Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
midgie schreef:Ik denk dat je je paard heel goed kan leren om vanaf de grond mooi rustig kan leren lopen op de achterhand, als hij de hulpen en aanwijzingen leert vanaf de grond
Anoeska schreef:Ik snap wel dat je allerlei gehoorzaamheidsdingetjes kan aanleren vanaf de grond, maar hoe leer je dan een paard vanaf de grond terugkomen op je zit.
Wendy schreef:Zelfde geldt trouwens voor het gebruik van de kaptoom Ik zie er persoonlijk dus echt het nut niet van in... waarom zou druk opvoeren op de kaptoom minder ernstig zijn dan druk op het bit?
Wendy schreef:@midgie: genoeg paarden (zoals ook het paard van de TS toch) die het op de grond allemaal prima doen... maar als je er op zit is het vaak toch een ander verhaal.
).

Anoeska schreef:Ik weet eigenlijk niet zoveel van 'grondwerk'. Ik snap wel dat je allerlei gehoorzaamheidsdingetjes kan aanleren vanaf de grond, maar hoe leer je dan een paard vanaf de grond terugkomen op je zit. Voor mijn gevoel moet je er dan toch echt op zitten, om dit aan te kunnen leren.
randalinpony schreef:Een paard dat stuwt duwt de ruiter ook naar voren, totdat die boven het natuurlijk zwaartepunt van het paard hangt.![]()
@Ik ben denkelijk ook blond, want ik zie de relatie ook niet tussen het uitgelegde grondwerk en het probleem van TS ook nog steeds niet?
@Midgie: dat jij jouw paard schoudervoor kan laten lopen is heel fijn. Dat lukt alleen de meeste ruiters wel zonder tobben, alleen niet degenen die dus wel zon heethoofd met sterk achterbeen treffen, die hebben helaas wat meer moeite.
Net zoals mensen met een stugge haflinger meer moeite moeten doen om paardje soepel te krijgen, of mensen met een paard met slappe rug meer moeite hebben de verbinding meer in orde te krijgen.
Dat jij toevallig bij jouw paard iets voor elkaar krijgt, zegt dus weinig tot niets. Het is wel prettig voor jou en je paard.![]()
Verder vraag ik me af of jij je weleens laat beoordelen, bijv. in wedstrijden?
Niets ten nadele van jou, maar er zjn heel wat mensen die denken alles voor elkaar te hebben, alleen rijden ze altijd thuis alleen in een bakje.
Miss_Malfoy schreef:Ik ga toch ook nog even een toevoeging doen, iets wat nog niet gezegd is. In hoeverre mate ben je zelf rustig en ontspannen? Als ik merk dat ik te te gespannen ben, ga ik een rustig liedje zingen. Ik heb er eentje die heel makkelijk te onthouden is, dus je denkt er niet al te veel bij na, en het werkt nog echt kalmerend ook. (pb maar als je de titel wilt.)
Voor de rest, zitten, diep ademhalen, en als je langzamer wilt, zitten en een diepe zucht slaken. Helemaal uitademen.
Ook ga ik als ik net zit, met instappen, altijd even na of ik nu lekker zit. Dus nog even wat draaien etc.
Geen idee of je er iets mee opschiet, maar ik hoop van wel.
midgie schreef:Grondwerk houding en stem en dan hoef je alleen maar zwaar te gaan zitten als je er eenmaal op zit en stem hulp en dan snappen ze het al, gaat eigenlijk heel simpel en zonder veel gedoe.