt, mijn 3 jarige train ik ook op deze wijze , heb ik eerst het wijken voor druk geleerd en dat hij niet door mij heen mag lopen, hij loopt al in schoudervoor zonder enige druk in mijn handen , zonder stres en getob kan dat heel goed en is erg leuk ook om te doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:44

@midgie: en hoe helpt dat bij dit probleem? Ik zie de relatie dus echt niet. Noem mij maar blond, maar ik snap echt niet wat rechtrichten aan de hand hier mee te maken heeft. Dat het leuk en leerzaam is weet ik, maar daarmee los je imo dit rijprobleem dus echt niet op :n

@sanne: erg optimistisch gedacht. Veel dingen zijn voor paard en ruiter totaal anders in het zadel dan wanneer de ruiter er naast staat. En aangezien de TS schrijft dat het aan de longeerlijn prima gaat, lijkt dit me toch echt een rijtechnisch probleem.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:47

Anoeska schreef:
Ik weet eigenlijk niet zoveel van 'grondwerk'. Ik snap wel dat je allerlei gehoorzaamheidsdingetjes kan aanleren vanaf de grond, maar hoe leer je dan een paard vanaf de grond terugkomen op je zit. Voor mijn gevoel moet je er dan toch echt op zitten, om dit aan te kunnen leren.

Ik quote mezelf nog maar even. Ik snap heus wel, midgie, dat je vanaf de grond vanalles aan kan leren. MAAR hoe kan je dingen als terugkomen op je zit, aanleren zonder te zitten?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:58

Ja toch kan het , ik heb het de mijne ook geleerd en ben met mijn jonkie ook weer zo bezig en als ik er over een jaartje opgaat weet ik zeker dat hij ook reageert op mijn zit,

Grondwerk houding en stem en dan hoef je alleen maar zwaar te gaan zitten als je er eenmaal op zit en stem hulp en dan snappen ze het al, gaat eigenlijk heel simpel en zonder veel gedoe.

@Wendy dit probleem is wijken voor druk en een verkeerde basis denk ik , een heethoofd moet ook luisteren en dan kan heel goed als je maar juist samenwerkt, zeker lukt dat door eerst eens op de grond afspraken te maken.
Tijd en geduld is ook erg belangrijk, maar helaas is de tijd er vaak niet en het geduld al helemaal niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:00

Natuurlijk moet een heethoofd ook luisteren. Maar in essentie is de methode die bijvoorbeeld beschreven wordt door jasmijn ook wijken voor druk. Maar dan vanuit het zadel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:07

Vaak vanuit het zadel zet je veel meer druk en houd je ook je lichaam meer vast waardoor het paard weer heethoofdig gaat reageren en dat is bij een heethoofd nou niet echt handig.

Je zoekt vaak steun de mond, klemt met je been en zet je handen en schouders vast,heupen en rug ook , wat moet een paard hieruit leren , die leert spanning en ook zijn spieren vast te zetten en dat is dus bij een heethoofd te veel,
Denk als je vanaf de grond rustig kan werken en vooral veel met ontspanning kan doen je in het zadel veel meer rust krijgt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:24

Vaak hebben mensen die paarden rijden die te snel willen de neiging om mee naar voren te hangen, tot licht verlichte zit aan toe. Geen idee waarom, maar dat is wat me al heel vaak opgevallen is. Je verlegt je zwaartepunt daarmee echter ook naar voren, waardoor paard de neiging heeft om ook te versnellen om het zwaartepunt te herstellen. Geen idee of je dit doet, maar misschien eens de moeite waard eens te vragen aan mensen die je kennen of je dit doet :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:27

Een paard dat stuwt duwt de ruiter ook naar voren, totdat die boven het natuurlijk zwaartepunt van het paard hangt. ;)

@Ik ben denkelijk ook blond, want ik zie de relatie ook niet tussen het uitgelegde grondwerk en het probleem van TS ook nog steeds niet?

@Midgie: dat jij jouw paard schoudervoor kan laten lopen is heel fijn. Dat lukt alleen de meeste ruiters wel zonder tobben, alleen niet degenen die dus wel zon heethoofd met sterk achterbeen treffen, die hebben helaas wat meer moeite.

Net zoals mensen met een stugge haflinger meer moeite moeten doen om paardje soepel te krijgen, of mensen met een paard met slappe rug meer moeite hebben de verbinding meer in orde te krijgen.

Dat jij toevallig bij jouw paard iets voor elkaar krijgt, zegt dus weinig tot niets. Het is wel prettig voor jou en je paard. ;)
Verder vraag ik me af of jij je weleens laat beoordelen, bijv. in wedstrijden?

Niets ten nadele van jou, maar er zjn heel wat mensen die denken alles voor elkaar te hebben, alleen rijden ze altijd thuis alleen in een bakje.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:46

Ik zat net nog even over de relatie tussen het probleem en grondwerk na te denken. Waar ik wel benieuwd naar ben is wat het paard doet als iemand hem longeert en er tegelijkertijd een ruiter op zit die niet de beschikking heeft over de teugels?
Ik denk dat dat wel iets kan zeggen over de oorzaak van het probleem. Maar eigenlijk denk ik dat die oorzaak wel duidelijk is; in het verleden is er iemand geweest die het paard (onbewust) deze nare gewoonte heeft aangeleerd vanuit het zadel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:01

randalinpony schreef:
Een paard dat stuwt duwt de ruiter ook naar voren, totdat die boven het natuurlijk zwaartepunt van het paard hangt. ;)

@Ik ben denkelijk ook blond, want ik zie de relatie ook niet tussen het uitgelegde grondwerk en het probleem van TS ook nog steeds niet?

@Midgie: dat jij jouw paard schoudervoor kan laten lopen is heel fijn. Dat lukt alleen de meeste ruiters wel zonder tobben, alleen niet degenen die dus wel zon heethoofd met sterk achterbeen treffen, die hebben helaas wat meer moeite.

Net zoals mensen met een stugge haflinger meer moeite moeten doen om paardje soepel te krijgen, of mensen met een paard met slappe rug meer moeite hebben de verbinding meer in orde te krijgen.

Dat jij toevallig bij jouw paard iets voor elkaar krijgt, zegt dus weinig tot niets. Het is wel prettig voor jou en je paard. ;)
Verder vraag ik me af of jij je weleens laat beoordelen, bijv. in wedstrijden?

Niets ten nadele van jou, maar er zjn heel wat mensen die denken alles voor elkaar te hebben, alleen rijden ze altijd thuis alleen in een bakje.

Het gaat niet om mijn paarden, maar als de TS wat meer grond/handwerk zou doen denk ik dat dit probleem daar mee kan opgelost worden,
Maar ja denk dat je dat niet wil inzien en alles wat ik zeg toch van tafel afveegt, maakt niet uit als je niet open staat voor advies van andere,

Ik word elke week beoordeelt , niet op wedstrijden , moet dat dan??
Kun je alleen rijden en de techniek snappen als je op wedstrijden rijd??
IK rij recreatief, maar wel zo dat ze lichamelijk goed blijven en geestelijk vrolijk, werk zelfs heel fijn samen met ze en heb daar geen wedstrijd jury voor nodig, gaat erom dat je weet wat je doet en de techniek snapt en weet wat er gebeurt in het lichaam van het paard en luistert, een paard wat constant op de vlucht is en hangt en trekt in je hand , daar is iets mis in de basis en denk dat dat het geval is bij de TS En dat kun je met grondwerk weer heel veel recht zetten, dus het wijken voor druk in haar geval en de gehoorzaamheid en vooral het samenwerken.

En ja ik rij altijd thuis in het bakje en af en toe een Demo in een ander bakje , is daar wat mis mee en geef af en toe een lesje aan mensen die b.v een heethoofd hebben ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:13

Mijn opmerkingen over je rijkunst was niet noodzakelijk negatief.

Ik merk wel dat je in veel RT-topics met dezelfde oplossing komt aanzetten: grondwerk.

En ik vraag dan dus, wat voor grondwerk, en waarom? Ik mis namelijk de rijkunstige toelichting.

Ik trek de waarde van grondwerk niet in twijfel, ik doe het zelf ook, voor de lol, en omdat het makkelijker is bepaalde vormen van bewegen aan te leren zonder ruitergewicht.
Maar het houd ergens op, zeker bij het corrigeren van aangeleerd gedrag onder de man. Er zijn ook veel mensen die het paard prima onder het zadel weten te corrigeren.

Paarden kunnen prima bepaald (ongewenst) gedrag aan een bepaalde situatie koppelen, zelfs aan bepaalde personen.
Zelfs als er onderliggende basisproblemen zijn, is het vaak toch zaak het specifieke gedrag op te lossen wanneer het zich voordoet.

Maar bijv. rechtrichten aan de hand lijkt mij maar een beperkte waarde hebben, omdat dat nou eenmaal niet iets is met een absolute waarde.

Een paard is rechtgericht in relatie tot iets.
Als een jong paard onder de man loopt, is hij nog niet gewend aan dat gewicht en zal zijn balans moeten vinden. Tot die tijd loopt ie echt niet recht.
Tuurlijk kun je het paard voorbereiden, maar toch is die ruiter nieuw.
Dan gaan we iedere keer meer gewicht op de achterbenen brengen, en iedere keer opnieuw komt de scheefheid tevoorschijn omdat een paard een sterker been heeft, dat op dat moment het meeste kracht zal ontwikkelen, enz...

Ik neem aan dat de theorie je wel bekend is, aangezien je ook lesgeeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:31

Een paard vind zijn balans zeker, maar zijn eigen balans is niet de goeie, als hij ons moet dragen moeten wij de balans veranderen en daar begin je mee op de grond, dus handwerk , en het stapje daarvoor is dus de gehoorzaamheid, als een paard het wijken voor druk niet snapt, wat doe je dan op zijn rug?

Zeker ook als je op zijn rug gaat zitten moet hij weer zoeken naar die balans, maar als hij alle aanwijzingen heeft geleerd vanaf de grond is dat vele malen makkelijker.

Grondwerk is in mijn beleving de basis en de TS heeft een paard wat overal doorheen dramt, dus zeg ik ga terug naar die basis en leer het paard snappen wat je bedoelt.
Dus snap niet wat je daar niet van snapt??
Denk ook dat heel veel ruiters niet weten waarom de zijgangen belangrijk zijn en wat er gebeurd in het lichaam.
Maar dat het alleen kunstjes zijn om te laten zien in wedstrijden.
Een paard kan heel goed tegen problemen aanlopen omdat hij fout getraind word en sommige gaan daar dus ook van drammen en op de loop, dus ook weer een rede om vanaf de grond te kijken waar het fout gaat in het lijf of vaak in je eigen hulpen.
Aan het bit trekken om het tempo te bepalen is heel makkelijk, maar word het paard daar rustiger van of beter?
Leer het paard los van de hand zijn dan gaan heel veel oefeningen veel soepeler en dat is ook weer iets wat je vanaf de grond kan leren, dus ja dit is denk ik een beetje mijn toelichting.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:49

Ik ga toch ook nog even een toevoeging doen, iets wat nog niet gezegd is. In hoeverre mate ben je zelf rustig en ontspannen? Als ik merk dat ik te te gespannen ben, ga ik een rustig liedje zingen. Ik heb er eentje die heel makkelijk te onthouden is, dus je denkt er niet al te veel bij na, en het werkt nog echt kalmerend ook. (pb maar als je de titel wilt.)
Voor de rest, zitten, diep ademhalen, en als je langzamer wilt, zitten en een diepe zucht slaken. Helemaal uitademen.
Ook ga ik als ik net zit, met instappen, altijd even na of ik nu lekker zit. Dus nog even wat draaien etc.

Geen idee of je er iets mee opschiet, maar ik hoop van wel.

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:12

Miss_Malfoy schreef:
Ik ga toch ook nog even een toevoeging doen, iets wat nog niet gezegd is. In hoeverre mate ben je zelf rustig en ontspannen? Als ik merk dat ik te te gespannen ben, ga ik een rustig liedje zingen. Ik heb er eentje die heel makkelijk te onthouden is, dus je denkt er niet al te veel bij na, en het werkt nog echt kalmerend ook. (pb maar als je de titel wilt.)
Voor de rest, zitten, diep ademhalen, en als je langzamer wilt, zitten en een diepe zucht slaken. Helemaal uitademen.
Ook ga ik als ik net zit, met instappen, altijd even na of ik nu lekker zit. Dus nog even wat draaien etc.

Geen idee of je er iets mee opschiet, maar ik hoop van wel.

Dit klinkt idd heel herkenbaar!! Ik rijd ook weleens zo'n heethoofd, en ontspannen is voor mij echt het toverwoord. Laat jezelf los, zorg dat je recht zit en wat bij mij ook helpt is wel contact houden met het bit, maar niet teveel druk. Veel voltes rijden.

midgie schreef:
Grondwerk houding en stem en dan hoef je alleen maar zwaar te gaan zitten als je er eenmaal op zit en stem hulp en dan snappen ze het al, gaat eigenlijk heel simpel en zonder veel gedoe.

Dit vind ik heel raar. Zwaar zitten?? Naar mijn idee rijd je een paard terug door je lang te maken. Ik heb altijd geleerd dat zwaar gaan zitten juist een hulp is voor voorwaarts, maar ik kan het verkeerd hebben;)

Daarbij denk ik dat je dit probleem idd op het paard moet oplossen. Idd met veel geduld en stapje voor stapje:)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:14

@Koblenz: Voltes helpen idd goed, doordat de lijnen niet te ingewikkeld zijn. Als paarden niet snappen wat je wilt, en jij allerlei ingewikkelde figuren gaat rijden, worden ze vaak juist druk.