Pony zo traag als het maar kan, wie heeft de oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 15:10

brigitta1987 schreef:
Weet je zeker dat je pony nergens pijn heeft en echt helemaal gezond is? 5 a 6 rondjes voordat je hem in draf krijgt klinkt namelijk niet normaal. Het lijkt me een goed idee om hem te laten nakijken door de dierenarts of een fysiotherapeut. Ik weet alleen niet of dat kan aangezien het niet je eigen paardje is.

Ik weet dat het zadel niet lekker op hem ligt, mischien dat hij daar zo'n last van heeft dat hij niet kan lopen?

Maandag komt er overigens een ander wel passend zadel.
Ik zal met de eigenaar overleggen om er een dierenarsts bij te halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:11

Hollando, deze pony is erg ziek geweest, en heeft geen fut!!!!!
Het enige wat men moet doen, is hem nog een paar maand weidegang gunnen om weer op krachten te komen!

kohtje

Re: Pony zo traag als het maar kan, wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:19

Een keer bloed laten prikken. Hij voeld zich niet lekker en kan een tekort aan iets hebben door dat hij ziek geweest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:21

@suleilitha: Ts doet volgensmij wel wat ze kan, maar het is niet haar pony en dus ook niet haar keuze! Als ze de eigenaren kan overtuigen een passend zadel en een dierenarts erbij te halen dan is de pony al een stuk meer geholpen dan wanneer ze niks doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:22

Dat is waar Brigitta, alleen het zou wijzer zijn om gelijk maar te zeggen dat het erg voor de hand ligt dat de pony een knoei heeft gehad van de droes en het is nogal logisch dat het dier daardoor niet vooruit te branden is ;)
Ik zou, als ik dit wist van een paard wat ik in training zou krijgen, er niet mee door gaan rijden en de eigenaar overtuigen dat hij eerst moet aansterken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:24

Tuurlijk kan ze dat proberen, maar ze gaf al aan dat de eigenaren de pony niet op rust willen zetten ;)
Dan kan je hem beter laten controleren en zelf rustig aandoen met rijden dan dat je weggaat en iemand zonder verstand er verder mee klooit met alle gevolgen van dien.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 15:30

suleilitha schreef:
Dat is waar Brigitta, alleen het zou wijzer zijn om gelijk maar te zeggen dat het erg voor de hand ligt dat de pony een knoei heeft gehad van de droes en het is nogal logisch dat het dier daardoor niet vooruit te branden is ;)
Ik zou, als ik dit wist van een paard wat ik in training zou krijgen, er niet mee door gaan rijden en de eigenaar overtuigen dat hij eerst moet aansterken.

de pony heeft al bijne 4 maanden stilgestaan, is in de tijd goed gevoerd en is al heel wat opgeknapt
(ik zeg eerlijk dat ik zelfd geen ervaring heb met droes)

Maar als hij nog zo'n last van de droes heeft en daardoor te suf is om normaail door te stappen onder het zadel, hoe kan het dan dat hij meerdere malen per dag een sprintje trekt in de wei?dan zou dat hem toch ook niet moeten lukken (ofja, niet zonder daarna halfdood op de grond te liggen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:32

De wil van een paard gaat erg ver, paarden onderling tonen geen zwakte en doen met de rest mee. Verder zeg je het zelf al, daarna ligt hij volgens jou halfdood op de grond, wat voor mij wel een aanwijzing is dat het dier nog niet veel conditie heeft.
Op deze jonge leeftijd, en dan ook nog vroeg ingereden, kan de impact gewoon dubbel op zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:32

Er zit verschil tussen "gedwongen"bewegen zoals rijden en uit eigen wil.

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:33

Probeer hem eens een vitaminestoot te geven! Daar knappen ze echt van op en worden ze een stuk fitter! Mijn pony was ook sloom en moe en keen futloos uit de ogen totdat mijn instucrice zei om hem een vitaminestoot te geven! Daar is hij zo erg van op geknapt dat hij gewoon lekker weer de Z1/Z2 aan kan en gewoon weer aan zijn 2e jeugd begonnen is :+

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb. ;)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:33

als je stapt moet je zo langzaam mogelijk gaan stappen totdat ie bijna stil valt en dan been geven doe dat ook zo in draf en galop daar worden ze meestal vlotter van ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:34

Mijn paard was als twenter stokkreupel, een half jaar lang maar liefst en ook hij rende, bokte en speelde gewoon met de rest mee ;) al deed hij dat af en toe op drie benen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:34

Reageert hij met longeren ook zo sloom?

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 15:38

suleilitha schreef:
De wil van een paard gaat erg ver, paarden onderling tonen geen zwakte en doen met de rest mee. Verder zeg je het zelf al, daarna ligt hij volgens jou halfdood op de grond, wat voor mij wel een aanwijzing is dat het dier nog niet veel conditie heeft.
Op deze jonge leeftijd, en dan ook nog vroeg ingereden, kan de impact gewoon dubbel op zijn.

de pony staat "alleen" op de weide, we hebben de weide opgesplitst in 2, en de pony's apart gezet omdat we bang zijn dat de ander ook besmet zou worden.
met dat halfdood op de grond liggen bedoelde ik:
Als hij gewoon in de wei staat, trek hij regelmatig een printje en gaat showen en doen, hoe kan hij dat wel doen en omder het zadel dan niet eens normaal doorstappen?
als ik hem heb gereden, e ik zet hem daarna weer in de weide, galoppeerd hij na 15 minuten weer een keer voorbij.

Ik zal met de eigenaren eens overleggen om de da erbij te halen, zodat we zeker weten of het nog aan de droes ligt of niet

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 15:40

daNiielle_ schreef:
Reageert hij met longeren ook zo sloom?

met longeren word hij dominant (stilstaan, steigeren)
In omgang is de pony ook vrij dominant : gniepig bijten, tanden laten zien, je "aan de kant" duwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:44

Haha, ik zal het nog een keer uitleggen, paarden in de wei doen veel dingen die ze onder het zadel niet doen en hoe zwak een paard zich ook zal voelen, dit zal hij nooit aan de rest van de kudde laten zien, als hij het kan verbloemen. Let maar eens op als je een kudde paarden ziet, welke de meeste trappen en bijtaanvallen te verduren krijgen, dat zijn de zwakkeren.
Verder is onder het zadel rijden veel zwaarder voor een paard of pony dan een beetje spelen en rennen op het land.
Verder denk ik echt dat er op deze jonge leeftijd gewoon veel te veel met het dier is gedaan. En hij laat dat merken doordat hij gewoon niet voorwaarts is te krijgen (geef hem nog gelijk ook)
Het is erg makkelijk een jong dier te overvragen, kennelijk is het veel moeilijker voor menig eigenaar om tijdig even gas terug te nemen en een dergelijk dier lekker even een paar maanden los te laten, helemaal los....
Hm, hij laat het dus met longeren ook duidelijk merken, dominant doen, steigeren, stilstaan. Teken van overvraging bij jonge paarden wat zich vertaalt in.... staken.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 15:47

suleilitha schreef:
Haha, ik zal het nog een keer uitleggen, paarden in de wei doen veel dingen die ze onder het zadel niet doen en hoe zwak een paard zich ook zal voelen, dit zal hij nooit aan de rest van de kudde laten zien, als hij het kan verbloemen. Let maar eens op als je een kudde paarden ziet, welke de meeste trappen en bijtaanvallen te verduren krijgen, dat zijn de zwakkeren.
Verder is onder het zadel rijden veel zwaarder voor een paard of pony dan een beetje spelen en rennen op het land.
Verder denk ik echt dat er op deze jonge leeftijd gewoon veel te veel met het dier is gedaan. En hij laat dat merken doordat hij gewoon niet voorwaarts is te krijgen (geef hem nog gelijk ook)
Het is erg makkelijk een jong dier te overvragen, kennelijk is het veel moeilijker voor menig eigenaar om tijdig even gas terug te nemen en een dergelijk dier lekker even een paar maanden los te laten, helemaal los....
Hm, hij laat het dus met longeren ook duidelijk merken, dominant doen, steigeren, stilstaan. Teken van overvraging bij jonge paarden wat zich vertaalt in.... staken.

Ok, ik zal jou verahaal aan de eigenaar voorleggen, ik hoop zowiezo dat de da er bij word gehaald.
dat hij met 2.5 al mak is gemaakt sta ik ook helemaal niet achter hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:48

Hollando, hij is nu pas drie jaar begrijp ik?
En hoe vaak rij je hem per week?

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:49

Ik zou hem eerst leren longeren zodat hij de beginselen goed te pakken heeft dus ook de overgangen. Door het longeren leert hij ook naar je stem te luisteren. Probeer dan een keer als je erop zet hem met je stem in draf te krijgen. Ik heb zelf ook een jong paard dat fel reageert als ik een tik geef met een zweep of mijn benen aanduw (trainen we nu op) maar hij reageert nu perfect op mijn stem. Nu hij goed luistert naar mijn stem proberen we hem op een normale manier overgangen te laten rijden met behulp van mijn been en stem en dat gaat perfect. Proberen waard. Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:50

suleilitha schreef:
Hollando, deze pony is erg ziek geweest, en heeft geen fut!!!!!
Het enige wat men moet doen, is hem nog een paar maand weidegang gunnen om weer op krachten te komen!

En ik denk dat dit dus de enige goede oplossing is! Beesje is 3 jaar, heeft droes gehad ( is eigenlijk nog steeds niet genezen) en met 2 1/2 al ingereden en dan ook nog eens met een zadel dat niet goed past.
Gun dit dier lekker een 1/2 jaar tot 1 jaar rust om weer bij te komen!
Niets geen ander zadel, tandarts ( al kan dat niet echt kwaad natuurlijk) of weet ik wat, maar het kind een kind laten zijn!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:56

Hollando schreef:
met longeren word hij dominant (stilstaan, steigeren)
In omgang is de pony ook vrij dominant : gniepig bijten, tanden laten zien, je "aan de kant" duwen

Lijkt me dan dat je eerst eens iets aan het respect voor elkaar moet gaan doen.
Als hij zo doet, respecteerd hij jouw ruimte niet, en dan mág je niet verwachten dat hij onder het zadel wel doet wat hij van je vraagt.
Je kunt best een keer streng ingrijpen, maar beloon ook wanneer hij het goed doet!
En als hij al in draf gaat, níet doorlaten gaan totdat hij terugvalt, nee, beloon hem maar naar een paar passen. Hij ging voorwaarts, en dat is in jouw geval al een stapje verder.
Je moet niet te snel willen gaan, en al helemaal niet met een jong dier.
Terugkomend op zijn traagheid, neem hem eens een keer mee naar buiten. Misschien moet hij wel plezier krijgen in het rijden, afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:59

Danielle, pony doet met zijn gedrag niks meer dan duidelijk maken dat het gewoon allemaal teveel is, beest is ziek geweest en heeft gewoon geen puf, dit heeft niks met respect te maken.
Droes is een ziekte met een lange nasleep, dat weet iedereen, het vergt enorm veel van een paard óm er bovenop te komen.
Wat het dier momenteel doet, is niks meer dan aangeven dat ook longeren gewoon te veel van het goeie is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:04

Kwartje valt niet sul!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:06

Nee, dat kwartje schijnt niet door het gleufje te willen, en dat komt mede omdat er een aantal mensen niet even de moeite doen het topic door te lezen, over de ziektegeschiedenis van dit dier, en aankomen met al dan niet goedbedoelde adviezen over hoe deze pony aan te pakken.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:07

aerdenhout1 schreef:
Kwartje valt niet sul!!

bij mij wel :D :Y) '

Ik zal jullie berichten aan de eigenaar laten lezen en hopen dat hier wat mee wil/gaat doen