tijdens buitenrit constant willen terug draaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Re: tijdens buitenrit constant willen terug draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:02

Hij heeft wel een vriendje op stal waar hij best gek op is en die stond wel op de wei, maar dit is niet ineens een situatie die veranderd is. Dit was vorige maand ook al, stond hij ook al gewoon met een vriendje op de wei. Maar ik denk dat hij inderdaad liever gras wil vreten dan mee op buitenrit

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:53

Barbara : super dat je hebt doorgezet!!! ;) Ze je door & ben je hem de baas, komt het vast en zeker wel goed..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:05

Dank je wel :-) ik denk dat we er nog niet zijn, maar ik heb vandaag in ieder geval een fijne bosrit kunnen maken, zij het dat ik 3x die fratsen heb gehad, maar daarna was het over. Nu nog alleen, hopelijk gaat dat ook stukje bij beetje weer de goede kant op!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:28

Ik wilde net een topic openen over dat ik mijn paard niet meer leuk vind......

Toen kwam ik deze tegen.

HEt is een groot drama, waar het bij de meeste van jullie nog blijft bij achteruit lopen, dreigen te stijgeren en gewoon dwars, gaat de mijne simpelweg draaien op zn achterbenen en in volle galop naar huis. Ik kan hangen, rukken, proberen hem er door te rijden, niks helpt. Ik ben verhuist van stal en had het idee dat het over was.

Heerlijke buitenritten waar paardlief (zo te zien) ook van genoot. Blijkbaar niet. We zijn terug bij af.

Het rijden in de bak gaat heerlijk, geen problemen. Een ander paard erbij helpt overigens ook niet. Heeft hij schijt aan en hij gáát gewoon.

Kweet ut nie meer......ik baal!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:40

ik begrijp heel goed dat je baalt!! ik baal er zelf ook van hoor, en ik heb het probleem nog maar sinds vrijdag. Het allerliefst rijd ik buiten, daar heb ik mijn paard ook voor gekocht. ik mag ook niet nu al radeloos worden, mijn paard heeft het pas twee keer gedaan. Maar ik hoor zo vaak verhalen van paarden die daar opeens mee zijn begonnen en dat het er niet meer uitgaat. Dus ik houd mijn hart vast..

Echt tips heb ik niet voor je, ik probeer bovengenoemde tips toe te passen, hoofd in de richting houden van waar ik heen wil etc.

Heel veel succes! begrijp heel goed dat je baalt.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:09

Ik heb ook wel eens dat mijn pony staakt en naar huis wil draaien. Laat haar altijd rustig stilstaan, maar dan mag ze ook pas echt weer doorlopen als ik er zin in heb. Heb daarom wel eens tien minuten stil gestaan, maar dan is het gelijk afgelopen. Of omdraaien en dan achterwaarts doorgaan. Dan is het ook gauw afgelopen.
Mijn pony vindt het af en toe echt 'eng' en ook dan helpt dit goed, of even stil laten staan of achterwaarts erlangs. Misschien dat het voor jou ook helpt? Verder ga ik er wel in mee dat met andere paarden meegaan goed helpt, dat werkt een stuk meer ontspannen :j .

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:52

PussInBoots :
Wat vervelend dat je paardje zo doet. ik kan begrijpen dat je het op een gegeven moment méér dan beu bent..
Heb je niet al geprobeerd, dat als hij zo volle gekletter naar huis rent, hem eenmaal thuis weer om te draaien, opnieuw dezelfde weg naar buiten gaat,.. en dat zo steeds weer opnieuw te doen? Misschien wel 100keer opnieuw, tot hij op een gegeven moment inziet dat het geen zin heeft steeds de moeite te nemen volle gas terug te kletteren. Omdat ie dan stout is, en weer opnieuw naar buiten moet...
Heb je misschien al geprobeerd om een sterker bitje in te doen? Zodatje hem beter terug krijgt als ie al zo ervandoor klettert? Lijkt me beetje gevaarlijk om ongecontroleerd in volle galop terug naar stal te vliegen...

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:10

Tot nog toe hebben we het nog niet terug tot huis gered;) Gelukkig kon ik hem telkens wel ergens een omgeploegd land in sturen, of dichte coniferen (erg donker daarbinnen trouwens) dus wel steeds een alternatieve rem, en dan natuurlijk gewoon de zelfde route terug, maar wel met enorm veel frustraties. En dat gaat dus niet samen: Buitenrijden en frustraties, zou verboden moeten worden!!

(en nee, das geen humor, das pure sarcasme!)

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:58

heb ik ook met mn verzorgpony maar als haar maatje mee gaat is het wel goed best irritant maarjah met zn 2en is ook wel weer gezelliger

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:45

-Een ander vertrouwd paard mee laten gaan
-Als je erop zit, veel voorwaarts rijden
-Misschien met wandelen snoepjes of een speeltje ofzo mee nemen, dat daar de aandacht naar gaat. [met snoepjes wel uit kijken!] :D
Succes

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:24

m;n paard heeft het zlefed probleem alleen zij steigerd en bokt onde het draaien
ik weet hoe het is heel irritand denk je eens lekker de bossen in nou niet dus.

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:38

als ik alleen ga kom ik niet verder dan de eerste splitsing.. maar als ik samen met een ander paard ga is het haantje de voorste.. dus ga met een vertrouwd ervaren 'buitenrijd' paard.. doet dus wonderen

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:39

Hoi,
als de pony die ik rijdt, alleen het erf af moet wil ze ook welleens omdraaien, omhoog komen omdat ze het allemaal nog spannend vind.
Belangrijk is gelijk voorwaarts rijden, je voelt wss wel aan als je paard om wilt draaien, gaat zachter in tempo en reageert niet zo 'fris' als normaal op hulpen (heb ik tenminste). Als ik dat al voel draaf ik gelijk flink aan en heb 2 teugels met constante druk en je benen er altijd aan houden zodat je m in t slotje hebt. Belonen en praten tegen ze scheelt veel !

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:09

Ik ken het probleem ook! Ik heb altijd gezegd: als ik bij het strand en de bossen zou wonen, zou ik lekker elke dag gaan buiten rijden! Maar nee, dat gaat niet zomaar!! Ze wilde ook niet alleen weg! Nu ga ik met een ander paardje mee. Dat gaat nu allemaal goed, maar dan nog had ze tijdens de eerste paar ritten ook dat ze in ene stil ging staan en achteruit ging lopen. Aansporen of een tik geven help dan niet. Dan gaat ze nog harder achter uit. Dus wat ik deed is afstappen een stukje meelopen, met mijn zweep achter mij en na een stukje lopen gaf ik haar wat lekkers, overdreven belonen en dan weer opstappen. Nu heb ik geen problemen meer. Ze was volgens mij gewoon onzeker in een nieuwe omgeving.

Succes!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:18

heb ook zoiets in die aard voor met mijn haflinger, richting huis weg gaat ze altijd nogal sloom, en de andere kant uit moet ik ze superhard tegenhouden :(:)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:04

Die van mij gaat gelukkig het bos weer in! Heeft een weekje geduurd, maar gelukkig zijn de problemen nu weer over.

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:31

Wat een geluk! Hoe heb je het nu verder aangepakt? Heb je volgehouden en ben je 'het gevecht' aangegaan?
Ik rijd sinds kort ook een ander paard, die kan dit ook, maar is nog wat jong en groen. Een paar keer ging het al heel goed, mensen op de fiets een rondje meegeweest, maar alleen even het pad af...ho maar. Maar goed, heb nog de volste vertrouwen dat dit goed gaat komen;-) Maar begrijp je gevoelens wel dat je ervan baalt en dat je er wat angstig van word als ze zo gaan spektakelen, daar houd ik ook niet echt van haha! Maar goed, nog veel succes gewenst verder. :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:44

ik ben de dag nadat het begon meteen het bos ingegaan, maar dan met anderen, toen probeerde hij het ook, maar liet zich toch wat makkelijker over halen toch met de groep mee te gaan (hij deed het dus ook met een groep). De dag daarna is een vriendin ermee naar het bos gegaan(alleen). Zij rijdt paard zeer regelmatig, dus kent hem ook goed. Spoortje om voor het geval dat. Ze heeft eigenlijk geen problemen gehad, ik geloof dat hij 1x een momentje heeft gehad, maar zij denkt daar verder niet over na als hij dat doet, sporen er in, niet kloten en gaan. Dat helpt bij hem, zelf ervan overtuigd zijn, niet teveel nadenken en gewoon gaan.

Dag later ben ik zelf weer gegaan, heeft mij dus geholpen dat ik weet dat hij bij haar normaal deed, kon ik er zelf ook weer onbevangen opstappen. Hij heeft bij mij nog 1x getwijfeld, maar dat was toen we echt al 1,5 uur onderweg waren, was meer omdat hij bang was (van brullende kikkers), op het moment dat ik hem voel twijfelen, draaf ik meteen aan, dat helpt. Verder hoofd in de goede richting houden en ik stap niet meer af( of het moet echt riskant worden, sloot enzo).

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:47

Mijn paard doet dit ook helaas. Op een bepaald moment beslist ze dat ze niet verder wil, en dan gaat ze achteruit. Je kunt haar wel stil zetten, maar als je dan weer naar voren wilt gaat ze schuin achteruit. Ik ben vastbesloten dit gevecht te winnen, want ik wil gewoon buiten kunnen rijden en mijn crossen kunnen rijden! Een cross ziet ze blijkbaar ook als een buitenrit, want daar doet ze het nu ook in. Vorstin gaat gelukkig wel achteruit de richting op die ik wil, maar als ik haar dan weer recht draai (in stapjes of in 1x) gaat ze gelijk weer richting de sloten/greppels/gevaarlijke objecten aan de zijkant van de weg. Ze kijkt echt totaal niet waar ze heen gaat, dus als ze richting een sloot draait, draai ik haar weer anders. Ik probeer nu iedere dag nadat ik in de bak gereden heb de weg op te gaan. Van het erf draaf ik weg, en zodra ik in de polder ben ga ik stappen. Dan begint het feest meestal. Ik houd het vol tot ze met dit idiote gedrag kapt.

Zondag ben ik met de trailer weggeweest naar een natuurgebied met ruiterpaden. In het begin wilde ze niet bij mijn moeder weg, maar daarna deed ze het braaf. Toen ik echter weer ging stappen (na een flink stuk draf en galop) stopte ze weer. Ik ben een heel stuk in zijn achteruit een dijk over gegaan, zelfs een stukje afgestapt en er later weer op, maar ze bleef het doen. Toen heb ik haar even een paar flinke tikken gegeven, en ze ging weer! Toch weet ik niet wat het bij haar is, te weinig vertrouwen in mij of gewoon vervelen. Aan de hand loopt ze zo met me mee. Ze vindt het buiten wel spannend, maar niet dat ze niet langs een blaadje of dingetje durft.

edit: Met andere paarden erbij is er trouwens niets aan de hand. Ze vindt het wel spannend, maar gaat gewoon mee. Voorop durft ze dan alleen niet.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:19

snoekiej, wat goed dat je volhoud! dit klinkt zo herkenbaar, alleen heeft die van mij het dus maar twee keer gedaan, maar ik heb ook al half in de greppel gelegen omdat meneer hard in zijn achteruit ging. Ik dacht ook dat het dwars is, maar omdat hij bij mijn bijrijder wel normaal deed, kreeg ik toch de twijfel of hij misschien even geen vertrouwen in mij had. Doordat ik zag dat hij bij haar niet de fratsen uithaalde, was ik veel zelfverzekerder toen ik weer het bos inging. Ik ben namelijk niet echt een held, dus ik denk dat hij mijn angst ook voelt als hij twijfelt om verder te gaan, wat zich dus ontaarde in pertinent niet meer vooruit willen..

Wat vervelend dat ze het ook in de cross doet, maar doorzetten hoor!! De aanhouder wint!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:18

Hoi,

Mijn pony heeft ook de neiging om te staken tijdens buitenritten. Zowel alleen als met meerderen. We zijn het nu aan het oplossen door met tween naar buiten te gaan. Ik begin dan op hem en als hij gaat staken, neemt mijn maatje het over. Zij heeft meer lef dan ik (ben een beetje bangig). We drijven hem net voordat ie gaat staken zoveel mogelijk voorwaarts. Als je goed naar je paard luistert, voel je dat ie wil gaan staken meestal.

Door het drijven te combineren met stemhulp laten we hem duidelijk weten dat zijn gedrag niet gewenst is. Stemhulp komt dan overigens van mij af zodat ie de link gaat leggen tussen haar fysieke aanpak en mijn stem. Een zweep of sporen gebruiken we absoluut niet.

Is ze te laat, dan zorg ik ervoor dat het andere paard (waar ik dan opzit) achter mijn pony staat zodat de terugweg voor hem wordt afgesloten. Althans zoveel mogelijk.

Van te voren ben ik ook wel afgestapt hoor. Het grote nadeel hiervan is dat je het zelfvertrouwen van het paard/pony hiermee niet vergroot. Hij kan immmers op zijn gemak achter de 'leider' van de kudde aan lopen.

Als het paard aan de hand wel gewoon doorloopt, kun je proberen om de tweede ruiter de teugels te laten pakken en hem mee te leiden. Ook kun je een halstertouw aan het hoofdstel vast maken met hetzelfde doel. Hierbij wel duidelijke stemhulp gebruiken door diegene die erop zit.

Vastpakken en doorleiden met teugels of halstertouw kan overigens ook goed door een begeleider op de fiets. Vaak is dit wat makkelijker zelfs omdat een fiets gewoon blijft liggen als je afstapt. :D

Verder proberen niet elke keer hetzelfde rondje te maken en omdraaien is eigenlijk geen optie.

Succes.

Groet,
Agnes

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:05

Moderatoropmerking:
Offtopic berichten verwijderd

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:00

Eén van mijn men-pony's wil dit gedrag soms ook wel eens vertonen voor de kar. Zowel op de heenweg (naar huis willen), maar soms ook op de terugweg (dan wil hij juist verder, ipv naar huis). Helaas is het met een wagen erachter allemaal niet zo makkelijk, achteruitlopen met de kar is natuurlijk hartstikke gevaarlijk. Dit doet hij trouwens niet gelukkig, maar gaat ontzettend langzaam lopen, proberen stil te staan of slingeren. Aan de hand hebben we nooit problemen, hij volgt me dan wel overal. Eerst deed hij het nooit, maar sinds de laatste paar maanden is dit een nieuwe truc. Hij word in aug. 5 jaar. Lastig in ieder geval!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:20

J_Jennifer schreef:
Lieve barbara28.
Ik snap dat het heel moeilijk is. Je zegt : maar wat als je paard weigert stil te staan en half steigerd, zijwaartslopend in zijn achteruit naar huis gaat? Je maakt de foute keuze. zéker niet eraf! Dan maar terug! Maar dan wel in zijn zijwaartslopend achteruit!
Ik heb dit met een hele hoop paarden gehad. De een snapt het sneller dan de ander.. Ik heb een héél dwars en eigenzinnige merrie. Geloof me, die geeft zich absoluut niet zomaar gewonnen. Ik heb met haar ongv 2½ uur gedaan, over een rondje van normaal 10minuten! Ik was een stapje vooruit, en dan weer 10stappen achteruit. Stond ik weer thuis voor de deur. En zó bleef dat spelletje doorgaan. ik heb denk ik 30x weer thuis voor de deur gestaan. Maar dat is het juist. je moet níét opgeven! Ga op een dag, dat je imens veel tijd hebt, naar buiten, en probeer dit gewoon op deze manier en heel consequent. Als je paard 2uur lang achteruit loopt en toch niet zijn zin krijgt, dan gefet ie vanzelf wel op hoor..
En je zegt het zelf. Je paard is gewoon dwars. Nouw dan. in principe laat jij dus dus van boven tot onder bezeiken door je paard. Als ie nu bang zou zijn en daarom ergens niet langs wilt, dan begrijp ik dat je eventjes afstapt tot je erlangs bent. Maar als ie het toch elke keer weer doet.... Zet dan toch door. Als jíj uiteindelijk maar diegene bent die wint..
Succes ermee..

De mijne gaat, als ze het achteruit heeft, overal doorheen; sloten, draad enz.
Ze draaft vrolijk in haar achteruit. Ook op vreemd terrein ging ze vrolijk in haar achteruit.
Heb ook veel paarden onder mijn kont gehad, maar nog nooit zo'n doorzetter.
Als je voor de zoveelste keer bij mensen in de wei staat (door de sloot heen, draad kapot, koeien op de weg).
Dan stap je echt wel af hoor!!
Alle andere paarden die ik heb gereden stopte wel als ze voelde dat hun achterbeen wegzakte in de sloot.

Ik heb juist, door veel met haar aan de hand te gaan wandelen, geleerd haar rondje te maken.
Toen ze eenmaal het rondje kende deed ze het onder het zadel ook goed. Liep ze braaf dat rondje.
Later heb ik het rondje uitgebreid met een andere route.
Ook met enge dingen stapte ik nog wel af (bv spoorweg overgang) en nu loopt ze er zo (onder het zadel) overheen.

Juist door haar niet te "breken" (wat toch niet ging lukken) heb ik haar in haar waarde gelaten.
Nu heb ik een super paard, die best weleens eigenwijs is hoor, maar die veel voor mij doet.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:44

Ik heb dat probleem ook en begin ook lichtelijk hopeloos te worden...
Mijn paard doet dit altijd op twee bepaalde plaatsen, wanneer we al zo'n 20 min. onderweg zijn. Samen met andere paarden doet ze het normaal gezien niet (tenzij dat andere paard ook begint te staken, dan sta je daar met z'n tweeën :+)

Ik ben in het begin altijd afgestapt omdat aanpakken niet helpt en zowat levensgevaarlijk is. Achteruit, steigeren, bokken, opzij springen is het enige resultaat en op straat vind ik dat niet echt een veilige optie. Nu, dat afstappen helpt dus niets, de volgende keer stopt ze gewoon opnieuw.

Ik heb de raad gekregen om mijn paard om te draaien en ze achterwaarts te laten lopen in de richting die IK wil. Heb ik de laatste keer gedaan en ik ben in elk geval niet moeten afstappen. Heeft wel die hele straat (rustige woonwijk waar bijna geen auto's komen) geduurd voordat mevrouw weer voorwaarts wilde gaan. Ik ben om de zoveel meter gestopt om weer voorwaarts te proberen. Niet voorwaarts? Hup, opnieuw omdraaien en achterwaarts. Ze was er in elk geval flink moe van en is de rest van de wandeling niet meer gestopt.

Ik ben nog geen tweede keer gegaan sinds dan dus geen idee wat het effect op die zelfde plaats is maar ik kan je zeggen, bekijks heb je in ieder geval wel :Y)