Paard wil moeilijk vooruit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:31

hoi.
veel schakelen helpt goed, mijn (nieuwe) paard zit nu ook flink vast in zijn rug en kropt zich snel op ik longeer hem nu elkedag! 20 min gewoon laten draven in een jog tempo zonder hulpteugels rustigaan in draf dan dan aan laten galoperen vanuit de rustige draf zodat die niet in de galop valt maar er echt in springt een half rondje en dan weer terug en verder veel slangevoltes rijden helpt echt goed!
met doe dit nu 2 weken en je ziet duidelijk verschil!
verder met rijden is het goed om je paard door te laten buigen je handen uit elkaar zetten richting je knieen zodat je je paard lang laag gaat rijden dan ontspand die zijn rug goed en word alles weer mooi los
suc6 :D

joyce2

Re: Paard wil moeilijk vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:40

En wanneer ga je beginnen met lessen?

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:11

ik ben nog bezig ik had een instructie gevonden die me wat leek en dar wa sik ook van plan te gaan kijken maarjah dan komen er weer ouders bij die vinden dat ik 1 uur le smoet hebben en geen half uur (ouders die geen evrstand hebben van paarden en alles daaromheen) Totdat ikw at heb gevonden blijf ik bij de manege.... mijn instructie zei dta ze nog iemand wist dus ik hoop maandag meer te weten te komen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:38

Als zij een uur les voor je willen betalen, prima toch! ;)
En als je het zelf moet betalen, kunnen ze je toch niet verplichten een uur les te nemen? Maar goed, succes met de zoektocht, probeer alleen niet teveel zelf aan te kloten zonder de juiste begeleiding, want stel dat je zelf een paar fouten maakt waar het paard zo op blokkeert, gaat het misschien van de regen in de drup...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:47

Je paard vertelt imo al wat er aan de hand is.
Hij wil niet aangesingeld worden en gaat traag. Ik zou zeggen iets aan de rug. Springen wil ie niet meer, dat kan ook duiden op een rugprobleem. Aan de longe gaat het beter, dus misschien ligt het zadel niet goed, heeft ie daar last van gekregen en heeft hij nu (rug)pijn. Kan ook aan iets anders zijn, maar ik zou hem toch eens medisch laten nakijken. Een zadel dat schuift is imo niet goed :)
op die ene foto drukt hij zijn rug nogal weg en ligt het zadel wat naar voren.
Ben je zeker dat die rugpijn weg is? Als je de oorzaak ervan niet weet, komt hij altijd terug.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 18:38

de rugpijn is volgens mij weg.... hij geft geen kik meer en ik kan z'n hele rug eigenlijk alles doen....... Maar toen ik destijds heb gezegd dat er iets niet helemaal lekker zat daar werd er gezegt hij houd je voor de gek niks van aan trekken gewoon doorrijden ...... toen heb ik hem een week stilgezet en gekeken ghoe het zou gaan....... daarna was het weg en heb ik heel rustig weer opgebouwd............. Ik heb wel eerder opgemerkt dat hij daar waar de singel zit soms niet prettig vind..... maarja nooit op ingegaan maar vandaag deed hij dat weer... dus ik heb gezorgd voor een singelbontje.... en ik zie wel weer of dat weg gaat........

Ik heb er vandaag na het longeren even 10 min. opgezeten beetje stap en draf veel overgangen... ging echt goed helemaal lange teugel en heb hem lekker zelf uit laten zoeken wat hij emt z'n hoofd deed hij heeft dus lekker stofzuiger gespeeld.... morgen heeft ie vrij en maandag gaat hij mee naar de manege.....

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:29

Bedankt voor alle reacties ik heb vandaag les gehad en zeer fijne tips gekregen...... Mijn instructie heeft dezelfde ervaring met haar paardje.......... Doordta ie zelf graag kort en opgekropt loopt en in het begin direct bovenin gepakt is heeft hij eht zichzelf aangeleerd...... ik wil hem ruim rijden nu sind sik bij hem kom(18-08-2008) en mijn instruxctie zij dat gaat een poosje goed en dan gaat de stop erop.......... en dat die er uiteindelijk zichzelf kapot mee kan maken...... Ik heb de tip gekregen veel longeren weinig rijden veel buitenritten en voorwaarts voorzover dta mogelijk is. en laat het hoofd maar voor wat het is...........................

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:24

lovelyd schreef:
Bedankt voor alle reacties ik heb vandaag les gehad en zeer fijne tips gekregen...... Mijn instructie heeft dezelfde ervaring met haar paardje.......... Doordta ie zelf graag kort en opgekropt loopt en in het begin direct bovenin gepakt is heeft hij eht zichzelf aangeleerd...... ik wil hem ruim rijden nu sind sik bij hem kom(18-08-2008) en mijn instruxctie zij dat gaat een poosje goed en dan gaat de stop erop.......... en dat die er uiteindelijk zichzelf kapot mee kan maken...... Ik heb de tip gekregen veel longeren weinig rijden veel buitenritten en voorwaarts voorzover dta mogelijk is. en laat het hoofd maar voor wat het is...........................

Lijkt me een prima advies!
Op basis van je info en foto's, lijkt het een paardje wat heel erg z'n best wil doen, maar nog niet sterk genoeg is om dat allemaal te verwerken (lijflijk en mentaal).
Zeven jaar is best nog wel jong! Ontspanning is nu erg belangrijk, de pony zet zichzelf al meer dan voldoende onder druk. Laat de pony 'adem halen', lekker ontspannen en genieten van zijn eigen energie (looplust) en jij ook natuurlijk :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:38

fijn dat je goed advies hebt gehad! Keep up the good work en misschien dat we over een poosje wel leuke foto's van jullie kunnen vinden bij horses at work ;)