Dominantieprobleem of toch ergens anders last van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WWisecracker

Re: Dominantieprobleem of toch ergens anders last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:23

@ Snovje bedankt

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:31

mmmmm... Als ik jouw verhalen, posts e.d. door aan het lezen ben en het gedrag van jouw paard analyseer, ben ik toch geneigd te stellen dat jouw paard misbruik maakt van jouw goedheid en onzekerheid :)

Immers - jij vertoont duidelijk onzekerheid tijdens het rijden (logisch overigens) en je zegt ook in één van je posts

WWisecracker schreef:
Ik ben niet snel bang maar nu durf ik het niet (durf niet aan te pakken en zodra hij begint stop ik met rijden, zoals mijn instructrise zegt).

Kortom: jouw paard heeft donders goed door dat hij weg komt met zijn trucendoos omdat jij er niet meer aan durft te rijden zodra hij gek begint te doen. Ik vind het overigens een slechte zaak dat jouw instructrice er zelf niet opkruipt op zulke momenten, maar dat terzijde.

Je komt hiermee in een viceuse circel terecht van ongewenst gedrag - blokkeren van de ruiter = beloning voor het paard.
Voila, probleem geboren.

Ik vind het alleen maar goed van je dat je het dier gezondheidstechnisch na laat kijken, maar mocht er niets te vinden zijn, dan zou ik je toch willen adviseren iemand te vragen jou te helpen bij dit probleem en hem eens door te laten rijden. Ik bedoel hiermee niet afrossen, maar wel iemand met wat meer lef in de donder en die niet te flauw omgaat met dit gedrag.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:34

Als ik jou was zou ik hem eens röntg. en klinisch laten keuren.
Als ik je verhaal zo lees dan zou het wel eens Kissing Spines kunnen zijn. :(:)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:36

aerdenhout1 schreef:
Zo aan je verhaal te horen heeft dit niets met dominantie te maken, maar zit er duidelijk lichamelijk iets niet goed.

Daar ben ik het helemaal mee eens als ik je verhaal lees, dat paard heeft ergens last van, en ik denk niet van jou ;-)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:38

Daar ben ik het wel mee eens.
Overigens stop ik niet eerder met rijden totdat hij een paar passen heeft gedraaft en ik hem zelf heb stilgezet. Dit zijn dan maar 3 of 4 passen anders ben ik al te laat. Afgelopen les ben ik uit de bak gegaan en ben even over de weg en stukje zandpad gaan draven. Dit ging niet van harte hij liep echt moeilijk. Maar ben ruim 2 uur bezig geweest op die paar passen. Was kapot!
Maar hij doet het nu ook met buitenrijden terweil we daar altijd zoveel plezier hebben samen.
Er wordt daar ook niets bijzonders gevraagt, dus waarom zou hij het zichzelf daar zo moeilijk maken?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:43

Heeft een stalgenoot geen zadel dat ook redelijk past?
Vaak wordt er wel gezegt, je zadel past, maar ook een beetje drukken op steeds dezelfde plek wordt op den duur toch een groot ongemak.
Als je nu eens een paar weken met een ander redelijk passend zadel kunt rijden, kun je zien of het daarmee te maken heeft. Het zal niet snel gebeuren dat die ook op precies dezelde plek niet fijn zit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:46

WWisecracker schreef:
Aan de longeerlijn alleen met hoofdstel stapt draaft en galloppeerd hij gewoon, alleen trekt hij zijn hoofd helemaal in de krul. (kin op de borst).
En aangallopperen lijkt moelijker (vaak verkeerde galop of gekruist ). Maar dat heeft hij af en toe wel vaker gehad.

Dit is niet goed hoor!

lichamelijk goed laten nakijken en zorgen voor betere instructie.
Maar dat was je zo ver ik begrepen heb ook van plan :Y)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:47

wiseguy15 schreef:

Kun je dat ook zien merken aan je paard zonder foto's te laten maken?
Bv. heeft hij dan ook pijn aan zijn rug e.d. als je op zijn rug drukt of iets?

Hij is namelijk nagekeken en behandeld door een osteopaat. Hij is helemaal pijnvrij en soepel in zijn rug hals e.d.

De osteopaat heeft ook naar mijn zadel gekeken!
Het lijkt me als je een nieuw zadel gaat kopen dat de verkoopster dan niet gaat zeggen dat het zadel nog priema/ meer dan redelijk goed ligt.
Zo iemand wil toch verkopen lijkt me.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:49

Het lijkt op het oog misschien ook wel goed. Maar een klein druk puntje kan op den duur een groot probleem geven. Ik zeg overigens niet dat dit het probleem is, maar zo kun je het mischien wel uit sluiten. :)
Laatst bijgewerkt door kazary op 14-04-09 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:49

WWisecracker schreef:
JaBa schreef:
Ik vraag mij af hoe je paard loopt aan de longe of in vrijheid? Stel dat hij echt een lichamelijk probleem heeft, dan zou hij dezelfde problemen moeten hebben bij longeren met hoofdstel en zadel. En als hij spierbevangen is, dan zou hij zelfs niet meer lopen als hij buiten op de weide is en dergelijke.

Aan de longeerlijn alleen met hoofdstel stapt draaft en galloppeerd hij gewoon, alleen trekt hij zijn hoofd helemaal in de krul. (kin op de borst).
En aangallopperen lijkt moelijker (vaak verkeerde galop of gekruist ). Maar dat heeft hij af en toe wel vaker gehad.

ik denk dat er eens een zadelmaker moet komen kijken naar het zadel op de rug van het paard,
mijn paardje liep de laaste tijd ook niet lekker meer, en deed dus beetje rustig aan terwijl hij vol energie zat, en met longeren losgooien nergens last van ook niets gemerkt, maar zodra ik erop ga ging het mis, ( niet dat het zo erg kreupel is dat hij gaat hinkelen ) maar liep gewoon niet ontspannen en gemakkelijk,
maar nu hij zo afgevallen was ( ouderdom, en overgang van vacht ) past het zadel gewoon niet meer, en als er dan een persoon op gaat komt er meer gewicht in en kan het ergens gewoon zo pijnlijk gaan drukken,
dus ik zal laten nakijken, maarja is maar een tipje... :o

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:49

superwoman schreef:
WWisecracker schreef:

Dit is niet goed hoor!

lichamelijk goed laten nakijken en zorgen voor betere instructie.
Maar dat was je zo ver ik begrepen heb ook van plan :Y)

:j zoiezo, eerst de tandarts daarna de dierenarts en als ik zeker weet dat het niets lichamelijks is ga ik op zoek naar proffesionele hulp.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:51

Er is zoiezo een nieuw zadel in bestelling, maar moet nog een paar weken wachten want het moet uit Australie komen. ;)

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:56

Graag gedaan hoor...Succes verder en sterkte..
Hou je ons op de hoogte? Ben nu wel benieuwd wat de veroorzaker hiervan is....

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:57

Snovje schreef:
Graag gedaan hoor...Succes verder en sterkte..
Hou je ons op de hoogte? Ben nu wel benieuwd wat de veroorzaker hiervan is....

Doe ik :j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:03

Zou er naar laten kijken want als ik dit lees denk ik gelijk aan problemen in zijn rug of heupen.
Hij kan uitgegleden zijn zonder dat jij dat wist iod.

persoonlijk zou ik hem lichamelijk na laten kijken door bv Laarakker.

De mijne toonde na een val ook dit gedrag, in eerste instantie fysio bij laten komen en daarna heb ik hem in training moeten laten zetten waar hij gelukkig goed uit is gekomen en dat we weer kunnen rijden....

Sterkte met wat je ook besluit

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:47

WWisecracker schreef:
wiseguy15 schreef:

Kun je dat ook zien merken aan je paard zonder foto's te laten maken?
Bv. heeft hij dan ook pijn aan zijn rug e.d. als je op zijn rug drukt of iets?

Hij is namelijk nagekeken en behandeld door een osteopaat. Hij is helemaal pijnvrij en soepel in zijn rug hals e.d.

De osteopaat heeft ook naar mijn zadel gekeken!
Het lijkt me als je een nieuw zadel gaat kopen dat de verkoopster dan niet gaat zeggen dat het zadel nog priema/ meer dan redelijk goed ligt.
Zo iemand wil toch verkopen lijkt me.

Hmm.. ik weet eigenlijk niet of kissing spines te voelen is, het zit in de botten en niet in de spieren.. het paard heeft wel pijn maar dus niet in zijn spieren.. jouw osteopaat voelt alleen de spieren, dus het zou best eens kunnen dat je paard wel degelijk pijn heeft maar niet reageert op de spieren.

Bij Kissing Spines komt een paard vaak in verzet of laat het zich achterover vallen, de overgangen gaan moeizaam en ook het "door de rug vragen" is moeilijk. Daarnaast schudt een paard met Kissing Spines vaak zijn hoofd.

Ik weet niet, het lijkt me in ieder geval wel een medische questie.. ik zou als ik jou was sowieso eens röntg. + klinisch laten keuren.. dat kan natuurlijk nooit kwaad. Mocht je het paard ooit willen verkopen dan heb je hem al helemaal op de foto's staan en hoeft dat niet meer te gebeuren. :)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 14:16

Volgens mij behandeld de osteopaat niet alleen de spieren, hij heeft hem namelijk ook ''gekraakt''.
Als ik hard over zijn rug ga (met mijn hand of bv achterkant van een borstel) dan geeft hij geen krimp.
Ook bokt hij veel (heel lenig hoog en ook naar de zijkanten dus als zijn rug zeer zou doen lijkt het me dat hij dat niet zo erg doet (hij doeyt zichzelf dan alleen meer zeer).
Als er vrijdag niets uitkomt ga ik zeker in overleg met mijn dierenarts over rontgenlogisch/ klinisch te keuren.
Verkopen doe ik hem toch niet dus voor de evt. verkoop hoef ik het niet te doen haha.
Hij is bij mij geboren en zal altijd bij mij blijven hihi (of het moet om een of andere verschrikkelijke reden niet meer gaan natuurlijk).

bedankt voor je meedenken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:55

Nou dat bokken kan ook een uiting van pijn zijn hoor.

Die van mij had veel pijn en zodra ik ging rijden was hij heel even braaf en dan werd het toch echt een rodeo alpen quarter en hoeveel pijn hij ook had hij kon prima bokken en zichzelf dubbelklappen.

Ja hij doet zichzelf dan alleen maar zeer maar alleen om jou iets te laten weten...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:02

heb je al aan spierbevangen/ stijfheid in het algemeen gedacht? je zegt dat hij op een keer nl bezweet in de weide stond, zonder dat hij gelopen had... dat kan spierbevangenheid betekenen... verkrampte spieren doen ook pijn, dus het zou ook het nukkige gedrag kunnen verklaren!

je kan dit aflezen uit de spierwaarden dmv een bloedproef trouwens. als je nx anders vind, zou ik dat mss eens laten doen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:32

kynshiri schreef:
je kan dit aflezen uit de spierwaarden dmv een bloedproef trouwens. als je nx anders vind, zou ik dat mss eens laten doen...

Een bloedproef is zowiso een goed idee, daar valt altijd wel wat uit te leren.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:37

Ik heb ooit naar een paard gekeken röntgologisch laten keuren en die bleek op 3 plekken flinke kissingspines te hebben en dat voelde je niet aan zijn rug, hij gaf toen ook geen krimp als je op zijn rug drukte, dus ik vind het geen verkeerd idee van Wiseguy.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 17:29

Hoe ontstaat kissing spines?
In stap heeft hij nergens last van kan dat?
Onststaat kissing spines van de een op de andere dag?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:31

In stap komen de rugwervels ook niet zo snel tegen elkaar.
En nee het groeit langzaam, maar ze kunnen er wel in een keer last van krijgen, bij bv bepaalde oefeningen. En het ligt ook aan de plek waar het zit
Typ kissing spines maar eens op google in er is veel informatie over te vinden

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:10

De tandarts is net geweest.
Er zaten heel wat scherpe randen aan, om je vingers aan open te halen.

Verder heeft Wacky nu dus wel heel veel last van zijn rug ( hoef me hand maar boven zijn rug te houden en hij rilt al).
Precies op de plek waar e nieren onder zitten.
Dat is nou toevallig dat hij de laatste tijd veel last heeft van plassen. Vooral onder het zadel doet hij dat dus niet.
Dus op advies van de tandarts ga ik hem eerst longeren (paar weken) om hem sterker te maken. Als hij dan nog last van zijn rug heeft laat ik bloed trekken en de urine nakijken.
Mijn nieuwe zadel komt toch pas over 4 weken dus dan kunnen we gelijk weer met een goed passend zadel beginnen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:59

Wat een vervelende situatie. Zo twijfelen tussen medisch of alleen dwars is niet fijn. Je laatste voornemen lijkt me een goede, alhoewel ik niet alleen zou longeren. Wandelen in het bos (als dat veilig kan), lijkt me ook goed.

Succes en laat het ons weer weten als je wat te melden hebt.