onder me vandaan lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: onder me vandaan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:30

Goed dat je je eigen punten ziet. Lijken me inderdaad belangrijke punten om aan te werken. ;)
Wellicht kun je dan nog een zadelbontje aanschaffen. Dus voor òp het zadel, voor de ruiter dus. Daarmee wordt het zitvlak iets kleiner waardoor jij misschien beter kunt zitten. Is dat iets?

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:43

een nadeel van bontjes op het zadel is dat je niet meer lekker kan schuiven (maar dat is alleen maar mijn mening kan niet voor een ander spreken)

wat ontzettend goed dat je je eigen rijden zo aan het analyseren bent!
maarja wie heeft gezegd dat paardrijden makkelijk was.. ;)

als ik jou was zou ik toch ook in stap gaan werken, ook in stap proberen die achtrhand te activeren. desnoods bezig houden op de volte of diagonaal proberen te verruimen.

en er zijn echt fijne zadels te vinden in een brede boommaat die betaalbaar zijn. ik weet niet of je in een bepaalde 'merken'hoek zoekt, en wat je voor type zadel zoekt (diepe of open zit)?
en een ander zadel geeft natuurlijk geen garantie dat de problemen dan over zijn, maar kan je net wel een duwtje in de goede richting geven.
iig succes!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 09:02

paardrijden is zeker niet makkelijk :)

het liefst zou ik terug een prestige top hebben, het zijn goede zadels en ik weet dat ze passen op mijn paard. Straks ga ik de inchmaat opmeten en informeren of ze in kleinere zitmaat te verkrijgen zijn...
als ze niet in kleinere zitmaat te verkrijgen zijn dan start de grote zoektocht. Ik zoek niet speciaal in de "merken"hoek maar ik wil wel een degelijk zadel vinden natuurlijk.

Verder ga ik eens rondhoren of ik een zadelbontje, voor op het zadel, van iemand kan lenen om eens te proberen. als dat lekker zit dan kan ik er zelf eentje aanschaffen. Of ze moesten ze voor weinig geld op het tentenkamp hebben...

mjvandael

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:44

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 19:53

@mjvandael: ik heb spijtig genoeg niets begeleiding vanuit nederland maar erg lief dat je de info aanbied :)

vandaag heb ik lekker kunnen rijden.
blijkt uit ondervinding dus dat ikzelf sneller moet reageren en allereerst beter moet aanvoelen en beter moet anticiperen ipv gewoon rond te hobbelen. :D
Dat heb je met een braaf paard he, je verleert reflexen die je krijgt bij snelle paarden (vroeger had ik die reflexen wel omdat ik op een manege veel verschillende paarden heb gereden, van manegepaarden tot eigenaarspaarden, daarbij moet je je snel aan het paard kunnen aanpassen).

dressuurpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:32

ik ken dit probleem. Ik heb het opgelost door op mijn zit terug te rijden , maar ook dit lukte meestal niet. Ik ben het toch blijven proberen en uiteindelijk lukte het! Het is gewoon een kwestie van oefenen! Je pony/paard snapt het niet meteen als hij opeens rustiger moet gaan lopen terwijl hij altijd snel gelopen heeft. Ook ligt het eraan hoe vaak je in een week rijdt.....

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 09:17

mijn paard heeft vroeger altijd rustig gelopen, dit rennen is maar iets nieuws sinds ik ze na de winterstop terug aan het rijden ben.
terugrijden op mijn zit deed ik ook, maar daar luisterde ze niet naar of was niet te doen omdat ik niet kon zitten door haar stuiter-pasjes

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 11:38

update:

gisteren alweer hetzelfde scenario en we hadden bijna een ongeluk ;(

Ik had een bitloos hoofdstel gekocht, ik wou het probleem vanvoor op die manier oplossen en met een bitlooshoofdstel kan je niet knoeien in de mond, en dat ging supergoed.
Om te wennen hield ik me enkel aan stappen en draven. Dat ging ook zeer goed, en aan de longe deed ze het ook prima.

Gisteren ging ik de galop doen en manman wat was me dat?
hangen, hangen, hangen en gas geven
teugels laten vieren om de druk vanvoor eraf te krijgen was hopeloos, je kreeg enkel snelheid.
Ho zeggen (op een kalme manier) gaf geen respons van haar kant, ze ging sneller en sneller.
1 seconde twijfel om ze te laten gaan in de hoop dat ze zelf zou stoppen, toch maar niet want ze ging zo hard...
ik had echt wel bang op een ongeluk en dat stond er aan te komen ook.

eigenlijk zat ik gewoon terug bij af... (zie beginpost)

verschillende vragen:
* zou ze toch ergens pijn hebben wat vooral tevoorschijn komt in de galop
* van waar kan die pijn dan komen als deze galopgerelateerd is?
* zou ze echt zo extreem/gevaarlijk doen om te proberen onder het werk uit te komen?
(hier twijfel ik flink over maar langs de andere kant zou het best kunnen omdat ze elke keer als ze er zo snoeihard vandoor ging, ik ze op de stop moest trekken en zo was ze er natuurlijk vanaf....)
....
moeilijk

wat denken jullie?

thx

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:51

Ik ken het probleem alhoewel bij jouw de oorzaak anders is. Zelf reed ik een draver die ook daadwerkelijk op de drafbaan heeft gekoerst (hárd). Zelf ging ik daar opzitten en direct was het een brok spanning en rennerigheid, ik stapte altijd los en liet hem dan galopperen (had wel een fijne afgesloten bak). Het racen wat jij hierboven aangeeft ging ik niet tegen, ik liet hem maar eventjes stuurde wel op een volte maar liet hem maar eventjes begaan. Als hij dan zelf vaart mindert speel ik daar op in en neem hem terug naar de draf en voor mij was toen ook het meeste van de rennerigheid weg. Ik zeg niet dat het de manier is maar voor mij was het toen wel een manier, had hem goed aan het lopen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:21

Een bitloos hoofdstel moet je even goed aanleren als een bit, het is niet een kwestie van opstappen en wegrijden, zeker als je al problemen hebt met nagefelijkheid ed.
Een paard gaat van nature tegen druk op zijn lichaam in, dus als ze tegen de druk van het bitloze hoofdstel ingaat heb je denk ik een paar stappen overgeslagen in het aanleren. Ik denk dus niet dat dat een eerlijke graadmeter is om haar gedrag te beoordelen momenteel.
Heb je de onderkant van je zadel heel secuur gecheckt, dus centimeter per centimeter gevoeld of er niks scherps in zit enzo?
Als je medische problemen kunt uitsluiten kom ik toch weer terug op een periode werken op de dubbele longe, haar eerst daar zachter en rustiger maken, zonder ruiter op haar rug.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:31

Urielle schreef:
Eerst longeren voor je erop stapt, dat je zeker alle overtollige energie eraf hebt en daar niet tegen hoeft te vechten.

Verder zou ik heel consequent zijn, ho is ho. Draaft ze onder je uit, dan pak je haar terug naar een rustig tempo (al is het maar een pasje tussendoor, zodra ze terug komt ontspan je en lift je alleen mee tot ze weer onder je uit schiet).

Komt ze niet terug naar jouw tempo, dan pak je maar terug naar stap. Of naar halt. Desnoods zet je haar op de omheining als ze niet terugkomt. Ho is ho.

Komt ze wel terug dan beloon je door geen extra hulp, druk of spanning te geven (zelfs al reageert ze maar een pasje!), komt ze niet terug dan ben je streng. Niet blijven vasthouden of hangen in de mond, maar zit aansluiten en (in het begin vast nodig, later wil je dat op de zit:) ophoudingen maken. Desnoods een keer kort fors inkomen, maar het respect voor jouw hulp moet er zijn.

Mee eens, daarbij is het van belang voldoende vroeg te herkennen wanneer ie onder je vandaan gaat lopen. Voor je het weet gaan ze steeds een pasje harder. Ophouding buitenteugel, zo nodig fors, binnenteugel licht in contact (niet met twee handen trekken). Been aan het paard houden (niet afsteken) Halthouden als ie niet luistert. Als het tempo van jou is kun je met wat figuren rijden proberen de aandacht vast te houden en te laten ontspannen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:25

stap en draf gaat goed, het was deze keer de galop waar ze er zo vandoor ging.

aan de longe maakt ze geen enkel probleem, ze luistert goed en is rustig (rennen gebeurt enkel als ze zo eens een keertje "schrikt" van iets maar verder is alles super qua tempo)
het gaat echt om het rijden.

Ik heb ze gisteren aan de longe gezet en heb van de eerste pas draf op de rechterhand gezien dat ze haar pas niet goed afmaakt. Ze loopt dus niet rad. ;(
Linksom gaat heel goed.
behalve dan dat ze tijdens het lopen een geweldig boos gezicht trok (neusgaten opgetrokken, harde blik in haar ogen)
Ik denk dat ze ook zo hard gaat hangen omdat ze aangeeft ergens pijn te hebben of wat ik van haar vraag niet aan te kunnen.
Zo zonde dat ze het niet kunnen vertellen he
Toch maar DA erbij halen of beter nog een kinesist voor paarden.
Als iemand in BE zo een persoon kent voor regio Antwerpen dan hoor ik het graag. Kraken wil ik liever niet laten doen.
of wat denken jullie?

Tot de tijd dat ik iemand gevonden heb hou ik het werk bij longeren om ze in beweging te houden en op die manier al soepeler te krijgen.

en de dubbele longe, hoe begin ik eraan?