gevoelloze mond, hoe netjes aan de teugel rijden??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:51

*Amen Tigger*
Ik ben het hélemaal met je eens.
Een paard moet met élk bit tot ontspanning te rijden zijn.
Want het belangrijkste komt uit je been en zit.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:54

Een paard wordt niet spontaan makkelijker in zijn mond als je er een scherper bit in doet. Het lijkt dan dat je minder inwerkt, maar feit is dat je veel sterker inwerkt, anders zou hij nooit zo lopen. Ook een gewone trens doet een paard pijn in de mond als je er aan trekt. Als een paard dan echt netjes nageeft zou je hem ook gewoon op een trensje moeten kunnen rijden. Als dat niet kan heb je het niet over aan de teugel rijden maar in de krul trekken.

Een scherper bit is (bijna) nooit de oplossing, een actief paard met een zachte ruiterhand wel. Dat gaat heel lang duren, zeker als de eigenaresse er zelf nog op rijd, en hij er al lang aan gewend is om zoveel druk in zijn mond te voelen.

Ik zou idd eerst zorgen dat het paard actief wordt, kun je er niet mee naar buiten, daar gaat dat vaak een stuk makkelijker (mits controleerbaar natuurlijk). Als een paard eenmaal ontspannen en actief loopt komt het nageven en dus een zachte mond van zelf.

Een harde mond is geen lichamelijk maar een geestelijk probleem: De mond is nog heel gevoelig, het paard heeft alleen geleerd om zich af te sluiten van de pijn.

sofieenhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:44

Laat ik het effen heruitlegen!!!!!
Ik rij niet graag op basis van teugels en bit. Daarom neem ik een iets strenger bit. Ik ben (ook mijn paard) gewend om te rijden met behulp van mijn lichaamsgewicht en mijn benen. Ik rij heel veel gewoon met een halster en een touw, en ze komt ook aan teugel. Daardat ze reageert op lichaamsgewicht kan ik rustig met een pelham bit rijden. En je moet niet denken dat wanneer ze haar hoofd omhoog doet dat ik dan trek of sleur zodat ze pijn heeft en haar hoofd dus weer naar beneden doet. Ik heb waarschijnlijk nog nooit aan dat bit getrokken. Ik denk zelfs dat ze niet weet dat het pijn doet. Als ze geen zin meer heeft om aan teugel te lopen, dan laat ik haar gewoon een kwartier met haar hoofd omhoog lopen. Ze moet dan zelf maar weten of ze weer aan teugel komt. Maar, zal je nu zeggen, als je geen bit nodig hebt, waarom rij je dan niet met een gewoon trensbit. Wel, mijn pony (Haflinger) is nogal mis geleerd geweest door haar eerste eigenaar. Het steigeren zit haar als het ware in het bloed. Dit is niet zo erg wanneer je in de manège of in een weide rijd. Val ik eraf, dan kan ze toch niet weg. Ik wil het haar ook niet helemaal afleren, doordat ik veel hoge school oefeningen rijd. Maar, het wordt gevaarlijk wanneer ik langs de straat ga wandelen. Wanneer ze dan steigert, is het zo dat je het paard dan zo vlug mogelijk terug naar beneden krijgt. Doordat het pelham bit werkt met druk op de kin, kan ik ze vlug terug naar beneden krijgen.
Rijden met een pelham bit heeft voor mij en voor zij alles verandert. Mijn merrie loopt rustig. Moest ze bang zijn om pijn te hebben, zou ze zeker niet rustig lopen. In het begin reed ik met een gewone trens en dat was zowel voor mij als voor zij een echte hel. Ze liep onevenwichtig, wou niet meewerken, liep met een gespannen hals en rug. Dit is helemaal gedaan, en ik heb nog nooit zo'n goed paardje gehad.
En geloof mij, bang om pijn te hebben is ze helemaal niet!! Ik hoop dat mijn uitleg deze keer iets beter is. En nogmaals, het is niet omdat je met een strenger bit rijdt dat het paard daarom bang is om pijn te hebben. Het pard voelt zich gewoon beter omdat er nu niet meer wordt aan getrokken en gesleurd.

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 13:20

Ja ok, ik snap het!
Maar als je het bit niet gebruikt om aan de teugel te rijden, doet het hier weinig ter zake, niet?
Het gaat er niet over dat je het paard naar beneden kan krijgen als ie steigert, maar wel hoe je het aan de teugel moet krijgen.

sofieenhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 13:39

Om het aan teugel te krijgen heb je allerlei hulpmiddelen. Teugels , zwepen, sporen.
Het belangrijkste is nog altij je zit en je lichaamsgewicht. Leer rijden met je gewicht. Door je gewicht op de juiste manier te verschuiven kan je een moeilijk paard aan teugel krijgen.
Eenvoudig uitgelegd: Benen en schouders ontspannen, bekken naar voor en schouders heel licht naar achter.
Werk zo weinig mogelijk met de kracht van je armen, je verliest toch.
Laat je benen naar beneden hangel. Probeer zo zwaar mogelijk in het zadel te gaan zitten.
Hopeljik lukt het. Veel succes!!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 13:57

sofieenhans schreef:
Om het aan teugel te krijgen heb je allerlei hulpmiddelen. Teugels , zwepen, sporen.
Het belangrijkste is nog altij je zit en je lichaamsgewicht. Leer rijden met je gewicht. Door je gewicht op de juiste manier te verschuiven kan je een moeilijk paard aan teugel krijgen.
Eenvoudig uitgelegd: Benen en schouders ontspannen, bekken naar voor en schouders heel licht naar achter.
Werk zo weinig mogelijk met de kracht van je armen, je verliest toch.
Laat je benen naar beneden hangel. Probeer zo zwaar mogelijk in het zadel te gaan zitten.
Hopeljik lukt het. Veel succes!!

Ik moet zeggen, je houdt er een vreemde manier op na....
En over dat verliezen:

Dus hang je er maar een gruwelijk scherp bit in? Verward

sofieenhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 14:02

zeg, ik ga het geen 50 keer uitleggen zenne!!
Om te beginnen is een Pelham bit geen gruwelijk scherp bit. Ten tweede, als ik sommige mensen zie rijden met een gewoon trens bit komen de tranen me soms in de ogen.De paarden hun monden zijn bijna opengescheurd. Ik rij liever met een iets scherper bitje dan de mond van mijn paard helemaal te moeten openscheuren.
En ja, als je werkt met de kracht van je armen, verlies je. je moet dus andere manieren zoeken om te rijden met je paard. Voor mij is dat werken met lichaamsgewicht.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 16:34

sofieenhans schreef:
Ik rij liever met een iets scherper bitje dan de mond van mijn paard helemaal te moeten openscheuren.
En ja, als je werkt met de kracht van je armen, verlies je. je moet dus andere manieren zoeken om te rijden met je paard. Voor mij is dat werken met lichaamsgewicht.

Heb je door dat je jezelf hier ontzettend tegenspreekt? Aan de ene kant zeg je dat je met je gewicht werkt, maar aan de andere kant zeg je dat je een heel scherp bit (wat een pelham volgens mij dus wel is) nodig hebt om je paard onder controle te krijgen.

En nogmaals, Waarom denk je dat je paard in eens wel op een scherper bit reargeerd: die werkt veel sterker in. je werkt dus niet minder in zijn mond maar meer, anders zou hij niet zo reargeren.

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:28

Een pelham hoeft geen scherp bit te zijn,kan zelfs effectief zijn bij bepaalde problemen.
Lees het boek verlichte rijkunst maar eens,daar staat het goed in beschreven allemaal.

Ik heb mijn paard ook met een pelham gereden en daar reageerde hij zeer goed op.
Ik rij hem nu met een LTJones bit,als je zie wat voor een bit dat is denk je waarschijnlijk,wat is dat dan!
Echter is het een heel goed bit en zeer flexibel.
Met een hele lichte fiberatie van je vingers komt het paard omlaag,mits verder goed gereden en een goede houding en hulpen.

Dit is dus fijner voor paard en ruiter

Echter een bit is zo hard als dat de ruiterhand hem maakt!!

Een goed bereden paard moet op allerlei bitjes naar beneden te rijden zijn
en zelfs zonder bit moet dit mogelijk zijn.

Als je puur een bit nodig heb om een paard aan de teugel te rijden,dan ben je fout bezig!

mijn paard loopt op alle bitten en ook met halster aan de teugel,puur omdat ik hem van achteren naar voren toe rijd naar mijn hand toe,over zijn rug heen.

Echter nogmaals als een bak te zwaar is,kan hij zichzelf niet volledig geven en is er geen volle ontspanning waardoor het dus fout kan gaan met het rijden en dit doe ik hem en mezelf dus ook niet aan .
Aangezien je dus al beschreef dat de bak vrij zwaar is,kan dit dus mede oorzaak zijn van de onwillendheid van het paard en mag je het paard dit kwalijk nemen Verward ,ik dacht het niet Knipoog .

Succes Smousje .

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:32

@smousje schreef:
Ik rij hem nu met een LTJones bit,als je zie wat voor een bit dat is denk je waarschijnlijk,wat is dat dan!
Echter is het een heel goed bit en zeer flexibel.
Met een hele lichte fiberatie van je vingers komt het paard omlaag,mits verder goed gereden en een goede houding en hulpen.

Dit is dus fijner voor paard en ruiter

.

Dit is dus wat ik net ook bedoelde: Voor jou lijkt het dat je kleiner inwerkt, voor het paard is het een veel zwaardere inwerking ANDERS ZOU HIJ NOOIT ZOVEEL ANDERS REARGEREN ALS MET EEN NORMAAL BIT. Jij maakt wel hele kleine fibraties met je vingers, maar door de hefboomwerking van dit bit voelt het paard dit als een onzettend sterke inwerking.

Waarom dacht jij dan dat hij op eens aan de teugel liep. Dit is niet bedoelt als persoonlijke aanval, maar ik zie dit soort opmerkingen zo vaak staan en ik vindt dat je jezelf ontzettend tegen spreekt:

Aan de ene kant zeg je dat je nu maar een hele kleine inwerking geeft, aan de andere kant heb je een heel scherp bit in wat bij hele kleine bewegingen vele malen sterker inwerkt dan een gewoon bit.
Omdat je paard hier veel feller op reargeerd mag je er van uit gaan dat hij per saldo dus veel sterker werkt. Voor jou zijn het kleine hulpen, niet voor je paard.

begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je het bit verkeerd gebruikt, dat kan ik niet zien door de computer, ik vindt dit alleen een volstrekt onlogische en onjuiste redenering.

Voor de rest ben ik het met je eens: een bit is zo sterk als de hand van een ruiter.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:32

sofieenhans"]
Een paard aan teugel krijgen die gevoelloos is in de mond is geen makkelijke opdracht.
Niet als je hem aan de teugel wilt hebben hoor, in een krul wordt dan wat moeilijker omdat je hem dan met je handen naar beneden plukt en rukt
[/quote]

[quote="sofieenhans"]

Ik heb ook zo'n paard. Ik reed met een normaal trensbit en moest ook 'zagen ' om haar aan teugel te krijgen. Maar het paard wint toch na verloop van tijd.

Ik ga me nu echt afvragen of je wel weet wat aan de teugel is? Volgens mij moet je het woordje 'aan de teugel'in jou verhaaltjes veranderen naar 'in een krul'. Nog een vraagje voor je: Waarom wil je hem eigenlijk in de krul hebben? Oké jij noemt het op jou manier aan de teugel, maar het werkelijke aan de teugel is een gevolg van!
[/quote]

[quote="sofieenhans"]

Ik heb mij toen gewoon een ander bit aangeschaft. Tegenwoordig rijd ik haar met een Pelham bit met dubbele teugel. Wat is het gevolg nu: Wanneer je aan het bit trekt, dan doet het pijn in de mond van het paard. Dat weet het paard ook. Maar ik hoef niet te trekken of te zagen. neen, ik kan nu rijden zonder enige druk op mijn teugels te zetten.

Lips are sealed wat moet ik hier nog van zeggen?
[/quote]

[quote="sofieenhans"]

En ze heeft nog nooit zo goed gereden. Ik hoef niet aan mijn teugels te hangen en ik hoef niet te 'zagen' om ze aan teugel te krijgen. Door met een sterker bit te rijden, maar dan wel met een hele zachte(!!!!) hand te rijden kan je heel veel berijken.

Wat wil je eigenlijk bereiken? Een paard dat 'bang' is voor je hand? En dat alleen in een krul loopt (wat geen enkel voordeel heeft :S)
[/quote]

[quote="sofieenhans"]

Zorg er ook voor dat je ontspannen zit. Om aan teugel te rijden is het belangrijkste dat je u schouders ontspant. Daardoor gaan automatisch ook je handen ontspannen, waardoor de mond en de hals van het paard zullen ontspannen, waardoor hij veel makkelijker aan de hand zal lopen.

Wat haal jij veel doorelkaar!!
[/quote]

[quote="sofieenhans"]
Om het aan teugel te krijgen heb je allerlei hulpmiddelen. Teugels , zwepen, sporen. Sinds wanneer zijn teugels uitgevonden om een paard in een krul te rijden? Ik weet niet hoe jij met een zweep je paard in een krul krijgt? Door oneindig op z'n kop te meppen en hem naar beneden te slaan Haha! ? Sporen zijn om een hulp te verfijnen.
[/quote]

[quote="sofieenhans"]

Om te beginnen is een Pelham bit geen gruwelijk scherp bit

Volgens mij is jou pelham wel degelijk scherper als je vorige bit. Je gaat mij niet wijs maken dat je paard je opeens zo aardig vind dat ie in een krul loopt voor je .
[/quote]

[quote="sofieenhans"]

Ten tweede, als ik sommige mensen zie rijden met een gewoon trens bit komen de tranen me soms in de ogen. De paarden hun monden zijn bijna opengescheurd. Ik rij liever met een iets scherper bitje dan de mond van mijn paard helemaal te moeten openscheuren.

Dus dit verklaard dat jij wel degelijk op kracht rijdt, want ook met een doodgewoon trensje zou jij je paard aan de teugel moeten krijgen (omdat je een paard niet aan de teugel rijd door te plukken en rukken in de mond) Met een pelham krijg je z'n smoelwerk ook kapot gerukt hoor, maar niet zo snel omdat hij zó pittig inwerkt dat je niet eens hard hoeft te trekken of je paard gehoorzaamd wel. Niet uit liefde voor jou, maar uit angst voor de pijn (wat Tigger ook al zei dacht ik?) En weet je waar ik tranen van in m'n ogen krijg? Mensen die denken dat ze goed bezig (paard loopt in krul, krijgt leuke complimentjes van vriendinetjes) zijn en ondertussen hun paard naar de kl*te werken en er maar wat scherpers inhangen, want ook nu ging hij opeens niet meer aan de teugel bla bla! (natuurlijk zijn er gevallen waar iemand echt niets aan kon doen, en je niet weet dat je paard lijdt. Wat bijvoorbeeld een tijd geleden bij Fitzroy [dacht ik?] aan de hand was hier op bokt. )
[/quote]

[quote="sofieenhans schreef:

Je spreekt je zelf echt tegen, l*l je de helft uit een boekje ofzo? Wat ben je nou aan het doen meid? Nee dat je geen kracht op die pelham hoeft te zetten is nu onderhand wel logies en heel erg duidelijk, dat ding is gewoon zo scherp![/b]

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:54

Hai,

Het bit wat ik nu heb is zeker niet scherp te noemen hoor .
Het is een vriendelijk bit,niet te dun met een tongroller en ruimte voor de tong.
Het bit kanteld niet in de mond,doordat de scharen(verlengstuk, het zijn geen echte scharen) erg flexibel zijn en er zit geen kinketting onder.
Ik schreef al,mijn paard is op alle bitten goed te rijden,ook op halster,dus dit bit geeft daar niet direct meer steun aan,ik vind het gewoon een mooi bit en aangezien ik westerndressuurmatig rij(eigen stijl Knipoog )staat het gewoon mooi en rijd het makkelijk.
Ook mijn paard(die duidelijk laat weten het er wel of niet mee eens te zijn)doet zijn mond al open als ik bit ervoor houd,dat zegt genoeg denk ik Knipoog
Ik moet ook wel zeggen dat ik bij het gebruik van de pelham ook de kinkettig heel los had zitten,gebruikte ik dus niet.

Kijk ik ben er niet voor om onwetende mensen(die ook nog niet de goede,stabiele zit en hulpen hebben) zo een bit aan te raden,als hun hand dus te hard inwerkt,ik begrijp dus wel wat je bedoeld maar om nou te zeggen dat het paard daar vele maal meer pijn door krijgt in het algemeen,dit ligt puur aan de hand die het paard berijd.
Je moet weten waar je mee bezig bent,tuurlijk maar bij gewone bitjes kan ook heel veel pijn ontstaan door verkeerd gebruik en daardoor krijg je dus vastzittende spieren en dan protest met alle gevolgen van dien.

Bij een gewoon bit zit je gelijk aan de mondhoeken en kan een paard door zich sterk te maken vanuit de hals zich aan deze hulp ontrekken zodat er totaal geen eenheid meer is. Bij een bit met scharen(verlengstuk) gaat het dus via de scharen naar de mond en kan het paard bij hele lichte fibratie al een seintje krijgen en hoeft er nauwlijks tot niets op de mond direct ingewerkt te worden,zoals bij een gewoon bit.

Echter moet er wel op gelet worden wat voor een bit je koopt,er liggen genoeg martelwerktuigen in de zaken om in de mond van een (altijd) gevoelig paard te hangen.

Als je een goede en eerlijk ruiter bent,dan doe je het paard geen pijn en dan blijf ik erbij,mits door eerlijke hand gereden zo een bit het paard kan verfijnen met bepaalde moeilijkheden in het rijden en niet doordat het bit zoveel sterker is maar puur omdat de ruiter minder hoeft te vragen en daardoor,houding en hulpen duidelijk blijven voor het paard,waardoor er sneller begrip komt en er eenheid gevormd kan worden.

Groetjes Smousje.