Hoe naar de hand te rijden ongelooflijk lui paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vientijntje

Re: Hoe naar de hand te rijden ongelooflijk lui paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:09

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat voor soort paard het is? Een koudbloed type?
Ik heb een tinker gehad die buiten (als ik alleen reed) ook heel traag was. Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat het in zijn geval gewoon onzekerheid was. Toen hij wat meer lef had gekregen, durfde hij ook lekker door te stappen buiten.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:48

Hej ik rij ook sinds kort zo'n paard. Alleen is hij buiten niet traag.

Heb vanochtend er voor de 5e keer op gereden en kon hem nu pas eens in stap en draf wat stukjes ronder rijden. Hij liep best een stuk fijner als de andere keren dus heb niet gegaloppeerd.

Moeilijk is het wel. Lees met je mee voor tips :)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:50

Oja nog een tip van mij voor jou. Als je voorwaarts rijdt probeer als je paard goed aanvoelt ook echt je been stil te houden. Misschien dat je snel geneigd bent om steeds te drijven. Blijf dus duidelijk in je hulpen.

Ik rij trouwens ook niet met sporen, ik wil perse dat hij juist zonder sporen ook normaal loopt :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:24

Ik rijd sinds kort op één van mijn eigen paarden, tot nu toe heeft er iemand anders opgezeten. Ik dacht altijd dat het een lui paard was...maar dat valt wel mee.
Ik schop haar gewoon naar voren omdat ze absoluut niet reageert op mijn beenhulp. Klop klop helpt niet, dus dan krijgt ze een geweldige dreun, ik geef haar lange teugel en als ze dan in galop vooruit rent is ze vreselijk braaf! Ik heb dat een paar keer consequent gedaan en het is een stuk beter geworden. Ik kan nu gewoon rijden met mijn been er aan - dus zonder dat ik steeds moet drijven want dat wil ik niet. En been is gewoon weer voorwaarts, ook wel zo prettig.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 21:20

Ik heb geen zin om andermans paardje verrot te slaan, schoppen of wat dan ook. Doe ik dus ook niet. Als het mijn eigen was geweest had ik hem mischien wel anders aangepakt.

Het is een New Forestruin trouwens.

Het is een ongelooflijk leuk en lief paard, zolang je hem niet onder zadel hebt tenminste.

De tips van steeds naar een punt toerijden en de longeerzweep erachter heb ik echt wat aan! Die ga ik ook zeker toepassen als ik er weer eens op zit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:30

Ho, ho, ik schop mijn paard helemaal niet verrot!!
Ik denk dat sporen (hoewel minder zichtbaar) of een zweep onaangenamer zijn voor een paard dan één keer een flinke schop. Ook het permanent aandrijven lijkt me uiteindelijk vervelender. De duidelijkheid van een hulp is erg belangrijk. Bij een jong paard moet je dat vanaf het begin 'regélen'. Is dat niet gebeurd, dan moet er later een kleine correctie plaatsvinden.
Ik rijd nu weer prettig met weinig been - wel zo plezierig voor beide partijen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:34

Is het paard aan de hand wel actief? loopt hij vlot mee zeg maar? :)
of is hij dan ook al op 'sjok'niveau?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 00:37

Hij is nooit snel. Hij loopt wel actief mee, zijn bewegingen zijn actief, alert en prettig, het tempo is altijd prut. Je zou hem zo in kunnen zetten in een wedstrijd tegen een schildpad of zo, goede kans dat de schildpad wint.

Daarom zei ik al dat het mogelijk is dat zijn fysiek iets achterblijft bij zijn gedachten. Dat er een soort van vertraging zit tussen wat ie denkt en wat ie doet. Hij reageert op zich normaal, levendig, vrolijk en alert, is speels (een clown) maar alles gaat op z'n elvendertigst wat tempo betreft.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:27

Ik wou zeggen, een keer een flinke 'schop' met 2 benen tegelijk is niet erg. Maar pas als je al een normale hulp hebt gegeven en hij daar niet op reageert. Vandaaruit, als hij reageert, houd je je been weer stil. En rij je nogmaals terug op je zit met een waakzaam been eraan. Daarna rij je nogmaals naar voren maar eerst weer met een 'gewone hulp'. Als hij dan dus goed reageert hoef je dus al geen 'schop' te geven.

Als je maar goed aanvoelt wat hij doet onder je. Ik rij trouwens ook veel rechte lijnen, idd van punt naar punt (zonder voer!). Als ik hem daar beter krijg kan ik hem eens een pas opzij zetten. Gaat nog niet vlekkeloos maar hij reageert al beter dan de eerste 2 keer dat ik erop zat.

Hopelijk kan je er iets mee :)

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:45

Ik denk dat je vooral moet accepteren dat het paard zo is. Misschien dat je door veel oefeningen en dingen die hierboven ook al genoemd zijn je paard ietstje vlotter zou krijgen. Maar hij blijft gewoon een langzaam/lui paard. Daar doe je niks aan. Het is ook maar net wat je er mee wilt. Lekker een rondje recreatief rijden of wedstrijden. Ik denk dat dat gewoon niks wordt. Denk dat je het moet accepteren en het gewoon een kwestie is van 'lol met je knol' hebben en er verder niet zo veel eisen aan stellen.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:32

Pff ik ken dit probleem! Mijn fries kan ook zo ongeloofelijk lui zijn onder het zadel. Ik snap alleen niet waarom je dit paard uberhaupt naar nagevelijkheid toe wil rijden? Hij zal eerst moeten leren lopen lijkt mij. Je kunt beter de eerst volgende keren zijn hoofdhouding even laten voor wat het is en alleen op het voorwaartse gaan richten. Korte stukjes rijden, geen 10 passen hetzelfde tempo. En been geven, geen reactie dan een tik. Lui paard heel leuk, maar hij moet wel leren luisteren, toch?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:46

Kendra schreef:
Ho, ho, ik schop mijn paard helemaal niet verrot!!
Ik denk dat sporen (hoewel minder zichtbaar) of een zweep onaangenamer zijn voor een paard dan één keer een flinke schop. Ook het permanent aandrijven lijkt me uiteindelijk vervelender. De duidelijkheid van een hulp is erg belangrijk. Bij een jong paard moet je dat vanaf het begin 'regélen'. Is dat niet gebeurd, dan moet er later een kleine correctie plaatsvinden.
Ik rijd nu weer prettig met weinig been - wel zo plezierig voor beide partijen.

Liever 1 keer een schop die ook echt doorkomt, waarna ook een beloning volgt en je been vervolgens stil blijft liggen dan dat continue geklop en gepor...

Het ene paard is gewoon sensibeler en vlugger dan de andere, en van een hele dooie maak je nooit een hele vlugge, maar het grootste probleem zit meestal in het gereden zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:55

Er liep afgelopen jaar ook een topic over flegamtieke paarden, misschien kun je eens zoeken met de zoekfunctie, daar is menig tip gegeven meen ik me te herinneren.
Ik heb ook zo'n luie pony staan.
Hem rijd ik juist terug in tempo en ga van daaruit dan weer verruimen, zodat hij wel reactie geeft op mijn been maar ik hem niet over de kop jaag. Bij hem is het ook een combinatie met nog wat onbalans, vandaar ook het terugrijden in tempo.
Als je schijnovergangen rijd, hoe doet hij dan?

Hoe vaak rijd jij op deze pony'als het echt alleen in vakanties is enz zou ik gewoon zorgen dat hij zijn beweging kreeg en meer niet; zou echt niet willen zitten worstelen met dit soort lastige problemen. Overigens kun je zo'n paardje ongetwijfeld veilig mee naar buiten nemen; dan zou ik dat mooi doen ;)

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:13

Als je nu meer en anders gaat voeren? Muesli of haver misschien? Het zal niet meteen wonderen verrichten, maar misschien helpt het. Ik heb ook een nogal flegmatieke ruin gereden en het hielp wel. Verder moet je het natuurlijk rijtechnisch oplossen. Ik reed meestal kort en superfanatiek. Niet vervelen met heel veel rondjes rijden en uitstappen aan de hand. Daar werd ze ook sloom van. Succes ermee.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:22

Voeren maakte bij ons geen verschil; aard van het beestje ...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:23

Voor de laatste keer, het is niet mijn paard dus over voer ga ik niet!!! En voor zover ik weet krijgt ie genoeg. Het gaat in principe alleen om het geven van beweging. Met andermans paard ga ik niet zomaar naar buiten, hoewel dat met deze zeker zo zou kunnen. Hij is van de duvel niet bang of zelfs maar onder de indruk, maar buitenrijden doe ik alleen met uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar.

Net zoals dat ik hem, als ik hem rij, correct of in elk geval zo correct mogelijk wil rijden. Dat ben ik voor mijn gevoel verplicht aan de eigenaar. Simpel.

Maar we komen er wel uit, uiteindelijk... Het is nog nooit niet gelukt dus ook met deze komen we er tenslotte wel.

cvanroekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:12

Misschien is het beter dan een ruiter te zoeken die bij het karakter van het paard past.
Er valt natuurlijk altijd wel aan te werken, maar sommige eigenschappen moet je ook
accepteren. Als je dat kunt accepteren is de ergernis weg en rij je misschien al lekkerder

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 00:18

De acceptatie op zich is er wel. Ik kan het beest best een stuk de bak door sturen. Ik zou alleen graag willen, ook voor de eigenares, dat het ook een tikkie nageeflijk kan.

Dit is het enige paard dat ik tot nu toe ben tegengekomen (los van sommige manegepaarden) die ik niet naar de hand kan rijden, en moet zeggen dat ik zowiezo slecht met echt trage paarden overweg kan. Hoewel ik hem echt leuk vind en vreselijk om hem moet lachen. Het is een grapjas eerste klas. Mischien speelt mijn eigen ongeduld en onrust ook wel een rol. Hoewel de meeste paarden daar ook wat onrustig van worden en dan is het probleem opgelost, dan kan ik er weer mee overweg. Daar heeft dit geval totaal geen last van. (wel fijn voor hem trouwens)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 06:23

Ach jah, oefenen en nog eens oefenen maar hou het wel leuk en uitdagend voor het paard. En consequent blijven.

Wel leuke vraag trouwens want ik rij net een ander paard die ook erg lui is maar net even anders, en vroeg me al af hoe bokt er over zou denken en misschien nog tips zou hebben.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:45

Ik kan me heel goed inleven. Mijn paard is ook zo en ik heb gisteren na een minuut of 10 iemand anders erop gezet. Ik was gewoon stuk...bekaf...Zij heeft veel meer kracht in haar benen dan ik en toen kon hij wel ineens lopen.
Ik heb me dood gelachen om de zin een ruiter die zich het schompes werkt en een paard wat zich doodlacht. Ik moest meteen aan mijn situatie denken. Maar als je dan thuis komt dan heb je zo`n rot gevoel. Ik vind het lief dat zo`n meisje mij en mijn paard helpen wil en ik vind het ook leuk om mijn paard eens vanaf de grond met iemand anders erop te bekijken maar het is mijn paard en ik moet wel met hem verder. Soms staat me het huilen nader dan het lachen. Verkopen is geen optie want het is wel mijn maatje en er zijn ook goede momenten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:16

Mick75, ik herken je verhaal zo ontzettend! Ik heb een Friese merrie, die echt net zo is. Ze is enorm cool in haar koppie, nergens bang voor en volgens mij extreem lui. Ze was dan ook echt heel makkelijk met inrijden, want ook van iemand op haar rug was ze niet impressed.
In de bak of buiten, het maakt niet uit, ze is niet vooruit te branden. Ja, een paar stappen en dan zakt ze weer terug. Ze weet precies wat been betekent, maar als ze geen zin heeft, luistert ze er gewoon niet naar. Tik met de zweep helpt niet, daar is ze absoluut niet van onder de indruk.
Buiten vindt ze het een beetje eng om voorop te lopen, achter anderen loopt ze wel aan. Maar als die wat sneller gaan dan zij (en dat gebeurt nogal gauw :D ), maakt het haar opeens niet meer uit dat ze alleen loopt, want ze zet echt geen stap harder...

Verder is ze ideaal, nergens bang voor en met haar 4 jaar kan ik haar echt overal rijden, ze is altijd relaxed. Ze heeft nu net een veulen gekregen en ook daar maakt ze zich niet druk om. Ik kon haar rustig alleen naar buiten halen (toen het veulen een dag oud was), mevrouw keek niet op of om of haar kind wel achter haar aan kwam. Ik kan haar rustig rijden zonder dat dat ze druk loopt te doen om haar veulen.
Ook in de wei moet de kleine zorgen dat hij bij háár blijft, want andersom gaat niet gebeuren. Ze is er wel wel enorm lief voor hoor, maar ze is zó verschrikkelijk nuchter..... Ach ja, ik heb me er maar bij neergelegd.....

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:25

Ik denk idd ook dat dit gewoon zijn aard is...
Ik ga met de rest mee die zegt een keer een flinke schop is beter dan blijven porren en klapperen met die benen.
Het is in mijn ogen paardvriendelijker en correcter je paard een flinke duidelijke schop te geven, dan maar onduidelijk en zonder reactie te blijven klapperen..

Ik weet zelf dat ik zwaar geirriteerd raak van dit soort paarden en dat ik er meer uit wil halen en dat dit niet eerlijk is. Dus mij zal je niet snel op zon lui paard zien rijden. Maar volgens mij heb jij niet echt een keus, omdat het per toerbeurt gaat.
Ook wel vreemd eigenlijk, er zijn bij mij genoeg mensen op stal die ik never nooit op mijn paard zou willen hebben ..

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:29

Ik denk dat het paard gewoon van nature zo traag is. Je hebt ook actieve en wat tragere mensen.
Maar als de een hem altijd met sporen rijdt, zal hij hoogts waarschijnnlijk minder impulsief reageren op iemand die hem rijd zonder sporen. Ik zou hem daarom gewoon ook met sporen rijden, hij zal dit wel zo gewend zijn. Wel is het bangrijk dat je je sporen goed gebruikt, dus op het juiste moment, als je ieder keer bij blijft prikkken, reageerd een paard daar op een gegeven moment ook niet goed of niet meer op.
Als hij van z'n eigen zo traag is zou ik hem gewoon haver of voer voeren waar hij meer energie van krijgt.
Ook oefeningen doen wat hij echt leuk vind zal hem activeren en motiveren om vlotter te worden, ervoor zorgen dat hij er plezier in heeft en het leuk vind om voor je te werken is een belangrijke.
Verder denk ik dat het gewoon een paardeje is die niet al te temprament vol is, en daar kan je weinig aan doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en nog veel plezier met je paardje mag beleven!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:40

Misschien kun je een filmpje plaatsen TS? Om wat meer inzicht in de bewegingen te verschaffen? :)

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:15

Word er al moe van als ik dit lees :D