Pony steigeren met het bit uitdoen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 15:33

Kudapelatih schreef:
Heb je al eens geprobeerd om gewoon bitloos met haar te gaan rijden?
Mss heb je hier wel heel veel profijt van en hoef je niet moeilijk te gaan doen.
Op internet kan je hier heel veel informatie over vinden.
Het is als je het doet heel belangrijk je er goed over te laten informeren, want niet ieder bitloos hoofdstel is goed.
Veel soorten eigenlijk niet.

Bitloos lijkt me ook wel een goed idee! heb er al eens over nagedacht.
Wel bedankt voor het zeggen dat sommige goed zijn en sommige slecht! :D anders had ik het zelf niet geweten.
ik zal me er eens in gaan verdiepen. :+
Bedankt voor de tip!

zou het gedrag van m'n pony (MISSCHIEN) dan ook gaan veranderen? mijn pony heeft namelijk sinds ik zonder thiedeman rijd zoiets van ; jaaaa!! vrijheid!! ( mijn zus rijd ook erop, maar dan mét thiedeman.) maar zou het dan ook zo zijn als ze het heeft met bitloos?? of zou ze dan juist 'braver' zijn omdat ze dan niks meer in haar mond heeft? heb ook een keertje met halster gereden. toen was ze ook al best braaf. :+

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:27

Misschien is het al langsgekomen hoor, maar hóe haal jij het hoofdstel eraf.
Kijk die van mij die doet haar mond automatisch los als je het kopstuk over haar oren haalt, maar ik heb ook een paar van die paniekers getraind, en die verbeterden eigenlijk allemaal.

Als ik dan het hoofdstel eraf haal sta ik er gewoon naast, rechterarm onder de kaak door, pak daarmee het kopstuk, maar tegelijk hou ik met mn linkerhand het bitje tegen zodat dat op zn plek blijft liggen. Als ik dan het kopstuk over de oren heb, steek ik voorzichtig een vinger in de mond zodat het paard die open doet, en haal ik gewoon met die linkerhand het bit uit de mond en doe tegelijk het hoofdstel af. Je kan ook je rechterhand inmiddels wat lager op t hoofd doen, zodat je m een beetje begrenst als ie het hoofd de lucht in wil gooien, niet afdwingen want dan schieten ze in de stress.
Bitje vasthouden dus zodat het niet gaat rammelen in de mond. Als ze bang zijn gewoon rustig wachten, blijf maar gerust even staan als je net t kopstuk over de oren hebt gehaald, maar je hand nog over het hoofd hebt en t bit vast. Zelf mooi rustig blijven.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 12:07

Ik sta er ook gewoon naast. zo is het mij geleerd ook, dus zou ik het niet snel anders doen.

En ik zal het proberen :j

JuliaaZM

Re: Pony steigeren met het bit uitdoen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:04

Klinkt als een nare ervaring. ik ga mee met de tips van de andere :j

Jeanneeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:30

Ik zou ook eens proberen om bitloos te rijden miss went je pony er dan aan dat hij geen stress heeft tijdens het rijden en met afzadelen. Als jij het bitloos hoofdstel afdoet leert hij dat het geen pijn doet en went hij er wat meer aan. Als je dan weer met bit gaat rijden maakt hij zich hopelijk wat minder druk en gaat het al een stuk beter.

pippetinus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:43

Mijn eerste paard deed hetzelfde. Omhoog komen en het bit uitspugen. Mij lukte het uiteindelijk door mijn hand voorzichtig via de zijkant achter in haar mond te stoppen. Ze sperde haar mond dan open en op dat moment haalde ik het kopstuk over haar oren en liet ik het bit er voorzichtig uitzakken. Na verloop van tijd hoefde ik mijn hand niet meer in haar mond te stoppen en kon ik het hoofdstel gewoon afdoen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:58

wij deden een emmer biks onder de neus op de grond...geen gesteiger meer,meteen koppie naar beneden,eten,bakstuk over de oren en....door het gretige eten...bit viel zelf in de emmer.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:48

Bitloos ga ik binnenkort eens proberen :j

die tip met haar mond open doen is ook een goede!

en die met een emmer bix... dat heb ik al eens geprobeerd. maar misschien helpt het nu voor het vluchten!

Nu is het bit uitdoen opzich echt geen probleem meer. alleen nu vlucht ze iedere keer weg ( :+ je blijft er ook altijd wat mee houden.. ) maar sinds ik het nu zonder een dakje boven dr hoofd aan t oefenen ben gaat het allemaal een stukje beter..

Alleen nu zoek ik tips (als jullie die hebben) voor het wegvluchten van het bit.. ik sta er 'normaal' naast (aan de linkerkant, met mijn schouder en arm onder haar kaak door ect.) en dan gaat ze eerst nog gespannen staan van het bit uit doen. maar dat geeft ze gewoon braaf, en als ze het gegeven heb dan rent ze weg naar rechts. maar daar staat meestal een hek. :+ dus dan draait ze gewoon gelijk om. en 2 meter verder staat ze weer stil.

iemand tips? :)

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:35

als ik je verhaal zo lees denk ik dat je paard een nare
ervaring met het bit heeft gehad je kan haar als het bit
uit is belonen met iets lekkers en dat iedee van jou zonder
bit rijden werkt ook heel goed bij mijn moeders verzorgpaard
staat ook een paard die heeft een nare ervaring met een bit
dus die wordt ook bitloos gereden het is ook fijner voor het
paard en het stuurt gewoon als normaal ik denk dat zonder
bit rijden wel zal helpen succes..!!